شناسهٔ خبر: 47045603 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزارشی از روز نخست کنگره بین‌المللی قدس شریف؛

یکپارچگی جهان اسلام یگانه راه آزادی قدس

قم- ایرنا - دومین کنگره بین‌المللی قدس شریف روز گذشته به صورت مجازی کار خود را از شهر قم آغاز کرد و طی آن سخنرانان این همایش قدس را متعلق به همه مسلمانان دانسته و بر ضرورت اتحاد و یکپارچگی دنیای اسلام به منظور غلبه بر رژیم صهیونیستی و آزادی نخستین قبله‌گاه مسلمین جهان تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این همایش جهانی که برای دومین سال متوالی به دلیل شیوع کرونا در آستانه روز جهانی قدس و با حضور شخصیت‌هایی از ایران و ۲۹ کشور جهان به صورت مجازی در حال برگزاری می باشد، از محورهای مختلفی از جمله فلسطین و حقوق بشر، فلسطین و ترفندهای رژیم صهیونیستی برای اشغال قدس شریف، قطعنامه‌های سازمان ملل درباره قدس شریف و فلسطین و امت اسلامی تشکیل شده است.

 این همایش که عصر امروز نیز ادامه پیدا می کند، به سه زبان فارسی، عربی، و انگلیسی از طریق شبکه‌های اینترنتی و ماهواره ای برای اقصی نقاط کشورهای منطقه و جهان اسلام مخابره و انتشار می یابد.

همچنین برگزاری مراسم شب شعر با حضور شعرایی از ایران، سوریه، لبنان، پاکستان و ترکیه با محوریت موضوع قدس شریف و اجرای سرود به زبان‌های مختلف از برنامه‌های کنگره فوق به شمار می آید.

شعار و هشتگ انتخاب شده برای همایش امسال «القدس اقرب» یا آزادی قدس نزدیک است، می باشد که برگرفته از سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان است.

طبق برنامه پیش بینی شده ۳۰ شخصیت علمی و فرهنگی از کشورهای ایران، فلسطین، مالزی، هند، افغانستان، پاکستان، فرانسه، آرژانتین، عراق، ترکیه، شیلی، امارات متحده عربی، لبنان، سوریه، انگلیس، کانادا و تونس در فعالیت دو روزه این همایش سخنرانی می کنند.

رییس کنگره: رسیدن موشک مقاومت به دیمونا علامت پیروزی مقاومت است

رییس دومین کنگره بین المللی قدس شریف در آیین افتتاحیه آن طی سخنانی با بیان اینکه ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم که آثار پیروزی نزدیک در آن نمایان است، گفت: از علائم این پیروزی رسیدن موشک‌های محور مقاومت به نیروگاه هسته‌ای دیمونا است در حالی که حتی سامانه پاتریوت و گنبد آهنی نتوانستند جلوی موشک‌های مقاومت را بگیرند.

آیت الله علیرضا اعرافی با بیان اینکه گنبد آهنین اسرائیل در برابر موشک‌های جبهه مقاومت به گنبد خشتی تبدیل شد،‌ خاطرنشان کرد: با آزادسازی قدس شریف خداوند عزت مسلمانان و خواری و ذلت منافقان را رقم خواهد زد

وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم آنچه را که هم اکنون اتفاق می‌افتد بشناسیم باید بدانیم در گذشته و به ویژه در هفت دهه گذشته چه اتفاق‌هایی افتاده است؛ زمانی که ستمگری رژیم صهیونیستی به جایی رسید که بر اساس سیاست استکباری خود، می خواست سرزمین‌های امت اسلامی را از نیل تا فرات تصرف کند و سلطه صهیونیسم غاصب و ظالم را بر ملت‌های منطقه حاکم نمایند تا بتوانند با ایجاد ارتشی نابودگر، جغرافیای خود را در منطقه ما توسعه دهند از این رو سعی کردند یک نیروی نظامی قوی و بی رحم را داشته باشند تا به راحتی دست به فساد روی زمین بزنند.

