شناسهٔ خبر: 47025335 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

دغدغه تازه کرونا برای آموزش و پرورش

کرونا به دغدغه کارشناسی تازه ای در کشور دامن زده است: امتحانات پایان سال دانش آموزان حضوری باشد یا نباشد؟!

صاحب‌خبر -

 به گزارش الف، آنطور که مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده اند، قرار است امتحانات دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم در همه نقاط کشور به صورت حضوری برگزار شود. همچنین امتحانات پایان سال تحصیلی در همه مدارس مناطق آبی نیز به صورت حضوری برگزار خواهد شد. در این بین، بسیاری از والدین نگران هستند که این تصمیم جنجالی، سلامت دانش آموزان را به خطر بیندازد.

خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش آموزش وزارت آموزش و پرورش هم تاکید کرده است: «بر اساس مصوبه ۹۷۷ مورخه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به دلیل تاثیر نتایج آنها در سرنوشت تحصیلی دانش آموزان به صورت حضوری برگزار می‌شود.»

او خاطرنشان کرده است: « امسال دو هزار و ۷۰۰ حوزه برگزاری آزمون نسبت به شرایط عادی، افزایش یافته است تا دانش‌آموزان با فاصله دو متر از یکدیگر و در فضایی مناسب که از تهویه کافی برخوردار است روی صندلی قرار گیرند. همچنین در مناطق آبی، امتحانات به صورت حضوری خواهد بود. در سایر مناطق نیز که امکان حضور دانش آموزان در مدرسه وجود ندارد، در همه پایه‌های تحصیلی به استثنای پایه‌های نهم و دوازدهم، امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.»

همچنین محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم به دلایل حضوری بودن امتحانات دانش آموزان پرداخته و تاکید کرده است: «طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات پایه نهم و دوازدهم باید حضوری باشد، چون در آینده زندگی و شغلی دانش آموزان تاثیر گذار است. البته ممکن است در زمان برگزاری امتحانات با محدودیت‌های ستاد ملی کرونا مواجه شویم. در آن صورت ترجیح می‌دهیم امتحانات حضوری را به تاخیر بیندازیم. به طور کلی، با ستاد ملی مقابله با کرونا هماهنگ هستیم و بدون نظر آنها اقدام نمی‌کنیم. جلسات با مسئولان وزارت بهداشت نیز برگزار شده است و به جمع بندی رسیده‌ایم. البته مجموع این تصمیمات باید در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تصویب شود. تصمیم این است که بعد از عید فطر، امتحانات دانش آموزان برگزار شود، مگر اینکه با محدودیت مواجه شویم که در آن صورت، زمان این امتحانات تغیر خواهد کرد.»

منتقدان: جان دانش آموزان باید در اولویت اول باشد

استدلال وزارت آموزش و پرورش این است که با توجه به تاثیر نتایج امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم در سرنوشت دانش آموزان و با توجه به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات این پایه‌های تحصیلی باید به شکل حضوری برگزار شود.

مسئولان آموزش و پرورش می گویند به دلیل تاثیر امتحانات پایه نهم در انتخاب رشته تحصیلی و همچنین تاثیر معدل امتحانات پایه دوازدهم در انتخاب رشته‌های بدون کنکور که براساس سوابق تحصیلی انجام می شود، برگزاری امتحانات حضوری در این پایه های تحصیلی، اجتناب ناپذیر است.

از سوی دیگر، برخی از کارشناسان نظام سلامت، این استدلال ها را قبول ندارند و معتقدند که برگزاری امتحانات حضوری، سلامت دانش آموزان را به خطر می اندازد. 

دکتر هومن فلاح آبادی، متخصص مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی از جمله منتقدان برگزاری امتحانات حضوری مدارس است. او در گفتگو با الف تاکید می کند: «هیچ اولویتی بالاتر از سلامتی دانش آموزان نیست. برگزاری امتحانات حضوری در هر پایه تحصیلی می تواند سلامت دانش آموزان را به خطر بیندازد. نباید از یاد ببریم که کرونا با کسی تعارف و شوخی ندارد. کودک و بزرگسال هم نمی شناسد. اتفاقا در موج چهارم کرونا که با شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی همزمان شده است، کودکان و نوجوانان بسیار آسیب پذیر هستند. برخلاف موج های قبلی کرونا، موج چهارم کووید 19 نشان داده است که قدرت سرایت بالایی در بین افراد کم سن و سال دارد و برخلاف موج های قبلی می تواند کودکان را هم به فاز بالینی حاد بکشاند.»

او یادآور می شود: «نباید از خاطر ببریم که هر دانش آموزی که به کرونا مبتلا شود، بیماری را به محیط خانه هم می برد. در آن صورت، افراد بزرگسال، سالمندان و بیماران هم در خطر خواهند بود. در شرایطی که روزانه حدود 400 نفر بر اثر کرونا فوت می شوند، برگزاری حضوری امتحانات می تواند این آمارهای تلخ را افزایش دهد و به وخیم شدن موج چهارم کرونا منجر شود.»

فلاح آبادی تصریح می کند: «اینکه گفته می شود پروتکل های بهداشتی در امتحانات حضوری رعایت خواهد شد، پیش فرض خوش بینانه ای است که احتمال دارد در خیلی از مدارس، محقق نشود. حتی اگر خوش بینانه تصور کنیم که در زمان امتحانات حضوری، فاصله گذاری اجتماعی و ماسک زدن به صورت 100 درصد در همه حوزه های امتحانی رعایت شود، باز هم این دغدغه وجود دارد که اجتماع دانش آموزان و دورهمی های قبل و بعد از امتحانات چطور کنترل خواهد شد؟ نمی شود ما چند صد هزار دانش آموز را به مدارس بکشانیم، بعد انتظار داشته باشیم که آب از آب تکان نخورد و کسی به کرونا مبتلا نشود.»

موافقان: گزینش دانشجو با امتحانات مخدوش، میسر نیست

بسیاری از کارشناسان آموزشی بر این باورند که برگزاری مجازی امتحانات دانش آموزان در همه پایه های تحصیلی می تواند به ضرر خود دانش آموزان تمام شود و آینده تحصیلی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

دکتر علیرضا باقرخانی، کارشناس علوم تربیتی که سال ها به عنوان معلم در مدارس مختلف حضور داشته است، در گفتگو با الف به معایب برگزاری امتحانات مجازی اشاره می کند و می گوید: «برگزاری امتحانات مجازی بخصوص در پایه های نهم و دوازدهم، باعث می شود که سنجش درستی از توان علمی دانش آموزان نداشته باشیم. برگزاری امتحانات مجازی در این پایه ها، قطعا اجحاف و تبعیض در حق دانش آموزانی است که تلاش و پشتکار بیشتری داشته اند.»

او تصریح می کند: «سوال ما این است که وقتی معدل دانش آموزان پایه دوازدهم به معیار اصلی برای پذیرش در اغلب رشته های کنکور تبدیل شده است، در این شرایط چطور می توانیم مطمئن شویم که دانش آموز ما صلاحیت و شایستگی تحصیل در فلان رشته دانشگاهی را دارد؟ اصلا چه کسی می تواند تضمین کند که در صورت برگزاری آزمون مجازی، تقلب گسترده در امتحانات نهایی اتفاق نمی افتد. آیا می خواهیم با اتکا به نتایج مخدوش از امتحاناتی که از سلامتش مطمئن نیستیم، دانشجویان آینده کشور را انتخاب کنیم؟»

باقرخانی خاطرنشان می کند: «در این شکی نیست که امتحانات حضوری باید حتما با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود. با این وجود، پرسش ما این است که چرا وقتی روزانه هزاران نفر حتی در اوج موج چهارم کرونا از سیستم مترو و اتوبوس استفاده می کنند، در آنجا به فکر انتشار گسترده بیماری نیستیم، اما وقتی پای امتحانات حضوری با رعایت کامل پروتکل ها به میان می آید، آنجا دغدغه ها فقط سلامت محور می شود. اینها با همدیگر تعارض دارد. نمی شود محدودیت جدی برای سفر رفتن، دورهمی و گشت و گذار در پاساژها قائل نشویم، ولی وقتی به امتحانات حضوری دانش آموزان می رسیم که به آینده تحصیلی و شغلی آنها گره خورده است، در آنجا محدودیت های افراطی قائل شویم.»

در هر حال، آنطور که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است، امتحانات مدارس از ۲۷ اردیبهشت تا ٢۴ خرداد در نقاطع یاد شده به صورت حضوری برگزار می‌شود. در این شرایط که وزارت آموزش و پرورش بر امتحانات حضوری اصرار دارد، باید امیدوار بود که در این فاصله حدود دو هفته ای تا شروع امتحانات، پیک چهارم کرونا با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، قدری فروکش کند تا دانش آموزان حداقل با میزان خطر کمتری در امتحانات حضوری شرکت کنند.

  

نظر شما