شناسهٔ خبر: 46064859 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر ایران: ایرلند برای تحقق قطعنامه ۲۲۳۱ تلاش می‌کند

لندن – ایرنا – سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایرلند با اشاره به نقش دوبلین به عنوان تسهیل‌گر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و سفر پیش‌روی وزیر امور خارجه این کشور به تهران، گفت که ایرلند تلاش می‌کند تا نقشی موثر برای تحقق این قطعنامه ایفا کند.

صاحب‌خبر -

در آستانه سفر «سایمون کاوونی» وزیر امور خارجه ایرلند به تهران، «مسعود اسلامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در لندن به تشریح اهمیت این سفر پرداخت و گفت: زمان و شرایط سیاسی که این سفر در آن انجام می‌شود به لحاظ بعد بین الملل اهمیت ویژه ای دارد. برجام در شرایط حاضر در اولویت دستور کار ایران قرار دارد و وضعیتی که با آن مواجه هستیم اقتضا می‌کند که ما مشورت‌های خود را با کشورهای علاقه‌مند و کسانی که مایل به کمک هستند، انجام دهیم و از نقش آن ها به سود منافع ملی کشور استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه ایرلند قرار است امشب(شامگا شنبه) وارد تهران شود . وی فردا(یکشنبه) با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف دیدار خواهد کرد.

وی با اشاره به این مطلب که عضویت ایرلند در شورای امنیت که از ابتدای ۲۰۲۱ شروع شده و نقشی که آن شورا به عنوان هماهنگ کننده و تسهیل‌گر قطعنامه ۲۲۳۱ به ایرلند سپرده، افزود: اقتضا می‌کند که در مقطع کنونی ایرلند در این زمینه فعال تر باشد.

سفیر ایران ابراز امیدواری کرد که ایرلند با رعایت جهات بی طرفی، حرفه‌ای و مناسبات دیپلماتیک، در انجام وظایفش موفق باشد.

تلاش ایرلند با استفاده از موقعیتش در شورای امنیت

به گفته سفیر ایران در ایرلند، دولت دوبلین «در مجموع تلاش می‌کند که از موقعیتش در شورای امنیت و ارتباطاتی که با دولت جدید آمریکا دارد به نحوی استفاده کند که نقش پر رنگ و موثری در انجام وظایفش در راستای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام داشته باشد.»

اسلامی خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران مادامی که اقدامات ایرلند، بر اساس رعایت حقوق و منافع ایران باشد، از آن استقبال می‌کند. وی در همین پیوند یادآور شد که روابط جمهوری اسلامی با ایرلند «فاقد پیشینه منفی و نامطلوب است و برخلاف برخی کشورهای بزرگ و قدرتمند اروپایی که در سابقه روابطشان با ما آثار رفتارهای منفی و موضع‌گیری‌های غیر منطقی و یکجانبه و زیاده طلبانه دیده می‌شود، در موقعیت مناسبی قرار می‌گیرد که بتواند مناسبات دیپلماتیک را در چارچوب برجام پیش ببرد.»

به گزارش ایرنا، ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرد در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

رییس جمهوری جدید آمریکا بازگشت به برجام را مشروط دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

وزیر امور خارجه ایرلند بهمن‌ماه گذشته در کنفرانس ویدیویی با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برجام را یک دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه گرایی خواند و گفت که ایرلند با توجه به عضویت در شورای امنیت و انتخاب به‌عنوان تسهیل گر قطعنامه ۲۲۳۱ مربوط به برجام، در نظر دارد نقش فعال و سازنده ای در این زمینه ایفا کند.

«کاوونی» همچنین سیاست‌های فشار حداکثری دولت سابق آمریکا را غیر سازنده دانست که به دیپلماسی ضربه وارد کرد. وی انتخاب جو بایدن به‌عنوان رییس جمهوری جدید آمریکا را امیدوار کننده خواند و خواستار فعال شدن مسیرهای دیپلماسی شد.

وزیر امور خارجه ایران نیز در این جلسه تصریح کرد که جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا در صورت رفع تحریم‌ها و انجام تعهدات از سوی آمریکا، بطور متقابل اجرای کامل برجام را همچون گذشته در دستور کار قرار دهد.

ظریف یادآور شد که ایران از ابتدا به تمامی تعهدات خود در قالب برجام عمل کرد و بعد از خروج آمریکا و ناتوانی اروپا برای اجرای کامل تعهدات برجامی و عدم برخورداری ایران از منافع این توافق، بر اساس ماده ۳۶ برجام تعهدات خود را کاهش داد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ایرلند، کاوونی قرار است فردا (یکشنبه) با حجت الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهوری ایران و همتای ایرانی خود در تهران دیدار کند. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که دولت ایرلند هفته گذشته تصمیم گرفت تا سفارت این کشور در تهران را پس از یک دهه بازگشایی کند.

دولت ایرلند در سال ۲۰۱۱ به منظور صرفه‌جویی در مخارج دولتی، سفارت خانه‌های خود در تهران و واتیکان را تعطیل کرد. اما حالا قصد دارد که با استقرار کاردار در تهران، سفارت خود را تا دو سال دیگر به طور کامل بازگشایی کند.

بازگشایی سفارت ایرلند در تهران یک تحول مثبت است

«مسعود اسلامی» در این باره می‌گوید: از نظر ما این یک تحول مثبت است و جمهوری اسلامی ایران از این اقدام استقبال می‌کند. بازگشایی سفارت به منزله شروع جدیدی در روابط دیپلماتیک است که از ویژگی‌های آن می‌توان به هماهنگی‌های بیشتر و تعامل پویاتر در روابط دوجانبه اشاره کرد.

وی با اشاره به بحران مالی ایرلند در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ و تصمیم این کشور برای تعطیلی سفارتش در ایران تصریح کرد: روابط دیپلماتیک بین دو کشور در این مدت و تاکنون برقرار بوده است. سفارت ایران در دوبلین مستقر بود و سفارت ایرلند هم از طریق  سفیر آکردیته این کشور مستقر در ترکیه صورت می‌گرفت. اما به علت نداشتن سفیر مقیم و سفارت مستقر در تهران روابط و فعالیت ها کمتر بوده که امیدواریم از این به بعد رونق بگیرد و فعال و پویا شود.

سفیر کشورمان عنوان کرد: اهمیت دیپلماتیک و سیاسی موضوع بازگشایی سفارت ایرلند در تهران، طی این سال‌ها همواره در مجلس ایرلند مورد پیگیری مجلس این کشور از دولت بوده و همیشه نمایندگان مهمی در مجلس دولت را تشویق می‌کردند که برای این کار اقدام کند.

وی افزود: در مجموع اقدام خوبی که در هفته گذشته صورت گرفت و در دولت ایرلند تصویب شد که سفارت خود در تهران را بازگشایی کند، یک گام به جلو است و امیدواریم که منشاء منافع و خدماتی برای مردم دو کشور باشد.

وزیر امور خارجه ایرلند پیش از عزیمت به تهران اعلام کرد که این سفر در پی تصمیم دولت در خصوص بازگشایی سفارت، در مقطع مهمی از روابط دو جانبه صورت گیرد.

سفیر ایران در ایرلند هم در این رابطه گفت که سفر سایمون کاوونی، «در همین فضای مثبت انجام می‌شود و در واقع تائید و تاکیدی بر اهمیت تصمیم دولت ایرلند است که یکی از محورهای این سفر را تشکیل می‌دهد.»

وی افزود که جزئیات بازگشایی سفارت ایرلند در ایران در دیدار وزرای امور خارجه دو کشور در تهران مورد بحث و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

«اسلامی» در بخش دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کرد که سیاست ایران همیشه این است که در رابطه با کشورهای مختلف توازن و تعادل مطلوبی بین مسائل دوجانبه و مسائل چند جانبه وجود داشته باشد. وی در همین پیوند بیان داشت: از سال گذشته ایران و ایرلند سازوکار مفید و کارآمدی را برای مشورت‌های سیاسی دوجانبه تعریف کردند و سفر سایمون کاوونی بخشی از فرایند مشورت‌های سیاسی است که در سطح وزیر خارجه صورت می‌گیرد. سفیر ایران یادآور شد که در عرض دو ماه گذشته جلساتی در چارچوب مشورت‌های سیاسی بین وزرا و معاونین سیاسی آن‌ها برگزار شده که در جای خود اهمیت دارد.

نظر شما