شناسهٔ خبر: 46060065 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

جزئیات جدید از حادثه انفجار محموله سوختی در مرز ایران-افغانستان/ می‌خواهند صادرات غیر رسمی جان بگیرد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: بنظر می‌رسد این اتفاقات به این دلیل است که روند صادراتی رسمی را مختل کنند تا صادرات غیر رسمی جان بگیرد.

صاحب‌خبر -

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره حادثه امروز انفجار مخازن سوخت در مرز ایران و افغانستان اظهار داشت: هنوز در مورد ماجرا اطلاعات زیادی در دست نیست، حدود یک ماه قبل نیز یک تانکر ال‌پی‌جی در همین مرز دچار انفجار و آتش‌سوزی شد و منجر به آتش گرفتن و از بین رفتن حدود 800 تانکر حاوی فرآورده‌های دیگر از جمله ال‌پی‌جی شد.

وی یادآور شده است: هیچ‌یک از حوادث در مرز ایران نبوده و آسیب جانی و مالی به کسی وارد نشده است. 

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به ایلنا گفت: طبق بررسی‌هایی اولیه بعمل آمده مخازن مربوطه در خاک افغانستان بوده و در مالکیت شرکت ملی پخش نیستند.

حمیدرضا صالحی نیز در این باره به خبرنگار ایلنا بیان داشت: این مخازن در مرزها و نواحی گمرکات برای ذخیره و استفاده سوخت از سوی صادرکننده و واردکننده ساخته می‌شود تا برای مدتی محموله در آنها نگهداری شده و بعد انتقال یابد. 

وی با بیان اینکه اتفاقات این‌چنینی به روند صادرات کشور خدشه وارد می‌کند، افزود: سوختی که از محل گمرک افغانستان صادر و دپو می‌شود معمولا قانونی است، باید ببینیم این اتفاتقات عمدی بوده است یا خیر. 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: امیدواریم این اتفاقات کنترل شود زیرا بر روند صادرات تاثیر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: در کل بنظر می‌رسد این اتفاقات به این دلیل است که روند صادراتی رسمی را مختل کنند تا صادرات غیر رسمی جان بگیرد.

صالحی یادآور شد: بهر حال باید تحقیقات لازم صورت گیرد و جلوی تکرار این اتفاقات گرفته شود.

لازم به ذکر است تمامی محموله و تانکرها متعلق به بخش‌خصوصی بوده است.

به گزارش ایلنا، حوالی ساعت 11 صبح امروز، سه مخزن سوخت در گمرک" ابونصرفراهی" افغانستان طعمه حریق شد و از دقایق ابتدایی گمرک و دستگاه‌های مستقر در مرز ماهی‌رود ایران با بازکردن درب‌های ورودی و پذیرش کامیون‌ها از سمت افغانستان و ارسال چهار خودروی آتش‌نشانی به محل آتش‌سوزی، برای مهار و آتش و ممانعت از گسترش حریق به کمک افغانستان رفته‌اند.

به گفته سخنگوی گمرک کامیون‌های محوطه گمرکی ماهیرود  ایران هم، به سرعت تخلیه و به سمت مناطق  دورتر هدایت شدند و هم زمان، با باز شدن درب‌های مرزی، کامیون‌های مستقر در افغانستان نیز به سمت ماهیرود هدایت شدند.

وی توضیح داد: هر کدام از این مخازن 120 هزار لیتر گنجایش سوخت دارند و تا کنون سه محزن دچار حریق شده که با اعزام چهار تیم آتش‌نشانی از سمت کشورمان به گمرک "ابونصر" افغانستان در مرحله جابجایی کالاهای کشورمان با افغانستان به صورت ترانشیپ‌منت است و با جابجایی کالا در گمرکات مرزی، کامیون‌های طرف مقابل برای ارسال کالا به مقاصد نهایی در افغانستان مبادرت می‌ورزند  و در خصوص سوخت نیز کالا در مخازن تخلیه و سپس در تانکرهای سوخت بارگیری می‌شود.

این گزارش حاکی است؛ 25 بهمن، 13 فوریه نیز حادثه انفجار یک تانکر حامل سوخت در گذرگاه مرزی میان پایانه گمرکی اسلام قلعه افغانستان و دوغارون ایران سبب بروز آتش‌سوزی بزرگ و انفجارهای مهیبی شده بود و به نابودی حدود 500 کامیون و تانکر حامل سوخت انجامیده بود.

نظر شما