شناسهٔ خبر: 46130519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

آیا یارانه دو برابر میشود؟

در سال جاری یارانه های مختلفی برای خانوار های آسیب دیده با در آمد کم در نظر گرفته شده است اما گفته می شود دولت در لایحه بودجه سال جدید دو برابر شدن یارانه را در نظر گرفته است. اما براستی آیا یارانه دو برابر میشود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر دو یارانه نقدی و یارانه معیشتی برای کمک به معیشت خانوار ها واریز می شود و دولت برای حمایت از خانواده های بدون درآمد که در دوران کرونا آسیب دیدند، یارانه 200 هزارتومانی در نظر گرفته شده است. افزایش مبلغ یارانه یکی از بحث های مطرح شده در اواخر سال 99 است. برخی معتقدند که دولت در لایحه بودجه سال جدید دو برابر شدن یارانه را در نظر گرفته است. برخی دو برابر شدن مبلغ یارانه را تنها مختص دوماه اسفند 99 و فروردین 1400 میدانند و عیدی رئیس جمهور به مردم را افزایش مبلغ یارانه میدانند.

یارانه نقدی

یارانه نقدی اسفند فردا چهارشنبه 20 اسفند ساعت 24 به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود و قابل برداشت است. اگر دوبرابر شده یارانه به عنوان عیدی صحت داشته باشد باید در واریز یارانه اسفند مشخص شود. قبل تر تخفیف عوارض آزادراه غدیر به عنوان عیدی روحانی برای مردم مطرح شد اما عیدی نقدی رئیس جهور به مردم ایان در آستانه سال جدید هنوز مشخص نیست.

 

افزایش دو برابری یارانه نقدی یکی از موضوعاتی است که مجلس شورای اسلامی در اوایل بهمن سال جاری از آن خبر داد. حاجی‌دلیگانی نماینده مجلس در اینباره گفت که مجلس با ارائه طرحی قصد دارد تا یارانه نقدی در سال 1400 را به دوبرابر افزایش دهد.78 میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت میکنند و برای این تعداد در سال آینده 91 هزارتومان یارانه نقدی واریز می گردد. از این میان 48 میلیون نفر که جزو اقشار ضعیف جامعه محسوب می شوند 136 هزارتومان یارانه نقدی دریافت میکنند.

 

پس از رد لایحه بودجه 1400 در مجلس افزایش یارانه نقدی در سال 1400 در مصوبات نیز به حالت تعلیق درآمد. اما روز گذشته مجلس با تصویب لایحه کلی قانون بودجه نشان داد که خبری از افزایش یارانه نقدی در سال جدید نیست و مبلغ یارانه نقدی 1400 در سال جدید همانند گذشته 45 هزار و 500 تومان می باشد. 

 

لازم بذکر است کسانی که وام کرونا دریافت کردند از کل یارانه خانوار مبلغ 35 هزار و 100 تومان به عنوان قسط وام کسر می شود. اب اینکه افزایش یارانه در سال 1400 هنوز مشخص نیست اما برخی از فعالان اقتصادی افزایش مبلغ یارانه را عاملی برای افزایش نرخ تورم میدانند و برخی معتقدند که در هر صورت تورم در کشور وجود دارد و افزایش مبلغ یارانه هر چند کم میتوانند از اقشار آسیب دیده جامعه حمایت کند. 

<div id="video-display-embed-code_246017" ><script type="text/JavaScript" src="https://rahbordemoaser.ir/fa/news/play/embed/80237/246017?width=400&height=300"></script></div>

جزییات یارانه نقدی و معیشتی در سال ۱۴۰۰

نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰نحوه هزینه‌کرد پرداخت یارانه هدفمندی و معیشتی را مشخص کردند.

 

نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با احکام هزینه‌ای تبصره (۱۴) با ۱۸۹ رأی موافق، ۱۵ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.


احکام هزینه‌ای تبصره (۱۴) این لایحه به شرح زیر است:

ا – سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف است بدون نیاز به ابلاغ و تخصیص از سوی سازمان برنامه وبودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف مربوط مطابق جدول مذکور و بند (الف) تبصره (۱۸) و ردیف محرومیت‌زدایی مندرج در جدول ۳- ۱۰ اقدام نماید.

 

۳- عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حامل‌های انرژی موضوع ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده و جداول پرداختی‌ها (مصارف) این تبصره، پس از وصول، ظرف مدت یک‌ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.