اعرافی ادامه داد: آنچه که توانست جلوی این تجاوز به جهان اسلام را بگیرد همان روحیه جهاد جوانان و بیداری علمای با ایمان و فتواهای علمای جهان اسلام است که در رابطه با وجوب جهاد با اشغالگران سرزمین فلسطین و همه جای عالم اسلامی صادر شد و این جهاد تا پیروزی نهایی و نابودی غده سرطانی صهیونیزم از سرزمین‌های مقدس اسلامی ادامه خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در امور حج: ملت مظلوم قدس شریف بر رژیم غاصب صهیونیست، پیروز خواهد شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز طی سخنانی گفت: دفاع از مظلوم از سنت‌های قطعی خداوند است و بر همین اساس ملت مظلوم قدس شریف بر رژیم غاصب صهیونیست، غالب و پیروز خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب افزود: همیشه تاریخ و در اقوام مختلف و عقاید گوناگون تجاوز به حقوق دیگران ظلم به حساب آمده و ظالم نکوهش و مظلوم مورد حمایت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این مساله میثاق جامعه جهانی و اعلامیه جهانی حقوق بشر است هرچند این اعلامیه به کف حقوق انسان‌ها پرداخته است ولی قدرت‌های بزرگ این حداقل‌ها را نیز رعایت نمی‌کنند و آن را جهت پیشبرد اهداف ظالمانه خود به عنوان دستاویز به کار می‌گیرند. نواب ادامه داد: ظلم و ستم است که از آغاز تاریخ، بشر با آن روبه‌رو بوده است و مانع بزرگی در عبودیت و بندگی و عاملی در به مقصد نرسیدن امانت الهی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه در کتاب‌های آسمانی به امر هدایت و دوری از گناه پرداخته شده است، تاکید کرد: در موضوع ظلم ستیزی در یهودیت، در متون یهودی اعم از تورات و دیگر متون مقدس یهود با استناد به داستان‌ها و روایات متعدد از متون مقدس یهود، ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم یکی از اصول دین یهودیت شمرده شده است.

وی یادآور شد: در کتاب مقدس عبری حدود ۴۰۰ بار کلمه «خون» به کار رفته است از این تعداد حدود نیمی مرتبط با مرگ از روی خشونت است.

وی خاطرنشان کرد: ریختن خون گناه آغازین روی زمین است، در حقوق کیفری یهود، قتل شدیدترین جرم تلقی شده است و خون‏ریزی نخستین گناهی است که در کتاب مقدس، دارای ماهیت کیفری است.

نواب در ادامه با اشاره به اینکه در اسلام، پرده دری و افشای مسائل زشت دیگران نهی شده مگر در جایی که ظلم و حقی تضییع شده باشد، گفت: ظلم در همه مصادیقش مذموم است، بنابراین ظلم به خدا بدترین ظلم ها است. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ظلم به نفس، ظلم فردی و شخصی، ظلم جمعی و گروهی از جمله ایتام و ظلم به ملت‌ها را از انوع ظلم‌ها برشمرد و یادآور شد: بدون شک ظلم به ملت‌ها دامنه‌دارترین و شدیدترین ظلم‌هاست و امروز آنچه در فلسطین می گذرد همه از موارد ظلم و نکبت بویژه ظلم به ملت‌ها است ولی این ظلم هم مانند ظالمان پیش از این به پایان می رسد.

دستیار ویژه رئیس مجلس: نظام اسلامی همچنان از محور مقاومت و مردم فلسطین حمایت می‌کند

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل هم با بیان اینکه امروز صهیونیست‌ها به بن‌بست رسیده‌اند، گفت: نظام اسلامی با افتخار اعلام می‌کند که همچنان از محور مقاومت و مردم فلسطین با قدرت و قوت حمایت می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان با گرامیداشت روز جهانی قدس افزود: نامگذاری این روز ابتکار بزرگ امام راحل بود برای این که این روز یادآور احیای موضوع تاریخی و زخم بزرگ فلسطین باشد.

وی ادامه داد: همچنین نامگذاری روز جهانی قدس برای آن بود که این روز، روزی برای وحدت هرچه بیشتر امت اسلامی، جهان اسلام و همه وجدان‌های آگاه و بیدار در سراسر جهان در حمایت از قدس شریف و مردم مظلوم فلسطین باشد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به متفاوت برگزار شدن روز جهانی قدس امسال به دلیل شرایط کرونایی، گفت: روز قدس امسال در شرایطی برگزار می‌شود که صهیونیست‌ها در روزهای اخیر ضربه‌های صاعقه‌واری را در اراضی اشغالی شاهد بودند؛ ضربه‌هایی که بخش کوچکی از خشم مقاومت و پاسخ مقاومت به گستاخی‌ها، تجاوزها و اقدام‌های ناامن کننده صهیونیست‌ها در منطقه است.

امیرعبداللهیان افزود: روز جهانی قدس امسال در شرایطی برگزار می شود که تعداد اندکی از حاکمان کشورهای عرب از جمله امارات و بحرین در یکسال گذشته با فشار کاخ سفید و آمریکا توافقی را به اسم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به امضا رساندند.

وی ادامه داد: صحنه‌های سیرک‌ گونه‌ای که جهانیان و به خصوص مردم منطقه در بالکن کاخ سفید شاهد بودند، صحنه‌های حقارت‌باری که ۲ وزیر خارجه امارات و بحرین را ترامپ و نتانیاهو به بالکن کاخ سفید کشاندند و با یک نمایش سیرک گونه ادعای عادی سازی روابط کردند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل بیان کرد: از همان روز در افکار عمومی منطقه در بین مردم بحرین و افکار عمومی و نخبگان امارات، شاهد برخورد مردم با این سطح از اقدام و اعلام عادی سازی روابط بودیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: تصور نشود که عادی سازی روابط با اندک حاکمان کشورهای عربی نشانه‌ای از قوت صهیونیست‌ها است، آنان به دلیل ضعفی که دارند با این اقدام‌ها به دنبال آن هستند که موقعیت به سرعت شتابان و رو به فروپاشی و زوال رژیم صهیونیستی را به شکلی تثبیت کنند.

وی ادامه داد: جای تاسف بسیار است که برخی از این حاکمان کشورهای عربی که هیچ نقشی در دهه‌های گذشته در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مقاومت نداشتند امروز در نقطه مقابل حرکت مردم مظلوم فلسطین به جای احقاق حقوق آنان قرار گرفته و از پشت به مردم فلسطین خنجر زدند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با طرح این سوال که آیا این خنجر زدن‌ها تاثیری در معادله فلسطین دارد؟ گفت: قطعا تاثیری در معادله فلسطین ندارد آن چیزی که تاثیرگذاری دارد، افکار عمومی، نگاه امت اسلامی و مقاوتی است که با قدرت جریان دارد.

امیرعبداللهیان افزود: امارات و بحرین در هیچ کجای مقاومت و حمایت از فلسطین نقشی نداشتند که امروز خیانت آنان به فلسطین بخواهد ضربه‌ای به میدان وارد کند اما خیانت آنان به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و قدس به عنوان قبله نخست مسلمانان، فراموش نشدنی و نابخشودنی است و اثرهای منفی آن را این کشورها در آینده خواهند دید.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها هرجا که پا گذاشتند جز ناامنی و اخلال دستاورد دیگری نداشتند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: نظام اسلامی در تمام این سال‌ها این اندیشه و ابتکار امام راحل را با رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب کماکان در دست دارد و پرچم مقاومت، پرچم دفاع از مظلومان و پرچم آزادسازی قدس را در دستان خود قرار داده است.

امیرعبداللهیان افزود: حمایت‌های نظام اسلامی در سطوح مختلف از مردم مظلوم فلسطین، حمایت‌هایی است که بی‌تردید همه امت اسلامی را در آینده‌ای نه چندان دور به نقطه‌ای خواهد رساند که در قدس شریف نماز خواهیم خواند. وی ادامه داد: ما برای دفاع از امنیت منطقه، صلح، ثبات و آرامش در منطقه، دفاع از مسلمانان مظلوم فلسطین و برای دفاع از امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، راهبرد دقیق و سنجیده‌ای در حمایت از فلسطین و مقابله با ناامن سازی‌های رژیم صهیونیستی در مقابل خود داریم.

وی اضافه کرد: امروز به جای اینکه جنایتکاران صهیونیستی که حتی یهودی‌ها را در سرزمین‌های اشغالی به اسارت خود گرفتند، در پشت مرزها باشند، متحدان نظام اسلامی و مقاومت در پشت دیوارهای بتنی سربه آسمان برافراشته اطراف سرزمین‌های اشغالی هستند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: امروز صهونیست‌ها از ترس بادکنک‌های آتش‌زای کودکان فلسطین که شعار بازگشت به خانه را سر می دهند و هر جمعه حرکت و حماسه جدیدی را خلق می‌کنند، خواب راحت ندارند.

