شناسهٔ خبر: 46622247 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزارت خارجه روسیه: امیدواریم حادثه نطنز، احیای برجام را مختل نکند

وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد حادثه رخ داده در تأسیسات نطنز، به شکست تلاش‌های احیای برجام منجر نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آر تی، وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد حادثه‌ای که روز یکشنبه در تأسیسات نطنز ایران به وقوع پیوست وغنی سازی اورانیوم را هدف قرار داده بود، به شکست تلاش‌ها برای احیای برجام منجر نشود.

در بیانیه‌ای که از سوی ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، آمده است: مسکو اطمینان دارد ایران قادر است تا تحقیقاتی دقیق را در زمینه علل و شرایط این مسأله به اجرا درآورد. در ادامه این بیانیه آمده است: در این شرایط، تنها محل نگرانی، تهدید‌ها در زمینه امنیت هسته‌ای که کارشناسان ایرانی توانسته اند آن را در زمان خود و به صورتی کارشناسانه مهار کنند، نیست. در صورتی که مشخص گردد این حادثه در نتیجه اقدامات خرابکارانه بوده، این اقدام عمدی محکومیت شدیدی را می‌طلبد.

در این بیانیه آمده است: همچنین این مسأله نگران کننده است که چگونه این وضعیت بر تلاش‌های چندجانبه‌ای که برای اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به منظور حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شود، تأثیر گذار خواهد بود. امیدواریم آنچه رخ داده، هدیه‌ای به مخالفان برجام از هر رنگ (و نژادی) نباشد و گفتگو‌های جاری و فشرده‌ای که در وین به منظور احیای این توافق در جریان است را تضعیف نکند.

این در حالی است که دولت قطر نیز حمله خرابکارانه‌ای را که تأسیسات هسته‌ای نطنز ایران را هدف قرار داده بود، به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله، اقدام تخریبی خطرناکی است که سبب افزایش تنش شده و تأثیری منفی بر امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت.

وزارت خارجه قطر همچنین از پشتیبانی کامل دولت قطر از روند مذاکرات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به منظور حل کامل و مورد رضایت تمامی طرف‌ها خبر داد.

پیشتر نیویورک تایمز به نقل از منابعی گفت حادثه نطنز در نتیجه انفجاری رخ داد که رژیم صهیونیستی مسبب آن بود. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بعداً گفت رژیم صهیونیستی عامل این حادثه است و هدفش از این کار، برهم زدن گفتگو‌ها برسر برجام است.

انتهای پیام/

نظر شما