شناسهٔ خبر: 46639745 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح ناکام رژیم صهیونیستی با حمله به نطنز

تهران- ایرنا- ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ رژیم صهیونیستی حمله ای تروریستی را به تأسیسات هسته‌ای نطنز ترتیب داد که به نظر می رسد، این عملیات خرابکارانه برای تأثیر گذاشتن بر موفقیت ایران در مذاکرات وین بوده باشد که بدون شک با ناکامی مواجه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

در شرایطی که تنها چند روز به برگزاری نشست بعدی وین برای احیا برجام باقی مانده است و مسوولان نظام در چند روز اخیر صراحتا اعلام کردند ما در پی مذاکره و توافق یک مرحله‌ای هستیم، آنچه که در اقدام خرابکارانه نطنز روشن است این است که رژیم صهیونیستی این اقدام را برای کارشکنی در روند مذاکرات و توافق انجام داد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی زوایای پیدا و پنهان عملیات خرابکارانه در نطنز پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

‌ایران و پاسخ به اقدام اسرائیل در نطنز

‌روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم حسن هانی‌زاده ‌تحلیلگر مسایل بین‌الملل منتشر  کرد و نوشت: عملیات خرابکاری که در نطنز صورت گرفت اگرچه در روند غنی‌سازی تاثیر درازمدتی نخواهد داشت اما ثابت کرد که رژیم صهیونیستی برای تحت‌الشعاع قرار دادن مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ دست به این عملیات تروریستی زده. از آنجایی که رژیم صهیونیستی به شدت از بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران نگران بوده، لذا از مدت‌ها پیش برای انجام عملیات تروریستی در نطنز برنامه‌ریزی کرده که این عملیات قطعا با آگاهی آمریکا بوده است.

به همین دلیل ایران درصدد است که در یک فرآیند زمانی کوتاه سانتریفیوژهای IR۱که در جریان عملیات‌های اخیر رژیم صهونیستی در نطنز تخریب شده، بازسازی و سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری از نوع IR۹ جایگزین بکند. در حقیقت ایران با این اقدام نشان می‌دهد که هرگاه عملیاتی علیه تاسیسات این کشور صورت بگیرد، ایران قادر است تجهیزات پیشرفته‌تری را جایگزین سازد. با این حال ایران درصدد است به‌رغم تخریب‌هایی که صورت گرفته، همچنان به روند مذاکرات خود با کشورهای ۱+۴ در وین ادامه دهد زیرا دشمنان ایران سعی می‌کنند که این کشور را وادار به عکس‌العمل شتاب‌زده و خروج از روند مذاکرات وین بکنند. آنچه در نطنز رخ داد، درحقیقت نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود زیرا ایران توافقنامه کاهش سلاح‌های کشتار جمعی را امضا کرده و تمام تاسیسات هسته‌ای این کشور تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار دارد.  

حادثه نطنز، قوت دیپلماسی و چند نکته دیگر

روزنامه همدلی یادداشتی به قلم امیرحسین سعیدیان کارشناس روابط بین‌الملل منتشر کرد و نوشت: سانحه یا حادثه در تاسیسات اتمی نطنز بار دیگر نگاه‌ها را متوجه اقدامات خرابکارانه و تروریستی دشمنان ایران کرد. این که جماعتی در برابر منطق و استقلال رای سرزمین و مردمانی دست به پلیدترین اقدامات بزنند مسبوق و معمول در تاریخ این تفکرات گندم‌نما و جوفروش است. روزگاری برای اشغال و راندن صاحبان و ساکنان اصلی سرزمین فلسطین دست به جنایات دیریاسین و کفرقاسم می‌زدند و زمانی حذف فیزیکی اکابر و اهل علم در اقصای عالم را پیشه می‌کردند، پس از اهالی تفکر شقاوت مگر همین قطور کردن پرونده اوراق جنایت انتظاری نمی‌رود. اما در شرایط کنونی و با توجه به درجریان بودن مذاکرات مرتبط با احیای برجام میان جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های مقابل می‌توان چند نکته را ذیل عنوان تحلیل و تکمله اضافه کرد: ماهیت ضدانسانی و متجاوز رژیم تل‌آویو، متحدان دوستانش در درازنای تاریخ هیچ تغییری نکرده است و آنجا که منافع یا هراس مستولی شود از هیچ باطلی ابا ندارند. در منطقی که استاندارد دوگانه حکمران مطلق است، داشتن کلاهک هسته‌ای و نپیوستن به هیچ کدام از کنوانسیون‌های منع اشاعه توجهی برنمی‌انگیزد، اما فعالیت‌های علمی ایران باعث تهدید صلح جهانی است و هزار توجیه به میان می‌آید. اگر مسیری برای رسانیدن قرص نان یا ابتدایی‌ترین ابزار برای دفاع توسط محور مقاومت گشوده شود عرصه هیهات و قطعنامه برپا می‌شود، اما بمباران‌های مهیب و فروش تسلیحات کشتار جمیع و فجیع به بی‌ثبات‌ترین و بدسابقه‌ترین موجودیت‌های سیاسی محل اعتنا و توجه نیست و در این فضا اصل قدرتمند شدن وداشتن توان بازدارندگی بیشتر رخ‌نمایی می‌کند و این معنا را در ذهن می‌پروراند که برای برقرار ماندن و استقلال تصمیم باید قوی بود و بر قدرت در حوزه‌های مختلف اضافه کرد.

