شناسهٔ خبر: 46127445 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارش کامل شفقنا از همایش بین المللی ابوطالب حامی پیامبر اعظم (ص)؛ از ضرورت تکریم شخصیت ابوطالب (ع) توسط مسلمانان تا تولید مستند فاخر در مورد سید بطحا

صاحب‌خبر -

شفقنا- همایش بین المللی ابوطالب (ع) حامی پیامبر اعظم (ص) صبح سه شنبه به همت مجمع جهانی اهل بیت (ع) در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی قم با پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی آغاز به کار کرد. در افتتاحیه این همایش شخصیت هایی از بحرین، لبنان، کویت و ایران سخنرانی کردند. این همایش با برپایی کمیته های تخصصی ادامه می یابد و روز پنجشنبه با پیام حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی به کار خود پایان می دهد.

ضرورت تهیه فیلم مستند زندگی حضرت ابوطالب (ع)

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در پیام تصویری به همایش بین المللی حضرت ابوطالب حامی پیامبر(ص) که در سالن قدس مجتمع عالی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد، گفتند: بحمدلله کار گسترده ای در مورد حضرت ابوطالب انجام شده و برای همیشه ابوطالب مومن با سه مرتبه تاکید است. این همایش خدمتی به عالم اسلام، تاریخ اسلام و عالم شیعه است. منتها ما رنگ شیعه نمی دهیم بلکه رنگ اسلامی می دهیم تا دشمنان بهانه نکنند.

ایشان ادامه دادند: اگر فیلمی هم برای این شخصیت آماده شود خوب است چون نسل جوان زبان فیلم را بهتر از زبان کتابت و دریافت می کنند. انشاء الله فیلم مستند با تیم قوی هنری تهیه شود و این سبب می شود که چهره ابوطالب از مظلومیت درآمده و معرفی شود.

مرجع تقلید شیعیان گفتند: ما به ابوطالب علاقمند هستیم به دو جهت؛ یکی آنکه بی جهت و بدون هیچ دلیلی اصرار دارند که بگویند ابوطالب ایمان ندارد درحالیکه اشعار منسوب به ایشان و حمایت های او از پیامبر اکرم در تاریخ ثبت است. اصرار شما مافوق اصرار آنهاست و خیلی جامع و جالب است.

امیدوارم که در نامه عملتان بماند و اثرگذاری خود را داشته باشد تا هرکسی که می خواهد ابوطالب (ع) را بشناسد، به سراغ شما بیاید. من جدا برای شما دعا می کنم و از خداوند می خواهیم که بتوانید این کار را به سامان برسانید و می توانید.

حضرت ابوطالب (ع) و فرزندش امیرمومنان (ع) انشاء الله روحشان به این کار کمک می کند که به نحو احسن به سامان برسد.

راه اندازی بورسیه تحصیلی ابوطالب (ع) 

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام محمد حائری دبیر علمی همایش ابوطالب حامی پیامبر اعظم (ص) که در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) بیان داشت: همایش ابوطالب حامی پیامبر اعظم از اواخر سال ۹۵ با حمایت مجمع جهانی اهل بیت (ع) آغاز شد و بنابود سال ۹۸ برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا به امسال موکول شد.

او با بیان اینکه همایش در قالب های مختلف علمی، هنری و فرهنگی برگزار شده است، گفت: برای این همایش ۶۰۰ چکیده مقاله توسط دبیرخانه همایش دریافت شد که ۱۲۵ مقاله فارسی، ۱۰۰ مقاله عربی، ۵ مقاله انگلیسی ۲۰ مقاله اردو، دو مقاله روسی، دومقاله ترکی و دو مقاله پرتغالی است.

دبیر علمی همایش ابوطالب حامی پیامبر اعظم ادامه داد: علاوه بر این با بیش از ۲۰۰ شخصیت داخلی و بین المللی از فرق و مذاهب مختلف مثل اهل سنت، علویان، دروزیان، صوفیان، مسیحیان و اباضیه ارتباطات خوبی گرفته شد و برخی از این شخصیت ها مقالاتی ارسال کردند همچنین با برخی شخصیت ها مصاحبه های تخصصی گرفتیم و با کشورهایی مانند نیجریه، هند، مصر، پاکستان، تونس، آلمان، آمریکا و کانادا و… ارتباط برقرار کردیم. افرادی که نه تنها قائل به ایمان ابوطالب بلکه به خدمات شایان این شخصیت اعتراف دارند.

او تاکید کرد: حضرت ابوطالب (ع) از جمله شخصیت های اسلامی است که در ابعاد مختلف مقاومت حضور داشته و از پیامبر اکرم دفاع کرد.

حائری، برگزاری بیش از ۴۰ نشست تخصصی علمی با همکاری مراکز مختلف علمی و دانشگاهی را از جمله اقدامات این همایش دانست و ادامه داد: این نشست های علمی با همکاری مراکزی مثل دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه الزهرا، دانشگاه فردوسی، دانشگاه رضوی، دانشگاه قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث، پژوهشگاه قرآن و حدیث ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد همچنین نشست هایی در کشورهای مختلف برگزار شد.

او بیان داشت: حمایت از پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی مرتبط با حضرت ابوطالب، طراحی بورسیه حضرت ابوطالب (ع) با هدف واکاوی شخصیت ابوطالب از محورهای دیگر همایش است.

دبیر علمی همایش گفت: در بخش هنری، خوشنویسی، طراحی و نقاشی صورت گرفته که روز همایش رونمایی خواهد شد. همچنین در عرصه های دیگر مانند تایپوگرافی، نماهنگ، پوستر، تواشیح و سرود کارهای خوبی صورت گرفته است.

او عنوان کرد: دو جشنواره ادبی رسانه ای و کودک و نوجوان هم طی روزهای گذشته برگزار شد و نشان داد نگاه الگومدارانه به حضرت ابوطالب (ع) می تواند اثرات مفید و موثری در جامعه داشته باشد.

اختری: در معرفی چهره های درخشان اهل بیت (ع) بازنگری شود

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت بیان داشت: نعمتی که خداوند در میان همه نعمت خود منت گذاشته است، نعمت دین و هدایت انسان است که در دو جایگاه در قرآن کریم به عنوان نعمت و منت گذاری بر نعمت تاکید کرده است که یکی نعمت بعثت پیامبر اکرم و دیگری نعمت ظهور امام زمان است.

او با بیان اینکه حضرت ابوطالب مظلومترین مظلوم در بین همه مردم جهان است، گفت: مظلومیت ایشان و فرزندش امام علی (ع)، مظلومیت مشخص و روشنی است که انسان با کمترین توجه به این ظلم زیادی که نسبت به ابوطالب و فرزندش شده است، پی می برد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان رسالت این مجمع در بزرگداشت و تکریم شخصیت های بزرگ دینی و ائمه معصومین (ع) گفت: همه بزرگان و مراجع معظم تقلید از برگزاری این همایش حمایت کردند وان را ستودند.

او افزود: حضرت ابوطالب (ع) و حضرت خدیجه دو شخصیتی هستند که در عظمت و پیشرفت اسلام به عنوان دو عنصراصلی ریشه ای در نهضت اسلامی تاثیر اساسی داشته اند و پیامبر اکرم تا پایان عمر همواره این مساله را یادآوری کرده و بر آن تاکید داشتند.

اختری با بیان اینکه ایمان ابوطالب مساله روشنی است، گفت: دست های تحریف و جعل و حسادت و کینه توزی و دشمنی، دست به دست هم دادند تا این واقعیت تاریخی را بپوشانند و آن را نادیده بگیرند.

او یادآور شد: اوایل صدر اسلام تا امروز اینها برای عده ای ایجاد شبهه کردند که ابوطالب ایمان داشته یا چگونه بوده است؟ اشعار منسوب به ابوطالب، آشکارا و صریح از نگاه پیامبر اکرم و ایمانش تاکید و اعلام می کند. در کلمات ائمه اطهار به طور روشن به این مساله پرداخته شده است. امام صادق فرمود: حرکت و ایمان ابوطالب مانند ایمان و حرکت اصحاب کهف است.  امام رضا(ع) در پاسخ به سوالی در خصوص ایمان حضرت ابوطالب(ع) به سوال کننده پاسخ داد که اگر در ایمان این شخصیت شک کنی، مسیرت به سوی آتش است.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: دست جعل، جعلیات زیادی را نوشتند و افتراهای زیادی را تنظیم کردند تا این جایگاه مقدس ابوطالب را خدشه دار کنند چون می دیدند اگر قرار باشد ابوطالب مومن باشد، امیرالمومنین هم در این فضیلت بر دیگران سبقت خواهد یافت.

او انکار ایمان ابوطالب مانند انکار شمس و نور خورشید دانست و گفت: آنقدر واضح است که برخی از علمای اهل سنت نیز اعتقاد دارند که پدران حضرت محمد(ص) موحد بودند، گرچه که برخی نیز این مساله را انکار کردند. آنها بخاطر فضائل و برکات و عنایات الهی به این خاندان حسادت دارند.

اختری خاطرنشان کرد: امروز در زمانی قرار گرفتیم که یک حکومت شیعه بر دنیا وجود دارد. امروز اگر از اهل بیت دفاع نشود کی باید دفاع شود؟ امروز اگر این حقایق را نگوئیم کی باید بگوئیم؟ در دوران صفویه فرصتی به وجود آمد و علمااز لبنان و مناطق دیگر حرکت کردند و وارد برنامه حکومتی شدند تا مکتب اهل بیت علمی را پایه گذاری کنند. امروز که باز این قدرت در نظام جمهوری اسلامی به وجود آمده است، مساله تصحیح و بررسی دقیق تاریخ بزرگان و صحابه پیامبر(ص) و ائمه معصومین (ع) و یارانشان مساله مهمی است.

او با بیان این مطلب که امروز خط وهابیت تکفیری در صدد بازگرداندن خط انحرافی اموی است، بیان داشت: امروز جهان اطلاعات غلطی را از دانشنامه های مجازی در مورد تاریخ اسلام می گیرند و تاریخ را تغییر و تحریف می کنند و به خورد جهان می دهند. محققین و مورخین ما باید تلاش کنند تا با بیان دقیق تاریخ و به صورت مستند و مستدل در برابر این حرکات و سخنان ناصواب ایستادگی کنند.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) تاکید کرد: امروز ما باید در عین حفظ وحدت اسلامی، حقایق و واقعیت های تاریخی را بیان کنیم و در معرفی چهره های درخشان اهل بیت (ع) بازنگری داشته باشیم.

آیت الله حسینی بوشهری: حمایت ابوطالب نه از پیامبر بلکه حمایت از اسلام بود

آیت الله حسینی بوشهری در همایش بین المللی حضرت ابوطالب (ع) حامی پیامبر اعظم (ص) که در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد، از برگزارکنندگان همایش تقدیر و تشکر کرد و بیان داشت: یکی از مباحثی که در مورد پیامبر اکرم مطرح است اینکه چه عواملی دست به دست هم داد تا پیامبر در فضای جاهلی آن روز در انجام رسالت خود موفق شود.

او افزود: شخص پیامبر طبیعتا برخوردار از یک سلسله امدادهای غیبی است و خداوند به او وعده نصرت داده است. قرآنی که بر پیامبر نازل شده است، کار کمی نیست. آیات نورانی قرآنی به عمق جان انسان نفوذ کرده بود به گونه ای که مشرکان می آمدند و آیات قرآن را با صدای دلنشین پیامبر(ص) گوش می کردند. عامل دیگر، اخلاق و برخورد پیامبر اکرم است. اخلاق او آنچنان توسعه یافت که امروز دوست و دشمن اعتراف به خلق حسنه ایشان دارند.

رئیس جامعه مدرسین بیان داشت: یک نکته تاریخی و کلیدی بخاطر بغض ها و کینه ها در لابه لای تاریخ پنهان مانده است که مجمع جهانی اهل بیت به خوبی آن را شناسایی کرد و به آن پرداخت.

او افزود: با وجود همه عناصر گفته شده، پیامبر اکرم در بین کفار و مشرکین مکه نیازمند حامی بود. حضرت ابوطالب (ع) نه تنها حامی و عاطفه ورز پیامبر اکرم (ص) در دوران بعد از بعثت بود که از دوران کودکی او را مورد حمایت و تربیت و رشد قرار داد.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: حضرت ابوطالب(ع) قبل و بعد از بعثت از رسول خدا حمایت کرد و حمایت از پیامبر(ص) و حمایت از اسلام، جداناپذیر است. پیامبر اکرم(ص) تجسم اسلام است و اگر کسی از مظهر و تجسم اسلام حمایت کند اسلام را با تمام وجود لمس کرده و ایمان آورده است.

او با بیان اینکه همایش های تاریخی باید برای امروز ما پیام داشته باشد، افزود: محبت و حمایت های ابوطالب(ع) از لحظه ای اوج گرفت که حضرت عبدالمطلب وفات کرد و به ابوطالب وصیت کرد که محمد(ص) را به تو می سپارم. از اینجا نقطه اوج حمایت های ابوطالب شروع می شود. در حمایت فردی، ابوطالب(ع) کفیل پیامبر(ص) شد و در حمایت خانوادگی همه خانواده ابوطالب، در حمایت به پیامبر(ص) سهیم هستند. زمانی که فاطمه بنت اسد از دنیا می رود، پیامبر(ص) فرمود: مادرم از دنیا رفت و فاطمه بنت اسد را با لباس خود دفن کرد. ابوطالب نقش پدری و فاطمه بن اسد نقش مادری ایفا کرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه خانواده ابوطالب برای حمایت از پیامبر(ص) بسیج شده بودند، افزود: این حمایت ها تا ۵۰ سالگی پیامبر ادامه پیدا کرد. ابوطالب(ع) ۴۲ سال از پیامبر(ص) حمایت کرد. گاهی جان ابوطالب به خطر می افتاد و هر خطری متوجه پیامبر می شد ابوطالب با تمام وجود شمشیر می کشید و در مقابل قریش ایستادگی می کرد.

او افزود: ابوطالب حتی کسب و کار و تجارت را رها کرد. حضرت علی(ع) فرمود که پدرم در عین نداری و با دست خالی سروری کرد و سرور قریش بود. بارها به ابوطالب گفتند که به محمد(ص) نصیحت کن تا دست از بت های ما بردارد و هرچه می خواهد به او می دهیم. پیامبر فرمود: به خدا سوگند، اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپم قرار دهند تا از رسالت خود دست بردارم، هرگز چنین نکنم. ابوطالب فرمود: برو و هر طور دوست داری حرف بزن. من از تو حمایت می کنم و تو را تسلیم نمی کنم و تنها نمی گذارم.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: ابن ابی الحدید از علمای اهل سنت درباره نقش حمایت ابوطالب در حمایت از پیامبر(ص) در اشعاری گفته است که اگر ابوطالب و علی فرزندش نبودند اسلام به ثمر نمی رسید. پدر در مکه نقش آفرینی کرد و فرزندش در مدینه جانش را نثار کرد.

او عنوان کرد: جبرئیل پس از وفات ابوطالب به پیامبر گفت که از مکه خارج شو چون یارت را از دست دادی. پیامبر درباره حضرت ابوطالب گفت تا روزی که ابوطالب در حیات بود لطمه ای از قریش به من نرسید.

