شناسهٔ خبر: 47015039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

بررسی مطالب انتخاباتی مطبوعات امروز/ شماره بیست و یکم:

عارف: من هر سال خواستار رفع حصر شده‌ام/ ما از انتخاب روحانی درس گرفته‌ایم/ عباس آخوندی وارد لیست انتخاباتی اصلاحات شد/ باهنر: لاریجانی می‌تواند در شورای وحدت بررسی شود

عارف در گفتگویی عنوان کرده: اصلاح‌طلبان مسئولیت کارشان را می‌پذیرند. ما از مردم عذرخواهی کرده‌ایم البته نیت ما خیر و اصلاح بود.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی - رجانیوز: روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سرنوشت سیاسی ایران به دست مردم رقم خواهد خورد و قوه اجرایی کشور به یکی از رجال سیاسی سپرده خواهد شد.

 

​در آستانه این واقعه مهم جریان‌های مختلف سیاسی، با پیکربندی جدیدی در حال برنامه‌ریزی برای کنش انتخاباتی هستند. اما امسال جبهه‌بندی چهره‌های دو جریان  اصلی سیاسی کشور تفاوت‌های عمده‌ای با وضعیت هر باره خود دارد. جناح اصلاحات که سال ۹۶ حول ایده برجام توانسته بود دولت را تصاحب کند، حالا چند پاره شده است‌. عدالت محوری، ادعای بهبود وضعیت اقتصادی، احیای برجام و ایده‌های بی‌ربط اینچنینی، نشان از عدم انسجام این جریان سیاسی دارد. 

 

همچنین انحلال شورای سیاست‌گذاری اصلاحات و بالا گرفتن حواشی در رابطه با کاندیدای احتمالی چند پارگی اصلاحات را تقویت کرده است. از کاندیدای احتمالی اصلاحات می‌توان به محمد جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، پزشکیان، محمد رضا عارف، عباس آخوندی و علی لاریجانی اشاره کرد. 

 

معادلات جریان اصولگرایی به نحو دیگری است. حضور آیت‌الله رئیسی در راس قوه قضاییه شرایط را پیچیده کرده است اما تا به امروز کاندیدای احتمالی جریان اصولگرا سعید جلیلی، عزت الله ضرغامی،رستم قاسمی، پرویز فتاح و سعید محمد هستند.

 

مطبوعات دیروز:

 روزنامه‌ها در تسخیر مواضع عجیب معاون اول/ جهانگیری: ما لکنت زبان داریم و شرم می‌کنیم دستاوردهای‌مان را بگوییم/ دخالت دیگران باعث سقوط بورس شد/ در بیان اشکالات دولت قبل کوتاهی کردیم

 

 

عباس آخوندی وارد لیست انتخاباتی اصلاحات شد

آرمان ملی مطلبی با عنوان «تخريب جهانگيري را محبوب‌تر كرد» منتشر کرده است. ابتدای این مطب با لیست ۱۴ نفر از کاندیدای جریان اصلاح‌طلب آغاز شده است. قرار است در مرحله بعد‌، افراد داخل لیست برنامه‌ خود را به مجمع جبهه اصلاح‌طلبان ایران ارائه دهند.

 

اسامی این افراد به شرح زیر است: ۱ - جواد ظریف (۳۷ پیشنهاد)، 2 - اسحاق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد)، 3 - مصطفی تاجزاده (۳۲ پیشنهاد)،  4 - مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد)، 5 - محمدرضا عارف (۲۱ پیشنهاد)،6 - محسن هاشمی (۲۰ پیشنهاد)، 7 - محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد)، 8 - مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد)، 9 - محمد صدر (۱۳ پیشنهاد)، ۱۰ - محمود صادقی (۱۲ پیشنهاد)، 11 - شهیندخت مولاوردی (۱۱ پیشنهاد)، 12 - زهرا شجاعی (۱۱ پیشنهاد)، 13 -  عباس آخوندی (۱۱ پیشنهاد) و 14 - صادق خرازی (۱۰ پیشنهاد).

 

در ادامه این مطلب آمده: دیروز حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران اظهار کرد: اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف و محسن هاشمی از سوی حزب کارگزاران سازندگی به جبهه اصلاحات ایران معرفی شدند.

