شناسهٔ خبر: 47001789 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کوتاه از انتخابات

صاحب‌خبر -

 
  ۱۴ گزینه اصلاح‌طلبان
برای انتخابات ریاست‌جمهوری

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران از فهرست ۱۴ نفره احزاب اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.
آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفت: فهرست افرادی که توسط حداقل ۱۰ عضو مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران برای ارزیابی نامزدی ریاست‌جمهوری‌شان در جبهه اصلاحات ایران به دبیرخانه مجمع پیشنهاد شده‌اند که به ترتیب از این قرار است؛ ۱- محمدجواد ظریف 2- اسحاق جهانگیری 3- مصطفی تاج‌زاده 4- مسعود پزشکیان ۵- محمدرضا عارف ۶- محسن هاشمی ۷- محمد شریعتمداری ۸- مصطفی کواکبیان ۹- محمد صدر ۱۰- محمود صادقی ۱۱- شهیندخت مولاوردی ۱۲- زهرا شجاعی ۱۳- عباس آخوندی و ۱۴- صادق خرازی.
وی گفت: مجمع عمومی درباره مراحل بعدی ارزیابی نامزد‌ها در جبهه اصلاحات ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، قرار است اعضای جبهه اصلاحات درباره این افراد رای‌گیری کنند و کسانی که یک‌سوم آرا را می‌آورند برای ارائه برنامه به این جبهه دعوت شوند.

کواکبیان برای انتخابات به جبهه اصلاحات معرفی شد
داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری گفت: مصطفی کواکبیان برای انتخابات ریاست‌جمهوری برای انتخاب داوطلب واحد اصلاح‌طلب به جبهه اصلاحات ایران معرفی شده است.
عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری درباره تمایل اصلاح‌طلبان برای معرفی محمد جواد ظریف برای انتخابات ۲۸ خرداد یادآور شد: ظریف یکی از گزینه‌های جدی جبهه اصلاحات است و یقینا نظر جمع کثیری از اصلاح‌طلبان بر اعلام داوطلبی او است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر اصلاح‌طلبان داوطلبان زیادی چون اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان و سید مصطفی تاجزاده را در لیست خود دارند و ممکن است زمان ثبت‌نام به تعداد داوطلبان افزوده شود.

کواکبیان: آمدن ظریف و سید حسن خمینی منتفی است
دبیرکل حزب مردم سالاری در گفت‌وگو با خبرفوری اظهار داشت: هرگز به سمت هیچ نامزد نیابتی نخواهیم رفت.
وی گفت: صحبت‌هایی درباره ظریف و حسن خمینی شد که آن هم منتفی است و درحال حاضر هیچ صحبتی از مصداق‌ها نشده است.

نامه بسیج دانشجویی 8 دانشگاه تهران
به شخصیت‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب
بسیج دانشجویی 8 دانشگاه تهران طی نامه‌ای به شخصیت‌های سیاسی دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب تاکید کرد: هر کاندیدا باید نسبت خود را با جریان‌های سیاسی حاکم در کشور مشخص کند و پاسخ گوی عملکرد گذشته جریان مد نظر در انتخابات‌های گوناگون باشد.
در بخشی از این نامه آمده است: در انتخابات‌های اخیر، چه در ساحت انتخابات ریاست‌جمهوری و چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی متاسفانه در برخی موارد شاهد کاندید شدن افرادی بودیم که بدون برنامه‌مدون و مشخص در حوزه مسئولیت خودشان، بعضا با شوهای انتخاباتی و مطرح کردن حواشی کاذب و بی‌ربط و البته در وضعیت نابرابر رسانه‌ای در مسند مسئولیت قرار گرفتند و چند صباح بعد از آن به علت نداشتن برنامه مشخص و تکیه بر شعارهای بیهوده وضعیت نابسمانی را برای کشور رقم زدند.
دانشجویان بسیجی در این نامه تأکید کرده‌اند: باید از تک تک افراد از هر جریان سیاسی پرسید الگو و برنامه‌شان برای چنین مقصودی چیست و چطور میتوانند از آن دفاع کنند. در غیر این صورت نگاه آن جریان سیاسی به حضور مردم جایگاهی تشریفاتی و صرفا ابزاری برای رسیدن به قدرت دارد.

آقاتهرانی: فاصله میان وعده و عمل،
انتخاب مردم است

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: انتخاب 8 سال پیش نشان داد بعضی‌ها فقط وعده می‌دهند و نگاهشان به بیرون است. مردم باید در انتخابات بهترین انتخاب را داشته باشند چراکه فاصله میان وعده و عمل، انتخاب مردم است.
وی درخصوص عملکرد قوه مجریه گفت: متأسفانه قوه مجریه وعده‌های خوبی به مردم داد اما عملکرد خوبی نداشت، در حال حاضر همان احزابی که این دولت را انتخاب کردند از انتخاب خود پشیمان هستند.
رئیس‌کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال مجری برنامه که گفت چه تضمینی وجود دارد مردم این بار هم پای صندوق بیایند و همین روند تکرار نشود؟ خاطرنشان کرد: تفاوت است بین رئیس‌جمهور شدن‌اشخاص، یکی فقط اهل تشریفات است و حتی با وزرایش هم حرف نمی‌زند اما یکی هم می‌آید و برای حل مشکلات کشور دغدغه دارد.