 

بند (ب) تبصره (۱۴) عبارت است از: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حسب مورد مکلفند نسبت به ثبت‌نام و پرداخت یارانه هدفمندی و نیز معیشتی و سایر یارانه‌ها به کلیه افراد از جمله افراد جدید، افرادی که تاکنون ثبت‌نام ننموده‌اند و افرادی که منصرف شده‌اند، اقدام نمایند. عدم ثبت‌نام یا تأخیر در ثبت‌نام و عدم پرداخت یارانه هدفمندی و نیز یارانه معیشتی و سایر یارانه‌ها تخلف محسوب و مسئولیت آن بر عهده کلیه مدیران ذیربط است، این تخلف قابل رسیدگی در مراجع ذیصلاح است.


در بند (د) این تبصره نیز آمده است:

۱- منابع جدول این تبصره پس از تأمین به صورت کامل به مصارف آن می‌رسد و هزینه‌کرد آن در غیر مصارف جدول تخلف محسوب می‌شود. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف است گزارش اقدامات را هر سه ماه یک بار به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارائه نماید.

یارانه نقدی

۳- تامین منابع مورد نیاز این تبصره در اولویت است و اجرای مفاد سایر تبصره‌های این قانون نباید منجر به کاهش منابع آن شود.

 

جزئیات و زمان واریز یارانه نقدی اسفند 99

آخرین یارانه نقدی سال ۹۹ روز چهارشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

آخرین یارانه میشتی سال 99 روز چهارشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. پرداخت یارانه 120 هزارتومانی با همان یارانه کالایی امروز در مجلس نهایی شد. یارانه جدید از مهرماه پرداخت می شود. یارانه معیشتی جدید به ۶۰ میلیون ایرانی برای تامین کالاهای اساسی خود تعلق می گیرید. سقف یارانه کالایی خانوار پنج نفره و ۶۰۰ هزار تومان است.

یارانه نقدی اسفند 99 ساعت 24 روز چهارشنبه 20 اسفند ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شد.

لازم به ذکر است که مبلغ یارانه دریافتی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی همانند ماه‌ های گذشته 45 هزار و 500 تومان به همراه افزایش حداقل مستمری خانوار‌های مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشوراست.

همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی انجام شده، این ماه نهمین قسط از اقساط تسهیلات قرض الحسنه یک میلیون تومانی از یارانه سرپرستان خانواری که تسهیلات را دریافت کرده اند کسر خواهد شد.

گفتنی است، هر ماه مبلغ 35 هزار و 100 تومان از سرجمع یارانه هر خانوار کسر شود و مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات نیز 30 ماه در نظر گرفته شده است.

تا پایان اسفندماه دو یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود

دو هفته تا پایان سال ۱۳۹۹ باقی مانده و دولت موظف است که دو یارانه معیشتی کرونا و یارانه نقدی را واریز کند.

این یارانه از دی پارسال به طور مرتب در روز بیستم هر ماه به حساب سرپرستان واریز شده است.

جمعیت یارانه‌بگیران نقدی ۷۸ میلیون نفر و مبلغ این یارانه بدون تغییر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌ازای هر نفر است.

طرح پرداخت یارانه معیشتی کرونا از آذر امسال اجرا شد و طبق آن قرار بود این یارانه در چهار مرحله (چهار ماه) پرداخت شود.

سه مرحله قبلی آن در ماه‌های آذر، دی و بهمن واریز شده و اسفند آخرین مرحله آن پرداخت می‌شود. زمان واریز آن معمولا در روز‌های پایانی ماه بوده و به نظر می‌رسد چهارمین نوبت آن نیز در روز‌های پایانی سال واریز شود.

 

۳۴ میلیون نفر مشمول دریافت این یارانه شدند که ۹ میلیون نفر آن از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و ۲۵ میلیون نفر دیگر نیز افرادی کم‌درآمد، بدون حقوق ثابت و فاقد بیمه هستند.

 

مبلغ این یارانه برای افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی ۱۲۰ هزار تومان و برای ۲۵ میلیون نفر دیگر ۱۰۰ هزار تومان است.

 

در ماه‌های گذشته یارانه کرونا، در دو یا سه روز پایانی ماه به حساب افراد واریز شده است. البته با توجه به اینکه این مرحله یارانه کرونا، نزدیک آخرین روز‌های سال است، ممکن است دولت آن را به آخرین روز‌های سال موکول نکند و کمی زودتر از موعد همیشگی واریز کند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما