شناسهٔ خبر: 46415985 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو | لینک خبر

وزير نيرو در حاشيه جلسه هیئت دولت:

بارش‌ها تا 180 ميلي‌متر كاهش خواهد يافت/ برداشت‌ از مخازن سدها خيلي دقيق انجام شده است

امیر رضا آزاده

وزير نيرو گفت: در مجموع سال آبي 1400-1399، سالي است كه بارش‌های آن به نسبت متوسط بلند مدت، كم است. اگر بارش‌ نرمال و طبيعي را در طول 12 ماه، مجموعا 250 ميلي‌متر فرض كنيم، اين رقم امسال به حدود 170 تا 180 ميلي‌متر كاهش خواهد يافت.

صاحب‌خبر -
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردكانيان» روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هیئت دولت در گفت‌و‌گو با شبکه خبر اظهار داشت: خوشبختانه چون از اين وضعيت تا حدودي اطلاع داشتيم برداشت‌هاي ما از مخازن سدها خيلي دقيق و ممسكانه بوده به نحوي كه اكنون حجم آب موجود در مخازن سدهاي كشور به نسبت سال قبل فقط 10 درصد و نه 40 درصد، كم است.
وي ادامه داد: با رعايتي كه مردم خواهند كرد هم در بخش كشاورزي كه مصرف كننده عمده است و بايد دستورالعمل‌ها و توصيه‌هاي مسئولان مربوطه در انتخاب نوع كشت و عدم كشت‌هاي ممنوع در برخي مناطق و روش آبياري رعايت شود و هم در بخش خانگي مردم مثل هميشه ملاحظات بهداشتي را رعايت و در مصرف آب دقت خواهند كرد تا بتوانيم تابستان را به آرامي و كنترل شده پشت بگذاريم.
وزير نيرو در خصوص بارندگي‌ها گفت: از اول مهر ماه تا پايان سال كه نيمي از سال آبي پشت سر گذاشته شده، در اين 6 ماه بارش‌ها به نسبت متوسط بلندمدت 33 تا 34 درصد كاهش دارد.
اردكانيان افزود: پيش‌بيني‌هايي كه براي فصل بهار (فروردين، ارديبهشت و خرداد) هم انجام شده حاكي از اين است كه باز بارش‌هاي اين فصل هم به نسبت متوسط بلندمدت بيش از 40 درصد كاهش خواهد داشت.
وي درباره تعرفه‌هاي آب و برق هم اظهار داشت: تعرفه آب و برق كساني كه در حد الگوي مصرف، مصارف متعارفي دارند، بيش از هفت درصد افزايش پيدا نمي‌كند؛ منتها پارسال تصويب‌نامه ديگري هم از اوايل آبان ماه با عنوان "برق اميد" و از اوايل دي ماه با عنوان "آب اميد" عملياتي شد كه براي كم مصرف‌ها(كساني كه تا يك سوم الگو، مصرف آب و برق دارند) دولت، تخفيف صد درصدي قائل شده است.

نظر شما