رئیس جامعه مدرسین درباره نقش ابوطالب در شعب گفت: ابوطالب در شعب ابی طالب رئیس قریش بود اما سه سال در دره ها زندگی کرد. در دره ها و کوهها کنار پیامبر بود تا پیامبر احساس تنهایی نکند و هر شب جای پیامبر را تغییر می داد تا مورد سوء قصد قرار نگیرد. ابوطالب هنگاه وفات به فرزندانش می گوید من پیامبر را به شما می سپارم چون او امین قریش، راستگوی عرب، حائز تمام کمالات است، آئینی آورد که دلها به آن ایمان آورده اند و جز دعوت به خیر کار دیگری ندارد.

او همچنین درباره جنبه های مختلف حمایت ابوطالب از پیامبر(ص) گفت: در بُعد فرهنگی، ابوطالب اشعار بلندی در حمایت از پیامبر سروده است؛ چون زبان حمایت فرهنگی در آن دوران زبان شعر بود. همچنین برای حمایت از پیامبر(ع) شعری برای پادشاه حبشه سرود. ایشان ۳۰ هزار شعر در حمایت از پیامبر و اسلام سروده است. در حمایت سیاسی در مقابل مشرکان و جبهه استکبار، ابوطالب یک تنه در برابر آنان ایستاد و امروز مردم ما در مقابل استکبار ایستادگی می کنند.

آیت الله حسینی بوشهری تأکید کرد: جبهه مقاومت در سراسر جهان ایستادگی می کنند و الگوی واقعی برای آنان حضرت ابوطالب است و حمایت های ابوطالب از پیامبر(ص) از ایمان و اعتقاد قلبی او نشأت می گیرد و به دلیل پیوند قوم و خویشی نیست. حمایت از پیامبر(ص) بیانگر درون ابوطالب یعنی ایمان و باور قلبی است. چه عمل صالحی بهتر از حمایت از پیامبر برای نشر معارف، در کنار محبت، ایثار و آبرو گذاشتن.

آیت الله کعبی: اسلام مدیون مجاهدت های حضرت ابوطالب و امام علی (ع) است

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، آیت الله عباس کعبی در همایش بین المللی حضرت ابوطالب حامی پیامبر اعظم که در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد، بیان داشت: سیره ابوطالب در کتاب ها و بسیاری از آثار به خوبی تبیین نشده است و به نظر من، ابوطالب (ع) مجاهد فی سبیل الله بود.

او با بیان اینکه جهاد در زمان پیامبر دارای ابعاد مختلف مکی، مهاجرین، تاسیس و تشکیل دولت اسلامی، دفاع از دولت مدینه و جهاد در عرصه بین الملل است، ابراز داشت: ابوطالب مجاهد دوران مبارزه و انقلاب در مکه است و حتی پرچمدار آن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: جهاد حضرت ابوطالب(ع) در مکه، جهاد مقاومت است، براساس آیات قرآن جهاد تنها جهاد قتال نیست، در آیات قرآن جهاد در مکه تشریع شد و جهاد نشر دعوت در مکه در قرآن کریم ذکر گردید.

او تصریح کرد: حضرت ابوطالب (ع) سردمدار و پیشتاز جهاد کبیر و جهاد مکّی بود همانطور که فرزندش، امیرالمومنین (ع) سردمدار جهاد صغیر یعنی جهاد قتالی و پیشتاز غزوات اسلامی بود.

کعبی خاطرنشان کرد: اگر مجاهدتهای حضرت ابوطالب (ع) نبود، اسلام پا نمی گرفت و لذا اسلام مدیون مجاهدت های حضرت ابوطالب (ع) و امیرالمومنین (ع) است.

کعبی عنوان کرد: ابوطالب با اینکه رئیس قبیله و شیخ بطحا بود اما از استراتژی های پیامبر و دستورات ایشان تبعیت می کرد. ولایت چندین شاخه از جمله شناخت، محبت و تبعیت است و حضرت ابوطالب(ع)، رسول اکرم(ص) را می شناخت و به او محبت داشت و تحت امر رسول اکرم(ص) بود.

او افزود: افزود: اسلام در فضای قبیله و عشیره رشد کرد، مخاطب اسلام در ابتدا رسول اکرم(ص)، بستگان نزدیک، مستضعفان بود و زمانی که رسول اکرم(ص) اقدام به نشر عمومی اسلام کرد، این اقدام با حمایت بزرگ عشیره حضرت ابوطالب(ع) بود، اسلام با حمایت اجتماعی حضرت ابوطالب(ع) رشد کرد، اگر او قبیله را برای حمایت از رسول اکرم(ص) بسیج نمی کرد، معلوم نبود چه اتفاقی می افتاد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: وی ادامه داد: امروز به حمایت اجتماعی و فرهنگی از مقاومت نیاز داریم و می توانند قبایل و عشایر از حضرت ابوطالب(ع) به عنوان یک الگو درس بگیرند، در جغرافیای مقاومت اسلامی، قبایل زیادی زندگی می کنند و این قبایل می توانند دست به مقاومت اجتماعی بزنند.

او محور دیگر مقاومت ابوطالب را سیاسی دانست و گفت: او نظام طاغوتی و اشرافی قریش را پس زد و نظام الهی پیامبر اکرم را انتخاب کرد و تا جایی پیش رفت که علیه کفار قریش در مکه شمشیر کشیده و عشیره خود را برای دفاع از رسول خدا بسیج می کرد اما کار به جنگ نکشید.