 

در این مطلب عنوان شده: یک روز قبل هم سخنگوی حزب اتحاد خبر داده بود: سید‌مصطفی تاج‌زاده، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی و محمد صدر به عنوان کاندیداهای پیشنهادی این حزب به جبهه اصلاحات هستند.

 

آرمان ملی ادامه داده: حسین شریعتمداری،  عباس آخوندی، مسعود پزشکیان، محمد‌رضا عارف ، محمود صادقی و صادق خرازی هم از گزینه‌های مورد حمایت احزاب معروف اصلاحات نبودند اما به سبب جایگاه حقیقی و توانایی‌هایشان وارد لیست شدند.

 

در ادامه این نوشته عنوان شده: نکته قابل‌تامل در لیست ارائه‌شده، خالی بودن نام کاندیدایی است که از سوی حزب اعتمادملی معرفی شده باشد. روز گذشته سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد حزبی معرفی نخواهد کرد. اسماعیل گرامی‌مقدم درباره آخرین  اقدامات اعتماد ملی برای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با مصوبه جبهه اصلاحات‌ مبنی‌بر انتخاب‌ گزینه‌ای نهایی با دو‌سوم آرای اعضای این جبهه مخالف بود و آن سازوکار را مغایر دموکراسی می‌دانست، بنابراین برای انتخابات نامزدی از حزب اعتماد ملی معرفی نمی‌شود و اعتماد ملی نامزد حزبی ندارد. 

 

این روزنامه همچنین نوشته: ولوله‌ای در اردوگاه اصولگرایان پس از اعلام لیست کاندیداهای جریان اصلاحات ایجاد شده و آنها که تصور می‌کردند اصلاح‌طلبان، گزینه تحریم انتخابات را در دستور کار دارند یا اینکه تمایل به حضور جدی در انتخابات ندارند، از مشاهده برنامه‌ریزی جبهه اصلاحات و طی گام به گام این برنامه دچار چالش جدی شده‌اند و دستپاچه راهی جز تخریب کاندیداهای احتمالی به ذهن‌شان خطور نکرده است. 

 

آرمان ملی در ادامه عنوان کرده: مانند دیروز که جهان‌نیوز و تسنیم پس از اعلام لیست اصلاح‌طلبان چنین نوشت عباس آخوندی در پرونده پسرش متهم شد و در توضیح این خبر نوشتند: سوم آذر ماه سال ۹۸ بود که رسانه‌ها از بازداشت «محمدمهدی آخوندی» فرزند عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی خبر دادند؛ خبری که ۹ روز بعد غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه آن را تأیید و علت این بازداشت را مسائل و موضوعات مالی اعلام کرد. 

 

 

در ادامه آرمان ملی به مطلب دیگری که جهان نیوز منتشر کرده پرداخته است. در این مطلب پیرامون معاون اول دولت عنوان شده: جهانگیری درحالی اعتراف می‌کند دولت روحانی با مدیران اصلاح‌طلب اداره می‌شود که باید گفت خود وی یکی از این مدیرانی بوده که همواره سعی داشته اثرگذاری خود را نهی کند.

 

در ادامه عنوان شده: هر چند وی ماجرای منشی خود را که گفته است حتی اختیار عوض کردنش را نداشته تعریف می‌کند اما از سوی دیگر وی در رای‌آوری روحانی بسیار اثرگذار بوده و یار پوششی رئیس‌جمهور در انتخابات بوده و همچنین پای دولت تا انتها ایستاده و استعفا نکرده است. آنچه از اعترافات کلاب‌هاوسی جهانگیری می‌توان استنباط کرد این است که اصلاح‌طلبان جایزه ائتلاف با دولت روحانی را به خوبی گرفته‌‌اند؛ یعنی در سود این ماجرا با هم شریک شده‌اند اما زمانی که به زیان و هزینه می‌رسد قصد دارند خود را مبرا از دولتی که پست‌های کلیدی و حساس آن را در دست دارند، در ذهن افکار عمومی جا بزنند.

 

عارف: من هر سال خواستار رفع حصر شده‌ام

آرمان ملی گفتگویی با محمد رضا عارف، یکی از کاندیدای احتمالی جریان اصلاحات به عمل آورده است. در این گفتگو عارف در نقد مجلس دهم عنوان کرده: هیات رئیسه مجلس پاسخگو نبود هم برای اولین بار نبود. به نظرم سفرهای خارجی مجلس دهم بیش از حد معمول بود. به کارپرداز مجلس گفتم «آقای نعمتی لیست سفرهای خارجی نمایندگان مجلس را به من بدهید» چند بار گفت چشم، می‌دهیم، نمی‌دهیم و... گفتم کل مجلس را ندهید و تنها اعضای فراکسیون امید را بدهید که نداد. 

 

وی در رابطه با شورای عالی اصلاح‌طلبان عنوان کرده: من اصلا استعفا ندادم و دلخور هم نیستم. شورای عالی با توجه به شرایط عملکرد خوب و کارنامه قابل قبولی دارد. 

 

نماینده سابق مجلس در باره حضورش در نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان گفته: در رسانه‌ها گفتند از من دعوت کردند اما نپذیرفتم که صحیح نبود چون هیچ فردی از من دعوت نکرد. نه از من خواستند حضور داشته باشم و نه کوچکترین مشورتی با من درباره تشکیل این نهاد کردند و پس از تشکیل این نهاد هم هیچ ارتباط کاری با آن ندارم اما برای توفیق آنها دعا می کنم.

 

وی درباره حضورش در انتخابات گفته: ما نگران حضور مردم درانتخابات بعد از انتخابات اسفند 98 بودیم، بنابراین به‌صورت جدی وارد شدیم که بدانند در جریان اصلاحات آقای عارف هم برای کاندیدانوری آمادگی دارد. اگر به نیروی تواناتر، باتجربه تر و وقطعا جوان‌تر رسیدند، من قطعا نباید وارد عرصه کاندیداتوری شوم .اگر احساس کردیم شخصیتی با شرایط لازم حضور ندارد، وارد می‌شوم. تجاربی که کسب کردم برای خودم یعنی حتی مخالفان معترفند در میان همه دولت‌های بعد از انقلاب، دولت دوم آقای خاتمی و برنامه سوم شاخص است. در دانشگاه تهران هم شاخص بودن دوره ای که من ریاست را بر عهده داشتم نسبت به دوره‌های دیگر مشخص است، در وزارت ارتباطات و غیره هم همین تفاوت ها وجود دارد. 

 

عارف پیرامون انتخابات سال ۹۶ گفته:-سال ۹۶- تمام دوستان ما اصرار داشتند که فقط آقای روحانی به عرصه انتخابات وارد شود که شاید من تنها مخالف بودم چون نگران بودیم اگر آقای روحانی به هر دلیلی به انتخابات نرسد، جبهه اصلاحات نمی‌تواند بدون کاندیدا باشد. بحث شد و برخی دوستان میگفتند اگر شما کاندیدا معرفی کنید، آقای روحانی را رد میکنند که من اعتقاد به خلاف آن داشتم یعنی اگر کاندیدا معرفی نمی‌کردیم امکان رد آقای روحانی هم وجود داشت. در یک جلسه عنوان کردم هر کاندیدایی معرفی کنیم، از آقای‌روحانی به جریان اصلاح‌طلب نزدیکتر است بنابراین ایشان حااشیه امن می‌شود. به آقای روحانی و یارانشان گفتیم ما یک کاندیدا می‌خواهیم پس خودتان بگویید چه شخصی باشد. توصیه ما این بود که این فرد از میان اعضا دولت باشد و چند اسم معرفی کردیم تا از میان آنها یکی را انتخاب گزینه‌های پیشنهادی ما آقایان جهانگیری، ظریف و... بودند که در نهایت به آقای جهانگیری رسیدند.

 

کاندیدای احتمالی انتخابات در ادامه گفته: آقای جهانگیری کاندیدای پوششی صرف نبود بلکه آمد تا اگر آقای‌روحانی تا آخر ماند، کنار برود. 

 

وی همچنین در رابطه با ارادتش به خاتمی اظهار کرده: شما فکر می‌کنید من در سال 92 بدون نظر آقای خاتمی کنار می‌رفتم؟ امکان نداشت چون ما برنده بودیم. آقای خاتمی را یک فرد نمی‌دانم بلکه سمبل یک جریان و رهبر یک گفتمان هستند. 

