شناسهٔ خبر: 46457108 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران مطرح کرد

مهمترین موانع و چالش‌های تولید در بخش کشاورزی

قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: در چند سال اخیر موانع پیش‌روی تولید و آسیب هایی که این موانع به تولید زده است را شناسایی کرده ایم و امسال با توجه به منویات مقام معظم رهبری برای تحقق شعار سال تلاش می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از اتاق تعاون ایران، ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، تحقق شعار سال مهمترین برنامه این کمیسیون در سال جاری است. وی ادامه داد: در چند سال اخیر به موانع پیش‌روی تولید رسیده ایم که می توان آن ها در چند بخش تشریح کرد.

وی ابراز داشت: عدم ثبات قوانین، دستورالعمل ها و آئین نامه ها یکی از مهمترین موانع پیش روی تولید است چراکه بسیاری از این دستور العمل ها و آئین نامه ها در لحظه و بدون در نظر گرفتن آثار آن در طولانی مدت تصویب شده اند که می توان به تصمیمات یکسال و نیم اخیر در خصوص تولید مرغ و تخم مرغ اشاره کرد.

قاسمی تامین سرمایه را دومین مانع بخش تولید به طور خاص در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ما بانک محور است، باید گفت که بانکها نتوانسته اند با شرایط تحریم کنار آمده و با بنگاه های اقتصادی همانند شرایط نرمال اقتصادی برخورد می کنند. وی افزود: نتیجه این عمل وجود بخش های مختلف تولید است که از تمام ظرفیت تولید آن به دلیل نبود نقدینگی استفاده نمی شود.

وی گفت: نوسانات نرخ ارز در یکسال گذشته باعث شد که نیاز نقدینگی یک واحد تولیدی افزایش قابل توجهی داشته باشد و سیستم بانکی در این راستا عملکرد مناسبی نداشته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، در ادامه به بهره وری و افزایش آن اشاره کرد و ابراز داشت: در دو سال گذشته وضعیت بارندگی درکشور مناسب بود اما برنامه ریزی مناسبی برای استفاده از منابع آبی صورت نگرفت که این تعلل را باید در سالجاری هم در بخش منابع آبی و هم در بخش منابع خاکی جبران کرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: نداشتن برنامه مشخص در خصوص الگوی کشت و آمایش سرزمین از دیگر چالش های بخش است چراکه بیش از ۷۰ سال است که الگوی گشت و آمایش سرزمین در بخش کشاورزی مطرح است اما بازخورد اجرایی و عملیاتی نداشته است.

وی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو به بودجه امسال اشاره کرد و بیان داشت: امسال در بند (م) تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۰ به نوعی تشویق در استفاده از کشت و پرورش فراسرزمینی پیش بینی شده است که بخش تعاون نیز استفاده از بند را پیگیری می کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، خاطرنشان کرد: مهمترین دستور کار ما در بخش کشاورزی تحقق بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شبکه سازی و استفاده از منابع خرد برای دستیابی به اهداف بزرگتر است، از این رو ایجاد شبکه تامین، توزیع و ارزش در بخش های مختلف کشاورزی در دستور کار بخش کشاورزی اتاق تعاون ایران است.

نظر شما