شناسهٔ خبر: 46047735 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

غیبت ۱۱ درصد داوطلبان کنکور دکتری ۱۴۰۰

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

آزمون دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی روز گذشته (جمعه ۱۵ اسفندماه ۹۹) در حوزه‌های امتحانی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد. فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: با برگزاری کنکور دکتری ۱۴۰۰ مشخص شد از میان ۱۸۵ هزار و ۶۹ داوطلب ثبت‌نام کننده در این آزمون، ۱۶۳ هزار و ۹۶۷ نفر معادل ۸۹ درصد داوطلبان، کارت ورود به جلسه آزمون را دریافت کردند و مابقی غایب بودند. البته تعداد دقیق غایبان آزمون دکتری ۱۴۰۰ بعد از قرائت پاسخنامه‌ها مشخص می‌شود. به عبارتی در آزمون دکتری امسال ۱۱ درصد داوطلبان کارت دریافت نکرده و غایب محسوب می‌شوند. در دوره قبلی آزمون دکتری (کنکور دکتری ۹۹)، تعداد غایبان به دلیل شیوع بیماری کرونا ۳۰ درصد اعلام‌شده بود. در این آزمون که تیرماه امسال برگزار شد، ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ نفر ثبت‌نام و از این تعداد تنها ۱۵۰ هزار نفر کارت ورود به جلسه دریافت کرده بودند.

ظرفیت پذیرش آزمون دکتری ۱۴۰۰
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از پذیرش حدوداً ۱۲ هزار داوطلب در این آزمون خبر داد. دکتر ابراهیم خدایی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌هایی که می‌کنیم حدوداً ۱۲ هزار داوطلب  نیز در آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ پذیرفته خواهند شد؛ بنابراین به‌طورکلی حدود ۲۵ هزار نفر از ۱۸۵ هزار داوطلب دکتری در این آزمون وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.  نتیجه اولیه آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در هفته اول فروردین اعلام خواهد شد و داوطلبان  از هفته اول اردیبهشت‌ماه انتخاب رشته خود را آغاز خواهند کرد. همچنین مصاحبه‌های تخصصی پذیرفته‌شدگان آزمون دکتری ۱۴۰۰  از اوایل خردادماه آغاز می‌شود و به‌تدریج دو تا دو ماه و نیم ادامه دارد.
وی تأکید کرد: ما بیش از 3 برابر ظرفیت داوطلب برای مصاحبه به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی معرفی می‌کنیم و بر اساس حدنصابی که دانشگاه‌ها تعیین می‌کنند این معرفی شروع می‌شود، اما حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر داوطلب برای مصاحبه معرفی می‌کنیم. ۵۰ درصد نمره داوطلب بر اساس آزمون و ۵۰ درصد نیز مصاحبه خواهد بود و با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مرحله اول معرفی و مرحله مصاحبه حدنصاب نمره را خواهیم داشت.

آمار بیشتر حضور مردان در آزمون دکتری
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تعداد ۱۸۵ هزار و ۶۹ نفر برای شرکت در آزمون دکتری ثبت‌نام کرده‌اند که ۴۵ درصد زن و ۵۵ درصد آن‌ها مرد هستند و تعداد ثبت‌نام کنندگان نسبت به سال گذشته تعداد ۵۳۶۵ نفر بیشتر است. وی افزود: بیشترین داوطلب در رشته علوم انسانی و کمترین داوطلب در رشته زبان است. وی در رابطه با پروتکل‌های بهداشتی برگزاری این آزمون گفت: در فرم خود اظهاری ۵۲ نفر اظهار کردند که به کرونا مبتلا هستند که بر اساس هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با وزارت بهداشت آزمون این افراد در بیمارستان‌های شهر حوزه امتحانی به‌صورت مجزا از سایر داوطلبان برگزار شد و ۱۲ نفر از این داوطلبان در بیمارستان طالقانی در آزمون دکتری شرکت کردند.

دلیل حذف برخی گرایش‌های دکتری
دکتر منصور غلامی وزیر علوم روز گذشته در حاشیه بازدید از حوزه آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۰ در دانشگاه شهید بهشتی در جمع خبرنگاران درباره حذف و تغییرات برخی از گرایش‌های دکتری گفت: تغییرات گرایش‌های دکتری به دلیل این است که در آموزش این دوره‌ها تجدیدنظر شده است و جز برنامه‌ریزی آموزشی است و در پشت آن بحث‌های کارشناسی وجود دارد.

نظر شما