شناسهٔ خبر: 46564024 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

اختلالات غیر عادی در clubhouse ؛ فیلتر کلاب هاوس واقعیت دارد؟

mehrnews روزنامه شرق

صاحب‌خبر -

کاربران ایرانی کلاب هاوس از روز گذشته با اختلالات غیرعادی مواجه شدند که احتمال فیلترینگ این اپلیکیشن محبوب را قوت بخشیده است، اما آیا فیلتر کلاب هاوس واقعیت دارد؟

از عصر روز گذشته شبکه اجتماعی صوتی کلاب هاوس برای کاربران اپراتور همراه اول با اختلال روبه‌رو شد و ساعاتی پس از آن مشترکان ایرانسل نیز از وجود چنین اختلالی گزارش دادند که باعث شد خبرهایی در خصوص فیلتر کلاب هاوس در فضای مجازی منتشر شود. در همین راستا محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته اعلام کرد خبر فیلترینگ این شبکه اجتماعی صحت ندارد و اختلالاتی که کاربران گزارش می‌کنند نیز به سرورهای کلاب هاوس مربوط است.

فیلتر کلاب هاوس واقعیت دارد؟

پس از اینکه روز گذشته وزیر ارتباطات از فیلتر نشدن کلاب هاوس خبر داده بود، امروز ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ مجددا کاربران ایرانی در استفاده از این اپلیکیشن با اختلال مواجه شدند؛ اختلالات امروز به گونه‌ای بود که برخی خبرگزاری‌ها از فیلتر کلاب هاوس خبر دادند، اما اپراتورها اعلام کردند برای فیلتر این شبکه اجتماعی هیچ حکمی به آنها ابلاغ نشده است. با این وجود این شبکه اجتماعی که طی ماه گذشته در ایران به محبوبیت خاصی دست رسیده است، طی امروز روی اینترنت همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران با اختلال مواجه بود و حتی برخی از کاربران برای ورود به این اپلیکیشن مجبور شدند از برنامه‌های تغییر آی پی (VPN) استفاده کنند.

پس از ساعاتی وزارت ارتباطات در واکنش به اخبار منتشر شده توسط خبرگزاری‌ها اعلام کرد این اپلیکیشن با اختلال مواجه است، اما این اختلال‌ها عادی نبوده و اپراتورها آنها را اعمال نمی‌کنند. در همین رابطه جمال هادیان، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات عنوان کرد:

اختلال کلاب هاوس در شبکه همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران به ما گزارش شده است و بررسی‌ها حاکی از صحت گزارش‌ها دارد. تا الان می‌توانم این‌گونه بگویم که ادامه‌ی اختلال‌ها عادی نیست.

جمال هادیان در ادامه تاکید کرد موضوع مسدودسازی کلاب هاوس در کارگروه تعیین مصادیق حتی مطرح نشده است و در این خصوص هیچ حکم قضایی را دریافت نکرده‌ایم. مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در ادامه با اشاره به اینکه اپراتورها دریافت هر نوع ایجاد اختلال عمدی یا حکم قضایی برای مسدودسازی این اپلیکیشن را رد کردند گفت:

به هر ‌حال، مبنا قانون است و ایجاد اختلال عمدی مطابق قانون مجازات اسلامی تا دو سال حبس در پی دارد. اگر عمدی بودن اختلال انجام شده اثبات شود، مرتکبان این اقدام با مجازات قانونی مواجه خواهند بود.

گفتنی است با تمام توضیحاتی که مسئولان وزارت ارتباطات در خصوص فیلتر کلاب هاوس بیان کردند، مجتبی توانگر، نماینده مجلس اخیرا با انتشار پیامی در توییتر به شکل مستقیم به فیلتر این اپلیکیشن اشاره کرد. وی نوشت:

دستور جلسات کمیته تعیین مصادیق مجرمانه به درخواست نمایندگان دولت محرمانه‌ شده‌اند و همین امر موجب شده تا دولت از تصمیماتی که خود آمر آن بوده برای جهت‌دهی به افکار عمومی بهره‌برداری کند.

با وجود تمام مباحثی که مطرح شده تا به امروز هیچ مقام رسمی فیلتر کلاب هاوس را تایید نکرده است و حتی اپراتورها نیز اعلام کردند در اختلال‌های ایجاد شده هیچ نقشی ندارند. از این رو باید منتظر ماند تا طی روزهای آینده سرنوشت حضور این اپلیکیشن در ایران چگونه خواهد بود و مسئولان مروبطه چه تصمیمی برای آن خواهند گرفت.

نظر شما