شناسهٔ خبر: 45973596 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

۲۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان:

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مسائل مربوط به همکاری با FATF انقلابی تصمیم بگیرند

۲۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور در نامه‌ای از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند که درباره مسائل مربوط به همکاری با FATF انقلابی تصمیم بگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ۲۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فرهنگیان کشور در نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص تصویب FATF نکاتی را مطرح کرد و از اعضای این مجمع خواست ادعای مسببان برجام در سال ۹۴ مبنی بر رفع تحریم‌های مالی و بانکی در روز اجرای برجام را به یاد آوردند.

در این نامه آمده است:

پس از پایان انتخابات آمریکا و ادامه‌ی سیاست‌های خصمانه علیه کشورمان، بازهم غرب‌گرایان داخلی دل در گرو غرب دارند و دولتمردان هیچ تلاشی در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها انجام نمی‌دهند. وضعیت اقتصادی نابه‌سامان امروز کشور نیز بیش از آنکه محصول زنجیر تحریم‌های اقتصادی باشد، نتیجه طناب پوسیده اعتمادِ همین جنابان به استکبار است که گویی چشم از عقل و علم و تجارب تاریخی نظیر برجام پوشیده اند. دیروز برجام را به کشور تحمیل کردند و امروز سعی در تحمیل لوایحی دارند که بخشی از برنامه دشمن برای در تنگنا قراردادن ملت ایران است. در این میان نقش مجمع در خنثی‌سازی طرح‌های غرب‌گرایان و به عبارتی، استکبارگرایان بسیار پررنگ است. جناب آقای روحانی، ریاست‌جمهوری، در مورد مرتفع شدن زیان‌های احتمالی همکاری با FATF ادعا کرده است که دولت آثار مضر و بند‌هایی را که می‌تواند زیان‌بار باشد درنظر گرفته و لوایح مرتبط را به گونه‌ای تنظیم کرده که زیان‌های احتمالی آن زدوده شده است. در حالیکه حدود پنج سال از همکاری ایران با FATF می‌گذرد و به اذعان کارشناسان، ۳۹ مورد از ۴۱ مورد برنامه اقدام اجرا شده است، این همکاری پنج ساله آیا جز آثار زیان‌بار، چیزی هم برای کشور داشته است؟ به‌علاوه، این همان ادعایی است که دولت محترم در رابطه با توافقات هسته‌ای نیز بیان می‌کرد و امضای دشمنان را تضمینی برای برون‌رفت از مشکلات معرفی می‌کرد، اما درعمل مشاهده شد که دولت نه تنها توانایی وصول منافع خود را نداشت بلکه بسیاری از ظرفیت‌های داخلی کشور از جمله صنعت هسته‌ای را با خسارت‌های جبران ناپذیری مواجه ساخت.

حال آنچه اهمیت دارد، میزان عملیاتی شدن ادعا‌های مطرح شده توسط جناب رییس جمهور بر اساس معاهده وین -نظام حاکم بر کنوانسیون ها- امکان استثناگذاری بر مفاد کنوانسیون ها تنها در صورتی امکان پذیر است که این مهم در خود کنوانسیون محدود نشده یا مغایر هدف و غرض اصلی کنوانسیون نباشد. در ماده ۱۹ این معاهده -تنظیم حق شرط- آمده است: «یک کشور هنگام امضاء، تنفیذ، قبولی، تصویب یا الحاق به یک معاهده می‌تواند تعهد خود نسبت به آن معاهده را مشروط کند مگر در صورتی‌که: الف. معاهده، حق شرط را ممنوع کرده باشد؛ ب. معاهده مقرر کرده باشد که حق شرط فقط در موارد خاص که شامل تعهد مورد بحث نیست، مجاز است؛ یا ج. در غیر موارد مشمول بند‌های «الف» و «ب»، وقتی که حق شرط با هدف و منظور معاهده مغایرت داشته باشد.»

در مورد کنوانسیون پالرمو از آنجا که طبق ماده یک هدف کنوانسیون ارتقای همکاری بین المللی در مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی بیان شده است؛ لذا هرشرطی که مغایربا این هدف باشد، معتبر نیست و نمی‌تواند تامین‌کننده‌ی منافع ملی باشد. حق شرط بیان شده نیز مغایر با این هدف است. در معاهده CFT نیز در مورد تعریف تروریسم بیان شده است که معاهده هیچ استثنایی را نمی‌پذیرد.
 