کعبی بعد دیگر مقاومت ابوطالب را مقاومت اقتصادی دانست و اظهار داشت: حضرت ابوطالب(ع) همه دار و ندار خود را برای حمایت از رسول اکرم(ص) در شعب ابی طالب و شکستن محاصره اقتصادی پیامبر(ص) گذاشت.

او مقاومت فرهنگی اعم از شعر و ترویج حقانیت رسول الله را بعد دیگر مقاومت حضرت ابوطالب ذکر کرد و افزود:  مقاومتی که حضرت ابوطالب(ع) داشت، مقاومت چند بعدی بود و همه این ابعاد می توانند برای محور مقاومت در زمان کنونی درس آموز باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: براساس روایات، حضرت ابوطالب(ع) شیفته رسول اکرم(ص) بود و کسانی که در مکه به پیامبر(ص) توهین کردند را مورد تنبیه قرار داد، حضرت ابوطالب(ع)، قریش را تهدید کرد که اگر به رسول اکرم(ص) تعدی کنند، با آنها وارد جنگ می شود و حمایت حضرت ابوطالب(ع) ربطی به مسائل قبیله ای نداشت.

کعبی با اشاره به حمایت حضرت ابوطالب(ع) از رسول اکرم(ص) خاطرنشان کرد: حضرت ابوطالب(ع) از همان ابتدای اسلام، ولایت مدار بود و مقاومت همه جانبه در ابعاد مختلف اجتماعی و سیاسی داشت، مقاومت حضرت ابوطالب(ع) برای همه ملت ها و دفاع از محور مقاومت در همه ابعاد درس آموز است.

حجت الاسلام طائب: حضرت ابوطالب قبل از بعثت پیامبر (ص) موحد بود

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار در همایش بین المللی حضرت ابوطالب (ع) حامی پیامبر اعظم (ص) که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی قم برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری همایش ابوطالب برای این است تا بتوانیم از راه و روش و بیان حضرت ابوطالب(ع) الگوگیری کنیم و درس بگیریم و در مرتبه بعد خودمان بفهمیم که چه باید بکنیم.

او با بیان اینکه ابوطالب(ع) خود را به پیامبر(ص) فروخت، درباره عقیده او گفت: ابوطالب قبل از اینکه پیامبر(ص) بیاید بر دین توحیدی حضرت ابراهیم بود و صف خود را از بت پرست ها جدا کرده و موحد بود.

فرمانده قرارگاه عمار افزود: حضرت ابوطالب(ع) برای لحظه ای از دفاع و پشتیبانی پیامبر دست بر نداشت و این مورد اجماع علمای اسلام است و اتفاق نظر مورخان است که به هیچ وجه از حمایت پیامبر(ص) کوتاهی نکرد. ابوطالب هنگام ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر(ص) گفت که رسول خدا(ص) در دنیا نظیر ندارد.

او یادآور شد: ابوطالب تا حد جان از پیامبر(ص) حمایت کرد. در این راه جان خود را گذاشت و همه می گویند که ابوطالب و خدیجه را شعب از پای درآورد و آن سال را سال عام الحزن نامیدند. ابوطالب(ع) اگر ایمان خود را علنی می کرد نمی توانست از پیامبر(ص) حمایت کند. لذا در تاریخ آمده است که حمزه به دلیل علنی کردن ایمان خود، مجبور شد از مکه به مدینه برود.

طائب ادامه داد: حضرت ابوطالب به دلیل ایمان زیاد از پیامبر(ص) حمایت کرد. در طول تاریخ مسلمانان همه ابوطالب را دوست داشتند. مقبره ابوطالب را وهابی ها خراب کردند اما مکه همیشه دست برادران اهل سنت بود. اهل سنت برای زیارت می آمدند و اگر ابوطالب(ع) مشرک بود حب او در دل مسلمانان وجود نداشت. اینکه او را زیارت می کنند نشان می دهد که محبت ابوطالب را خدا در دل های مسلمانان قرار داده است.

او درباره نسل حضرت ابوطالب (ع) گفت: نسل ابوطالب و سادات شناخته شده است و همه سادات از نسل ابوطالب هستند. همه سادات از مسلمانان هستند و سید کافر نداریم. لذا ابوطالب با نسل خود ماندگار شده است. ابوطالب هم مومن بود و هم عمل صالح داشته است.

فرمانده قرارگاه عمار افزود: ابوطالب گمنامی را پذیرفت و سردار گمنام پیامبر(ص) بود چون تا ابوطالب زنده بود فرماندهی مقابله با هجوم پیامبر(ص) را برعهده داشت. او گمنامی را پذیرفت، ایمان خود را مخفی و به وظیفه خود عمل کرد و به همین خاطر در تاریخ ماندگار شد.

او تأکید کرد: در بحث مقاومت باید به تکلیف خود عمل کنیم و نباید برای ما فرق کند که دیگران چه می گویند. همچنین نباید از کمی عدد در راه خدا بترسیم.

طائب در پایان گفت: رهبر جمهوری اسلامی ایران که دنیا او را قبول دارند از نسل ابوطالب است. در دنیای اسلام همه علمای اهل سنت که جزء سادات هستند همه از نسل ابوطالب هستند. خدا ابوطالب را نگه داشت و نسل بابرکتی دارد.

