شناسهٔ خبر: 47020352 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

«هشتمین جمهور» | بسته خبری ویژه انتخابات؛

صادقی: تایید صلاحیتم با خداست/ عطریانفر: حضور تاجزاده خارج از نظم است

در هشتمین جمهور گزیده‌ای از آخرین اخبار فضای انتخابات و حواشی پیرامون آن را پیگیری خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

‏به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «هشتمین جمهور» عنوان بستۀ خبری-تحلیلی است که همزمان با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی اخبار رسمی و غیر رسمی پیرامون انتخابات و نامزد‌های ریاست جمهوری می‌پردازد.

هشتمین شماره از «هشتمین جمهور» به چالش‌های انتخابات ۱۴۰۰ و چالش‌هایی که داوطلبان ریاست جمهوری با آن در حال مواجهه‌اند، پرداخته. اخبار انتخاباتی سیزدهمین روز از اردیبهشت را در ادامه دنبال کنید.

* صادقی: تایید صلاحیتم با خداست

محمود صادقی، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد و گفت: «برنامه‌ام را به جبهه اصلاحات ارائه خواهم کرد.»

وی در پاسخ به این سوال که شما در انتخابات یازدهمین دوره مجلس ردصلاحیت شدید، آیا ممکن است در این انتخابات نیز صلاحیت‌تان تایید نشود؟ عنوان کرد: «با خداست!»

صادقی خاطرنشان کرد: «ما تابع تصمیم جمعی هستیم. کاندیدای نهایی از طریق جبهه اصلاحات معرفی خواهد و دیگر کاندیدا‌ها به نفع کاندیدای واحد کناره‌گیری خواهند کرد.»

* عطریانفر: حضور تاجزاده خارج از نظم است

محمد عطریانفر در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «۴ نفر از افراد حاضر در لیست اصلاحات: آقایان ظریف، جهانگیری، پزشکیان و نفر چهارم هم یا محسن هاشمی یا شریعتمداری در لیست باقی می‌مانند و بقیه خارج می‌شوند.»

وی افزود: «حضور آقای تاجزاده از موضع و منظر دیگری محل تامل است. جناب آقای تاجزاده اگرچه برادر بسیار عزیز و بزرگواری هستند، ولی از آنجا که موضع پیشین ایشان نسبت به قانون اساسی موضعی توام با ایراد بوده و انتخابات هم باید در چارچوب قانون اساسی برگزار شود، حضور ایشان، بیشتر حضوری است خارج از نظم و نسقی که اصلاح‌طلبان تعقیب می‌کنند. نظام انتخاباتی اصلاح‌طلبان متکی بر برنامه است و این برنامه‌ها باید در چارچوب قوانین موضوعه صورت بگیرد؛ ضمن اینکه برنامه‌های آقای تاجزاده آن‌طورکه در اولین بیانیه‌شان مطرح شده، خارج از قوانین موضوعه است بنابراین به نظر می‌رسد که نمی‌توانیم خیلی به آن امید ببندیم.»

عطریانفر خاطرنشان کرد: «علی‌القاعده حتی اگر اصلاح‌طلبان آقای تاجزاده را معرفی نکنند، ایشان به‌صورت منفرد در صحنه حضور خواهد داشت و تکلیف نهایی را شورای نگهبان مشخص می‌کند که به نظر من از همین حالا قابل پیش‌بینی است و گمانه‌زنی من این است که نسبت به ادامه حضور آقای تاجزاده تا آخر انتخابات نمی‌توانیم چندان امیدوار باشیم.»

* عارف: من قطعا نباید وارد عرصه کاندیداتوری شوم

محمدرضا عارف درگفت وگو با روزنامه آرمان ملی بیان کرد: «ما نگران حضور مردم درانتخابات بعد از انتخابات اسفند ۹۸ بودیم، بنابراین به‌صورت جدی وارد شدیم که بدانند در جریان اصلاحات آقای عارف هم برای کاندیدانوری آمادگی دارد. اگر به نیروی تواناتر، باتجربه‌تر و وقطعا جوان‌تر رسیدند، من قطعا نباید وارد عرصه کاندیداتوری شوم. اگر احساس کردیم شخصیتی با شرایط لازم حضور ندارد، وارد می‌شوم. تجاربی که کسب کردم برای خودم یعنی حتی مخالفان معترفند در میان همه دولت‌های بعد از انقلاب، دولت دوم آقای خاتمی و برنامه سوم شاخص است.»

* کرباسچی؛ پدیدۀ اصلاح‌طلبان

محمود علیزاده طباطبایی، عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به نامزد نهایی اصلاحات، گفت: «من فکر می‌کنم اصلاح طلبان به جمع بندی برسند و از یک نفر حمایت خواهند کرد. اصلاح طلبان چند کاندیدا نخواهند داشت اصولگرایان هم باید به همین جمع بندی برسند. من فکر می‌کنم چهره‌ای که در نهایت مورد توافق اصلاح طلبان قرار می‌گیرد چهره‌ای است که بتواند رای آور باشد و مثال بارز این چهره با این رویکرد هم محسن هاشمی است.»

وی خاطرنشان کرد: «هنوز کسی در مورد پدیده انتخاباتی اصلاح طلبان نظری نداده است این پدیده می‌تواند کرباسچی باشد به هر حال او تحولی در مدیریت ایجاد کرده بود.»

* نمازی: بهتر است اصلاح‌طلبان در این انتخابات کاندیدی را معرفی نکنند

علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتخابات پیش‌رو و شرایط اصلاح‌طلبان اظهار داشت: «اگر تاج زاده، جهانگیری و حتی ظریف تایید صلاحیت شوند، جبهه اصلاحات می‌تواند با یک نظرسنجی علمی به تکلیف روشنی برسد و کاندیدای اصلح خود را از لحاظ رای آوری شناسایی کند. ولی اگر ظریف نیاید و تاج زاده هم تایید صلاحیت نشود، جهانگیری و چند نفر دیگر می‌مانند.»

وی تصریح کرد: «اگر اصلاح طلبان این دوره کاندیدا معرفی نمی‌کردند، بهتر بود؛ ولی مطمئن هستم که جهانگیری تایید صلاحیت خواهد شد. رقابت نابرابری است و جبهه اصلاحات باید بسیار تلاش کنند که تا فضای رقابتی را متعادل کند.»

نمازی افزود: «رقابت با رئیسی که سه سال است در قوه قضائیه بوده و بیشتر در تیتر خبر و آنتن قرار دارد سخت است؛ مردم هم شدیدا دوست دارند که با فساد مبارزه شود، به نظر من با توجه به فضای سردی که بر انتخابات حاکم است، انتخابات برابری نیست.»

* شریعتمداری: مگر کشور صاحب ندارد

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: «اعلام نامزدی برخی برای انتخابات ریاست جمهوری توهین به ملت ایران است. مگر کشور صاحب ندارد که برخی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شوند؟! نامزد‌ها در ابتدا باید کفایت داشته باشند و کفایت لزوماً یک مقوله کیفی نیست بلکه بایستی کفایت در عمل هم نشان داده شود و افردی که در مقابل برخی از مشکلات عادی مردم ناتوان بودند نباید در صحنه حضور پیدا کنند و حتی افرادی که از کسانی که ناتوان در اداره کشور بودند حمایت کردند این‌ها هم مورد سؤال هستند.»

شریعتمداری تاکید کرد: «کجای دنیا زمانی که فردی می‌خواهد کاندیدا شود راه را باز می‌کنند؟ شرایطی دارد که باید با شرایطی که برای کاندیدا در نظر گرفته شده انطباق داشته باشد؛ و وظیفه شورای نگهبان هم همین است.»

وی افزود: «تعدادی از نمایندگان فساد اقتصادی داشتند؛ چرا باید تأیید صلاحیت شوند؟ و عده‌ای به دنبال این هستند که کاندیدا بشوند تا رد صلاحیت شوند، چون می‌دانند رد صلاحیت می‌شوند.»

* چالش‌های انتخابات ۱۴۰۰

جلال محمودزاده، رئیس فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس در گفتگو با ایسنا با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفت: «سه موضوع مهم باعث سردرگمی جریان‌های سیاسی در ایران امروز شده است. در وهله اول، مسئولیت اجرایی رئیس جمهور است. به عبارت دیگر ایران مشکلات اساسی در زمینه زیر ساخت‌های اقتصادی، اشتغال و تحریم دارد و رئیس جمهور آینده باید با همه این چالش‌ها روبرو شود. به نظرم شخصیت‌های مطرح که هنوز اعلام حضور نکرده‌اند، نگران خراب شدن سابقه سیاسی خود هستند چرا که می‌ترسند که در حین عمل شکست بخورند.»

وی افزود: «با اینکه اصولگرایان نگرانی کمتری در ماجرای تأیید صلاحیت‌ها دارند، اما هنوز چهره شاخصی را که بتواند آراء را جمع کند، مطرح نکرده‌اند.»

نماینده مردم مهاباد گفت: «نامزد‌های احتمالی که هنوز اعلام حضور نکرده‌اند، نگران مشارکت مردم نیز هستند. در واقع، این شخصیت‌هایی که جریان‌های سیاسی روی آن‌ها حساب باز کرده‌اند، نمی‌خواهند سکان ریاست جمهوری را با آراء کم به دست بیاورند. شیوع بیماری کرونا نیز که به خودی خود روی مشارکت مردمی تأثیرگذار خواهد بود.»

* اولین کاندیدای زن

زهرا شجاعی، دبیر کل مجمع زنان اصلاح طلب که اسمش در لیست پیشنهادی جبهه اصلاحات قرار دارد، گفت: «بنده از پیش برای کاندیداتوری برنامه داشتم، اما اکنون تصمیمم برای کاندیداتوری قطعی است.»

وی افزود: «اگر گزینه واحدی در جریان اصلاحات در نظر سنجی‌ها بالا باشد، به نفع او کنار خواهم رفت.»

* واکنش شورای نگهبان به سخنان دیروز رهبر انقلاب

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی نوشت: «داشتن برنامه واقعی و پرهیز از سخنان و وعده‌های فریبنده و بدون پشتوانه فکری، جان کلام امروز رهبر معظم انقلاب خطاب به داوطلبان ریاست جمهوری بود و البته به مثابه نقشه راهی برای انتخابات پیش رو برای همه دست‌اندرکاران.»

نظر شما