شناسهٔ خبر: 46388142 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

رضوی: مصوبه مجلس در قبال بی عملی اعضای برجام مهمترین اتفاق در عرصه سیاست خارجی در سال 99 بود

یک کارشناس مسائل غرب آسیا مصوبه مجلس در قبال بی عملی اعضای برجام را مهمترین اتفاق در عرصه سیاست خارجی در سال ۹۹ دانست و گفت: بعد از برجام چنین رویکردی در کل کشور نسبت به این توافق نامه وجود نداشت و این فقدان هم به لحاظ نوع اقدام و هم اجماعی که پیرامون آن ایجاد شد قابل توجه بود.

صاحب‌خبر -

سیدجعفر رضوی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص اتفاقات رخ داده در سال ۹۹ در عرصه جهانی گفت: سال گذشته همه دنیا و منطقه غرب آسیا درگیر کرونا بودند و در منطقه خاورمیانه که همه کشور‌ها و رژیم‌های سیاسی درگیر این بیماری بودند یکی از مهمترین اقدامات جمهوری اسلامی رویکردی بود که در کل کشور در مواجهه با برجام به وجود آمد.

وی مصداق این اقدام را مصوبه مجلس و اقداماتی که برای مقابله با عهدشکنی طرفین مقابل انجام شد دانست و ادامه داد: مجموع این عملکرد‌ها قابل توجه و قابل دفاع بود هر چند می‌توانست از این هم قوی‌تر باشد.

رضوی ادامه داد: بعد از برجام چنین رویکردی در کل کشور نسبت به این توافق نامه وجود نداشت و این فقدان هم به لحاظ نوع اقدام و هم اجماعی که پیرامون آن ایجاد شد قابل توجه بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به خلاء‌هایی در سال ۹۹ نیز اشاره کرد و اولین آن را مسئله مواجهه با کرونا و واکسیناسیون ارزیابی کرد و گفت: در خصوص واکسیناسیون شاید نیاز به برخی نگاه‌های پیشروانه وجود داشت که جناح‌های مختلف در خصوص آن اهمال کردند و فضای مناسبی در این خصوص در عرصه سیاست خارجی ایجاد نشد. البته بحث واردات واکسن نیز جدی گرفته نشد البته در ماه‌های آخر سال ۹۹ مواضع مناسبی در خصوص موضوع واردات انجام گرفت که تا اندازه‌ای امیدوارکننده است.

*انتقام از مسببین ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در سال گذشته عملیاتی نشد

وی خلاء بعدی را که در سال ۹۹ شاهد آن بودیم موضوع انتقام از مسببین شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس دانست و گفت: اساسا اخراج آمریکایی‌ها از عراق یکی از موارد انتقام ترور این شهیدان بود که به نظر می‌رسد رویکرد سیاسی مناسبی در خصوص آن اتخاذ نشد البته حضور الکاظمی نیز به عنوان رئیس جمهور عراق در این روند بدون تاثیر نبود.

رضوی در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی در این عرصه می‌توانست اقدامات بهتری انجام دهد و اخراج آمریکا از عراق را در راستای انتقام خون سردار سلیمانی به عنوان مطالبه جدی پیگیری کند و در این خصوص به مطالبه حقوقی بپردازد. بحث انتقام از مسببین ترور سردار سلیمانی حتی می‌توانست به صورت یک شکایت جدی از دولت عراق توسط ایران صورت پذیرد و عراقی‌ها نیز با استناد به آن می‌توانستند دادخواست حقوقی تنظیم کنند و موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند.

نظر شما