سازمان برنامه و بودجه کشور اعلامکرد: جداول بودجه ۱۴۰۰ در ۲۵ فروردین ماه در نامهای توسط رییس مجلس شورای اسلامی به رییسجمهوری ابلاغ شد و سازمان برنامه و بودجه در جریان تغییرات نبوده و فقط به عنوان مجری قانون، خود را ملزم به اجرای آن میداند.
سازمان برنامه و بودجه کشور روز گذشته اعلام کرد، هیات رییسه مجلس جداول لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در نامهای از سوی معاونت تقنینی مجلس به معاون پارلمانی دولت ارایه داد، اما «حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رییسجمهوری پاسخ داد که قانون بودجه باید بهطور رسمی در نامهای توسط رییس مجلس به رییسجمهوری ابلاغ شود که چنین شد. در نامه رییس مجلس به رییسجمهوری، تغییرات در جداول بودجه به دولت ابلاغ شده است. سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان تغییرات نبوده و فقط به عنوان مجری قانون، خود را ملزم به اجرای آن میداند. برپایه این گزارش، همواره ارتباط نمایندگان دولت و سازمان برنامه و بودجه تا پایان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی است و پس از آن، این ارتباط قطع میشود. در جریان بررسی احکام، ارقام و جداول بودجه ۱۴۰۰ نیز همینگونه بوده است تلاش چندماهه برخی از نمایندگان و به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق برای تغییر مفاد بودجه ۱۴۰۰ با مقاومت دولت در اسفند پارسال ناکام ماند، اما این پایان ماجرا نبود و پس از ابلاغ جداول بودجه در فروردین امسال مشخص شد که این جداول نیز تغییر پیدا کردهاند. به گزارش ایرنا، به نظر میرسد بودجه ۱۴۰۰ با همه فراز و نشیبهایی که در حدود ۶ ماه گذشته پشت سر نهاد و به رغم رسیدن به ایستگاه پایانی و ابلاغ به دولت هنوز مثل دوران اوج بررسی آن در مجلس خبرساز است. آنطور که در اخبار آمده بعد از تصویب بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس جداول آن دستکاری و سپس به دولت ابلاغ شده است.
به گزارش ایرنا هفته گذشته «علی خضریان»، نماینده جبهه پایداری تهران، در توییتی «محمدباقر قالیباف»، رییسمجلس و «الیاس نادران»، رییس کمیسیون تلفیق مجلس را متهم کرد که ارقام و اعداد بودجه را پس از تصویب در مجلس، تغییر دادهاند. «کاظم دلخوش»، نماینده «صومعهسرا» نیز در این باره گفت: «تیمی که پس از تصویب، بودجه را تنظیم کرده است احکام را مورد دستکاری قرار داده و چنین دستکاری در بودجه سابقه نداشته است.» در پی انتشار این اخبار بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامهای به قالیباف خواستار پاسخگویی وی درباره تغییر در تنظیم جداول بودجه ۱۴۰۰ شدند. رییس مجلس در نخستین واکنش به این موضوع گفت: «برخی دوستان نامهای در این مورد به من نوشتند و دیشب با آنها نیز صحبت کردم، بنابراین جلسهای را برای رسیدگی به این مورد شخصاً برگزار خواهم کرد.» هنوز جزییات این تغییرات مشخص نیست، اما واکنشهایی از سوی اعضای کمیسیون تلفیق دیده شده است. «مالک شریعتی نیاسر»، عضو این کمیسیون با تاکید بر اینکه موارد اصلاحی هیچ ربطی به جابهجا شدن ردیفها و جداول ندارد، خاطرنشان کرد: هیچ تغییری در بودجه دستگاهها و پروژهها با نظر شخصی نمایندهای رخ نداده و با قاطعیت عرض میکنم هیچ تصمیمی بدون مجوز از اعضای کمیسیون تلفیق یا صحن علنی اتفاق نیفتاده و صحبت از رانت و امثال آن، هیچوجهی ندارد. پیشتر، در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، اعضای این کمیسیون با طرح انتقاداتی غیرمنطقی از لایحه بودجه ۱۴۰۰ خواهان رد کلیات آن شده بودند. مقاومتهای زیادی از جانب دولت و کارشناسان در برابر رد کلیات بودجه صورت گرفت. در نهایت آنچه که اتفاق افتاد این بود که کمیسیون مربوطه، کلیات را تأیید کرد، اما بعداً در جریان بررسی دو ماهه خود شاکله بودجه را به هم زد. استدلال نمایندگان مخالف بودجه برای تأیید کلیات این بود که دولت تغییرات مورد نظر آنها را اعمال نمیکند، لذا پس از تصویب کلیات خود برای تغییر جزییات به نفع اقتصاد کشور وارد عمل میشوند. در آن زمان نیز «مالک شریعتی نیاسر» گفته بود: بهطور کلی مجلس یا میبایست لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به دولت بازمیگرداند تا مورد اصلاح قرار گیرد و با توجه به شناختی که از دولت وجود داشت همه میدانستند دولت اصلاح خاصی نخواهد کرد، یا این لایحه غیر قابل قبول را خود مجلس در دست میگرفت و از دروازه کلیات آن وارد میشد تا محتوای لایحه را به نفع معیشت و اقتصاد کشور اصلاح کند. با این استدلال، کمیسیون تلفیق دست به کار شد و بودجه را از بنیان تغییر داد. حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۰ و افزایش نرخ دلار از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و کاهش میزان نفت صادراتی از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار به یک میلیون ۵۰۰ هزار بشکه در روز و همچنین افزایش هزینههای دولت توسط کمیسیون تلفیق مجلس به نوعی به معنای تغییر شاکله اصلی لایحه پیشنهادی دولت بود. به رغم همه این تغییرات، کلیات لایحه در صحن علنی رای نیاورد. یعنی با وجود زیر و رو کردن محتوای بودجه توسط کمیسیون تلفیق، نمایندگان، آن را قبول نکردند. بودجه ۱۴۰۰ پس از فرآیندی رفت و برگشتی بین مجلس و دولت سرانجام با انجام اصلاحاتی از پاستور به بهارستان فرستاده شد تا از سوی نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در نهایت در نتیجه تعامل دولت و مجلس بودجه ۱۴۰۰ با کمترین اصلاحات به تصویب رسید. تغییرات و اصلاحاتی که دولت اعمال کرده بود در مقابل خواسته کمیسیون تلفیق چندان قابل توجه نبود. به همین خاطر شائبه دستکاری در جداول بودجه قوت گرفته است. نکته دیگر اینکه بر اساس عرف رایج فاصله ابلاغ بودجه تا ابلاغ جداول آن به دولت یک یا ۲ روز بوده است. اما در بودجه سال جاری این فاصله حدود یک ماه است.