شناسهٔ خبر: 46790070 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تقلای اوکراین برای تشدید تقابل اروپا و آمریکا با روسیه

تهران – ایرنا - بدنبال افزایش تنش در مرزهای روسیه و اوکراین، «ولودیمیر زلانسکی» رئیس جمهوری اوکراین در تقلا است تا با هدف تشدید تقابل اروپا و آمریکا با روسیه، غرب و واشنگتن را به تشدید تحریم ها علیه مسکو ترغیب کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری اوکراین «آنیان»نوشت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین درخصوص تنش های جاری بین مسکو و کی‌یف گفته است " ما هراسی نداریم، چراکه شرکای بین المللی ما قویا از ماحمایت می کنند، من با رهبران آمریکا ، فرانسه، آلمان، انگلیس، ترکیه ، رئیس شورای اتحادیه اروپا و همچنین دبیرکل ناتو صحبت کرده ام و آنها  به  مانند سایر شرکا در کنار ما بوده و به خوبی شاهد انگیزه های حقیقی روسیه هستند."

برخی ناظران معتقدند هدف اوکراین از تقلا برای تشدید تقابل میان غرب و روسیه، بهره برداری از این موضوع برای متقاعد کردن ناتو به پذیرفتن عضویت اوکراین است.

به گزارش ایرنا، زلنسکی همزمان با تلاش برای قرار دادن غرب در برابر روسیه، به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پیشنهاد دیدار درباره مناقشه دونباس را مطرح کرده است.

زلنسکی در سخنانی که ۳۱ فروردین ماه  در کانال تلگرامی وی خطاب به پوتین منتشر شد، گفته بود: در نشست مشاوران گروه چهار نورماندنی (متشکل از روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) و گروه کاری امنیتی در چارچوب گروه تماس سه جانبه برای حل مساله اوکراین، موضوع برقراری دوباره  آتش بس در دونباس مطرح و بررسی شد.

در جریان مناقشه دونباس در شرق اوکراین که در سال ۲۰۱۴ آغاز و پنج سال بطول انجامید بیش از ۱۳ هزار نفر کشته شدند.

از زمان امضای توافق نامه های صلح در ژوئیه سال گذشته، وضعیت دونباس هرگز اینقدر بحرانی نبوده است. مأموریت ویژه نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا در گزارش ۳ آوریل ( ۱۴ فروردین) خود نشان داد که تعداد نقض آتش بس در منطقه درگیری اوکراین ۱۰ برابر شده است. وضعیت تنش مرزی نیز به شدت خراب شده است.

جنگ دونباس یک درگیری مسلحانه در منطقه دونباس اوکراین، و بخشی از بحران اوکراین در مرز این کشور است. از ابتدای مارس ۲۰۱۴ در پی انقلاب ۲۰۱۴ اوکراین و جنبش یورومیدان، اعتراضاتی توسط جدایی‌طلبان مخالف دولت در استان‌های دونتسک و لوهانسک اوکراین که به دونباس معروف بودند، رخ داد. در نهایت این تظاهرات به درگیری مسلحانه بین دولت اوکراین و نیروهای جدایی‌طلب جمهوری‌های خلق خودخوانده دونتسک و لوهانسک تبدیل شد.
 

**۱۳۰۲**

برچسب‌ها:

نظر شما