شناسهٔ خبر: 47051873 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی کرد؛

جراحت تازه «شیخ جراح»/ سناریوی کوچ اجباری فلسطینیان

رامین حسین آبادیان

اقدامات سرکوبگرانه صهیونیست‌ها در منطقه «شیخ جراح» برای کوچ دادن اجباری فلسطینیان ساکن این منطقه جراحت تازه ای را بر پیکره «قدس اشغالی» ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: مدتی است که منطقه «شیخ جراح» واقع در قدس اشغالی شاهد درگیری‌های شدیدی میان نظامیان صهیونیست و شهروندان فلسطینیِ ساکن این منطقه است. صهیونیست‌ها در روزهای اخیر بر شدت اقدامات سرکوبگرانه خود علیه فلسطینیان ساکن شیخ جراح افزوده‌اند. این درحالی است که جامعه جهانی و رسانه‌های غربی همچنان به سکوت خود در قبال شیخ جراح ادامه می‌دهند.

اما چه چیزی موجب خیزش فلسطینیان ساکن شیخ جراح علیه رژیم صهیونیستی آن هم در آستانه روز جهانی قدس شد؟ اتفاقات و تحولات شیخ جراح زمانی آغاز شد که دادگاه رژیم صهیونیستی در اقدامی عجیب و ضد حقوق بشری و البته دردناک، برگه‌ها و اسنادی را در اختیار شهرک نشینان این رژیم قرار داد که در آنها منازل فلسطینیان در منطقه شیخ جراح به نام شهرک نشینان ثبت شده بود.

جراحت تازه «شیخ جراح»/ سناریوی کوچ اجباری فلسطینیان

منطقه «شیخ جراح» واقع در شرق قدس اشغالی

شهروندان فلسطینی ساکن شیخ جراح نیز در اعتراض به این اقدام رژیم صهیونیستی که مصداق بارز سرقت اراضی و املاک فلسطینیان است، دست به برگزاری تظاهرات گسترده در این منطقه زدند. با این حال، تظاهرات آنها هیچ نتیجه‌ای نداشت، چرا که نظامیان صهیونیست به صورت گسترده و در اقدامی از پیش برنامه ریزی شده، به شدت اقدام به سرکوب تظاهرات کنندگان کردند. طی روزهای اخیر دهها فلسطینی در شیخ جراح بازداشت و شمار زیادی نیز در حملات صهیونیست‌ها به شدت زخمی شده‌اند.

دادگاه رژیم صهیونیستی اسنادی را در اختیار شهرک نشینان قرار داده است که طبق این اسناد منازل فلسطینیان به نام آن‌ها ثبت شده است دادگاه رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که به موجب اسنادی که در اختیار شهرک نشینان قرار داده است، فلسطینیان ساکن شیخ جراح باید منازل خود را ترک و آنها را به شهرک نشینان واگذار نمایند! این درحالی است که تاکنون هیچیک از فلسطینیان ساکن شیخ جراح حاضر به پذیرش این زورگویی نشدند و در برابر رویکرد قلدرمآبانه رژیم صهیونستی سرخم نکرده‌اند.

اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها در شیخ جراح واکنش تند گروه‌های فلسطینی را نیز به دنبال داشته است. درهمین ارتباط، جنبش مقاومت اسلامی «حماس» اعلام کرده است: «سلسله جنایات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان شیخ جراح بی پاسخ نمی‌ماند. رژیم صهیونیستی تاوان جنایات خود در شیخ جراح را پس خواهد داد. فلسطینیان ابزارهای مختلفی را برای مقابله با اقدامات صهیونیست‌ها در شیخ جراح در اختیار دارند».

جراحت تازه «شیخ جراح»/ سناریوی کوچ اجباری فلسطینیان

سرکوب وحشیانه فلسطینیان در «شیخ جراح»

منطقه «شیخ جراح» همواره هدف مهمی برای تغییر بافت جمعیتی قدس و سلب هویت اسلامی آن بوده است از سوی دیگر، «ابراهیم ملحم» سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در بیانیه‌ای تأکید کرده است: «از دیدگاه ما جنایات اسرائیل علیه ساکنان منطقه شیخ جراح محکوم است. آنچه اسرائیل در شیخ جراح انجام می‌دهد، نقض حقوق بشر محسوب می‌شود. پرونده‌ای از سلسله جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در شیخ جراح واقع در قدس اشغالی به دیوان کیفری بین المللی ارسال خواهد شد».

منطقه شیخ جراح که در محور شرقی قدس اشغالی واقع شده است، از سال ۱۹۶۷ تا کنون هدف مهمی برای تغییر بافت جمعیتی قدس و سلب هویت اسلامی آن بوده است. در این منطقه دوربین‌های رژیم صهیونیستی نصب شده است و تمامی تحرکات شهروندان فلسطینی را رصد می‌کند. شیخ جراح به معماری خاص خانه‌های بزرگ و حیاط دار معروف است و می‌توان گفت هویت فلسطینی و تاریخی قدس است.

جراحت تازه «شیخ جراح»/ سناریوی کوچ اجباری فلسطینیان

خودروهای زرهی رژیم صهیونیستی در منطقه «شیخ جراح»

رژیم صهیونیستی از رهگذر سیاست کوچاندن اجباری فلسطینیان از شیخ جراح به دنبال یهودی سازی قدس است یکی از اهداف اصلی و اساسی رژیم صهیونیستی در منطقه شیخ جراح تغییر بافت جمعیتی و یهودی سازی قدس اشغالی است. در واقع، صهیونیست‌ها همان سیاست همیشگی کوچ اجباری فلسطینیان را در دستور کار خود قرار داده‌اند و این بار نیز شیخ جراح را برای پیاده سازی این سیاست شوم خود انتخاب کرده‌اند. از همین روی، آنها به مصادره منازل و خانه‌های فلسطینیان در شیخ جراح مبادرت می‌ورزند.

همزمان با تشدید اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی برای تخلیه منطقه شیخ جراح و واگذاری کامل آن به رژیم صهیونیستی، هشتگ «شیخ جراح را نجات دهید» در شبکه‌های ارتباط جمعی ایجاد شده است. دادگاه رژیم صهیونیستی به فلسطینیان مهلت داده است تا طی چند روز آینده با شهرک نشینان صهیونیست پیرامون وضعیت امتلاک منازل در شیخ جراح به توافق برسند! مهلتی که البته فلسطینیان کاملاً آن را مردود می‌دانند.

جراحت تازه «شیخ جراح»/ سناریوی کوچ اجباری فلسطینیان

«شیخ جراح را ترک نمی کنیم»؛ شعار فلسطینیان در برابر صهیونیست‌ها

مقاومت فلسطین در رابطه با تحولات اخیر شیخ جراح، آخرین هشدار را به صهیونیست‌ها داده است دادگاه رژیم صهیونیستی پیشنهاد کرده است که اگر فلسطینیان نمی‌خواهند منازل خود در شیخ جراح را ترک کنند، پس باید اجاره سکونت خود در این منازل را به شهرک نشینان پرداخت نمایند! شهروندان فلسطینی با این پیشنهاد ظالمانه نیز مخالفت کرده‌اند زیرا معتقدند که پذیرش چنین پیشنهادی به مثابه به رسمیت شناختن مالکیت صهیونیست‌ها بر اراضی آنها خواهد بود.

به دنبال اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی در شیخ جراح، گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس آخرین هشدار خود به این رژیم را داد. در همین ارتباط، «محمد الضیف» رئیس ستاد گردان‌های قسام با صدور بیانیه‌ای ضمن ستودن مقاومت فلسطینیان ساکن منطقه شیخ جراح در قدس اشغالی اعلام کرد: «اگر دشمن صهیونیستی دست از ظلم به فلسطینیان در شیخ جراح نکشد، هزینه سنگینی متحمل خواهد شد. این هشداری واضح و آخرین هشدار است. القسام از نزدیک تحولات شیخ جراح را دنبال می کند».

جراحت تازه «شیخ جراح»/ سناریوی کوچ اجباری فلسطینیان

«نه به ورود شهرک نشینان به شیخ جراح»

به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که فلسطینیان همچنان بر گزینه مقاومت در برابر سرکوبگری‌های رژیم صهیونیستی در شیخ جراح تأکید دارند و ترجیح می‌دهند که در مقابل سرقت اراضی خود توسط این رژیم بایستند و با آن مقابله کنند. بی تردید، تداوم فاجعه انسانی کنونی در شیخ جراح پیامدهای وخیمی را برای صهیونیست‌ها به دنبال خواهد داشت که کمترین آن تشدید عملیات‌های مقاومتی در سراسر اراضی اشغالی خواهد بود؛ درست به مانند آنچه که چندی پیش در نابلس اتفاق افتاد.

نظر شما