دقّاق: قصیده های حضرت ابوطالب مهمترین سند ایمان حضرت ابوطالب است

حجت الاسلام والمسلمین «عبدالله الدقاق» در همایش بین المللی حضرت ابوطالب حامی پیامبر اعظم (ص) که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی قم برگزار شد، با اشاره به ویژگی های حضرت ابوطالب(ع) اظهار کرد: این شخصیت از نبوت رسول اکرم(ص) از ابتدای میلاد پیامبر(ص) خبر داشت و پس از بعثت رسول اکرم(ص) به پیامبر ایمان آورد، حضرت ابوطالب(ع) حامی رسول اکرم(ص) بود.

او ادامه داد: برخی از مورخان به خاطر حقد و کینه ای که نسبت به امام علی(ع) داشتند گفتند که حضرت ابوطالب(ع) کافر و مشرک از دنیا رفت، در حالی که ابوسفیان و هند در زمان مرگ مسلمان بودند! این مورخان دشمن امام علی(ع) و محب معاویه و ابوسفیان بودند.

رئیس حوزه علمیه ائمه اطهار(ع) افزود: حضرت ابوطالب(ع) به لحاظ مالی فقیر بود، ولی به دلیل شخصیتی که داشت، بزرگ قریش شد و سید بطحاء نام گرفت، اجداد رسول اکرم(ص) موحد بودند، بر اساس شواهد تاریخی هم بستگان پیامبر(ص) به جز افراد معدودی، مشرک نبودند و موحد بودند.

الدقاق، ولادت رسول اکرم(ص) را همراه با معجزه دانست و تصریح کرد: حضرت ابوطالب(ع) از هنگام ولادت پیامبر(ص) از به نبوت رسیدن پیامبر(ص) خبر داشت، زمانی که حضرت ابوطالب(ع) به همراه رسول اکرم(ص) در سن کودکی او به شام رفت، راهب مسیحی به حضرت ابوطالب(ع) خبر داد که حضرت محمد(ص)، خاتم النبیین است.

او ادامه داد: زمانی که مکه دچار قطحی شد، حضرت ابوطالب(ع) پیامبر(ص) را آورد و خداوند را به جان او قسم داد و باران بر مکه بارید، قصیده های حضرت ابوطالب(ع) همچون قصیده لامیه و قصیده نونیه از مهم ترین اسناد برای ایمان حضرت ابوطالب(ع) است.

نماینده آیت الله عیسی قاسم در ایران افزود: مشرکان مکه عهدنامه ای بین خودشان برای تحریم و بایکوت رسول اکرم(ص) بستند، اما موریانه این عهدنامه را خورد و رسول اکرم(ص) این مساله را به حضرت ابوطالب(ع) خبر داد، او نزد مشرکان آمد و گفت که اگر این اتفاق رخ نداده بود، من حضرت محمد(ص) را به شما تسلیم می کنم و گرنه محاصره را بردارید.

الدقاق با اشاره به دلایل ایمان حضرت ابوطالب(ع) اظهار کرد: ایمان حضرت فاطمه بنت اسد مسلم است و اهل سنت آن را قبول دارند، زن مسلمان نمی تواند همسر کافر داشته باشد و حضرت محمد(ص) امر به جدایی حضرت فاطمه بنت اسد از حضرت ابوطالب(ع) نداد و این مساله دلیلی مسلم برای ایمان حضرت ابوطالب(ع) است.

حضرت ابوطالب نقش بزرگی در حفظ اسلام داشت

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، آیت الله شیخ حسین معتوق عضو کویتی شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) طی سخنانی در همایش بین المللی ابوطالب حامی پیامبر اعظم(ص) که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی قم برگزار شد، با اشاره به دلایل شبهه افکنی در خصوص حضرت ابوطالب(ع) اظهار کرد: در دوران بنی امیه سبّ امام علی(ع) و اهل بیت(ع) به مدت ۵۰ سال صورت گرفت تا این که عمر بن عبدالعزیز سبّ علنی را منع کرد، اما این فرهنگ تا دوران بنی عباس ادامه داشت.

او ادامه داد: ابو اسحاق جوزجانی که معلم احمد بن حنبل بود، بر کفر امام علی(ع) تصریح داشت، او از بزرگ ترین علمای جرح و تعدیل به شمار می رود، عمر بن سعد که قاتل امام حسین(ع) بود، جزو علمای ثقه در حدیث به شمار می رود.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اگر راویان حدیث را مورد بررسی قرار بدهیم، می بینیم که احادیث جعلی مثل غرانیق را تائید کردند که رسول اکرم(ص) در آن احادیث هدف قرار گرفته است و در این صورت دیگر از هدف قرار گرفتن حضرت ابوطالب(ع) تعجب نمی کنیم.

او نقش حضرت ابوطالب(ع) را حفظ وجود اسلام دانست و تصریح کرد: حضرت ابوطالب(ع)، پیامبر(ص) را مورد حمایت قرار داد و همراه با رسول اکرم(ص) در شعب ابی طالب حضور یافت، حضرت ابوطالب(ع) سید قریش بود، اما برای فدا کردن جان خود برای رسول اکرم(ص) آماده بود.

معتوق خاطرنشان کرد: حضرت ابوطالب(ع)، رسول اکرم(ص) را از زمان کودکی اش می شناخت، ایشان تا آخرین روزهای عمر خود در کنار پیامبر(ص) بود و بصیرت در سخنان و اشعار ابوطالب آشکار است.

آیت الله نعیم قاسم: ابوطالب پشتیبانی مضاعفی از پیامبر اکرم داشت

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، آیت الله شیخ نعیم قاسم در همایش ابوطالب حامی پیامبر اعظم (ص) که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی قم برگزار شد، اظهار داشت: ابوطالب (ع) حامی پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین (ع) و حامی پیام اسلام بود؛ این مرد، همان کسی است که در تاریخ، افتخاری بزرگ را مسجّل کرده است؛ در طول ۱۰ سال، گذران عمرش در مکه مکرمه، (در همراهی) با رسالت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم، نقش حامی و مدافع، و یاور را به عهده داشت.

او افزود: ابوطالب همان کسی است که به جایگاهش، شهرت یافته است؛ وی همان پیشوای نخست و یکتای بنی هاشم بوده و دارای جایگاه بزرگی در قریش است.

قائم مقام حزب الله لبنان ادامه داد: هرکس که تاریخ وی را در آن دهه – دهه رسالت اسلامی – مطالعه کند، درمی یابد که ایشان در کنار رسالت و (حضرت) محمد صلی الله علیه و آله و سلم، بواسطه آوازه و جایگاهش، تشویق کننده ­ای برای مؤمنان – کسانی که به این رسالت پیوسته ­اند – و مدافع آنان (بود).

او خاطرنشان کرد: ابوطالب، ایمان و پایبندی را از همان نخستین لحظات تأیید کرد، روایت شده که وی به سمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می ­رفت و امیر مؤمنان را دید که در سمت راست او – حضرت رسول – نماز می­ خواند، و به همراه وی، فرزندش جعفر بود؛ پس به جعفر فرمود: صله رحم کن (نزد خویشت برو) و خود را به بال (پشت سر) پسر عمویت (رسول الله) برسان! در نتیجه جعفر به سمت امیر مؤمنان (سلام الله تعالی علیه) رفت تا در کنارش (و در) سمت چپ پیامبر (صلی الله علیه و آله) نماز گذارد، تا با این کارِ خود، پشتیبان و تأیید کننده و یاری رسان باشد.

نعیم قاسم یادآور شد: همگان می دانند که اگر ابوطالب در این موقعیت و در این نقش حضور نداشت، مشرکان حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را از نخستین لحظات، آزار می ­رساندند؛ و وی را از همان لحظات نخست، از ابلاغ و دعوت منع می ­کردند، بلکه چه بسا او را می ­کشتند، اما ترسشان از ابیطالب، امری بود که آنان را به سمت تعامل با وی با صبر و حوصله سوق می ­داد.

او گفت: ابوطالب تنها از شخص پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، پشتیبانی نمی ­کرد، بلکه او از یاران و انصار وی نیز پشتیبانی می ­نمود؛ او کسی است که از عثمان ابن مظعون، زمانی که یکی از مشرکان او را آزار می ­داد، و چشم وی را از بین می ­برد، دفاع نمود. او همچنین از ابوسلمه مخزومی، نیز حمایت نمود، آن زمان که اسلام آورده بود و قبیله ­اش خواستند او را بخاطر اسلامش تنبیه کنند، اما وی، او را حمایت و آنان را از این کار منع نمود.

قائم مقام حزب الله لبنان بیان کرد: این­ها همه نشانه ­هایی عملی است، برای (اثبات) نصرت و یاوری پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (از سوی ابوطالب) و آنان که به وی ایمان آورده ­اند و این دلالت واضحی است بر نقش بزرگی که ابیطالب – سلام الله علیه – به عهده گرفته بود.

او عنوان کرد: ما می ­دانیم یکی از افرادی که ضمن (جریان) تحریم حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و بنی هاشم، تحریم شده بود، ابوطالب بود. تحریم در شعب ابیطالب، به مدت زمان ۳ سال – از سال ۷ هجری تا سال ۱۰ هجری – بر مؤمنین بنی هاشم بود و البته برای ابوطالب نیز چنین تحریمی وجود داشت، چون وی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را یاری نمود؛ درحالیکه ابوطالب در شعب خودش و مِلکش حضور داشت.

نعیم قاسم گفت: ابوطالب، پیام محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به مشرکان رساند، زمانی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم او را از این مطّلع نمود، که موریانه تمام معاهده نامه تحریم و حصر اقتصادی و اجتماعی را خورده است، مگر (عبارت) بسمک اللهم (خدایا! به نام تو). پس ابوطالب به سوی مشرکان رفت تا آنان را از این امر باخبر سازد؛ و این نقش باعظمت و بزرگی بود. و این کار، تلاشی برای پشتیبانی مضاعف وی (از رسالت نبوی) بود، و الحمدلله مشخص شد که این خبر صحیح است و مشرکین دریافتند که قدرتی الهی نزد حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم وجود دارد که وی را به این سمت سوق داد که چنین رفتاری را از خود نشان دهد.

او ادامه داد: هنگامی که ابوطالب در سال وفات همسر رسول خدا – حضرت خدیجه رضوان الله تعالی علیها – با فاصله اندکی وفات نمود، آن سال، سال اندوه و حزن بود؛ و حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نمی­دانم به کدامیک – از آن دو – بی­تاب و بی­قرارتر باشم. چون بزرگ خسارتی بود، آنچه که آنان از دست داده بودند.

قائم مقام حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: هنگامی که ابوطالب وفات نمود، (حضرت رسول صلی الله علیه و آله) به امیر مؤمنان علی علیه السلام دستور داد که او را غسل و کفن و دفن نماید و برای وی طلب آمرزش نمود و در رابطه با وی فرمود: صله رحم نمودی عمویم، و (ان شاء الله) جزای خیر ببینی، پس به تحقیق، در کودکی تربیت و کفالتم نمودی، و یاور و تکیه ­گاهم بودی، در بزرگی، سپس رو به سوی مردم نهاد و فرمود: به خدای سوگند برای عمویم شفاعتی می ­کنم که انس و جنّ (ثقلین) از آن تعجب می ­کنند. برای دلالت بر ایمان ابوطالب و نقش یاوری­اش برای پیامبر، چه چیز بیشتر از این می ­خواهیم؟!

او در پایان یادآور شد: ما معتقدیم که جایگاه وی در اسلام، جایگاه باعظمتی است، رحمت خدای بر او باد، و صلوات بر محمد و خاندانش، و از مجمع جهانی اهل بیت برای فرصتی که فراهم نمودند، سپاسگزاری می ­کنیم، برای اهمیت دادن به این شخصیت باعظمت، ابیطالب، حامی پیامبر و رسالت.

آیت الله مدرسی: مسلمانان هنوز جایگاه حضرت ابوطالب(ع) را درک نکردند

آیت الله سید محمدتقی مدرسی در همایش بین المللی حضرت ابوطالب حامی پیامبر اعظم که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد، با اشاره به ولادت رسول اکرم(ص) اظهار کرد: در زمان ولادت پیامبر(ص) حوادث بزرگی رخ داد چون ایشان حامل پیامی از جانب پروردگار بود که باید بر همه اظهار می شد.

او ادامه داد: این پیام بزرگ هنگامی که از غار حراء جاری شد، شیاطین انس و جن برای مقابله با آن جمع شدند و در این جا نوبت به حضرت ابوطالب(ع) رسید که پرچم بلند دفاع از پیامبر(ص) را بردارد، آن هم در جامعه ای که نظام قبیله ای حاکم بود.

استاد حوزه علمیه عراق افزود: حضرت ابوطالب(ع) بزرگ بنی هاشم بود و بنی هاشم مروارید قبایل جزیره عرب از جمله قریش محسوب می شد، در درون نظام قبیله ای، یک گروه از یک قبیله به گروه دیگر حمله نمی کرد چون به اعتبارش ضربه می زد.

او، حضرت ابوطالب(ع) را حامی پیامبر(ص) دانست و تصریح کرد: او همه چیز خود را برای دفاع از رسول اکرم(ص) فدا کرد، او شبانه بستر پیامبر(ص) را با فرزندان خود عوض می کرد تا خطری به رسول اکرم(ص) نرسد، حضرت ابوطالب(ع) مال و در نهایت جان خودش را در این راه فدا کرد.

آیت الله مدرسی ادامه داد: رسول اکرم(ص) سال درگذشت حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(ص) را عام الحزن نامید، مسلمانان هنوز جایگاه حضرت ابوطالب(ع) را درک نکردند، او کسی بود که شخصیتی همچون امام علی(ع) را به جهان تقدیم کرد.

او افزود: حضرت ابوطالب(ع) به فرزند خود آموخت که جان خود را فدای رسول اکرم(ص) کند، امام علی(ع) هم این مساله را به فرزندش حضرت عباس(ع) آموخت.

استاد حوزه علمیه عراق، مسلمانان را مدیون حضرت ابوطالب(ع) دانست و تصریح کرد: اهمیت مقام قبیله ای حضرت ابوطالب(ع) را زمانی درک می کنیم که ببینیم چه اتفاقاتی برای رسول اکرم(ص) بعد از درگذشت حضرت ابوطالب(ع) افتاد و ایشان در نهایت مجبور به هجرت از مکه شد.

او ادامه داد: نقش بزرگ حضرت ابوطالب(ع) موجب شد که الگویی برای ما و نسل های مختلف باشد، این که جوانان مسلمان به دفاع از مقدسات در عراق و سوریه پرداختند، ارزشی است که آنها از پدران خود آموختند.

آیت الله مدرسی گفت: وقتی که شخصیت حضرت ابوطالب(ع) را تکریم می کنیم، به قدردانی از ارزش های برجسته در طول دوران مختلف می پردازیم.

او افزود: شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان آنها از کیان و حرمت اسلام دفاع کردند و جایگاه والایی دارند، باید به فرزندان خودمان بیاموزیم که حامی دین و رهبران دینی باشند و از کسی که نماینده دین است و دین را تبلیغ می کند، حمایت کنند. حضرت ام البنین(ع) نیز فرزند خود را تربیت کرد تا از حجت خدا دفاع کند.

استاد حوزه علمیه عراق در پایان گفت: امروز وظیفه همگان از جمله عالمان دین است که برای تربیت نسل ها بکوشند. در آن صورت دشمنان جرات نخواهند کرد کرامت ما را هدف قرار بدهند.

نظر شما