شناسهٔ خبر: 46489749 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحرکات اوکراین؛ صحنه رویارویی مجدد روسیه و غرب

تهران- ایرنا- تحرکات اخیر در شرق اوکراین در حالی جامعه جهانی را بار دیگر نگران کرده که این مسئله می‌تواند منجر به آغاز رویارویی جدید روسیه و غرب شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تحرکات نظامی مسکو در مرز با اوکراین، حمله پهپاد اوکراینی به منطقه ای در دونباس و حمله توپخانه‌ای ارتش اوکراین به منطقه لوگانسک از جمله تحرکات اخیر در مناطق شرقی اوکراین بوده که نگرانی‌هایی را در جامعه جهانی ایجاد کرده است.

در این میان غرب از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا از یک سو و در سوی دیگر روسیه در مورد این تحرکات و تشدید تنش‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

غرب معتقد است که روسیه همچنان به تحرکات نظامی‌اش در شرق اوکراین برای تسلط کامل به این منطقه پس از الحاق منطقه کریمه ادامه می‌دهد و به دنبال تنش‌زدایی نیست اما روسیه، اوکراین را عامل تشدید این تنش معرفی می‌کند.

ویچسلاو والودین رئیس دومای روسیه اخیرا به دنبال کشته و مجروح شدن دو نفر در حمله پهپاد اوکراینی به منطقه ای در دونباس، خواستار اخراج اوکراین از شورای اروپا شد. وی با اشاره به کشته شدن کودکی در جریان حمله پهباد اوکراین به منطقه الکساندروفکا در حومه شهر دونتسک در شرق اوکراین آن را تراژدی خواند و نوشت: در شرق اوکراین یک تراژدی دیگر به وقوع پیوست اما رسانه‌های اروپایی هیچ خبری از آن نمی‌دهند.

در سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز ضمن حمایت گسترده از اوکراین در برابر روسیه، عملا خود را در برابر روسیه قرار داده است و این تحرکات می تواند به صحنه رویارویی جدید غرب با مسکو تبدیل شود.

تارنمای شورای آتلانتیک در این رابطه نوشت: شرکای غربی اوکراین با حمایتشان از کی یف از روسیه خواسته اند به اقدامات خصمانه اش در شرق اوکراین پایان دهد. در این میان جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز با همتای اوکراینی خود تلفنی گفتگو کرده و بر حمایت کامل واشنگتن از  استقلال و تمامیت ارضی کی یف تاکید کرده است.

همزمان با آشکار شدن جزئیات تحرکات نظامی جدید روسیه در شرق اوکراین، فرماندهی اروپایی آمریکا سطح هشدار خود را به بالاترین میزان افزایش داد. برخی تحلیل گران اعتقاد دارند که کرملین ممکن است با تحرکات جدیدش به دنبال آزمودن عزم و موضع واقعی اروپا و به ویژه دولت جو بایدن در این راستا باشد.

"ویلیام تیلور" معاون رئیس موسسه آمریکایی صلح در این زمینه گفت: اوکراین در خط مقدم تقابل روسیه با غرب قرار داشته است. اقدامات و رفتارهای کنونی روسیه در قبال اوکراین می بایست در ذهن جامعه جهانی بماند.

"آلیونا گتمانچوک" از مرکز "اروپای جدید" نیز معتقد است که تحرکات نظامی روسیه نزدیک مرزهای اوکراین یادآورد این است که مسئله اوکراین یک "مناقشه راکد" نیست و برعکس تشدید این مناقشه میان مسکو- کی یف فعال و در جریان بوده است.

در این میان نقش ناتو در این مناقشه می تواند ابعاد تنش‌ها را گسترده‌تر و شرایط را پیچیده کند.

پیش از این برخی رسانه های خبری گزارش داده بودند که اوکراین رزمایشی با عنوان  با مشارکت ناتو برای آماده شدن برای جنگ با روسیه برگزار می کند.

این رزمایش در ماههای می و ژوئن(اردیبهشت و خرداد) برگزار می شود و بزرگترین رزمایش ناتو پس از پایان جنگ سرد است و در آن سناریوی برخورد با روسیه از دریای بالتیک تا دریای سیاه و منطقه کریمه تمرین خواهد شد. این مسئله می تواند مناقشه شرق اوکراین را همچنان پرتنش نشان دهد .

با توجه به شرایط پرتنش فعلی هنوز نمی توان گزینه ورود ناتو یا آمریکا را به مناقشه شرق اوکراین در این برهه زمانی یا آینده نزدیک متصور شد اما اگر دو طرف درگیر( مسکو و کی یف) در راستای کاهش تنش ها گام برندارند، قطعا نگرانی ها افزایش می یابد و طرفین نیز در راستای تقویت آمادگی‌هایشان برای تقابل جدی گام برمی دارند که اوضاع را خطرناک تر خواهد کرد.

در این میان غرب به سرکردگی آمریکا نیز احتمالا فرصت را غنیمت خواهد شمرد و تحت هدایت دولت جو بایدن در راستای تحت فشار گذاشتن روسیه اقداماتی را انجام خواهد داد. با توجه به رویکرد بایدن در قبال همتای روس خود، کاخ سفید زمینه را برای تشدید تنش ها با روسیه مهیا می بیند تا از این شرایط با همکاری هم پیمانانش فشارهای تازه ای را علیه مسکو اعمال کنند.

در حالی آلمان و فرانسه نیز طی بیانیه خواستار خویشتنداری طرفهای درگیر در مناقشه شرق اوکراین شده اند اما از سال 2014 زمان آغاز درگیری‌ها در این مناقشه، اروپایی ها عملا اقدام عملی سازنده ای در راستای کاهش تنش‌ها انجام نداده‌اند و صرفا بیانیه‌های مختلف صادر کرده‌اند.

از زمان آغاز درگیری ها در سال ۲۰۲۱ بیست سرباز اوکراینی کشته شده اند. درگیری ها بین دو طرف از سال ۲۰۱۴ و به دنبال اقدام مسکو در جدا کردن کریمه و الحاق آن به خاک خود آغاز شد. کی یف تاکید دارد که از زمان آغاز این درگیری‌ها ۱۴ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما