شناسهٔ خبر: 46789745 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

چرا پخش «آنلاین» تئاتر در دوران کرونا موفق نشد؟

ناصر آویژه معتقد است که پخش آنلاین تئاتر‌ها به ویژه تئاتر‌های کودک و نوجوان در شرایط کرونایی جامعه امکان بسیار مناسبی بود که متأسفانه به دلیل نبود تبلیغات، استفاده درستی از آن نشد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، زمانی که شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی فعالیت‌ها و اجرا‌های تئاتری شد، یکی از راه‌های فعالیت و زنده نگه داشتن ارتباط مخاطبان با تئاتر، استفاده از فضای مجازی شد. در ابتدا به صورت گسترده و شاید به نوعی بتوان گفت هیجان زده، تنور بحث و استفاده از فضای مجازی برای گفتگوها، اجرا‌ها و پخش فیلم اجرا‌های تئاتری داغ شد.

بسیاری معتقد بوده و هستند که پخش اینترنتی فیلم اجرا‌های تئاتری یکی از امکانات قابل توجهی است که در دوران کرونایی می‌توان از آن بهره برد تا هم برای گروه‌های تئاتری منبع درآمد و هم برای مخاطبان و علاقه‌مندان تئاتر که نمی‌توانند در شرایط کرونایی در سالن‌ها حضور پیدا کنند فرصتی برای تماشای آثار نمایشی باشد.

طی یک سال گذشته طرح پخش آنلاین اجرا‌های تئاتری توسط بخش‌های خصوصی و دولتی اجرا شد، ولی نتوانست روند قابل قبولی را سپری کند.

این اتفاق در خصوص پخش آنلاین اجرا‌های تئاتر کودک و نوجوان نیز رخ داد و این امکان اینترنتی نتوانست در شرایط کرونایی جایگاه خود را در میان خانواده‌ها و فرزندان‌شان پیدا کند.

ناصر آویژه بازیگر و کارگردان تئاتر که در عرصه تئاتر کودک و نوجوان فعالیتی مستمر دارد، معتقد است در شرایط کرونایی پخش اجرا‌های تئاتری از طریق فضای مجازی امکان خوبی برای هنرمندان تئاتر و مخاطبان به ویژه خانواده‌ها و فرزندان‌شان به عنوان مخاطبان تئاتر‌های کودک و نوجوان است.

وی که طی یک سال گذشته ۴ اثر خود در عرصه تئاتر کودک و نوجوان را پخش آنلاین کرده است، درباره وضعیت پخش آنلاین اجرا‌های تئاتری در شرایط کرونایی گفت: متأسفانه پخش آنلاین اجرا‌های تئاتری طی یک سال گذشته به نتیجه و سرانجام مثبتی نرسید در حالی که فضای بسیار مناسبی است تا مخاطبان تئاتر، خانواده‌ها و فرزندانشان ارتباط خود را با تئاتر حفظ کنند و به تماشای آثار مدنظرشان بنشینند.

این هنرمند با سابقه تئاتر کودک و نوجوان درباره دلایل موفق نبودن طرح پخش آنلاین اجرا‌های تئاتری، تصریح کرد: دلیل اصلی نبود تبلیغات گسترده و تأثیرگذار بود. این روز‌ها همه سریال می‌سازند و تبلیغات شهری گسترده‌ای به این امر اختصاص پیدا کرده است، اما برای نمایش و پخش آنلاین تئاتر هیچ‌گونه تبلیغی انجام نشد.

آویژه یادآور شد: متأسفانه به دلیل نبود تبلیغات لازم، خانواده‌ها و مخاطبان نمی‌دانند که از چه طریق یا پلتفرمی باید به تماشای تئاتر‌های مدنظرشان بنشینند.

وی در ادامه سخنان خود متذکر شد: ایراد اینکه از امکان پخش آنلاین تئاتر استفاده درستی نشد متوجه خانواده‌ها و مخاطبان نیست بلکه ایراد از سمت فعالان و برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان این عرصه است که برنامه‌ریزی درستی برای تبلیغات در این عرصه را انجام ندادند.

این کارگردان تئاتر در پایان سخنان خود تأکید کرد: اگر تبلیغات درست و گسترده برای پخش آنلاین تئاتر صورت گیرد، امکان بسیار خوبی برای هنرمندان تئاتر و همچنین مخاطبان تئاتر در شرایط کرونایی است.

نظر شما