شناسهٔ خبر: 46058891 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فعالیت ۲۰۰ مرکز ایران‌شناسی و خاورمیانه‌شناسی در دنیا

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، گفت: ایران حدود ۲۰۰ مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی، ایران شناسی یا خاورمیانه شناسی در سراسر دنیا دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، حسین سالار آملی روز شنبه در نشست سالانه معاونت زبان فارسی و ایران شناسی خارج از کشور که به صورت مجازی در وزارت علوم برگزار شد، اظهار داشت: در ایران ۵۸ هزار و ۲۰۰ دانشجوی خارجی در مقاطع مختلف تحصیل می کنند که همه به زبان و ادبیات فارسی در حال تحصیل هستند و به کشور خود باز می گردند؛ توسعه زبان و ادبیات فارسی در دنیا با همین دانش آموختگان غیرایرانی در سایر کشورها صورت می گیرد.

به گفته سالارآملی، ۶۰۰ دانشجوی غیرایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل می کنند.

وی با اشاره به بورسیه دانشجویان علاقه مند به تحصیل در زبان و ادبیات فارسی، تاکید کرد: هر فردی از دنیا قصد تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی داشته باشد، امکان دریافت بورس تحصیلی از ایران دارد.

رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با بیان اینکه بسیاری از استادان کشورهای همسایه در جمهوری اسلامی ایران تحصیل کردند، گفت: امروز هشت هزار و ۹۳۰ نفر در دانشگاه های خارج از کشور در حال تحصیل زبان و ادبیات فارسی در مقاطع متخلف تحصیلی هستند.

سالارآملی اعلام کرد که بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، این کشورها شامل آلمان، ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان، کره جنوبی و ژاپن هستند که برای ایران حائز اهمیت است. تحصیل این تعداد افراد با همکاری دانش آموختگان غیرایرانی که در کشور تحصیل کرده اند یا اعزام استادان به این کشورها در حال انجام است.

قائم مقام وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه حدود ۲۰۰ مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی، ایران شناسی یا خاورمیانه شناسی در سراسر دنیا داریم، افزود: ارتباط سیستماتیک ایران با ۶۵ کشور و کرسی مختلف زبان و ادبیات فارسی برقرار است.

وی با بیان اینکه وزارت علوم هفت دوره برگزارکننده آزمون سامفا بود، تاکید کرد: زبان استاندارد زبان و ادبیات فارسی برای متقاضیانی است که قصد ورود به رشته زبان و ادبیات فارسی دارند؛ برگزاری این آزمون تا ۲ سال گذشته با این استاندارد امکان نداشت.

سالارآملی درباره لزوم برنامه ریزی دانشگاه ها برای بخش زبان و ادبیات فارسی، اظهار داشت: دانشگاه ها استقلال دارند و سیاستگذار و برنامه ریز امورشان از طریق هیأت های امنا هستند؛ در بخش زبان و ادبیات فارسی هم دانشگاه باید پایه ریز فعالیت ها باشد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین المللی با بیان اینکه ۲۰۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور داریم، گفت: وزارت علوم باید با کل دنیا برای ترویج زبان و ادبیات فارسی از طریق تهیه کتاب و آموزش توسط فضای مجازی در ارتباط باشد.

نظر شما