شناسهٔ خبر: 46753447 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پایگاه خبری Axios آمریکا | برآورد کابینه امنیتی اسرائیل درباره گفتگوهای وین؛ «ولی نصر» - مشاور اوباما و جرج بوش؛

موساد: روند مذاکرات منجر به بازگشت آمریکا به برجام خواهد شد/ در وین چه خبر است؟ نیویورک تایمز: در مرحله اوّل گفتگوها، درباره اقدامات ایران توافق شد ولی درباره لغو تحریم‌های آمریکا پیشرفتی حاصل نشد

جلسه کابینه امنیتی اسرائیل در روز یکشنبه برای اوّلین طی دو ماه اخیر برگزار شد. پایگاه خبری Axios آمریکا و روزنامه اورشلیم پست اسرائیل روایت تقریباً مشابهی از روند این جلسه دارند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ جلسه کابینه امنیتی اسرائیل در روز یکشنبه برای اوّلین طی دو ماه اخیر برگزار شد. موضوع جلسه ایران بود. این جلسه یک هفته بعد از وقوع انفجار تروریستی در تاسیسات هسته‌ای نطنز، حمله به کشتی ایرانی در دریای سرخ و شروع گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا تشکیل شد. در این جلسه سران نهادهای نظامی و امنیتی اسرائیل نظیر «معیر بن شبات» مشاور امنیتی رژیم و «یوسی کوهن» رئیس موساد مباحثی را برای اعضای دولت ارائه کردند. 

گفتگو‌های وین میان آمریکا و ایران با میانجیگری کشور‌های اروپایی از حدود دو هفته پیش آغاز شده است. هدف از این مذاکرات وین، بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات هسته‌ای خود در توافق سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام عنوان شده است. این تعهدات برای ایران شامل توقف پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، افزایش زمان گزیز هسته‌ای و کاهش حجم ذخایر اورانیوم غنی‌شده است. همچنین طبق برجام، ایران تا حداکثر ۳.۶۷ درصد می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم را انجام دهد.

مقام ارشد شرکت‌کننده در در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل در روز یکشنبه با موضوع ایران به «باراک راوید» از اعضای پایگاه خبری اکسیوس آمریکا گفت: «مقامات ارشد سازمان موساد و سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (آمان) در جلسه کابینه امنیتی اسرائیل به صورت مختصر توضیحاتی ارائه کردند مبنی بر اینکه روند گفتگو‌های در وین میان ایران و دیگر قدرت‌های جهانی منجر به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) خواهد شد.»

پایگاه خبری اکسیوس آمریکا در ادامه نوشت: اسرائیل بسیار نگران است که آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بازگردد و درصدد متقاعد کردن بایدن است تا فشار را از تهران برندارد. سازمان موساد در جلسه کابینه اسرائیل به صورت مختصر درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد. مقامات سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (آمان) نیز در همین نشست پیرامون اقدامات ایران در منطقه به دقت توضیحاتی را ارائه کرد. هر دو سازمان اطلاعاتی اسرائیل برآورد مشابهی از روند گفتگو‌های وین ارائه کردند.

مقام ارشد صهیونیستی در ادامه به پایگاه خبری اکسیوس آمریکا گفت: «خیلی خوش‌بین نیستیم. اگر هفته بعد آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی توافقی را با ایران امضاء کنند، تعجب نخواهیم کرد. طی دو هفته آینده، معیر بن شبات (مشاور امنیتی رژیم اسرائیل)، آویو کوخاوی (فرمانده ارتش اسرائیل)، سرلشکر تمیر هِیمن (رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل) و یوسی کوهن (رئیس موساد) برای گفتگو با همتایان آمریکایی خود پیرامون ایران به واشنگتن خواهد رفت.»

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست نیز درباره جلسه کابینه امنیتی اسرائیل در روز یکشنبه نوشت: «وزاری اسرائیل نگران گفتگوهای هسته‌ای ایران و آمریکا هستند.» یکی از منابع اورشلیم پست که در این جلسه حضور داشت به این روزنامه صهیونیستی گفت: «آمریکا به دنبال توافق به هرقیمتی هستند. دولت بایدن گوش شنوایی برای نگرانی‌های اسرائیل دارد ولی به نظر نمی‌رسد که توجهی به آن‌ها بکند.»

«ولی نصر» - مشاور اوباما و جرج بوش؛

 

به گزارش خبرگزاری دانشجو؛ آمریکا در سال ۲۰۱۸ بدون انجام تعهدات خود از برجام خارج شد. بخشی از تعهدات آمریکا عادی کردن روند تبادلات بانکی و فروش نفت ایران بود. نگرانی اسرائیل درباره بازگشت آمریکا به برجام به این دلیل است که برخی از مفاد الزام آور توافق هسته‌ای برای ایران در سال ۲۰۳۰ پایان می‌یابد.از همین رو است که اسرائیل بدنبال ممانعت از بازگشت واشنگتن به برجام هستند. اسرائیل خواهان افزایش ابدی برخی از تعهدات هسته‌ای و نیز اضافه‌شدن محدودیت‌های منطقه‌ای و موشکی برای ایران در برجام است!

از سوی دیگر این نگرانی در میان منتقدان دولت در داخل وجود دارد که «حسن روحانی» مثل توافق سال ۲۰۱۵، بدون راستی آزمایی از انجام تعهدات آمریکا پیرامون مسائل اقتصادی (احتمالاً چندین ماه به طول خواهد انجامید)، مجدداً ایران را زیر بار تعهدات سنگین هسته‌ای موجود در برجام ببرد. 

قاعدتاً گام اوّل را باید کشوری بردارد که در روند اجرای برجام اخلال ایجاد کرد. آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و ایران پس از سه سال پایبندی به تعهدات، اقدام به کاهش انجام مفاد اجرایی برجام کرد. امّا «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی کاملاً واضح به فاکس نیوز گفت: «آمریکا هیچ امتیازی نخواهد داد مگرآنکه اطمینان یابد که ایران به تعهدات هسته‌ای برجام بازگشته است! ... آنچه به شما خواهم گفت این است که آمریکا هیچ تحریمی را لغو نخواهد کرد؛ مگرآنکه به وضح اطمینان پیدا کنیم که ایران به صورت کامل به تعهدات خود در برجام بازگردد.»

دولت روحانی تمامی تعهدات سنگین هسته‌ای را با سرعت بی‌نظیری انجام داد. آمریکا روند برجام را به هم زد، امّا این ایران است که امروز از سوی دولت‌های غربی متهم به نقض برجام است. طبق نقشه راه اعلامی دولت بایدن نیز اوّل ایران باید به تعهدات برجام بازگردد که در صورت تحقق به لطف دولت روحانی مجدداً هم چوب را می‌خوریم و هم پیاز را!

 

ترجمه: ایلیا فروزش

نظر شما