در ماده شش معاهده بیان شده است که نباید مسایل مذهبی، نژادی، قومی و... تعریف تروریسم را محدود می‌کند لذا حق شرط در این کنوانسیون نیز نمی‌تواند کارایی داشته باشد و این تفکر برخی از موافقان نیز مبنی بر اینکه در ابتدا کنوانسیون‌ها تصویب شده، اما از اجرا سر باز زده، تفکری خسارت‌بار هم‌چون تفکرات قبلیه برجامیون است، زیرا سایر کشور‌های عضو قادر خواهند بود که اقدامات ایران را ناقض کنوانسیون محسوب کرده و پیگیری‌های حقوقی و سیاسی لازم را انجام داده و نهایتا ایران دوباره به عنوان به کشور غیر همکار شناخته خواهد شد.
 
ثانیا لازم به ذکر است بر فرض محال تصویب این کنوانسیون‌ها هیچ تضمینی برای خروج نام ایران از لیست کشور‌های غیرهمکار و به اصطلاح لیست سیاه FATF وجود ندارد. همانطورکه کره شمالی هم به معاهده CFT و پالرمو پیوست، اما همچنان در لیست کشور‌های غیرهمکار وجود دارد و تصمیم‌گیری در در خصوص خروج کشوری از لیست کشور‌های غیرهمکار به عهده مجمع FATF و به صورت اجماع بوده و در مورد تصمیمی که گرفته می‌شود، نباید مخالف مصرّی وجود داشته باشد و با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربستان و آمریکا در این مجمع حضور دارند، بحث و امکان خروج از لیست به اصطلاح سیاه FATF خیالی بیش نیست. خطای راهبردی موافقان FATF «عدم درک صحیح از نسبت استاندارد‌ها و مأموریت FATF با تحریم‌های اقتصادی آمریکا خصوصاً تحریم‌های بانکی» بوده است. تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران علی‌رغم وجود نسبت‌های بسیار روشن میان استاندارد‌ها و مأموریت FATF با تحریم‌های اقتصادی آمریکا که به یک ابزار راهبردی برای این کشور در سال‌های اخیر تبدیل شده است، این نسبت را ندیده و فهم‌نکرده این دو را پدیده‌های مستقل ارزیابی می‌کردند. در حالیکه این راهبرد غلط، در زمانی که تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا پابرجا است، منجر به عمیق‌تر شدن و درونی شدن این تحریم‌ها می‌شود که مشکلات بسیار بزرگتری در اقتصاد و اجتماع و سیاست ایران می‌آورد.

دشمنان قسم خورده ملت ایران، خود بر جنگ اقتصادی همه جانبه علیه ملت شریف ایران اذعان دارند. زاراته معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در خزانه داری آمریکا درباره نقش FATF در تحریم‌های آمریکا می‌گوید: برای قراردادن ایران درتنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. وی درباره نقش آمریکا در FATF برای افزایش فشار بر ایران می‌افزاید: گلاسر و پونسی دو دیپلمات آمریکایی مسئول راه اندازه دوباره فرایند FATF قدیمی شدند تا کشور‌های مشکل‌دار را در لیست سیاه قرار دهند... آنان یک فرایند مطمئن در درون FATF گنجاندند که رژیم ایران را تحت نظارت‌های دقیق قرار می‌داد؛ لذا بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بر اساس وظیفه دانشجویی خود که به گفتۀ شهید بهشتی مؤذن جامعه است، خود را مکلف به گوشزد کردن این خطرات می‌داند و در این راستا از اعضای محترم مجمع تشخیص خواستار به یاد آوردن ادعای مسببان برجام در سال ۹۴ مبنی بر رفع تحریم‌های مالی و بانکی در روز اجرای برجام و تصمیم‌گیری انقلابی در رابطه با مسائل مربوط به همکاری با سازمان (FATF) به‌عنوان پازل تکمیل‌کننده تحریم‌ها است.

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی زنجان
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان امام علی (ع) گیلان
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خواجه نصیر کرمان
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی خراسان رضوی
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی هرمزگان
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر مرکزی
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید پاکنژاد یزد
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید چمران تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی ارومیه
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی فارس
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی قزوین
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مدرس ایلام
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری سیستان و بلوچستان
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مدرس کردستان
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهید مقصودی همدان
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی اردبیل
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان علامه امینی آذربایجان شرقی
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی خرم آباد
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان الیگودرز
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نجف آباد

نظر شما