شناسهٔ خبر: 46149748 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ماده ۳۲ قانون انتخابات شورا‌های اسلامی چیست؟

قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران نحوه نظارت بر ثبت نام، نظارت در هنگام برگزاری انتخابات و نظارت پس از انتخابات را بیان می‌کند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، درخصوص هیأت اجرایی و وظایف آن‌ها در انتخابات شورا‌ها در ماده ۳۲قانون اساسی چنین آمده است:
 به منظور برگزاری انتخابات شورا‌های اسلامی شهر، هیأت اجرائی‌شهرستان به ریاست فرماندار و عضویت رئیس اداره ثبت احوال، رئیس آموزش و پرورش‌و هشت نفر از معتمدان در محدوده شهرستان تشکیل می‌شود.

‌تبصره ۱ - برای تعیین هشت نفر معتمدان هیأت اجرائی، فرماندار سی نفر از‌معتمدان اقشار مختلف مردم از کلیه شهر‌های محدوده شهرستان را انتخاب و پس از تأیید هیأت نظارت از آنان‌دعوت به عمل می‌آورد.

تبصره ۲ - اعضاء هیأت اجرائی شهرستان و معتمدان دعوت شده از سوی فرماندار‌نباید داوطلب عضویت در شورای شهر باشند.

‌ماده ۳۳ - برای برگزاری انتخابات شورا‌های اسلامی روستا، هیأت اجرائی بخش‌به ریاست بخشدار و عضویت نمایندگان دستگاه‌های مذکور در ماده و مسؤول جهاد‌کشاورزی بخش یا معاون وی و هفت نفر از معتمدان محدوده بخش تشکیل می‌شود.

‌تبصره ۱ - برای تعیین هفت نفر از معتمدان هیأت اجرائی، بخشدار سی نفر از‌معتمدان اقشار مختلف مردم از روستا‌های محدوده بخش را انتخاب و پس از تأیید هیأت نظارت از آنان دعوت به‌عمل می‌آورد.

‌تبصره ۲ - اعضاء هیأت اجرائی بخش و معتمدان دعوت شده از سوی بخشدار‌نباید داوطلب عضویت در شورای روستا باشند.

ماده ۳۴ - معتمدان منتخب موضوع مواد (۳۲) و (۳۳) به دعوت فرماندار و‌بخشدار (یا نماینده وی) ظرف دو روز پس از انتخاب تشکیل جلسه داده، پس از حضور‌دوسوم مدعوین (حداقل بیست نفر) از بین خود به ترتیب هشت و هفت نفر را به عنوان‌معتمدان اصلی و پنج نفر را به عنوان معتمدان علی‌البدل هیأت اجرائی شهرستان و بخش‌با رأی مخفی و اکثریت نسبی آراء انتخاب می‌نمایند.

گفتنی است:مراحل اجرایی انتخابات ۱۴۰۰ از امروز با نام‌نویسی داوطلبان شورا‌های اسلامی شهر به طور رسمی آغاز شد. ستاد انتخابات کشور تاکید کرده است داوطلبان تا جایی که ممکن است از مراجعه حضوری به فرمانداری شهرستان متبوع به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خودداری کنند.

نظر شما