شناسهٔ خبر: 46777364 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیشنهاد رییس جمهوری اوکراین برای دیدار با پوتین

مسکو - ایرنا - ولادیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پیشنهاد دیدار در منطقه مورد مناقشه دونباس در شرق اوکراین کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، زلنسکی در سخنانی که روز سه شنبه در کانال تلگرامی وی خطاب به پوتین منتشر شد، افزود: در نشست مشاوران گروه چهار نورماندنی (متشکل از روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) و گروه کاری امنیتی در چارچوب گروه تماس سه جانبه برای حل مساله اوکراین، موضوع برقراری دوباره  آتش بس در دونباس مطرح و بررسی شد.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد شد که به خطوط حائل در دونباس بیاییم تا وضعیت این منطقه را خوب درک کنیم.

 رییس جمهوری اوکراین خطاب به پوتین گفت: من چه چیزی را باید درک کنم در حالی که هر ماه در این منطقه حضور دارم.  

وی با بیان اینکه من برای حرکت بیشتر در این مسیر آماده ام، اظهار داشت : به شما(پوتین) پیشنهاد می کنم تا در هر نقطه ای از دونباس لازم باشد با یکدیگر دیدار کنیم.  

زلنسکی در بخش دیگری از سخنان خود از نقل و انتقالات و تحرکات ارتش روسیه در مجاورت مرزهای این کشور با اوکراین ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: ما از یک اصل ساده پیروی می کنیم و آن این است که نخست جنگ را آغاز نمی کنیم اما در صورت شروع جنگ، تا آخر خواهیم ایستاد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، تنش ها در دونباس میان جدایی طلبان و دولت اوکراین از هفته گذشته اوج گرفته است.

زلنسکی رییس جمهوری اوکراین هفته گذشته طی یک مکالمه تلفنی با دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ، گفت که تنها با ورود اوکراین به سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌توان به پایان درگیری در دونباس پایان داد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در مورد این اظهارات رییس جمهوری اوکراین در مورد پیوستن به ناتو واکنش نشان داد و گفت: پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) تنها اوضاع این کشور را وخیم‌تر می‌کند.

ناتو برای برگزاری رزمایش بزرگی با شرکت اوکراین و پنج کشور دیگر در پهنه آبی دریای سیاه در ماه‌های آوریل و می (فروردین و اردیبهشت) آماده می‌شود که گفته شده سناریوی ضد روسیه دارد.  

در جریان مناقشه دونباس در شرق اوکراین که در سال ۲۰۱۴ آغاز و پنج سال بطول انجامید بیش از ۱۳ هزار نفر کشته شدند.

نظر شما