 

عارف در واکنش به این جمله خبرنگار آرمان ملی که «اصلاح‌طلبان می‌گویند انتخاب ما در سال‌های 92 و 96 انتخاب میان بد و بدتر بود» عنوان کرده: اولا دوستان ما توجهی در بکار بردن واژه‌ها ندارند و یکی از مشکلات ما در جریان اصلاحات خودزنی است. نمایندگان مجلس دهم را چقدر تخریب کردند و حالا برخی آنها را به عرش می‌برند. ببینید حالا چه حرفهایی در مورد آنانی می‌زنند که روزی آنها را تخریب کردند. افرادی که کاندیدا می‌شوند، شناخته شده، برجسته و در خود توانایی مدیریت اجرائی کشور را می‌بیند. شرایط کشور ایجاب می‌کند که ائتلاف شود و یکی به نفع دیگر کنار رود که انتخاب میان خوب و خوب‌تر است نه بد وبدتر.

 

عارف در نقد دولت گفته: گله جدی هم این بود که چرا به این نقدها توجه نمی‌کنند که آنها را اصلاح کنند. دولت می‌توانست بهتر از آنچه انجام داد، کار کند و مطالبات مردم را پاسخ دهد. دولت نتوانست به مطالبات مردم پاسخ دهد که یک نقد جدی به دولت هم همین موضوع است. 

 

وی همچنین گفته: انتظار داشتیم دولت آقای روحانی در دور دوم به بررسی عملکرد خودش در دولت اول بپردازد و اشکالات را اصلاح کند اما به مسیر بدتری رفت یعنی فاصله گرفتن از جریان اصلاحات. احساس می‌کردیم به صحبت‌هایی که در جلسات با آقای روحانی و دولتمردان مطرح می‌شد، توجهی نمی‌کردند. 

 

عارف در ادامه عنوان کرده: اصلاح‌طلبان مسئولیت کارشان را می‌پذیرند.  ما از مردم عذرخواهی کرده‌ایم البته نیت ما خیر و اصلاح بود. اینکه دوستان ما تاکید دارند در این انتخابات به حمایت از کاندیدایی جز کاندیدای اصلاح‌طلب نمیپردازیم نشانه درس بزرگی بود که گرفتیم.

 

وی در رابطه با ظریف گفته: ایشان را فردی متین و دیپلمات به معنای واقعی عالم با درک و شعور بالا و آینده نگری می‌دانم  که در در چارچوب منافع ملی، ارزش‌ها و قانون حرکت می‌کند. با توجه به اینکه دولت‌های ما حزبی نیستند، نباید به دیپلمات‌ها برچسب حزبی زد. آقای‌ظریف هم دردولت آقای خاتمی دارای جایگاه برجسته بود و هم دردولت آقای روحانی و ان شاءا... نظام ما بتواند از تجربه و تخصص و کارایی ایشان کماکان بهره لازم را ببرد.

 

 کاندیدای احتمالی انتخابات در رابطه با ظریف گفته:آقای ظریف اصلاح‌طلب به معنای سیاسی نیست. ایشان عضو انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا بود که عموم آنها اصلاح‌طلب هستند و رفتارها و گرایشات‌شان در دایره اصلاحات تعریف می‌شود.

 

اصلاح‌طلبان در معرض  انتقاد جامعه

روزنامه شرق در مطلبی لیست چهارده نفره اصلاح‌طلبان را بررسی کرده است. این روزنامه با یاد آوری جای خالی علی مطهری به نقل از وی اظهار کرده: اصولگرایان که هیچ‌وقت من را به‌عنوان کاندیدای خود معرفی نمی‌کنند، ولی از طرف اصلاح‌طلبان این احتمال وجود دارد. در سال‌های اخیر شرایط کشور به‌گونه‌ای بوده که خود‌به‌خود من مواضعی را اتخاذ کرده‌ام که به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر بوده است. 

