شناسهٔ خبر: 46950387 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آخر هفته با اخبار فناوری|

کفش‌های خود را به کفی‌های آنتی‌باکتریال مجهز کنید / از کشف ۳۳ سیارک توسط محققان ایرانی تا ابزاری برای تشخیص دقیق‌ دیابت

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.


نانو؛ ابزاری برای تشخیص دقیق‌تر دیابت از روی آزمایش ادرار


پژوهشگران با طراحی ابزاری موفق شدند متابولیت‌های موجود در ادرار را با حساسیت بالا اندازه‌گیری کرده و اقدام به تشخیص دیابت کنند. در این ابزار از فناوری نانوحفره استفاده شده است. یائوران لیو از محققان این پروژه می‌گوید: «ما تشخیص کایرال مولکول‌های متابولیک بدون برچسب را در سطح غلظت‌های پیکومولار از طریق تجمع سریع مولکول‌های زیستی روی حسگر‌های کایرال پلاسمونیک انجام دادیم. در این پروژه نشان دادیم که حساسیت روش ما ۱۰ میلیون برابر بیشتر نسبت به حسگر‌های کایرال پلاسمونیک پیشرفته است.»

 

جمعه ۹ صبح // کفش‌های خود را به کفی‌های آنتی‌باکتریال مجهز کنید / از کشف ۳۳ سیارک توسط محققان ایرانی تا ابزاری برای تشخیص دقیق‌ دیابت

محافظت از پا در روز‌های گرم تابستان / کفش‌های خود را به کفی‌های آنتی‌باکتریال مجهز کنید


یکی از شرکت‌های تولیدکننده کفی کفش، با استفاده از نانوذرات نقره اقدام به تولید و عرضه کفی‌های کفش آنتی‌باکتریال کرده است. این کفی‌های نانویی همچنین از ویژگی‌هایی نظیر ضدحساسیت، سهولت کاربرد، ممانعت از ایجاد و رشد باکتری در جوراب و کفش، جلوگیری از تعرق پا و بوی بد  برخوردار هستند و توانایی از بین بردن بیش از ۶۵۰ نوع باکتری مختلف را دارند.


کشف و ثبت ۳۳ سیارک توسط محققان ایرانی / راهکار‌های مقابله با اجرام فضایی ارائه شد


در نشست علمی کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل (کوپوس)، ایران با اعلام فعالیت‌ها در پایش اجرام نزدیک به زمین، از کشف و ثبت ۳۳ سیارک توسط محققان کشور خبر داد.

جمعه ۹ صبح // کفش‌های خود را به کفی‌های آنتی‌باکتریال مجهز کنید / از کشف ۳۳ سیارک توسط محققان ایرانی تا ابزاری برای تشخیص دقیق‌ دیابت

 

محققان موفق به ساخت نانوحسگری برای رصد بیماری‌های عصبی شدند


محققان نانوحسگری ساختند که می‌توان با آن سیگنالینگ عصبی را به‌صورت زنده رصد کرد که این قابلیت به تشخیص بیماری‌های عصبی کمک شایانی می‌کند. موناغان می‌گوید: «اگر قرار است از تحریک عصبی به‌عنوان دارو استفاده کنید، نیاز به بازخوانی میزان تحریک دارید. توسعه این نانوحسگر، شرایط بازخوانی انتقال دهنده عصبی استیل کولین را فراهم می‌کند.» این نانوحسگر از یک بخش فلورسنت تشکیل شده است که در حضور استیل کولین می‌درخشد و در موش‌های زنده و در زمان واقعی دیده می‌شود.


راه حلی درمانی برای محاصره تومور بدخیم سرطانی


محققان با ساخت یک شبکه پلیمری میکروسکوپی قادر به محاط کردن توده‌های تومور و انتقال کارآمد دارو به آن‌ها شدند. microMESH به شکل یک شبکه پلیمری میکرومتری است، که با مواد زیست تخریب‌پذیر ساخته و دور توده تومور پیچیده می‌شود. این ویژگی منحصر به فرد به microMESH امکان می‌دهد تا با توده تومور، تعامل نزدیکتر داشته و اثر درمانی را افزایش دهد.  

نظر شما