صادقی: راهبرد اصلاح‌طلبان مشارکت فعال
در انتخابات است

محمود صادقی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاحات پیرامون آخرین شرایط انتخاباتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با فرهیختگان با بیان اینکه راهبرد اصلاح‌طلبان مشارکت فعال در انتخابات است گفت: عدم معرفی کاندیدا به‌معنای عدم شرکت در انتخابات نیست و در عین حال مردم را به شرکت در انتخابات فرا می‌خوانند بدون اینکه کاندیدای خاصی مورد حمایت باشد.
وی با‌اشاره به فایل صوتی ظریف گفت: انتشار فایل صوتی به‌نظر من تاثیری در جایگاه او از لحاظ اینکه باعث تردید در صلاحیت ایشان در شورای نگهبان شود، ندارد.

اقبال احزاب اصلاح‌طلب به «ظریف» و «جهانگیری»
برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری
شنبه 11 اردیبهشت احزاب اصلاح‌طلب نامزدهای مورد نظر خود را به جبهه اصلاحات ایران معرفی کردند و تاکنون بیش از 25 چهره اصلاح‌طلب به دبیرخانه نهاد اجماع‌ساز معرفی شدند.
فارس در گزارشی نوشت: در بین چهره‌های معرفی شده به جبهه اصلاحات ایران اسامی افرادی همچون محمدجواد ظریف، مصطفی تاج‌زاده، اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، فائزه هاشمی، غلامحسین کرباسچی، محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان، علی مطهری و... دیگر به این جبهه معرفی شدند که اقبال پررنگی از سوی احزاب اصلاح‌طلب به محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و مصطفی تاج‌زاده صورت گرفته است.
قرار است در مورد نامزدهای معرفی شده فردا رأی‌گیری صورت گیرد و نامزدهایی که یک سوم آراء را به خود اختصاص دهند وارد مرحله بعد می‌شوند.

گزینه‌های قطعی کارگزاران؛
 ظریف، جهانگیری و هاشمی

یدالله طاهرنژاد، نماینده حزب کارگزاران سازندگی در جبهه اصلاحات ایران امروز در مصاحبه با ایرنا درباره گزینه‌های این حزب برای معرفی به جبهه اصلاحات، گفت: اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف و محسن هاشمی را به عنوان گزینه‌های حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری به مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران معرفی شده‌اند.

ظریف همچنان گزینه اصلاح‌طلبان است
زهرا شجاعی، عضو نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با فرهیختگان با بیان اینکه کاندیدای اصلاح‌طلبان بیستم اردیبهشت مشخص می‌شود، بیان کرد: ظریف همچنان گزینه اصلاح‌طلبان است.

مطهری: باید با کنگره آمریکا لابی داشته باشیم
علی مطهری، داوطلب انتخابات ۱۴۰۰ در گفت‌وگویی بیان کرد: من خود را اصولگرای اصلاح‌طلب معرفی می‌کنم.
وی در بخشی از این گفت‌وگو با‌اشاره به رویکرد خود در سیاست خارجی گفت: این نگاه درست نیست که بگوییم اگر روابط ما با غرب و دنیا خوب شود روی آرمان‌های امام پا گذاشته‌ایم! این نگاه و حرف غلطی است و نگاه شهید مطهری هرگز چنین چیزی نبوده است. نگاه امام(ره) هم چنین چیزی نبود. اینکه در ابتدای انقلاب اتفاق تسخیر سفارت افتاد و بعد رابطه ما با آمریکا قطع شد آن یک حادثه بود و از ابتدا قرار بر قطع رابطه نبود.
مطهری افزود: ما باید حتی با کنگره آمریکا لابی داشته باشیم. جز اسرائیل که کشوری جعلی است باید با بقیه کشورهای دنیا رابطه خوب داشته باشیم.

فعال اصلاح‌طلب: به روحانی اعتماد کردیم و گول خوردیم
کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری طی اظهاراتی گفت: دوره قبل به روحانی اعتماد کردیم و گول خوردیم.
زارع فومنی با بیان اینکه «من بالاترین رأی را در انتخابات می‌آورم» گفت: اگر رأی بیاورم نخستین معاون‌اول زن را در ایران منصوب می‌کنم.

صادق خلیلیان اعلام کاندیداتوری کرد
وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس با صدور بیانیه‌ای ضمن تشریح برنامه‌ها و سوابق خود برای سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

سردار افشار کاندیدای انتخابات 1400 شد

همچنین سرتیپ علی‌رضا افشار فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج امروز یکشنبه با برگزاری نشست خبری، برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام داوطلبی کرد.
افشار از دانشجویان پیرو خط امام (ره) و فرمانده پیشین نیروی مقاومت بسیج و معاون سیاسی وزارت کشور دولت نهم بوده است.

۱۷۱ نماینده مجلس به شورای نگهبان نامه نوشتند
جوکار، رئیس‌کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه در قانون فعلی محدودیت سنی برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد، از درخواست ۱۷۱ نماینده مجلس از شورای نگهبان برای ابلاغ مصوبه مجلس درباره قانون انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.
وی گفت: اگر تا قبل از ثبت‌نام کاندیداها این طرح تصویب و برای اجرا ابلاغ شود می‌‌توان بخش‌هایی از آن را که قید زمانی ندارد در انتخابات پیشِ‌رو اجرایی کرد.

نظر شما