شناسهٔ خبر: 46501186 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

چه کسی چهره سال هنر انقلاب اسلامی خواهد شد؟

چهره هنر انقلاب اسلامی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در هفته هنر انقلاب اسلامی معرفی می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری، در نشستی خبری گفت: مراسم افتتاحیه هفته هنر انقلاب، چهارشنبه ۱۸ فروردین در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) و بر سر مزار شهید آوینی برگزار خواهد شد. در این مراسم از هنرمندانی که سال ۹۹ درگذشتند و خانواده آن‌ها تقدیر می‌شود. احمدعلی راغب هنرمند و پیشکسوت موسیقی انقلابی، مهدی خانبانپور مدیر اجرایی برنامه «شب خاطره»، کریم اکبری‌مبارکه هنرمند پیشکسوت تئاتر حوزه هنری، پرویز اسکندرپور از هنرمندان برجسته و دغدغه‌مند هنر‌های تجسمی از جمله این هنرمندان هستند. مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب نیز دوشنبه ۲۳ فروردین‌ماه به طور آنلاین برگزار خواهد شد و در این مراسم چهره سال هنر انقلاب با حضور بزرگان فرهنگ و هنر معرفی خواهد شد.

وی درباره ملاک‌های انتخاب چهره هنر انقلاب هم توضیح داد: انقلاب برای ما فقط محدود به انقلاب ۵۷ نیست، بلکه بیش از چهار دهه گذشته را در بر می‌گیرد. دغدغه هنرمند انقلاب همان دغدغه‌های انقلاب و مسائل مردمی است و مضامین هنری که متوجه عرصه حق و حقانیت بوده باشد همواره مورد توجه ما قرار گرفته است و همه آن‌ها را در دایره هنر انقلاب لحاظ کرده‌ایم. پس برخی آثار نامزد‌های چهره سال هنر انقلاب و آثارشان ممکن است که مشخصاً ارجاع مستقیمی به انقلاب نداشته باشد. هنرمندان و آثاری مورد توجه ما قرار گرفت که در طول سال ۹۹ به دغدغه‌های عمومی پرداخته، جریان‌سازی عمومی داشته و توانسته‌اند فرهنگ و پیام تازه‌ای برای مردم داشته باشند.

معلمی همچنین از رونمایی تمبر شش اثر فاخر هنر انقلاب در موزه تمبر، همزمان با برپایی هفته هنر انقلاب در روز‌های آینده خبر داد و گفت: تمبر این آثار مربوط به شش استاد هنر انقلاب است که آثارشان پیشتر در موزه و گنجینه هنر انقلاب قرار گرفته است. وی افزود: پنج هنرمند به عنوان نامزد‌های نهایی هنر انقلاب معرفی شدند؛ از میان علی‌محمد مؤدب، وحید یامین‌پور، محمدرضا دوست محمدی، افشین علا و جلیل سامان، یک نفر به عنوان چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۹ معرفی خواهد شد. معلمی در مورد مسابقه کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» نیز گفت: حضور هنرمندان ۶۶ کشور دنیا در چنین مسابقه ضد صهیونیستی نشان می‌دهد که هنرمندان جهان در مواجهه با این رژیم اتفاق نظر دارند و بی‌تفاوت نیستند. همچنین در مورد کرونا نیز هنرمندان ما حضوری فعال داشتند و پویایی آن‌ها در «روایت جهاد» قابل مشاهده است.

سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری نیز از حضور کاریکاتوریست‌های مطرح جهان به عنوان داور در «مسابقه فلسطین تنها نیست» خبر داد و گفت: مسابقه کارتون و کاریکاتور فلسطین تنها نیست آذرماه سال گذشته۱۳۹۹ همزمان با اعلام دیدگاه‌های مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نسبت به اهانت نشریه «شارلی» به پیامبر اسلام و فعالیت‌های سازشکارانه با رژیم صهیونیستی فراخوان خود را برای جذب اثر منتشر کرد. داوری این رویداد توسط دو تیم داوری خارجی خانم‌ها «کریستینا برنازانی» از ایتالیا و «ایزابلا کوالسکا ویسزورک» از لهستان و آقایان «روسم» از مالزی و «لوییس کارلوس فرناندز» از برزیل، به شکل اینترنتی صورت گرفت و داوران ایرانی «محمد خزایی»، «مسعود ضیایی زردخشویی»، «عباس ناصری»، «مسعود شجاعی‌طباطبایی» و «سعید صادقی»، به شکل حضوری انجام شد.

وی از برپایی نمایشگاه آثار برگزیده مسابقه «فلسطین تنها نیست» در هفته هنر انقلاب خبر داد و افزود: اختتامیه این مسابقه در روز قدس برگزار خواهد شد. سید مرتضی دارابی دبیر هنرواره ملی «روایت جهاد» هم در این نشست خبری گفت: همزمان با اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، با هدف ثبت و ضبط نقش‌آفرینی مردم و کادر درمان در عرصه مواسات، کمک‌های مؤمنانه و مبارزه علیه ویروس کرونا، نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» به همت قرارگاه مشترک جبهه مردمی انقلاب اسلامی منتشر شد. وی افزود: اختتامیه هنرواره «روایت جهاد» همزمان با شهادت سید مرتضی آوینی ۲۱ فروردین در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

نظر شما