اسرائیل دنبال شکست مذاکرات است

روزنامه شرق به گفت وگو با کوروش احمدی پرداخت و نوشت: بعید می‌دانم که برای عاملان این اقدام تروریستی روز ملی برنامه هسته‌ای اهمیت زیادی داشته باشد. از نظر انتخاب این زمان خاص، شاید اثرگذاری بر برخی روندها و تحولات مهم‌تر مثل مذاکرات وین و ابعاد سیاسی این مذاکرات در داخل آمریکا بیشتر مدنظر بوده است. البته شاید ضمن اولویت قائل‌بودن برای موضوعات دیگر، عاملان این جنایت ممکن است بدشان نیامده باشد که به‌لحاظ تبلیغاتی در داخل ایران نیز امتیازی به دست آورند.   ایران چطور می‌تواند به چنین اقدامی ازسوی اسرائیل واکنش نشان بدهد؟ اگر برای مقامات ما قطعی شده باشد که یک اقدام خرابکارانه و تروریستی از جانب اسرائیل علیه تأسیسات نطنز صورت گرفته، به‌لحاظ تئوری طیفی از واکنش‌ها قابل‌تصور است که برخی از آنها جنبه عملیاتی دارد که خارج از حوزه اطلاع و تخصص من است. اما برخی نیز جنبه سیاسی و دیپلماتیک دارد. استفاده از تعبیر «تروریسم هسته‌ای» توسط آقای صالحی مهم است و اقدام در مجامع بین‌المللی را متبادر به ذهن می‌کند. در این رابطه البته حتما نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و مدیر آژانس نوشته خواهد شد اما با توجه به ساختار و سازوکار و رویه‌های جاری در سازمان‌های بین‌المللی که در آنها ائتلاف‌سازی و جلب حمایت دیگر اعضا پیش‌شرط هر اقدامی است، بعید می‌دانم که از این طریق بتوان نتیجه‌ای گرفت. البته طرف مقابل نیز برخی گفته‌های مقامات ما را سند شورای امنیت کرده که کار را دشوارتر می‌کند. بااین‌حال، صرف سخن‌گفتن از «تروریسم هسته‌ای» مهم است و تحولی است. در گذشته سیاست اولی تکذیب این‌گونه اتفاقات بود. مثلا در قضیه ویروس استاکس‌نت یا موارد دیگر، مقامات ما اساسا تکذیب می‌کردند که اتفاقی افتاده است.

هسته‌ای دانشی بومی

روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم حسن بهشتی‌پور کارشناس مسایل بین الملل منتشر کرد و نوشت: دانش فنی ایران در حوزه هسته‌ای دانشی بومی است و همان‌طور که باراک اوباما، رییس‌جمهور سابق ایالات متحده در یک سخنرانی به صراحت اعلام کرده بود امکان محو کردن این دانش از مغز ایرانیان نیست. حملات علیه تاسیسات هسته‌ای یا فعالیت‌هایی که در راستای تخریب این صنعت از سوی بیگانگان و به ویژه رژیم اسراییل صورت می‌گیرد، بعید است که بتواند در مسیر متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران موثر باشد. نهایت اتفاقی که با این‌گونه حملات رخ می‌دهد، ایجاد اختلال در سیستم و به تاخیر انداختن برخی فعالیت‌هاست اما از آنجایی که برخلاف بسیاری از کشورها، فناوری هسته‌ای در کشور ما بومی است و جوانان ما می‌توانند هر خسارتی را در این زمینه خیلی زود جبران کنند. گمانه‌زنی‌هایی که پیرامون احتمال توقف غنی‌سازی در ایران عملا محلی از اعراب ندارد. فرآیند غنی‌سازی در ایران هم در نطنز و هم در فردو زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال پیگیری است و با توجه به موقعیت جغرافیایی سایت فردو و امنیتی که این سایت دارد، حتی اگر سایت نطنز نیز به هر دلیلی فعالیت خود را متوقف کند، اصل غنی‌سازی در ایران متوقف نخواهد شد. سانتریفیوژ با استفاده از نیروی برق کار می‌کند و با ایجاد اختلال در نیروی برق از کار باز می‌ایستد. این باز ایستادن از کار می‌تواند به اصطلاح منجر به کراش کردن سانتریفیوژ و ایجاد خرابی شود که این اشکال با جایگزینی سانتریفیوژ قابل جبران است. براساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه نیز قرار است به جای تعدادی از سانتریفیوژهای IR۱ که گویا از کار افتاده، سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر IR۲ یا IR۲m و IR۴ به کار گرفته شود. به همین دلیل است که این تخریب‌ها در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران صرفا به اختلال موقت تعبیر می‌شود.  

خشم وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از درز اطلاعات خرابکاری در نطنز

خبرگزاری ایسنا در گزارشی به بازتاب سخنان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پرداخت و آورد: به نقل از آر تی عربی، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خواستار تحقیق در رابطه «درز اطلاعات» از رسانه های صهیونیستی مبنی بر احتمال دست داشتن اسرائیل در حمله به تاسیسات غنی سازی نطنز شد. وی با اشاره به رسانه های صهیونیستی گفت: وقتی همه یاوه گویی می کنند نمی توانیم کار کنیم، این داستان سرایی ها از سوی منابع غربی را نمی توانیم بپذیریم. بنی گانتس در ادامه گفت: «رسوایی درز اطلاعات» در رابطه با حملات منسوب به اسرائیل علیه ایران خطرناک است. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد: درز اطلاعات از سوی موسسات سیاسی و موساد به امنیت و منافع اسرائیل آسیب وارد می کند و این یک رسوایی بی نظیر است. تاکنون چندین منبع خبری در داخل و خارج رژیم صهیونیستی به نقل از منابع امنیتی تایید کرده‌اند که خرابکاری در سایت هسته‌ای نطنز از سوی این رژیم برنامه‌ریزی و اجرا شده است. مقامات کشورمان تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران در زمان و مکان مناسب پاسخ این اقدام را خواهد داد.

رسانه‌های اصولگرا

نباید تصور کنیم خرابکاری در نطنز بدون هماهنگی و تایید آمریکا برنامه‌ریزی شده است

خبرگزاری فارس به گفت وگو با علیرضا فیروزی عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل پرداخت و نوشت:  ساده‌اندیشی است اگر تصور کنیم خرابکاری در نطنز بدون هماهنگی کامل و تایید ایالات متحده و شخص بایدن برنامه‌ریزی شده است.

آغاز به کار نسل جدید سانتریفیوژها و نصب دو زنجیره ۳۴۸ تایی از سانتریفیوژهای IR۲ در نطنز، این نیروگاه را به یک پایه مهم برای کاهش تعهدات هسته‌ای (تعهدات برجامی) ایران تبدیل کرد.   لذا اقدام خرابکارانه اسرائیل در آسیب رساندن به نیروگاه نطنز را می‌توان در همین چارچوب و در راستای اخلال در فرآیند غنی سازی اورانیوم توسط ایران تحلیل کرد. همچنین همزمانی این حادثه با مذاکرات ایران و طرفین برجام در وین حاکی از آن است که اسرائیل می‌کوشد دست ایران را از برگ‌های برنده در مواجهه با غرب خالی و موضع ایران را تضعیف کند تا مجبور شود به یک نتیجه حداقلی بسنده کند. یعنی هم به تعهدات هسته‌ای در برجام برگردد و هم تحریمی در واقعیت لغو نشود.

درخواست مجلس درباره اقدام مقابل حادثه نطنز

خبرگزاری مشرق به بازتاب سخنان ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد در مجلس پرداخت و آورد: ‌نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای خواستار اقدام تناسب برای پاسخگویی به حادثه تروریستی در نطنز شدند. در این بیانیه نمایندگان بر این نکته تأکید داشتند که اقدام متناسب برای پاسخگویی به این حادثه تروریستی باید بازدارنده باشد و به گونه‌ای باشد که ما دیگر شاهد این گونه حوادث در کشور نباشیم. این بیانیه تاکنون به امضای ۴۰ نفر از نمایندگان رسیده و امضاهای آن به سرعت در حال افزایش است.

حادثه نطنز خللی در غنی سازی ایجاد نکرده است

روزنامه خراسان در گزارشی به بررسی جوانب پیدا و پنهان حادثه نطنز پرداخت و نوشت:  با گذشت ۴۸ ساعت از حادثه در سایت غنی سازی نطنز، خبرهای بیشتری از این اقدام تروریستی در حال انتشار است و با سرعت بسیار کمی جزئیات واقعه رسانه ای می شود، این درحالی است که رسانه های غربی و صهیونیستی نیز هر ساعت به داستان سرایی های خود بال و پر بیشتری می دهند. با وجود این رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در اظهاراتی تاکید کرد: برق مجموعه وصل شده و غنی سازی در جریان است ضمن این که به زودی همه سانتریفیوژهای آسیب دیده را با سانتریفیوژهایی بهتر و با ۵۰درصد راندمان بیشتر راه اندازی می کنیم. به گزارش خراسان، علی اکبر صالحی روز گذشته در مراسم افتتاح مرکز ملی فناوری های کوانتومی ایران در تهران با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در نطنز اظهار کرد: دشمنان در گزارش هایی که می دهند، می گویند ۹ ماه فعالیت های هسته ای را در نطنز عقب انداخته ایم، اما من به شما می گویم، ظرف چند روز آینده شاهد خواهید بود بخش قابل توجهی از خرابکاری هایی که دشمن انجام داده بود، جبران خواهد شد. وی تاکید کرد: این کشور باز نمی ایستد و هر کاری کنند ما با قوت و قدرت جلو می رویم زیرا بهترین نوع بازدارندگی حفظ نشاط، روحیه و آمادگی است تا به دشمن نشان دهیم که این ملت تسلیم ناپذیر است. رئیس سازمان انرژی اتمی اظهارکرد: بار قبل (اقدام تروریستی در تیرماه ۹۹) هم که اقدام خبیثانه کردند و سالن مدرن مونتاژ سانتریفیوژ را از بین بردند، بخش قابل توجهی از آن سالن را احیا و همین امروز این سالن را سرپا کردیم، ضمن این که در دل کوه در حال ساخت سالن های متعدد و پیشرفته هستیم. صالحی در پاسخ به این که آیا ماشین های آسیب دیده عمدتا IR۱ بوده است؟ گفت: عمدتا IR۱ بوده اند، اما ماشین هایی که جایگزین می شوند با راندمانی که ۵۰ درصد بیش از ماشین های قبلی است خواهد بود تا دشمن بفهمد هر قدم ایذایی را بردارد ما به قبل برنمی گردیم بلکه به وضعیت بالاتر می رویم. همچنین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز تصریح کرد: پاسخ حادثه نطنز، انتقام از رژیم صهیونیستی است.  

جنایتکاران به زودی می‌فهمند که هرگز نباید ایرانی‌ها را تهدید کنند

 روزنامه رسالت به بازتاب سخنان محمد جواد ظریف  در نامه به گوترش پرداخت و نوشت: وزیر امور خارجه حمله عامدانه به تأسیسات هسته‌ای نطنز را جنایت جنگی توصیف کرد و گفت: کوته‌فکرترین جنایتکاران نیز به زودی درخواهند یافت که هرگز نباید ایرانی‌ها را تهدید کنند. جنایتکاران به زودی می‌فهمند که هرگز نباید ایرانی‌ها را تهدید کنند. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پی حادثه خرابکارانه در تاسیسات اتمی نطنز، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت: متن این نامه به شرح زیر است: قصدم از نگارش این متن آن است که به اطلاعتان برسانم که در ساعات اولیه صبح ۱۱ آوریل ۲۰۲۱، یک خرابکاری خطرناک و غیرمسئولانه در شبکه توزیع برق کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز موجب خاموشی و اختلال در فعالیت این تأسیسات هسته‌ای که تحت پادمان و نظارت گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشته است، شد. تدابیر مهار آلودگی به موقع و حرفه‌ای توسط مدیریت و کارکنان وظیفه‌شناس کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز و سازمان انرژی اتمی ایران از آنچه که می‌توانست به یک فاجعه انسانی و زیست محیطی مبدل شود، جلوگیری کرد. حمله عامدانه به یک تأسیسات هسته‌ای تحت پادمان – با ریسک بالای انتشار بالقوه مواد رادیواکتیو- یک اقدام مجرمانه تروریسم هسته‌ای است. ازآنجا که این جنایت بین‌المللی می‌توانست تبعات احتمالی انسانی و زیست محیطی همه‌گیر داشته‌باشد، آنانی که این اقدام بزدلانه را طرح‌ریزی کرده، دستور آن را صادر کرده، در آن مشارکت کرده و آن را اجرا کرده‌اند، مرتکب یک جنایت جنگی شده‌اند؛ جنایتی که نباید بدون تنبیه باقی بماند. هرقدرتی که از این اقدام اطلاع یا رضایت داشته نیز باید به عنوان شریک جرم این جنایت جنگی، مسئول شناخته شود.

نظر شما