شناسهٔ خبر: 46126226 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مقاومت ابوطالب(ع) برای ما درس آموز است

رئیس کمیته مقاومت همایش حضرت ابوطالب(ع) با بیان اینکه حضرت ابوطالب (ع) جایگاه سیاسی قبیله ای و عشیره ای را فدای دین اسلام کرد گفت: مقاومت ابوطالب در زمان امروز برای ما درس آموز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله عباس کعبی ظهر امروز در همایش بین المللی ابوطالب حامی پیامبر اعظم(ص) اظهار کرد: برخی از ابعاد شخصیتی ابوطالب در کتب به خوبی تبیین نشده است که یکی از ابعاد شخصیتی ایشان جهاد در راه مبارزه در راه تاسیس اسلام است که جهاد مکی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حضرت ابوطالب(ع) مجاهد دوران مبارزه و انقلاب رسول اکرم(ص) در مکه و پرچمدار این انقلاب بود، جهاد حضرت ابوطالب(ع) در مکه، جهاد مقاومت است، براساس آیات قرآن جهاد تنها جهاد قتال نیست، در آیات قرآن جهاد در مکه تشریع شد و جهاد نشر دعوت در مکه در قرآن کریم ذکر شده است.

رئیس کمیته مقاومت همایش حضرت ابوطالب(ع)، جهاد مکی را براساس قرآن کریم، جهاد کبیر دانست و تصریح کرد: جهاد کبیر مقاومت در برابر دشمنان اسلام بود که قصد نداشتند اجازه بدهند اسلام تاسیس شود، حضرت ابوطالب(ع) سردمدار و پیشقراول جهاد کبیر بود، جهاد قتالی، جهاد صغیر است و امام علی(ع) سرمدار جهاد قتالی در صدر اسلام بود.

وی اضافه کرد: حضرت ابوطالب مبارز انقلاب و پرچمدار انقلاب است که یکی از شاخصه های جهاد در انقلاب مقاومت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: با وجود این ابوطالب سید بطحاء و بزرگ قوم خود بود، اما تحت ولایت و هدایت رسول اکرم(ص) مجاهدت می کرد، ولایت چندین شاخه از جمله شناخت، محبت و تبعیت است و حضرت ابوطالب(ع)، رسول اکرم(ص) را می شناخت و به او محبت داشت و تحت امر رسول اکرم(ص) بود.

وی با بیان اینکه ولایت چندین شاخه از جمله شناخت، محبت و تبعیت است، گفت: حضرت ابوطالب(ع)، رسول اکرم(ص) را می شناخت و به او محبت داشت و تحت امر رسول اکرم(ص) بود.

آیت الله کعبی افزود: اسلام در فضای قبیله و عشیره رشد کرد، مخاطب اسلام در ابتدا رسول اکرم(ص)، بستگان نزدیک، مستضعفان بود و زمانی که رسول اکرم(ص) اقدام به نشر عمومی اسلام کرد، این اقدام با حمایت بزرگ عشیره حضرت ابوطالب(ع) بود، اسلام با حمایت اجتماعی حضرت ابوطالب(ع) رشد کرد، اگر او قبیله را برای حمایت از رسول اکرم(ص) بسیج نمی کرد، معلوم نبود چه اتفاقی می افتاد.

وی ادامه داد: امروز به حمایت اجتماعی و فرهنگی از مقاومت نیاز داریم و می توانند قبایل و عشایر از حضرت ابوطالب(ع) به عنوان یک الگو درس بگیرند، در جغرافیای مقاومت اسلامی، قبایل زیادی زندگی می کنند و این قبایل می توانند دست به مقاومت اجتماعی بزنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مقاومت سیاسی یکی دیگر از ابعاد مقاومت حضرت ابوطالب(ع) بود و او بنی هاشم را بسیج می کرد تا در برابر قریش قرار بگیرند و به حمایت از رسول اکرم(ص) بپردازند، حضرت ابوطالب(ع) برای دفاع از پیامبر(ص) در مکه شمشیر کشید، ولی کار به جنگ نکشید.

رئیس کمیته مقاومت همایش حضرت ابوطالب(ع)، بعد سوم مقاومت حضرت ابوطالب(ع) را مقاومت اقتصادی دانست و تصریح کرد: حضرت ابوطالب(ع) همه دار و ندار خود را برای حمایت از رسول اکرم(ص) در شعب ابی طالب و شکستن محاصره اقتصادی پیامبر(ص) گذاشت.

وی اضافه کرد: افرادی مانند ابولهب در مقابل پیامبر ایستادگی کردند اما پیامبر با این حال حمایت قبیله ای و عشیره ای داشت و می توان اذعان کرد که اسلام با حمایت اجتماعی حضرت ابوطالب(ع) رشد کرد و اگر ایشان قبیله را برای حمایت از رسول اکرم(ص) بسیج نمی کرد، اسلام به شکوفایی نمی رسید.

کعبی با بیان اینکه حضرت ابوطالب (ع) جایگاه سیاسی قبیله ای و عشیره ای را فدای دین اسلام کرد، گفت: مقاومت ابوطالب در زمان امروز برای ما درس آموز است و مقاومت نیازمند حمایت عشیره ای است.

انتهای پیام/78005

نظر شما