شناسهٔ خبر: 46629474 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

منع تردد شبانه برای اهداکنندگان خون لغو شود/ خطر کمبود شدید ذخایر خونی در ماه آینده

رکنا: سخنگوی سازمان انتقال خون کشور نسبت به احتمال کمبود شدید ذخایر خونی در ماه آینده هشدار داد و خواستار لغو طرح منع تردد شبانه برای اهداکنندگان خون در ماه رمضان شد.

صاحب‌خبر -

دکتر بشیر حاجی بیگی تاکید کرد: در صورت عدم برنامه ریزی مناسب و فوری در خصوص حضور اهداکنندگان خون در ساعات بعد از افطار در ماه رمضان، با کاهش شدید ذخایر خون و مشکل جدی در تامین خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی کشور در ماه آینده مواجه خواهیم بود.

به گزارش رکنا، سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به لزوم اهدای خون در ماه مبارک رمضان، گفت: همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان به دلیل روزه‌داری هموطنان از آمار اهدای خون در کشور کاسته می شود.

وی درباره تدابیر سازمان متبوع خود برای جبران کاهش آمار اهدای خون در ماه رمضان توضیح داد: یکی از تدابیرمان تغییر ساعات فعالیت مراکز اهدای خون در کل کشور با توجه به استقبال مردم از اهدای خون در ماه مبارک رمضان است که شیفت هایی را در شب و بعد از افطار قرار خواهیم داد.

حاجی بیگی ادامه داد: البته امسال با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و استمرار طرح منع تردد شبانه ، این سازمان با چالش جدی عدم حضور اهدا کنندگان و کاهش شدید ذخایر خونی کشور مواجه خواهد شد. بنابراین باید در جلسات ستاد ملی کرونا امکان لغو منع عبور و مرور شبانه در ماه مبارک رمضان برای اهدا کنندگان خون، پلاسما و پلاکت مورد ارزیابی و بررسی سریع قرار گیرد.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: باید توجه داشت که سازمان انتقال خون ایران موظف است جوابگوی نزدیک به ۹۰۰ بیمارستان و مرکز درمانی از نظر تامین خون و فراورده های آن نظیر پلاکت، گلبول قرمز فشرده شده و پلاسما باشد.

وی افزود: بر این اساس باید همکاری های لازم از طرف مسئولین ذیربط با سازمان انتقال خون ایران جهت حضور اهداکنندگان خون طبق سنوات گذشته در ساعت منع تردد بعد از افطار انجام شود. در این خصوص مکاتبات لازم با ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا انجام شده است که امیدواریم همکاری‌های لازم با اهدا کنندگان خون از نظر تردد به مراکز اهدای خون انجام شود.

حاجی بیگی ضمن اطمینان دادن به مردم درباره رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در مراکز اهدای خون سراسر کشور عنوان کرد: اطمینان داریم که تمام کسانی که جهت اهدای خون مراجعه می کنند، از سالم ترین افراد جامعه هستند که اصول خود مراقبتی را به خوبی را رعایت می کنند. در عین حال تمامی وسایل و تجهیزات استفاده شده در پروسه اهدای خون کاملا استریل و یکبار مصرف هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه روزه داری منعی برای اهدای خون نیست، گفت: با توجه به نیاز به خون و فرآورده‌های آن به صورت روزانه، اهدای خون باید به صورت مستمر انجام شود. باید توجه کرد که ۲۰ درصد از خون های اهدایی در کشور به مصرف بیماران خاص نظیر بیماران تالاسمی می رسد.

وی با اشاره به اسامی استان هایی که بیش از همه دچار مشکل کمبود ذخایر خونی هستند، عنوان کرد: کمبود خون و فرآورده‌های آن در استان های شمالی کشور مانند گیلان، مازندران و خراسان رضوی و استان های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، هرمزگان و خوزستان بیشتر احساس می‌شود. بنابراین مردم این استان ها باید اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون نشان دهند. اهدای خون باید با تصمیم آگاهانه و به صورت اهدای خون مسئولانه انجام شود.

گفتنی است؛ طبق اعلام سخنگوی سازمان انتقال خون کشور، نوبت دهی اینترنتی اهدای خون در ماه رمضان فعال است و اهداکنندگان می توانند با مراجعه به سایت اداره کل انتقال خون استان خون، نسبت به اخذ نوبت اهدای خون اقدام کنند. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما