شناسهٔ خبر: 46124269 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیت الله کعبی:

تلاش های حضرت ابوطالب(علیه السلام) مصداق جهاد کبیر است

قم- عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جهاد اکبر در صدر اسلام حمایت از پیامبر در برابر توطئه ها برای پایه گذاری دین اسلام بود گفت: تلاش های حضرت ابوطالب(ع)در این مسیر و مصداق جهاد کبیر است.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری صبح سه شنبه در افتتاحیه همایش بین‌المللی «حضرت ابوطالب (علیه السلام) حامی پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم)» با اشاره به مظلومیت شخصیت حضرت ابوطالب (علیه السلام) گفت: شخصیت حضرت ابوطالب (علیه السلام) ابعاد مختلفی دارد که برخی از این ابعاد به خوبی تبیین نشده است؛ او در حقیقت یک مجاهد فی سبیل الله بود و ایشان در دوران صدر اسلام و بعثت رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) در مکه به عنوان مدافع سرسخت اسلام بود. جهاد حضرت ابوطالب (علیه السلام) در مکه، جهاد مقاومت است.

رئیس کمیته مقاومت همایش حضرت ابوطالب (علیه السلام) با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن کریم، جهاد، تنها جهاد، قتال نیست، افزود: جهاد، در مکه تشریع شد و باید جهاد مکی را بر اساس قرآن کریم، جهاد کبیر دانست. جهاد کبیر، مقاومت در برابر دشمنان اسلام بود که قصد نداشتند به اسلام اجازه تأسیس بدهند. حضرت ابوطالب (علیه السلام) سردمدار و پیش قراول جهاد کبیر بود و تلاش‌های ایشان مصداق جهاد کبیر است. جهاد قتالی، جهاد صغیر است و همان غزوات و جنگ‌هایی است که در زمان رسول خدا صورت گرفت و امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) سردمدار جهاد قتالی در صدر اسلام بود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام، مدیون مجاهدت‌های حضرت ابوطالب (ع) و امام علی (ع) است، افزود: حضرت ابوطالب (ع) با وجود اینکه معروف به سید بطحاء و بزرگ قوم و عشیره خود بود، اما تحت ولایت و هدایت رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) مجاهدت می‌کرد؛ ولایت شامل چندین شاخه از جمله شناخت، محبت و تبعیت است و حضرت ابوطالب (ع)، رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) را می‌شناخت و به او محبت داشت و تحت امر رسول اکرم (ص) بود.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه اسلام در فضای قبیله و عشیره‌ای رشد کرد و رئیس قبیله و عشیره، نفوذ بسیاری داشت، افزود: زمانی که رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) دعوت به اسلام را عمومی و علنی نمود، با حمایت بزرگ عشیره قریش که حضرت ابوطالب (علیه السلام) بود، همراه شد و در حقیقت، اسلام با حمایت اجتماعی حضرت ابوطالب (علیه السلام) رشد کرد و چنانچه این حمایت‌ها و مقاومت‌های ایشان نبود، اسلام باقی نمی‌ماند تا جایی که علامه طباطبایی بیان می‌کند: مجاهدت‌های حضرت ابوطالب (علیه السلام) معادل همه مجاهدت‌های مهاجرین و انصار است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز به حمایت اجتماعی و فرهنگی از جبهه مقاومت اسلامی نیاز داریم، گفت: در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان و یمن و عراق که هنوز روابط عشیره‌ای و قبیله‌ای قوت دارد، قبایل و عشایر می‌توانند از حضرت ابوطالب (علیه السلام) به عنوان یک الگو در این زمینه درس بگیرند.

آیت الله کعبی مقاومت سیاسی را از دیگر ابعاد مقاومت حضرت ابوطالب (علیه السلام) بر شمرد و افزود: زمانی که جسارت و آزاری بر رسول خدا وارد می‌شد حضرت ابوطالب (علیه السلام) به واسطه جایگاهی که داشتند بنی هاشم را بسیج می‌کرد تا در برابر مشرکین قرار بگیرند و به حمایت از رسول اکرم (ص) بپردازند تا آنجا که حضرت ابوطالب (ع) برای دفاع از پیامبر (ص) در مکه ۴۰ نفر را آماده کرد و بر روی دشمنان شمشیر کشید ولی منجر به جنگ و مقاتله نشد.

رئیس کمیته مقاومت همایش حضرت ابوطالب (علیه السلام) بُعد سوم مقاومت حضرت ابوطالب (علیه السلام) را مقاومت اقتصادی دانست و تصریح کرد: حضرت ابوطالب (ع) همه دارایی مادی و معنوی خود را برای حمایت از رسول خدا و مسلمانان در شعب ابی‌طالب و شکستن محاصره اقتصادی پیامبر (ص) صرف نمود.

وی افزود: مقاومتی که حضرت ابوطالب (علیه السلام) داشت، مقاومت چند بعدی بود و همه این ابعاد می‌توانند برای محور مقاومت در زمان کنونی درس‌آموز باشد.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه ابوطالب (ع) هرچند رئیس قبیله و شیخ بطحاء بود اما از تمامی دستورات رسول خدا تبعیت می‌کرد، گفت: حضرت ابوطالب (علیه السلام) از همان ابتدای اسلام، ولایت مدار بود و تهمت‌هایی که به ایشان زده می‌شود، از جانب معاندان و مخالفان بوده و جهت تضعیف مقام والای این انسان بزرگ است؛ علامه امینی در کتاب الغدیر جلد ۷ توضیح می‌دهد که دین عبدالمطلب و حضرت ابوطالب (علیه السلام)، دین حضرت ابراهیم و ایمان به کتاب و رسالت انبیای گذشته بوده است.