شناسهٔ خبر: 46007082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محسن رضایی: تکلیف دو لایحه مرتبط با FATF فروردین مشخص می‌شود

تهران- ایرنا- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه منتظر مستندات دولت درباره لوایح مرتبط با FATF هستیم، ‌گفت: تکلیف نهایی ۲ لایحه FATF در جلسات آینده در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا محسن رضایی روز چهارشنبه در نشست خبری که در محل باشگاه خبرنگاران انجام شد، گفت: بحث مهمی که امروز با آن مواجه هستیم دهه پنجم انقلاب اسلامی است. این دهه کاملا متفاوت با دهه دوم و سوم و چهارم انقلاب با فرصت‌ها و تهدیدهای متفاوت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ۲ سال از این دهه گذشته است و با دیدن این ۲ سال می‌توان ۸ سال آینده را در زمینه اقتصاد، امنیت و انتقال میان نسلی مشاهده کرد. یکی از فرصت‌ها سرمایه عظیم رسانه‌ای است که باید از آن استفاده کنیم.

رضایی با طرح این سوال که با چه تفکر و مدیریت و برنامه ای می‌خواهیم دهه پنجم را مدیریت کنیم؟ و آیا با تفکر گذشته می‌توانیم مدیریت کنیم، گفت: برای اداره این دهه نیازمند تغییر هستیم و تکرار گذشته سم بزرگی است. حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی و سالم سازی گذشته و پایه‌ریزی آینده، و ملت و بخش خصوصی را در دهه سرنوشت‌سازی قرار می‌دهد.

دبیر محمع تشخیص، جمهوری اول را پارادایم سیاسی تلقی کرد و گفت: دولت‌هایی که آمدند دولت‌های جمهوری اول بودند. من اعتقاد ندارم جمهوری اول و گام اول گام مهمی باشند بلکه به جمهوری دوم باور دارم. در دهه اول بیشتر به مسائل دفاعی و سیاسی پرداختیم و پروژه‌های بسیاری انجام شده که ذوقی بوده است در این دوره پروژه‌های عظیم بدون برنامه و تفکر اقتصادی انجام شده ‌و فضا بیشتر سیاسی بوده است و ما در گام دوم انقلاب نیازمند اولویت دادن به مسائل اقتصادی و فرهنگی هستیم.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت لوایح مرتبط با FATF گفت: هیچ کسی از دولت و مجلس نخواسته که مجمع به FATF بپیوندد یا نپیوندد یا درباره آن تصمیم گیری کند نه مجلس و دولت خواسته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: در اینجا بحث دو لایحه و دو توصیه از ۴۱ توصیه FATF مطرح است.  دو توصیه درباره پالرمو و  CFT در مجمع استو آنرا بررسی می‌کنیم.

وی با اشاره به دلایل تاخیر این بررسی گفت: دو مساله این را به تاخیر انداخت؛ بعد از اینکه ترامپ آمد، در سال ۹۷ تهران آرام آرام هر ماه یک تحریم علیه ایران اعمال می‌کرد. انباشتگی تحریم‌ها مسئولین وقت و اعضای مجمع را به این نتیجه رساند که آیا زمانی که تحریم‌ها تشدید می‌شود، می‌توانیم همه اطلاعات را بدهیم؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: سوال دوم مجمع کلمه‌ "گام بعدی" بود و گفتند اگر ۴۱ توصیه را عمل کردید باید ببینیم گام بعدی چیست که آن را بردارید تا اینکه دبیرخانه FATF درباره عضویت ایران به تصمیم برسد.

