شناسهٔ خبر: 47027499 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امتحانات پایان سال کرونایی دانش‌آموزان فارس چگونه برگزار می‌شود؟

شیراز-ایرنا- رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش فارس گفت: امتحانات پایان سال تحصیلی دانش‌آموزان این استان به صورت حضوری و غیرحضوری با توجه به شرایط شیوع کرونا، ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا ۲۴ خردادماه ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

امیر شیرازی نژاد سه‌شنبه درباره چگونگی برگزاری امتحانات پایان سال به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط کرونا نقش بسزایی در تعیین نحوه برگزاری امتحانات دارد و بر اساس رنگ بندی مناطق تصمیم گرفته می شود که امتحانات به صورت حضوری باشد یا به صورت غیر حضوری برگزار شود.
وی افزود: در مناطق قرمز از نظر شیوع کرونا، امتحانات پایان سال برای همه پایه های تحصیلی به استثنای پایه های نهم و دوازدهم به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار می شود.
رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: امتحانات پایه نهم و دوازدهم هم به دلیل شرایط خاصی که دانش آموزان در این مقطع تحصیلی دارند، به صورت حضوری و طبق برنامه اعلام شده برگزار خواهد شد.
شیرازی نژاد ادامه داد: نتایج امتحانات پایه نهم در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان تأثیر بسیاری دارد؛ همچنین ادامه تحصیل در رشته های بدون کنکور بعد از پایه دوازدهم موجب شده که امتحانات این پایه هم به صورت حضوری برگزار شود.
رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: سوالات امتحانی برای پایه نهم به صورت هماهنگ منطقه ای و سوالات برای پایه دوازدهم به صورت هماهنگ کشوری طراحی می شود؛ در خصوص محتوای امتحانات هم وضعیت قرمز مبنا قرار خواهد گرفت.
شیرازی نژاد به تأثیرات ناشی از شیوع بیماری کرونا بر نحوه آموزش و برگزاری امتحانات اشاره کرد و عنوان داشت: نباید در سطح سؤالات امتحانی خللی ایجاد شود اما با این وجود، سعی می کنیم سوالات متناسب با وضعیت کنونی شیوع کرونا و شرایط آموزشی دانش آموزان در این دوران طراحی شود.
وی یادآور شد: دانش آموزان برای آگاهی از «حذفیات احتمالی محتوای درسی از آزمون پایانی» می توانند به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند تا از بخش های حذف شده کتاب های مختلف مطلع شوند.
شرایط غیبت موجه در امتحانات مجازی
شیرازی نژاد در رابطه با مشکلات دانش آموزانی که به صورت مجازی امتحان می دهند، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات برگزاری امتحانات به صورت مجازی، مشکل عدم دسترسی به اینترنت برای برخی از دانش آموزان و قطع و وصل شدن مکرر اینترنت در هنگام امتحان است.
وی تاکید کرد: در این مواقع دانش آموزان نباید نگران باشند، زیرا فعالیتهایی که توسط دانش آموزان در طول سال انجام شده، بر نحوه ارزشیابی آنها مؤثر است.
رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش فارس افزود: اگر دانش آموزی در هنگام امتحان با مشکلاتی مانند قطعی اینترنت مواجه شد، آموزگاران می توانند از روش ارزشیابی روزانه فعالیت های کلاسی استفاده کنند و دانش آموز را با در نظر گرفتن فعالیت های کلاسی مانند انجام پروژه، تحقیق و شرکت در کار گروهی مورد ارزیابی قرار دهند.
شیرازی نژاد خاطرنشان کرد: برای شرکت در امتحانات، دانش آموزان می توانند افزون بر بهره مندی از بستر اپلیکیشن «شاد»، از سامانه های بومی مورد تأیید شورای مدرسه نیز استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از برنامه شاد همواره باید در اولویت مدارس قرار بگیرد، گفت: دانش آموزان با این برنامه آشنایی کامل دارند چرا که تمامی آموزش ها در طول سال تحصیلی از طریق این برنامه انجام شده است.
ضدعفونی و تب سنجی در محل برگزاری امتحانات
رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه امتحانات حضوری در حوزه‌های اجرایی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌ شود، اظهار داشت: حوزه های امتحانی مانند سال گذشته قبل از برگزاری امتحان ضدعفونی می شود و امتحانات با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار خواهد شد. عوامل برگزار کننده امتحانات نیز ملزم به استفاده از ماسک و دستکش هستند و تا جایی که برایمان مقدور باشد سعی می کنیم از تب سنج استفاده کنیم‌ تا دانش آموزان هنگام ورود به مدرسه از طریق تب سنج غربالگری شوند.
وی ادامه داد: تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا دانش آموزان با اطمینان خاطر در حوزه های امتحانی حضور پیدا کنند.
شیرازی نژاد به والدین دانش آموزان توصیه کرد: والدین باید آرامش خود را در شرایط کنونی حفظ کنند و باعث ایجاد استرس نشوند.
رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش فارس گفت: والدین باید بر بهداشت فردی فرزندان خود نظارت داشته باشند و سعی کنند تا فرزندانشان با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در مکان برگزاری امتحانات حاضر شوند.
وی تاکید کرد:  اگر والدین احساس می کنند که فرزند آنها علائم  کرونا را دارد، می بایست از حضور آنها در حوزه های امتحانی جلوگیری کنند تا دیگر دانش آموزان از سرایت بیماری کووید۱۹ مصون بمانند.
او عنوان کرد: دانش آموزانی که به دلیل بیماری نتوانند در امتحانات حضور پیدا کنند، غیبت شان موجه است و می توانند در امتحانات شهریور ماه شرکت کنند.
برگزاری امتحانات عملی در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش به صورت حضوری
وی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش، گفت: امتحانات مربوط به دروس تئوری شاخه فنی حرفه ای و کاردانش در پایه دهم و یازدهم به صورت غیرحضوری و دروس عملی آنها به صورت حضوری برگزار می شود. اما امتحانات تئوری و عملی این رشته ها در پایه دوازدهم به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
شیرازی نژاد افزود: دانش آموزان یک سال زحمت کشیده اند و باید نتیجه زحمات خود را ببینند. اگر خللی در برگزاری امتحانات به وجود آید، یک سال از عمر آموزشی دانش آموزان از بین می رود. لذا باید سعی کنیم تا با کمک و همراهی والدین و دانش آموزان امتحانات پایان سال را با آرامش و بدون دغدغه برگزار کنیم.
وی گفت: بسیاری از افراد بدون اینکه راهکاری ارائه دهند به انتقاد از نحوه برگزاری امتحانات در دوران کرونا می پردازند. اگر می خواهیم یک سیاست یا عملکرد و تصمیم را نقد کنیم، باید در ازای آن یک راهکار یا پیشنهاد هم ارائه دهیم.
رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش فارس، بیان کرد: برای اینکه مشخص شود آموزش منتج به یادگیری شده است باید ارزشیابی صورت بگیرد. در آموزش و پرورش از ارزشیابی تحت عنوان آزمون یاد می‌شود.
وی تاکید کرد: اگر کسی از نحوه ارزشیابی دانش آموزان در دوران کرونا انتقاد می کند، بهتر است به جای نقد، راهکاری برای چگونگی برگزار کردن امتحانات در این شرایط ارائه دهد.

نظر شما