شناسهٔ خبر: 46200601 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

آئین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های وزارت صمت

قطعه ۲ خط یک انتقال آب خلیج فارس به سرچشمه و قطعه سه خط یک انتقال آب خلیج فارس به اردکان، با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور به بهره برداری رسید.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
امروز همچنین عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی، عملیات اجرایی خط سه انتقال آب خلیج‌فارس به استان اصفهان و عملیات اجرایی انتقال آب دریای عمان از چابهار به زاهدان آغاز شد.

این طرح‌ها بخش‌هایی از طرح بزرگ انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان است که قرار است به هفت استان در فلات مرکزی و شرق کشور آبرسانی کند. سرمایه‌گذاری این طرح ۱۲۸ هزار میلیارد تومان است. این هفت استان شامل هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان است. با تکمیل سه خط پروژه، در مجموع ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران منتقل می‌شود. میزان لوله‌گذاری در این طرح سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر است.
 
تعادل بین شرق و غرب کشور مهم است

رئیس جمهور تاکید کرد: وجود تعادل بین شرق و غرب کشور از لحاظ امنیت و توسعه حائز اهمیت است.

آقای روحانی در مراسم بهره برداری از طرح انتقال آب به استان‌های شرقی و مرکزی کشور با تبریک ایام شعبانیه گفت: خوشحالیم که یک طرح بسیار عظیم و بزرگ تاریخی در دولت دوازدهم مورد بهره برداری قرار گرفت.

آقای روحانی با بیان اینکه عدم تعادل را بین شرق و غرب همیشه شاهد بودیم افزود: شرایط غرب و شرق کشور متفاوت است؛ شرق به لحاظ طبیعت زیبا و کویری بودن؛ زیبایی و سختی دارد و حتماً باید کاری کنیم که منطقه شرق ایران را آباد و این توازن و تعادل را ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه این طرحی که امروز افتتاح شد طرحی عظیم و تاریخی است تصریح کرد: در ابتدای دولت زمانی که درباره این طرح تحقیق و گفتگو می‌کردیم؛ برخی‌ها معتقد بودند که این طرح قابلیت اجرا ندارد و خوشبختانه امروز شاهد اجرا و افتتاح آن هستیم.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: از سه فاز این خط؛ یک فاز در آبان ماه و دو فاز امروز افتتاح شد و آب به منطقه سیرجان، سرچشمه و همچنین به منطقه اردکان یزد خواهدر سید.

آقای روحانی با اشاره به اینکه امیدواریم این طرح ادامه پیدا کند افزود: هم اکنون این خط از خلیج فارس و دریای عمان به سمت خراسان جنوبی و مشهد الرضا و استان اصفهان و خط چهارم از دریای عمان به سمت منطقه زاهدان و زابل در سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد که یک تحول بسیار عظیم است.

رئیس جمهور گفت: امروز در ساخت پمپاژ‌ها خودکفا هستیم؛ در گذشته این موارد را باید وارد می‌کردیم و خوشبختانه در دولت یازدهم و دوازدهم با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان کار‌های بسیار عظیم و بزرگ انجام گرفته است.

آقای روحانی یادآورشد: این طرح؛ از طرح‌های بسیار بزرگ و جزو آرزو‌های همه مردم مسئولان از ابتدای انقلاب تاکنون بود؛ امروز شاهد آن هستیم که ابتدا هر سه فاز آن افتتاح شد و در این مرحله عملیات اجرایی خط دوم و سوم و چهارم آغاز شده است.

در اجرای طرح‌های آب و خاک انقلاب رخ داده است

رئیس جمهور گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم در اجرای طرح‌های آب و خاک نه جهش؛ بلکه انقلابی بزرگ رخ داده است.

آقای حسن روحانی در ادامه اظهاراتش در مراسم بهره برداری از طرح انتقال آب به استان‌های شرقی و مرکزی کشور افزود: اقداماتی که ما در غرب کشور و اکنون در فلات مرکزی ایران انجام دادیم در حوزه‌های آب و خاک، تحولی بسیار عظیم است.

رئیس جمهور یکی از طرح‌های عظیم را شیرین سازی آب و انتقال آن به مرکز کشور دانست و گفت: یکی از اشکالات اساسی این طرح‌ها که همواره در ذهن فعالان محیط زیست بود؛ این است که اگر آب را شیرین کنیم پساپ دستگاه‌های عظیم آب شیرین کن به داخل خلیج فارس می‌ریزد.

آقای روحانی افزود: می‌گفتند ممکن است به مرجان‌ها صدمه بزند البته همه کشور‌های جنوبی خلیج فارس از آب شیرین کن استفاده می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: البته محیط زیست در این زمینه به درستی سخت گیری می‌کند، چون محیط زیست اهمیت دارد.

آقای روحانی تاکید کرد: وزارت خارجه مسئولیت سنگینی بر عهده دارد که باید در زمینه حفاظت از محیط زیست در خلیج فارس تلاش بسیار زیادی کند؛ زیرا کشور‌های جنوبی از آب شیرین کن استفاده می‌کنند و پساپش به آنجا می‌ریزد.

رئیس جمهور گفت: وزاری صمت و نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌داند که مصوب کردیم توسعه طرح شیرین سازی آب منوط به این است که پساپ دستگاه‌های آب شیرین کن در خلیج فارس ریخته نشود؛ بلکه به دریای عمان منتقل شود، زیرا این دریا بسیار عمیق است و مشکلی ندارد.

آقای روحانی افزود: البته تا حدی هزینه ما را افزایش می‌دهد؛ اما برای حفظ محیط زیست ضروری است؛ این را گفتم تا همه کسانی که برای حفاظت از محیط زیست حساسیت درست دارند بدانند که ما همه نکات مربوط به این حوزه را مدنظر داریم. br/ رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تأمین اعتبار برای انتقال آب به فلات مرکزی از صندوق توسعه ملی گفت: منابع این صندوق از محل درآمد‌های نفتی و بخشی از این درآمد‌ها را هزینه و بخش دیگر را به این صندوق واریز می‌کنیم.

آقای روحانی افزود: البته از سال ۹۴ تا ۹۶ وضع ما خیلی خوب شد؛ زیرا در سایه توافق هسته‌ای برجام نفت ما فروش رفت و بخشی از پول آن به صندوق توسعه ملی واریز شد که این مرهون سیاست خارجی ما است وگرنه این صندوق ذخیره‌ای نداشت که اکنون بپردازد.

رئیس جمهور گفت: این که اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های متعدد از این صندوق تأمین می‌شود به علت منابع مالی بود که در اختیار آن قرار گرفت.

آقای روحانی ابراز امیدواری کرد: با شکسته شدن تحریم‌ها همه دست به دست هم دهیم و دوباره وضع این صندوق با فروش نفت بهتر شود.

رئیس جمهور افزود: اگر نفت ما در حد مدنظر در سال آینده فروش شود؛ ۳۸ درصد درآمد‌های نفتی به این صندوق واریز خواهد شد.

آقای روحانی گفت: سابق این طور نبود و دولت وقت کل پول نفت را مصرف می‌کرد، اما از زمانی که این صندوق طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شد که مربوط به اواخر دولت دهم است آن دولت هم به این صندوق پول پرداخت می‌کرد؛ اما عمده ذخایر این صندوق مربوط به دولت‌های یازدهم و دوازدهم است که پول‌ها را به آن جا واریز کرد.
 
تامین آب پایدار فلات مرکزی با انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان

وزیر صمت گفت: بهره برداری کامل از ۴ خط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران، عاملی مهم در تامین آب پایدار جدید و تحول اقتصادی در این مناطق خواهد بود.

 آقای علیرضا رزم حسینی نیز در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت که با حضور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد افزود: امروز با به ثمر نشستن رویایی ناباورانه، انتقال آب از دریا به صحرا به وقوع می‌پیوندد.

وی با بیان اینکه قطعه اول انتقال آب از خلیج فارس در آبان امسال به معادن گل گهر آغاز شد اضافه کرد: امروز قطعه‌های دوم و سوم از گل گهر و مس سرچشمه به طول ۱۵۰ کیلومتر و از مس سرچشمه به اردکان به طول ۵۵۰ کیلومتر به بهره برداری می‌رسد که طول کل این دو خط از خلیج فارس تا اردکان یزد ۸۲۰ کیلومتر است.

وزیر صمت با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها هدیه‌ای برای نسل آینده است گفت: همزمان در خط دوم از همین مسیر از هرمزگان به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۱۵۵۰ کیلومتر خواهیم رفت که هم اکنون با اجرای ۴۰۰ کیلومتر از مسیر، این طرح حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که می‌تواند قیمت تمام شده آب را برای رسیدن به معادن سنگان در استان خراسان رضوی ارزان کند.

رزم حسینی ادامه داد: در خط سوم از همین مسیر اردکان به استان اصفهان خواهیم رفت که طول انتقال در این مسیر ۹۲۰ کیلومتر است و خوشبختانه اقدامات اجرایی برای انجام کار صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه خط چهارم مهم‌ترین خط انتقال آب آن هم از دریای عمان است گفت: در خط چهارم انتقال آب برای شرق کشور و مناطق استان سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که مسیر آن از چابهار تا زابل به طول ۸۲۰ کیلومتر است و با سرمایه گذاری شرکت‌های پتروشیمی و صنایع و معادن کشور اجرا می‌شود.

وزیر صمت افزود: شرکت‌ها و طرح‌های جدید پتروشیمی در این ۷ استان برخوردار از طرح‌های انتقال آب می‌توانند از این مزیت استفاده کنند ضمن اینکه محرومیت زدایی و توسعه متوازن در کل کشور و همچنین تثبیت جمعیت نیز در مناطق یاد شده انجام می‌شود. آبادتر شدن سواحل مکران و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی از دیگر نتایج مثبت اجرای خط چهارم انتقال آب است.

رزم حسینی ادامه داد: کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس روزانه ۲۶ میلیون متر مکعب آب خلیج فارس را برای مصارف آب شیرین کن استفاده می‌کنند، اما ما اگر این چهار خط را به طور کامل اجرا کنیم سهم ما دو و نیم درصد یعنی ۶۰۰ هزار متر مکعب در روز می‌شود که جا دارد سهم خود را افزایش دهیم.
 
<div id="video-display-embed-code_365297" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/812633/365297?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما