شناسهٔ خبر: 46071203 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از مردم می‌خواهیم ایام نوروز سفر نروند، گفت: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز شصتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بود، گفت: بحمدالله در طول این یک سال و چند هفته این جلسات را بدون هیچ تعطیلی برگزار کردیم و در هر جلسه مصوبات داشتیم و امیدواریم قدم به قدم به سمت کنترل و مهار این ویروس برویم. وی افزود: جایی که مراعات نمی‌شود، باید گله کنیم و جایی که مراعات می‌کنند هم باید تشکر کنیم. ۳ هفته است به‌صورت منظم در همه آمار و ارقام دقت می‌کنم.

جز یک استان که به‌دلیل ورود یک ویروس جهش‌یافته به‌واسطه تردد برخی مسافران با کشور همسایه، دچار مشکل شده، بقیه کشور، هم تیم پزشکی، هم مدیریت استانی و هم نیروهایی که بسیج شدند خوب کار کردند. روحانی افزود: امروز جز استان خوزستان و بخشی از استان چهارمحال‌وبختیاری، مابقی استان‌ها شرایط‌شان خوب و منحنی فوت صاف است. حتی خط ابتلای مثبت هم در بیشتر جاها مستقیم است که علامت بسیار خوبی است و نشان از تلاش دست‌اندرکاران دارد.

وی با اشاره به اینکه این روزها با اسفند پرجنب‌وجوش روبه‌رو هستیم، بیان کرد: معمولا در این ۱۵ روز آخر اسفند شرایط خاصی وجود دارد. تردد مردم و خرید آنها همیشه در این ماه بیشتر می‌شود و فعالیت‌های نظافت خانه و خرید گل و گلدان و... که جزو رسومات مردم است، منجر به تردد بیشتر در بازار می‌شود که علامت هشداردهنده است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه از طرف دیگر به فروردین می‌رسیم که ماه حساسی است، اظهار کرد: ۱۵ روز آخر اسفند و دو هفته اول فروردین، یک ماه حساس است. در آن ۱۵ روز فروردین، هم تردد و هم رفت‌وآمد خانوادگی و هم دورهمی و سفر زیاد می‌شود. روحانی افزود: از مردم خواهش می‌کنیم از سفر در ایام عید صرف‌نظر کنند.

 اگر کسانی به هر دلیلی اعم از اصرار و اضطرار قصد سفر دارند، حتما پروتکل‌ها را بیش از همیشه مراعات کنند. سفر رفتن و رعایت نکردن دقیق پروتکل‌ها به‌معنای خطر واقعی است و ما را وارد موج چهارم می‌کند که مشکلات زیادی برای ما، زندگی مردم، اقتصاد، فرهنگ و زندگی اجتماعی کشور و از همه مهم‌تر سلامت مردم ایجاد می‌کند. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم شب عید خرید نروید اما خواهش ما این است که در ترددها که برای خرید شب عید انجام می‌شود تراکم، فاصله و پروتکل‌ها را مراعات کنند.

روحانی با بیان اینکه از طرف دیگر برای عید مصوب کردیم سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، تاکید کرد: هیچ کس برای این شهرها برنامه‌ریزی نکند و سفر به هر جا که وزارت بهداشت و درمان اعلام ‌کند قرمز و نارنجی است، ممنوع است و نیروی انتظامی و همه نیروها برای رعایت این دستورالعمل‌ها وارد عمل خواهند شد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که با یک ویروس جهش‌یافته مواجهیم، گفت: در ذهن مردم این‌گونه است که واکسن رسیده و تزریق آغاز می‌شود و مشکلات کم می‌شود اما مردم باید بدانند تولید واکسن در دنیا محدودیت دارد و به اندازه جمعیت دنیا امکان تولید واکسن وجود ندارد. بگذریم از اینکه عدالتی در جهان نیست و پولدارها از قبل رزرو کردند؛ تولید و تزریق واکسن محدودیت دارد. روحانی تاکید کرد: اینکه واکسن تزریقی چه مدت موثر است و ایمنی می‌آورد مشخص نیست که این هم محدودیت دیگر است.

از طرف دیگر در دنیا یک موج واکسن‌هراسی هم راه افتاده و هر گروهی به یک واکسن حمله می‌کنند. می‌گویند فلان واکسن خطرناک است. پس نمی‌توانیم بگوییم چون واکسن به بازار آمده ما از این معضل عبور می‌کنیم. وی افزود: حتی وقتی تزریق واکسن شروع شود هم زمان می‌برد و باید مراعات پروتکل‌ها را ادامه دهیم. یعنی سبک زندگی‌ای که در این یک سال به‌تدریج پذیرفته‌ایم مثل کاهش ترددها، دورهمی‌ها، استفاده از ماسک و شست‌وشو را باید برای یک سال دیگر ادامه دهیم. رئیس‌جمهوری گفت: اگر این ویروس جهش پیدا نمی‌کرد، می‌گفتیم بالاخره این روند یک روز تمام می‌شود اما ویروس به سمت جهش‌یافتگی رفت و امروز انواع مختلفی از آن ظهور پیدا می‌کند و شایع می‌شود.

خواهش من این است که در ایام عید به فکر مردمی باشیم که مسافرت نمی‌روند. صداوسیما و فضای مجازی برای اوقات فراغت و برنامه‌سازی‌ها تلاش کنند. روحانی با بیان اینکه دبستان، دبیرستان و دانشگاه که همه تقریبا امسال تعطیل بودند، افزود: ان‌شاءالله بتوانیم برای اوقات فراغت مردم تلاش کنیم تا عید نوروز به‌گونه‌ای باشد که با سختی و ویروس و مرگ‌ومیر همراه نباشد.

در استان‌هایی که مقصد سفر هستند مانند مشهدالرضا، شمال، جنوب و اصفهان بسیج عمومی برای مراعات فاصله‌ها و پروتکل‌ها لحاظ شود.

 وی در پایان گفت: در استان‌هایی که مقصد مسافران هستند بسیج فوق‌العاده تشکیل دهند. استاندار، تیم پزشکی، بسیج، سپاه و... مراقبت بیشتری داشته باشند تا عید و نوروز خوبی داشته باشیم.

نظر شما