 

وی در ادامه گفته: درباره نقض حقوق بشر که گاهی از سوی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی انجام می‌شود یا درمورد مسئله حصر خانگی و بازداشت خبرنگاران و از این قبیل موضوعات و مسائلی که برای محیط‌زیستی‌ها پیدا شد، من ورود کردم ولی گاهی خود اصلاح‌طلبان جرئت نمی‌کردند در این بخش‌ها وارد شوند. بنابراین خود‌به‌خود در این سال‌های اخیر وضعیت به صورتی بود که من به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر شده‌ام و اگر قرار باشد یکی از این دو گروه از من حمایت کند، احتمال حمایت اصلاح‌طلبان بیشتر است. به هر حال هر‌کدام از اینها حمایت کنند، من استقبال می‌کنم و مشکلی ندارم.

 

در ادامه شرق عنوان کرده: با این سخنان می‌توان دریافت که خود مطهری هم انتظار ندارد به‌عنوان نامزد نهایی جناح اصلاح‌طلب معرفی شود و او چشم به همه جناح‌ها و طیف‌های سیاسی دوخته است.

 

در ادامه این مطلب آمده: در پی تعدد طرح این تعداد نام، ممکن است همان مخاطره پیشین یعنی عدم اقناع همه نامزدها به کناره‌گیری از انتخابات به نفع نامزد واحد به وجود آید؛ شرایطی که شبیه آن را در سال 84 شاهد بودیم؛ به‌نحوی‌که گفته شد اصلاح‌طلبان در یک وزن‌کشی به نفع مهدی کروبی کنار نرفتند تا در عین حال که مجموع آرای آنها بیشتر از اصولگرایان بود، رقابت را واگذار کردند. 

 

همچنین در این مطلب پیرامون تفاوت‌های ۱۴۰۰ یا ۱۳۸۴ عنوان شده:-اصلاح‌طلبان- امروز به دلیل حمایتشان از دولت روحانی و البته نوع عملکرد دولت، در معرض تندترین انتقادها از سوی جناح رقیب و جامعه قرار دارند.

 

در ادامه این مطلب آمده: محمود صادقی باور دارد تعدد نامزدها به نفع اصلاح‌طلبان خواهد بود؛ به‌نحوی‌که گفته است: شرایط اصلاح‌طلبان را مثبت ارزیابی می‌کنم و شخصیت‌های بسیاری از اصلاح‌طلبان برای انتخابات کاندیدا شده‌اند و همین تعدد هم می‌تواند به نوعی نشان‌دهنده میل به مشارکت باشد.

 

شرق در پایان نوشته: البته این سخن صادقی در شرایطی می‌تواند درست باشد که اصلاح‌طلبان بتوانند به نامزد واحد برسند و در غیر این صورت، نه‌تنها تعدد نامزدها هیچ کمکی به اصلاح‌طلبان نمی‌کند، بلکه باعث شکست قطعی آنها در انتخابات می‌شود و زمینه پیروزی رقیب را حتی با رأی حداقلی فراهم می‌کند.

 

  فعال اصلاح‌طلب: اظهارات ظریف قطعا آگاهانه منتشر شده است

شرق پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ مصاحبه‌ای با غلامعلی رجایی، یکی از فعالین اصلاح‌طلب ترتیب داده است. در این مصاحبه فعال اصلاح‌طلب پیرامون فایل صوتی ظریف عنوان کرده:-صحبت‌های ظریف- قطعا آگاهانه منتشر شده است و گمان نمی‌كنم از سوی یك حفره امنیتی درز پیدا كرده باشد. درباره كاندیداتوری نیز طبیعتا تأثیراتی مثبت و منفی روی انتخابات نسبت به ایشان خواهد گذاشت. تأثیرات مثبت این است كه حرف‌هایی كه از ایشان درباره ایستادگی‌ها و دلسوزی‌ها شنیدیم، امتیاز او را نزد افكار عمومی بالا می‌برد؛ اما در عین حال به خاطر برخی از حرف‌های رك و عریانی كه زده است، به برخی از افراد كه در روند انتخابات تأثیر‌گذار هستند این فرصت را می‌دهد كه مسیر سختی پیش پای او قرار دهند.

 

وی در رابطه با کاندیداتوری تاجزاده گفته: من فكر می‌كنم این یك تاكتیك است كه آقای تاجزاده انجام داده است، چون ایشان حتما آمده حرف‌هایش را بزند و تاكتیكی است كه به نتیجه هم می‌رسد. در شرایطی كه خیلی‌ها صحبت‌های او را جدی گرفته‌اند و نظرات مثبت و منفی در‌این‌باره شنیده می‌شود، برای ایشان دستاوردی است كه توانسته حرف‌هایش را در بیانیه‌اش بزند.