امیرعبداللهیان افزود: در ماه رمضان امسال شاهد مرحله جدیدی از انتفاضه رمضان در مسجد القصی بودیم، انتفاضه‌ای که در مرحله جدید شروع شده و فروکشن نخواهد کرد.

وی ادامه داد: صهیونیست‌ها امروز در بعد داخلی در بدترین وضعیت خود قرار دارند، بن‌بست سیاسی انتخاباتی با برگزاری چهار انتخابات پارلمانی و عدم تشکیل یک دولت حتی ائتلافی در ماه‌های گذشته نشان دهنده ضعف و فروپاشی صهیونیست‌ها است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: برخورداری اشغالگران صهیونیست از فردی به نام نتانیاهو که با فساد، اخلاس و ارتشاء پرونده‌های کلانی دارد و سیستم آنقدر فاسد است که نمی‌تواند با این پرونده‌ها برخورد کند.

امیرعبداللهیان افزود: از طرفی امروز مقاومت در لبنان و مقاومت در فلسطین در اوج قدرت است، به رغم شرایط سخت کرونایی و شرایط سخت اقتصادی و فشارهایی که نظام سلطه بر مقاومت می‌آورد مقاومت امروز حرف نهایی را در منطقه می‌زند و سهم بزرگی در حفظ صلح، ثبات و امنیت منطقه دارد.

دبیرکل مجمع علمی ثقلین: پیروزی بر صهیونیست‌ها بر اساس وعده الهی است

دبیرکل مجمع علمی ثقلین نیز بیان داشت: روز قدس خواب را از چشمان صهیونیست‌ها ربوده است و آنها را آشفته کرده و نشان می دهد مسلمانان بر اساس وعده‌های الهی به پیروزی دست خواهند یافت.

حجت‌الاسلام و المسلمین فواد کاظم المقدادی با اشاره به فتنه انگیزی رژیم صهیونیستی در میان کشورهای اسلامی، شکست و نابودی حتمی آنها را بر اساس آیه‌های قرآن کریم مورد توجه قرار داد و گفت: تلاش اسرائیل غاصب برای عادی سازی روابط با کشورهای اسلامی از همان ابتدای فساد و جنایت در فلسطین وجود داشت.

وی با بیان اینکه پس از حرکت‌های جهادی در فلسطین، صهیونیست‌ها این گروه‌های جهادی را متفرق و محاصره و تضعیف کردند، اظهار داشت: صهیونیست ها به دنبال ایجاد یک هویت جعلی برای فلسطینی ها بودند تا جهاد و مقاومت را در میان آنها از میان برده و آنها را به سمت دیپلماسی ببرند.

المقدادی با بیان اینکه صهیونیست‌ها تلاش کردند تا مساله فلسطین را یک مساله عربی و نه اسلامی جلوه دهند، این توطئه را یک مرحله دیگر از عادی سازی روابط با کشورهای اسلامی عنوان کرد و افزود: بعد از شکست مفتضحانه ارتش های عربی در برابر اسرائیل، دشمنان به دنبال القای شکست ناپذیری ارتش اسرائیل در میان مسلمانان بودند.

وی با اشاره به عادی سازی روابط اسرائیل با همسایگان فلسطین و تبدیل این دولت به یک حکومت خودمختار کوچک و بی دفاع، خاطرنشان کرد: پس از این اتفاق های ناگوار، نور امید با پیروزی انقلاب اسلامی در میان امت های مسلمان درخشید. وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با شکست مستکبران و اعلام روز جهانی قدس تحول عظیمی را در منطقه ایجاد کرد گفت: در اوج رنج و محنت امت های اسلامی، گروه های مقاومت در کشورهای اسلامی شکل گرفت، از جمله مهمترین آنها حزب الله است که شعله مقاومت را همواره فروزان نگه داشته است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی: عادی‌سازی روابط با اسراییل، خیانت به ملت فلسطین است

نماینده جنبش جهاد اسلامی نیز طی سخنانی افزود: عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و بی‌تفاوتی به آرمان قدس شریف خیانت به ملت فلسطین و یاری رساندن به دشمنان اسلام است.

ناصر ابوشریف گفت: همه فرزندان امت اسلامی باید در برابر پروژه صهیونیستی عادی سازی روابط با اسرائیل حساس شده و در برابر این ایده با قدرت مبارزه و روشنگری کنند.

وی ادامه داد: هر کس در جهان مدعی عدالت باشد نمی تواند نسبت به مساله فلسطین و به یهودی سازی قدس شریف و غصب سرزمین های اسلامی بی تفاوت باشد.

ابوشریف یادآور شد: اشغال فلسطین پروژه استعماری بوده که در ابتدا توسط انگلیس و سایر کشورهای استعمارگر آغاز شده و هدف آنها از این طرح به دست آوردن برخی منافع مادی و سیطره این رژیم بر کشورهای اسلامی بود.

نماینده جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد: مبارزه ما با اسرائیلی ها منجر به پیروزی نهایی آرمان قدس شریف خواهد شد و در این رابطه باید خودمان را به سلاح ایمان و تجیهزات جنگی مجهز نماییم.

وی یادآور شد: طرح اسرائیل یک طرح غربی بوده که به دنبال مبارزه با دین و اسلام است و با وجود اینکه آنها در گذشته در برخی جنگ ها پیروز شدند اما این رژیم در بعد از جنگ های سال ۲۰۰۲ به بعد یا شکست خورده یا مجبور به عقب نشینی شده اند.

ابوشریف گفت: اسرائیل رو به افول است و شکست رژیم غاصب صهیونیستی به معنای پیروزی تمام امت اسلامی بر استعمارگران خواهد بود.

عالم بحرینی: محور مقاومت در منطقه در حال گسترش است

عالم مبارز بحرینی نیز گفت: محور مقاومت در منطقه به سرعت در حال توسعه و گسترش و دستیابی به قدرت برتر نظامی و معنوی است.

شیخ عبدالله دقاق با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای تضمین موجودیت اسرائیل، خاطرنشان کرد: نظام اسلامی و محور مقاومت در منطقه بسیار قدرتمند و عزتمند است.

وی با بیان اینکه روز قدس متعلق به همه مسلمانان است و همه امت‌های اسلامی باید این روز بزرگ را پاس بدارند اظهار داشت: امام خمینی(ره) با پایه گذاری این روز جهانی، همه مسلمانان بلکه همه آزادیخواهان جهان را به بزرگداشت مساله قدس و فلسطین فراخوانده است.

عالم مبارز بحرینی، سرزمین قدس را بسیار شریف و با عظمت دانست و گفت: این سرزمین شریف را با زور از مسلمانان غصب کرده اند از این رو باید قدس را با زور آنها پس بگیریم و آن را به صاحبان اصلی آن و مسلمانان بازگردانیم.

وی با بیان اینکه ما روز قدس را که نشانه ای از افول و نابودی رژیم اشغالگر صهیونیستی است، جشن می گیریم ‌تصریح کرد: شما در روزهای اخیر اصابت موشک به نزدیکی رآکتور هسته ای، انفجار در کارخانه اسلحه سازی و آتش سوزی در فرودگاهی در اسرائیل را شاهد بوده اید.

شیخ عبدالله دقاق افزود: تمامی این اتفاق‌ها نشان می دهد بر خلاف ادعاهای صهیونیست ها و رسانه های غربی، اسرائیل یک ببر کاغذی است که هیچ قدرتی ندارد و در حال افول و شکست کامل است و کشورهای اسلامی و خاورمیانه هیچ وابستگی به این رژیم جعلی ندارند.

وی همچنین با بیان اینکه امروز رژیم صهیونیستی از همه طرف محاصره شده و محور مقاومت، این خانه عنکبوتی را تحقیر کرده است گفت: به زودی با گسترش محور مقاومت شاهد آزادی فلسطین و مسجد الاقصی خواهیم بود و اسرائیل غاصب به زباله دان تاریخ خواهد رفت.

