شناسهٔ خبر: 46721847 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین آزمایشگاه ژنتیک استان مرکزی راه‌اندازی شد

اراک - ایرنا - نخستین آزمایشگاه ژنتیک استان مرکزی روز یکشنبه با هدف ارایه خدمات تخصصی به‌صورت مجازی در محل جهاد دانشگاهی اراک راه‌اندازی شد.

صاحب‌خبر -

سرپرست جهاد دانشگاهی استان مرکزی در آیین گشایش این آزمایشگاه ژنتیک،گفت: بیش از ۹۰ درصد نیاز ژنتیک استان مرکزی در تشخیص و پیشگیری  ازبیماری‌ها و ژنتیک دوران جنینی و نارسایی‌های ژنتیکی که موجب ناباروری می‌شود ، از سوی این آزمایشگاه قابل رصد و شناسایی است.

دکتر«علیرضا غفاری زاده» اظهار داشت: نبود متخصص ژنتیک در استان موجب شده بود تا راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی در این حوزه با تاخیر همراه باشد و اکنون در همکاری با دانشگاه علوم پزشکی استان از حضور پرفسور «منصور حیدری» استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص ژنتیک پزشکی از استرالیا دعوت شده است.

وی گفت: یکی از مزایای راه اندازی این آزمایشگاه ژنتیک در اراک آن است که در مجاورت مرکز ناباروری واقع شده و  می‌تواند همزمان پوشش خدمات تخصصی به این بخش هم داشته باشد.

سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی افزود: آزمایشگاه ژنتیک جهاددانشگاهی دارای بخش‌های تخصصی شامل سیتوزنتیک و ملکولار است که با بهره‌گیری از تجهیزات به روز ژنتیک و کادر فنی مجرب از آزمایشگاه‌های شاخص در بخش ژنتیک خدمات ارایه می‌کند.

دکتر غفاری زاده با اشاره به اینکه اغلب بیماری‌های ژنتیک درمان ندارند و معلولیت و ناتوانی ذهنی یا جسمی در تمام طول عمر با فرد مبتلا همراه است  خاطرنشان کرد: پیشگیری تنها راه جلوگیری از این بیماری‌ها است و با انجام مشاوره به موقع و آزمایش‌های ژنتیک می‌توان بسیاری از معلولیت‌ها را پیشگیری کرد.

وی اظهار داشت: ۵۰ میلیارد ریال درگام اول راه‌اندازی این آزمایشگاه  هزینه شده و برای گام دوم نیز ۵۰ میلیارد اعتبار نیاز است.

سرپرست جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: هفت اشتغال مستقیم و ۱۰ اشتغال غیر مستقیم با راه‌اندازی این آزمایشگاه برای افراد تحصیلکرده جویای کار در استان فراهم شده است.

دکتر غفاری‌زاده افزود: تعرفه مراجعان به این آزمایشگاه به‌صورت نیمه‌دولتی محاسبه می‌شود تا اقشار آسیب پذیر نیز بتوانند از خدمات این مجموعه استفاه کنند.

کار ساخت و تجهیز مرکز فوق تخصصی درمانی و تحقیقاتی ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی از سال ۸۹ آغاز شده و  این مرکز به متقاضیان درمانی از استان‌های قم، لرستان و خوزستان خدمات ارایه می‌دهد.

نظر شما