 

 

وی در ادامه گفته: من فكر می‌كنم این نامزدی جدی نیست و نباید جدی گرفته شود. به هر حال این حضور به مردم كمك می‌كند نگاه متفاوت‌تری به انتخابات داشته باشند.

 

وی همچنین در رابطه با ‌كاندیداهای احتمالی گفته: عارف، پزشكیان، محسن هاشمی، جهانگیری و ظریف شانس دارند. احتمال ضعیفی هم وجود دارد كه اگر اصلاح‌طلبان به یك گزینه مشخص نرسند، به سمت لاریجانی بروند كه احتمال آن خیلی كم است.

 

فعال اصلاح‌طلب همچنین گفته: نظامی‌ها هیچ شانسی در انتخابات ندارند. آقای قالیباف و رضایی چهار دوره از انتخابات‌ها را شركت كرده‌اند و مردم دست رد به سینه آنها زده‌اند و جامعه به آنها رأی نخواهد داد. نه اینكه نظامی‌ها بد باشند؛ اما هركسی باید كار خودش را بكند. 

 

وی ادامه داده: به هر حال جریان اصلاح‌طلبی به‌دلیل عملكرد خودش و عملكرد ضعیف دولت در مسائل اقتصادی ضربه‌های خودش را به مردم زده است؛ اما من خاتمی را یك فرد آبرومند می‌دانم و در میان اصلاح‌طلبان رأی آخر خواهد بود. در این شرایط، اصلاح‌طلبان فقط در صورت مذاكرات وین می‌توانند وضعیت بهتری پیدا كنند.

 

 باهنر: لاریجانی می‌تواند در شورای وحدت بررسی شود

روزنامه صبح نو در رابطه با علی لاریجانی نوشته: رییس پیشین بهارستان این روزها در میان نخبگان سیاسی و در میان مردم، چندان از جذابیت لازم جهت احراز پست ریاست‌جمهوری برخوردار نیست. با این حال، نمی‌شود از کنار نام او به‌راحتی گذشت؛ شاید یک اتفاق غیرمنتظره، نام او را در رقابت‌های انتخاباتی دوباره به چرخش درآورد.

 

در ادامه این مطلب آمده: درباره وضعیت علی لاریجانی در اردوگاه اصولگرایی، محمدرضا باهنر، رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری روز گذشته در گفت‌وگو با سایت فردا، اظهاراتی را به زبان آورد که در نوع خود مهم بود. او تاکید کرد که لاریجانی جزء گزینه‌های شورای وحدت نیست اما این به معنای حذف کلی نام او نیست و به محض اینکه شخص لاریجانی برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کند، ازسوی شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

در ادامه باهنر گفته: شورای وحدت نامزدی آقای لاریجانی را نه صددرصد رد و نه صددرصد تایید می‌کند، بلکه مثل بقیه به آقای لاریجانی نگاه می‌کند. اگر یک زمانی آقای لاریجانی بیاید و بگوید من کاندیدا و نامزد هستم، می‌تواند جزء افرادی باشد که در شورای وحدت بررسی می‌شود. 

 

باهنر اضافه کرده: لاریجانی چون جدی گفت نامزد نیستم، اسمش در میان 10نامزد شورای وحدت نیامد.

 

باهنر در ادامه گفته: شورای وحدت تا جایی که ما اطلاع داریم، سراغ کسانی رفته که این‌ها خودشان اعلام کردند که ما نامزد هستیم، یا یکی از نزدیکان‌شان گفته ایشان نامزد است و آن فرد هم موضوع را تکذیب نکرده اما آقای لاریجانی هر کسی از ایشان سوال می‌کند، می‌گوید: نه، من نیستم. 

 

باهنر در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره انتقاد به لاریجانی درباره همراهی‌اش با دولت روحانی، اعلام کرده: لاریجانی به دولت روحانی اگر کمکی کرده، در این راستای همکاری دو قوه است، نه در راستای هماهنگی دو جریان سیاسی. اگر می‌خواهند یک عده ایراد بگیرند، من حالا خودم علیه خودم بگویم.

 

در ادامه عنوان شده: باهنر درحالی از امکان حضور لاریجانی در میان گزینه‌های مدنظر شورای وحدت سخن گفت که منوچهر متکی، سخنگوی این شورا دو روز پیش در گفت‌وگو با مهر، درباره لاریجانی و بررسی نامزدی او در این شورا گفته بود: نام علی لاریجانی در لیست گزینه‌های بیش از ۱۰نفر که برای بررسی پیشنهاد داده شده هم نخواهد بود.

 

متکی با تحمیلی خواندن پروژه قراردادن نام لاریجانی در میان گزینه‌های شورای وحدت، گفت: در تمام 6ماه گذشته که شورای وحدت در اینجا [جامعه روحانیت مبارز] جلساتی داشته است، درمورد کاندیدایی که آقایان می‌خواهند به ما تحمیل کنند، یکبار هم صحبت نکرده‌ایم و حتی اسم او بیان نشده است.

 

صبح نو در ادامه آورده: علاوه‌بر اصولگرایان، اصلاح‌طلبان نیز به علی لاریجانی بی‌تمایل شده‌اند. دو روز پیش لیست‌های پیشنهادی دو حزب مهم اصلاح‌طلب یعنی کارگزاران سازندگی و اتحادملت به نهاد اجماع‌ساز اصلاحات(ناسا) بیرون آمد که در هیچ‌کدام، ردی از علی لاریحانی دیده نمی‌شد. 

 

همچنین عنوان شده: تا هفته‌های گذشته، این امکان در میان اصلاح‌طلبان مطرح بود که شاید بخواهند از یک گزینه نیابتی یا در اصطلاح معمول، اجاره‌ای، همچون حسن روحانی در دو انتخابات92 و 96 حمایت کنند اما انتشار این لیست نشان داد که اصلاح‌طلبان در گذار و گذر از سیاست ائتلافی، مُصر هستند.

 

در ادامه این مطلب آمده: با وجود این، این احتمال کماکان به‌قوت خود باقی است که در صورت راضی نشدن ظریف به نامزدی و استمرار وضعیت بد چهره‌هایی نظیر جهانگیری و محسن هاشمی در نظرسنجی‌های انتخاباتی، اصلاح‌طلبان بخواهند دوباره به‌سمت لاریجانی بروند. اگر فحوای کلام برخی چهره‌های موثر اصلاح‌طلبی را هم مورد دقت قرار بدهیم، باید بگوییم که این احتمال چندان هم دور از انتظار نیست. 

 

این روزنامه در ادامه نوشته: برخی نیز بر این باورند که با توجه به کنارکشیدن سیدحسن خمینی و سست شدن موضع ساختاری ظریف، شانس لاریجانی برای جلب حمایت اصلاح طلبان اکنون بیش از هر زمان دیگری شده است. باید منتظر بود و چه چیز انتظار فرزند میرزا هاشم را میکشد.

 

 

در رابطه با وضعیت نظرسنجی‌ها عنوان شده: وضعیت لاریجانی در نظرسنجی‌های انتخاباتی فارغ از بحث حمایت یا عدم حمایت جریان‌های سیاسی از لاریجانی، نظرسنجی‌های انتخاباتی هم نشان می‌دهند که لاریجانی در میان مردم، همچنان وضعیت قبل را دارد. نتایج افکارسنجی ملی روز نهم اردیبهشت ازسوی یک مرکز دانشگاهی معتبر نشان می‌دهد که لاریجانی پس از سیدابراهیم رییسی با ۴۲درصد، قالیباف با ۲۳، ظریف با ۲۰،  رضایی با ۱۰ ، با 6درصد در رده پنجم قرار دارد. در این نظرسنجی، بیشترین رای منفی به جهانگیری و لاریجانی تعلق گرفته است.

 

در پایان این مطلب آمده: با تمام این احوال به واسطه کم شدن شانس ظریف و خالی بودن اصلاح‌طلبان از چهره‌های سرشناس، همچنان مشاوران لاریجانی اصرار به حضور او دارند و برهمین اساس احتمال حضور رییس سابق مجلس بیشتر از قبل شده‌است.

نظر شما