شناسهٔ خبر: 46200057 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

حقوق و دستمزد

جزییات افزایش ۳۹ درصدی دستمزد در سال آینده/ کارگران باز هم ناراضی‌اند!

پرونده حقوق سال ۱۴۰۰ کارگران با رشد ۳۹ درصدی بسته شد و بر اساس آن حداقل دستمزد ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۳ تومان و مجموع دریافتی خانواده ۳.۳ نفری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان انتخاب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، چانه زنی ها برای تعیین حقوق سال ۱۴۰۰ مانند سنوات گذشته از بهمن ماه آغاز شد و اولین گام آن که انتخاب سبد معیشت کارگران بود باتوجه به نرخ تورم بهمن ماه در کمیته دستمزد ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام شد.

بعد از اعلام سبد معیشت توسط کمیته دستمزد که گام نخست برای ورود به مذاکرات تعیین حداقل حقوق است برداشته شد و عاقبت پس از سه جلسه رایزنی نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت شب گذشته پس از ساعت ها چانه زنی پرونده تعیین مزد در دولت تدبیر و امید بسته شد.

طبق این گزارش حداقل حقوق با مبنای ۳۰ روز ماهیانه ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۲ تومان( روزانه ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان)، بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۲۶۵ هزار و ۵۴۹ تومان، پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد.

سایر سطوح درآمدی ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ نیز ۲۶ درصد رشد داشت. برابر این گزارش ۲۴۸ هزار و ۳۵۵ هزار تومان ثابت اضافه پرداختی ماهیانه، پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان، بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان و حق اولاد برای هر فرزند ۲۶۵ هزار و ۵۴۹ هزار تومان اعلام شد.

طبق تصمیم شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ٣٩ درصدی به چهار میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده ۳.۳ نفری رسید.

به این ترتیب تعیین حقوق کارگران قبل از آغاز سال ۱۴۰۰ بسته شد و حق مسکن کارگری تنها ردیف دستمزدی است که باید هیات دولت درباره آن تصمیم بگیرد.

به گفته« محمد شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیشنهاد حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی با قید فوریت تقدیم دولت خواهد شد و با تصویب، افزایش آن اعمال خواهد شد.

روند کار به این صورت است که پیشنهاد افزایش حق مسکن کارگران پس از پیشنهاد توسط شورای عالی کار به هیات وزیران باید در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شود.

بررسی سنوات گذشته نشان می دهد که حق مسکن کارگری از ابتدای انقلاب تا کنون تنها ۶ بار رشد داشت و بیشترین رشد را در دولت تدبیر و امید داشت. به این صورت که سال ۹۴ برابر ۲۰ هزار تومان بود که سال بعد آن ۴۰ هزار تومان تصویب شد و در سال ۹۸ از ۴۰ هزار تومان به یکصد هزار تومان افزایش یافت و در دستمزد ۹۹ نیز به ۳۰۰ هزار تومان رسید.

لااقل دستمزد ۹۹ کارگران نسبت به سال پیش از آن ۲۱ درصد رشد داشت و برابر یک میلیون و ۸۳۵ هزارتومان، بن ماهانه هر کارگر ۴۰۰ هزار تومان، مبلغ مزد روزانه ۶۱۱ هزار و ۸۰۹ ریال، پایه سنوات ۱۷۵ هزار تومان، افزایش سایر سطوح مزدی ۱۵درصد بعلاوه ماهیانه ۹۱ هزار تومان بود.

حقوق کارگران,افزایش حقوق 1400
حقوق کارگران,افزایش حقوق 1400

نارضایتی کارگران از میزان افزایش دستمزد

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه امیدواریم به بهانه افزایش مزد قیمت‌ها افزایش پیدا نکند گفت: سهم دستمزد در تورم کمتر از ۴درصد است.

به گزارش کسب و کار نیوز، علی خدایی؛ نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره افزایش دستمزد گفت:این دستمزدی که برای ۱۴۰۰ تعیین شد کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد. اما به خاطر مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد، به ناچار این رقم را پذیرفتیم. امیدواریم دستگاه‌های نظارتی کنترل بازار را بر عهده داشته باشند تا قیمت‌ها به بهانه افزایش دستمزد چند برابر نشود.

وی ادامه داد: مطابق ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، سازمان موظف است که حقوق بازنشستگان خود را حداقل به میزان ۳۹ درصد افزایش دهد. اما بحث دیگر این است که قانون همسان سازی تصویب شده است و کف بازنشستگان باید از حد قانونی کمتر نباشد. امیدواریم با مشکلاتی که بازنشستگان دارندو عملاً‌شاید شاغلان بتوانند کسری را بتوانند با شغل دوم جبران کنند. امیدواریم مسئولان تأمین اجتماعی به گونه‌ای حقوق را افزایش که بخشی از مشکلات بازنشستگان حل شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد:افزایش دستمزد کارگران روی نرخ تورم کمتر از ۴ تا ۵ درصد است. امیدواریم به بهانه افزایش دستمزد نرخ دستمزد افزایش نیابد. امیدواریم نهاد‌های ناظر بر این مسئله توجه کنند. دستمزدی که تعیین شد به هیچ عنوان حداقل‌های زندگی کارگران را تأمین نمی‌کند. نمایندگان کارگران از مبلغ تعیین شده دستمزد رضایت ندارند.

نظر شما