فعال ترک: امنیت فلسطین با امنیت جهان اسلام برابر است

فعال مذهبی و رسانه ای اهل ترکیه نیز امنیت فلسطین را امنیت ترکیه، ایران، سوریه، عربستان، عراق و همه جغرافیای اسلام دانست و گفت: امنیت همه جغرافیای اسلام برابر با امنیت فلسطین است.

قدیر آکاراس همچنین افزود: دلیل واقعی ناامنی منطقه، فقر در آن، وجود درگیری‌های مختلف بین نژادها و فرقه ها در منطقه و حتی گاهی اوقات وقوع جنگ در آن و وجود غده اسرائیل در منطقه است.

وی ادامه داد: در جنگ جهانی دوم هم غالبان و هم مغلوبان تلاش کردند اهداف و محاسبه‌های زیادی در مورد خاورمیانه و جغرافیای اسلام انجام دهند تا آن را تحت سلطه و سلطنت خود در بیاورند.

فعال مذهبی اهل ترکیه اظهار داشت: در همین راستا رژیم‌صهیونیستی را در این منطقه وارد کرده و همچون خنجری به قلب مسلمانان فرود آوردند و علت اصلی و اساسی همه مشکلات از آن روز تا به امروز اسرائیل است.

وی عنوان کرد: اسرائیل که روزی شعار نیل تا فرات سر می داد امروز برای حفظ خود مجبور شده دیوارهای بتنی دور خود بکشد.

وی خاطرنشان کرد: در مقابل فلسطینیان که زمانی با سنگ و چوب مقابل تانک ها مقاومت می‌کردند، امروز موشک به دست دارند و مردم فلسطین و جبهه مقاومت محاسبات اسرائیل را به هم ریخته و قدرت را به دست گرفته اند که این نشانه بیداری اسلامی، اتحاد و مقاومت مسلمانان و نابودی اسرائیل است.

آکاراس گفت: به مناسبت روز بین المللی قدس در کل جهان اسلام، همه قلب ها در جبهه مقاومت قرار گرفته و به بیت المقدس و فلسطین روی آورده است، از این رو پرچم شکوهمند مقاومت را به سراسر جهان حمل می‌کنند و قاطعانه به آن امیدوار هستند.

وی با اشاره به سخن امام (ره) در مورد اسرائیل که فرمود اسرائیل مثل غده سرطانی است، ادامه داد: این غده کل بدن یعنی امت اسلامی را در بر گرفته و نابود می‌کند و باید هر چه زودتر از این بدن یعنی از منطقه ریشه کن شود و اگر این آلودگی برطرف نشود هیچ چیزی به درستی پیش نخواهد رفت.

آکاراس با بیان این که در راستای مبارزه با اسرائیل، از آغاز تولد نظام اسلامی، امام (ره) روز قدس را نام گذاری کردند و از آن روز تاکنون آیت الله خامنه ای این راه را ادامه دادند بیان داشت: جبهه مقاومت به خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نیز با این اندیشه آرمان فلسطین را از همه آرمان ها برتر دانسته و در اولویت قرار داده اند.

وی خاطرنشان کرد: از خداوند متعال می خواهم در این ماه مبارک رمضان، آزادی قدس را برای مسلمانان به ارمغان بیاورد و آرزو دارم روزی پرچم اسلام و آزادی بر فلسطین حاکم شود و مسلمانان بتوانند در قدس نماز بگذارند.

مفتی سوری: خطر صهیونیست‌ها متوجه همه بشریت است

مفتی اهل سنت سوریه نیز یادآور شد: بدون تردید اگر قدس و فلسطین در دست صهیونیست‌ها باشد، خطر آن برای همه بشریت است، اما امام راحل(ره) سفارت اسرائیل را تعطیل و آن را به سفارت فلسطین تبدیل کرد و ایستادگی و مقاومت را به ملت های مسلمان سرایت داد.

شیخ احمد بدرالدین حسون افزود: پیامبر اکرم(ص) و دیگر مسلمانان بر اساس آیه‌های شریفه قرآن و آموزه های دینی خود، پیام صلح و دوستی و برادری را به تمامی سرزمین ها تا دیوار چین و دروازه‌های پاریس بردند، زیرا به تمامی مکتب‌های و انبیای الهی ایمان داشتند.

وی با اشاره به استقرار پرچم اسلام در سرزمین شام بر اساس صلح و عدالت و برادری، هجوم دشمنان برای از میان بردن نور الهی در این سرزمین را مورد توجه قرار داد و گفت: متاسفانه عده ای با جعل و مخدوش کردن تاریخ به نفع خودشان در این سرزمین جمع شدند و بسیار جنایت کردند.

مفتی اهل سنت سوریه با بیان اینکه آنها سرزمین فلسطین را مختص یک قوم دانسته و مسلمانان و مسیحیان را از خانه های خود بیرون کردند اظهار داشت: جعل تاریخ مساله دردناکی است اما آنها به همه انسان‌ها و بشریت دروغ گفتند و هدف آنها غارتگری و اسارت انسان ها بود.

وی با بیان اینکه اقدام‌های متجاوزانه صهیونیست‌ها هیچ ربطی به یهودیت ندارد و انبیای بنی اسرائیل از آنها بیزار هستند، گفت: صهیونیست‌ها فقط با سوءاستفاده از عنوان پیامبران به دنبال پیشبرد اهداف شوم خود هستند و سرزمین اسلامی را همچون غده سرطانی تکه تکه کردند.

حسون با بیان اینکه صهیونیست‌کها خود را قوم برتر می دانند، اما چه کسی شما را انتخاب کرده است؟، تصریح کرد: خداوند متعال امت های مسلمان را رها نکرده است و ما شاهدیم که چگونه امام خمینی(ره) در ایران پرچم اسلام را به دوش کشید و مساله قدس و فلسطین را به عنوان مسأله همه مسلمانان مطرح کرد.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای القای این موضوع که انقلاب اسلامی به دنبال تفرقه افکنی در جهان اسلام است خاطرنشان کرد: امام (ره) روز قدس را در آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روزی مبارک از خود به یادگار گذاشت و امروز امام خامنه ای نیز راه و هدف ایشان را در حمایت از ملت های مظلوم مسلمان ادامه می دهند.

مفتی اهل سنت سوریه با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه، گفت: اگر این بلاد اسلامی به دست دشمنان سقوط کند آنها به هیچ چیز رحم نمی کنند و تمامی کشورهای اسلامی را از میان می برند، از این رو حمایت ایران از سوریه، حمایت از یک شخص و رژیم و گروه خاصی نبوده، بلکه حمایت از تمامی مسلمانان است.

وی در پایان تصریح کرد: تا هنگامی که به راه و هدف خود ایمان داشته باشیم خداوند متعال نیز با ما خواهد بود و کسی نمی تواند در برابر ما مقاومت کند و شک نداشته باشید که پیروزی برای اسلام و مسلمانان بسیار نزدیک است.

همچنین در نخستین روز این کنگره قدس کتاب قلم‌های آسمانی حاوی مجموعه اشعاری با موضوع قدس که به کوشش سیروس بداغی و با مقدمه «دکتر خالد قدمی» نماینده حماس، به تازگی از سوی انتشارات شهید کاظمی در ۲۸۲ صفحه به چاپ رسیده است، رونمایی شد.

ویژگی منحصر به فرد این کتاب آن است که مجموعه شعرهای جمع‌آوری شده، سروده‌های شعرای مختلف با ملیت‌های متفاوت به پنج زبان فارسی، عربی، ترکی، اردو و انگلیسی است.

این کتاب شامل ۲۸ سروده فارسی با شعرایی از ایران، افغانستان و تاجیکستان، ۲۶ سروده عربی با تنوع شعرایی از کشورهای مختلف، از بحرین و کویت گرفته تا سودان و مغرب، ۲۵ سروده به زبان ترکی از شعرای کشور ترکیه، ۲۵ سروده به زبان اردو از شعرای کشورهای پاکستان و هند و ۱۹ سروده به زبان انگلیسی که شامل شعرایی از کشورهای مختلفی مثل آمریکا، هلند و استرالیا است و ما در این قسمت هم شاهد تنوع شاعران هستیم.

دومین روز و روز پایانی کنگره قدس شریف از ساعت ۱۶ امروز آغاز خواهد شد.

امام خمینی (ره) در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ دراقدامی هوشمندانه آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری کردند و این روز را روز مقابله مستضعفان با مستکبران دانستند و از مسلمانان جهان خواستند که دراین روز همبستگی خود را برای حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند./

نظر شما