رضایی ادامه داد: یکی از وزرا گفته است که آن را تصویب کنید تا ما بتوانیم به FATF بپیوندیم چون هر آن ممکن است تحریم‌ها را بردارند و ما آماده باشیم و بتوانیم تلاش کنیم. بعضی از آقایان گفتند شما تاریخی مشخص کنید که تحریم‌ها را کی برمی‌دارند اگر فروردین ماه است، ‌به محض اینکه تحریم‌ها را بردارند ما بحث می‌کنیم و نظر موافق می‌دهیم ولی خود این هم ابهام دارد یعنی هیچ کس به اعضای مجمع نمی‌گوید که تحریم‌ها کی برداشته می شود و این گام بعدی چیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ما منتظر پاسخ مستند و مکتوب دولتی‌ها هستیم تا در جلسه بعدی مجمع که احتمالاً به فروردین‌ماه می‌افتد آن را بررسی کنیم. البته ما می‌خواستیم اسفندماه به نتیجه برسیم. الان منتظر مستندات مکتوب دولت هستیم که در جلسات بعدی مجمع آنها را بررسی کنیم و به هر نتیجه‌ای رسیدیم آن را اعلام می‌کنیم.

وی درباره به تعویق انداختن آن تا زمان انتخابات گفت: می‌گویند تا این طرح تا زمان انتخابات بتعویق بیفتد اما اگر این دو لایحه تصویب شود باید دولت بعدی دنبال اجرای آن برود و برخی می گویند اجازه دهید برای دولت بعدی باشد و تصمیم نهایی را در شهریور تصمیم بگیرید.  

رضایی با بیان اینکه حق شرط نباید با محتوای موضوع مورد بحث مغایرت داشته باشد، گفت: اگر مغایرت داشته باشد به حق شرط عمل نمی شود. برخی می‌گویند آیا حق شرط عملی می شود یا خیر. اکنون نظرم را اعلام نمی کنم و بعد از جمع بندی خواهم گفت.  

وی با اشاره به اینکه زمانی سیاست های کلی در مدتی که مجمع تشکیل شده ٤١ عنوان بود که مجمع در حدود ٧٠٠ سیاست در تمام امورات اداری کشور را تصویب کرد، گفت: این سیاست‌ها به رهبری پیشنهاد شد و ایشان آن را تصحیح کردند و به عنوان سیاست‌های کلی نظام به دولت‌ها ابلاغ شد اما متاسفانه عملکرد دولت‌ها زیر ٤٠ درصد بوده است.  مثلا طرح سیاست‌های کلی جمعیت، ٦ سال طول کشیده، تبدیل به قانون نشده و اشکالات جدی در مسیر تبدیل شدن سیاست های کلی هست.  

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بازگشت دو لایحه FATF به مجلس گفت: حدود سه نفر از اعضای کمیسیون مشترک پیشنهاد دادند این دو لایجه به مجلس برگردد و به این به نتیجه رسیدند که خود مجمع نمی‌تواند این کار را انجام دهد زیرا بدعت و روند تصمیم گیری با مشکلاتی مواجه می‌شود. عده ای گفتند مجلس شورای اسلامی تقاضا کند اما مجلس هنوز از مجمع هیج تقاضایی نکرده و نتایج جمع بندی شده به احتمال قوی در فروردین ماه مورد بحث قرار می گیرد.  

وی یادآور شد: شفاف سازی اظهارنظر بدون استناد نیست و اگر اظهار نظری بدون استنادات صورت بگیرد، آیا می توان نام آن را شفاف سازی بگذاریم. از دولت‌مردان سوال می‌کنیم اگر دو لایحه تصویب شد، به عضویت FATF در آییم چه ضمانتی می‌دهید؟ هنوز دولت تضمینی نداده و در جلسه آینده مجمع امیدواریم دولت خیلی صریح و واضح این موضوع را بگوید. امیدواریم دولت در جلسه بعدی به این سوال پاسخ دهد و بتوانیم تصویر روشنی در جلسه اینده داشته باشیم که اگر مجمع این دو لایحه را تصویب کرد چه ارتباطی بین FATF و ایران بوجود می‌آید.

رضایی خاطرنشان کرد: بحث اینکه کشورهای همکار و دوست ما مثل چین و روسیه گفتند اگر به FATF نپیوندید با مشکلاتی مواجه می‌شویم، اخیرا همتی و ظریف مطرح کردند و عده ای که مخالف پیوستن هستند گفتند چنین چیزی نیست و این حرفی که می‌زنید این برای پیوستن به FATF است.

وی با اشاره به اینکه زود است درباره انتخابات صحبت کنیم. امیدواریم در دولت آینده نسل سوم و چهارم به صحنه بیایند و از این انرژی پایان ناپذیر استفاده کنند.

رضایی افزود: ممکن است خودمان نظری درباره FATF داشته باشیم اما مدیریت کار را باید رعایت کنیم و باید نتیجه با نظر جمع حاصل شود. درست است پیوستن و نپیوستن هرکدام زیان می رساند اما در شرایط تحریمی برای پیوستن مشکل داریم و زیان آن بیشتر است.  باید کاری کنیم ب موافقان و مخالفان باهم مناظره کنند چون تا الان در حال تصمیم گیری هستیم. نمی‌خواستیم از داخل مجمع مساله سیاسی شود زیرا از کارشناسی و عقلانیت جمعی خارج می‌شویم اما حتما بعد از رسیدن به نتیجه نهایی طرفین مقابل رسانه‌ها دلایل خود را خواهند گفت.  

وی با بیان اینکه در مساله بورس دو حادثه تلخ رخ داد، خاطرنشان کرد: در ابتدای جهش ارزش سهام از مهر ٩٨ تا اسفند ٩٨ یک رویداد و از مرداد و شهریور یک رویداد دیگر اتفاق افتاد. در این قضیه دو گروه دخیل هستند و گروه اول ارزان خری کردند و یک عده گران فررشی کردند و سهام را گران فروختند و این دو گروه این بلا را سر بورس آوردند.  

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: گروه اول به نتیجه رسیدند که هر ٤ سال یک اتفاقی می افتد و نباید پولشان را در سرمایه گذاری بگذارند و در بانک می گذارند و هر ٥ سال پول را در می‌آورند و آنان چتریازان اقتصادی و حدود ۱۵۰ نفر هستند که بالای یک هزار میلیارد تومان دارند و پول را آماده در بانک نگاه می دارند و مالیات نمی‌دهند و وقتی اتفاقی افتاد چتر خود را باز می‌کنند و زودتر از دولتی‌ها متوجه می‌شوند که ٦ ماه دیگر چه خبر است و آماده هستند تا در جایی که قیمت افزایش می‌یابد، حضور یابند.  

وی ادامه داد: وقتی این افراد ابتدای کار ارزان می خرند و گران می فروشند بعد از ٦ ما ثروت آنان چند برابر می شود و ارزش سهام در عرض ۶ ماه از یکصد و خورده ای به ٥٠٠ هزار رسید. فروردین و اردیبهشت قشر متوسط وارد بورس شد و خرداد و تیر قشر مستضعف وارد بورس شده و از ١١٠٠ مهر تا دو میلیون مرداد، ١٠ برابر شد. عده ای غیر از ۱۵۰ نفر اسامی آنان درآمده و با قاضی زاده هاشمی صحبت کردیم و حدود هشت موسسه هستند که در بانک ها و شرکت ها حضور دارند و یک مرتبه سهامی که آرام آرام خریدند در بورس سهام خود را فروختند و ظرف مدت کمی ۷۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج کردند و محرومان، مستضعفان و مدافعان اصلی انقلاب و نظام سیلی محکمی از عدم فهم دولتمردان خوردند.  

رضایی با اشاره به اینکه اشتباهات زیادی در بورس اتفاق افتاد، گفت: ما به سهم خودمان در یک تیمی این قضیه را پیگیری می‌کنیم و باید حکم صادر شود و ذکر اسامی به مصلحت نیست و قاضی زاده هاشمی هم همکاری می‌کند تا این مسایل را روشن کنیم. این پولی که وارد بورس شد اگر تبدیل به سرمایه گذاری در تولید می شد، ارزش بورس پایین نمی‌آمد. مساله بورس قابل حل است و اما عهده این دولت بر نمی‌آید و امیدی به دولت ندارم.

وی تصریح کرد: دولت نمی گویند اگر دو لایحه را تصویب کنیم، تحریم ها برداشته شود بلکه می گویند با تصویب ما شرطی می گذاریم تا با وجود تحریم به مردم آسیب نرسد و مخالفان می‌گویند با شرط گذاشتن اولا مساله حل نمی‌شود دوم ضمانتی نیست اگر مصوبه را در مجمع گرفتید شما را در FATF راه دهند. ابتدا تضمین را بیاورید و نتوانستند مخالفان را قانع کنند. تحریم اقتصادی و FATF مستقل هستند و در شرایط تحریم این دو با هم گره می‌خورد. مخالفان می‌گویند اگر اطلاعات ما از FATF دست تحریم کنندگان برسد، شرکت هایی که در خنثی کردن تحریم‌ها پشت صحنه کمک می کنند، دیگر کمک نمی‌کنند و درآمد ارزی هم صفر می‌شود.  

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مواضع ایران درخصوص آذربایجان یادآور شد: ما اهل شعار نیستیم و گفتیم خرمشهر را آزاد می کنیم، آزاد کردیم و گفتیم کمتر از سه ماه به داعش پایان می‌دهیم و دادیم و دفاع ما از آذربایجان شعاری نیست. با آذربایجان یک ملت و دو کشور هستیم و به وزارت خارجه انتقاد داریم زیرا آذربایجان را مانند یکی دیگر از کشورهای همسایه ما می داند. اینگونه نیست و ما هزاران نفر شهید دادیم تا باکو به دست تزارهای روس نیفتد اما از دست رفت.  

وی اضافه کرد: سال‌ها انتظار داشتیم و می گفتیم چه زمانی آذربایجان مستقل می شود و بعد ارمنستان به قره باغ حمله  و کار خطایی کرد. به صورت جدی اعلام می‌کنیم که قره باغ باید به آذربایجان برگردد. آذربایجان خودش باید تصمیم بگیرد و دخالتی نمی‌کنیم اما چه دست هایی پنهان در این زمینه وجود دارد و و کمیته اتش بس بدون ایران تشکیل شده و ترکیه و روس‌ها در آن هستند. می‌خواهیم آذربایجان پرقدرت و سربلند و به عنوان یک کشور مستقل در کنار ما باشد و برادرانه روابط ایران و آذربایحان تقویت شود.

رضایی یادآور شد: ما باید سالم سازی امنیتی در کشور ایجاد شود. آزادی و نقد خوب است. بسیاری از عوامل نفوذی در داخل و خارج از ایران مسیر افکار عمومی را هدایت می‌کنند بسیاری از بحث‌های موجود در FATF غیرمستند است و به خود اجازه نمی‌دهیم در بحث‌های بیرون مجمع شرکت کنیم.  

وی خاطرنشان کرد: موافقان و مخالفان FATF در این نقطه مشترک هستند که پیوستن و نپیوستن به اقتصاد مربوط است. مخالفان می گویند اگر بپیوندیم این راهها لو برود و معیشت مردم آسیب می‌بیند و موافقان می‌گویند اگر نپیوندیم کارهای اقتصادی ما انجام نمی‌شود. به همین دلیل طول می‌کشد تا از طرفین حرف‌های منطقی بشنویم و  رای اکثریت مهم است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رییس جمهوری آینده گفت: موضوع مهمی که در هشت سال آینده نیاز داریم، استقرار دولت کارآمد، قوی، مسوولیت پذیر و پاسخگو است و باید دولت کارآمد باشد و در حل مشکلات کشور در سیاست خارجی و داخلی قوی باشد. از رانت خوارها نترسند و با قدرت عمل کند، تصمیم درست بگیرد، مسوولیت پذیر باشد و کارها را به گردن دیگری نیندازد. باید دولت پاسخگو باشد و باید تحولی در مسایل انتخاباتی صورت گیرد. و اگر تصمیم گرفتیم که وارد انتخابات شویم باید از همه نیروها استفاده کنیم. مسوولیت پذیری حق قانونی مردم است و کسانی که وزیر می‌شوند باید مسوولیت پذیر باشند و این مسایل باید در کشور پایان یابد. برخی می گویند در انتخابات شرکت می کنیم یا نمی کنیم و می گویند فایده اش چیست وعده می دهند و عمل نمی‌کنند و باید به ملت ایران کمک شود.

نظر شما