شناسهٔ خبر: 46342516 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

چرا تمام پایان نامه‌ها تاکنون در سامانه وزارت علوم ثبت نشده است؟

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره اینکه چرا تمام پایان نامه ها تاکنون در سامانه وزارت علوم ثبت نشده است، توضیح داد.

صاحب‌خبر -

غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان موفقیت سامانه همانند جو که با هدف جلوگیری از تقلب در نگارش پایان نامه ها و رساله های راه اندازی شده است، اظهار کرد:  یکی از وظایفی مهمی که قانونگذار در قانون مقابله با تخلف و تقلب در مراکز علمی مد نظر قرار داده و بر عهده وزارت علوم گذاشته، بحث همانند جویی متون پایان نامه ها و مقالات است. 

او ادامه داد: یعنی تمام پایان نامه ها و رساله های در حال انجام در کشور قبل از تصویب پروپوزال و همچنین قبل از دفاع باید همانند جویی شوند. برای انجام این کار وزارت علوم، پژوهشگاه ایران داک را مسئول این کار کرده است که در این چند ساله سامانه همانند جو را طراحی کرده و هم اکنون فعال است اما ما هنوز در ابتدای کار هستیم و تمام اطلاعات وارد این سامانه نشده است. 

رحیمی افزود: همه دانشگاه های کشور طبق قانون ملزم هستند که اطلاعات مربوط به پایان نامه ها و رساله ها را وارد این سامانه کنند. برخی از دانشگاه ها مدعی هستند با توجه به اینکه برای رساله ها و پایان نامه ها هزینه شده،  نمی توانند متن آن را در اختیار ایران داک قرار دهند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: باید توجه داشت یک بخش ایران داک این است که رساله ها باید در دسترس باشند اما میزان دسترسی مسئله ماست و مطابق قانون و حق کپی رایت، سرمایه و مالکیت معنوی باید مورد توجه قرار گیرد و درباره آن تصمیم گیری می شود.

رحیمی ادامه داد: البته دانشگاه‌های وزارت علوم تقریبا همه این اقدامات را انجام می‌دهند. تعداد ۱۱۹ دانشگاه و موسسه روزانه دولتی در کشور داریم و همه آن‌ها اطلاعات رساله‌ها و پایان نامه‌های خود را در سامانه ایران داک وارد کرده اند.

او گفت: دانشگاه پیام نور در حال وارد کردن اطلاعات به این سامانه است، دانشگاه آزاد اسلامی هم دانشگاه وسیعی است که باید این اطلاعات را وارد کند. پایان نامه هایی که در حوزه وزارت بهداشت انجام شده اند هم نیز باید در ایران داک ثبت شوند زیرا اگر پایگاه بانک رساله ما کامل نباشد همانند جویی بلاموضوع می شود.

رحیمی افزود: همه اطلاعات باید در سامانه وارد شود. برخی دانشگاه ها بهانه می آورند که چون مالکیت فکری دانشگاه و دانشجو با این وسیله زیر سوال می رود نمی توان آن را در اختیار ارگان دیگری قرار داد اما اینکه این پایان نامه ها در اختیار وزارت علوم قرار بگیرد یا نگیرد از اختیارات ایران داک است.

او با بیان اینکه این کامل نشدن یک نقص است، ادامه داد: برخی از دانشگاه ها حتی قبل از دفاع هم همانند جویی را انجام نمی دهند در صورتی که قبل و بعد از دفاع باید این همانند جویی انجام بگیرد.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما