شناسهٔ خبر: 45970374 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آغاز نشست شورای حکام آژانس با موضوع ایران و برجام/ هشدار ایران درباره صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور 35 کشور عضو این شورا در حالی آغاز به کار کرده که موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار دارد.
به گزارش سروس بین الملل خبرگزاری آریا، این نشست به صورت مجازی و به اصلاح پشت درهای بسته در حال برگزاری است. رفائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق روال معمول، سخنانی را در خصوص فعالیت‌های آژانس در ابتدای نشست مطرح خواهد کرد.
بر اساس برنامه اعلام شده، گروسی ساعت 12 و 30 دقیقه به وقت محلی اروپا در نشست خبری با رسانه‌های شرکت خواهد کرد.
نشست امروز در حالی برگزار می‌شود که رسانه‌های غربی خبر داده‌اند آمریکا درصدد است قطعنامه‌ای ضدایرانی در نشست پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران ارائه کند.
خبرهای منتشر شده حاکی است که دیپلمات های آمریکایی پنجشنبه گذشته پیش نویس قطعنامه ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را علیه تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام تشریح می کند و از ایران می خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.
ایران به آمریکا مهلت داده بود که تا به تعهدات خود در برجام برگردد و مطابق قانون اقدام راهبردی اعلام کرده بود که در صورت خودداری آمریکا از بازگشت به برجام و لغو تحریم ها، اجرای پروتکل های داوطلبانه الحاقی را متوقف خواهد کرد.
به دنبال خودداری آمریکا از بازگشت به برجام و عمل به تعهداتش، ایران مطابق اعلام قبلی که 27 بهمن ماه گذشته به آژانس در خصوص توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام اطلاع داده بود، سر انجام بر اساس بند 6 قانون اقدام راهبردی، دولت موظف شد تا پنجم اسفند ماه، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی تحت برجام را متوقف کند.

جلسه شورای حکام تعیین‌کننده چشم‌انداز احیای برجام است
روز گذشته نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد که جلسه فردا 11 اسفند شورای حکام آژانس می‌تواند تعیین کننده چشم‌انداز احیای کامل برجام باشد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین طی پیامی توییتری بر تأثیر جلسه فردای شورای حکام آژانس در تعیین چشم‌اندازهای احیای کامل توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد.
این دیپلمات روس در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در خصوص جلسه آتی شورای حکام آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران توضیح داد: «جلسه شورای حکام آژانس فردا (اول مارس، 11 اسفندماه) آغاز می‌شود. این جلسه می‌تواند تحولات بیشتر حول برنامه هسته‌ای ایران و همچنین چشم‌انداز‌های احیای کامل برجام را از پیش تعیین کند. تمامی دولت‌ها باید این مسئله را به ذهن خود بسپارند و رویکرد مسئولانه‌ای در پیش بگیرند».
وی همچنین روز گذشته (شنبه) از تمامی اعضای شورای حکام درخواست کرده بود که برای احیای کامل برجام رفتاری مسئولانه از خود نشان دهند.
اولیانوف در این خصوص با هشدار درباره از دست رفتن فرصت‌ها برای احیای برجام تأکید کرد: «زمان به سرعت در حال گذر است....پنجره فرصت برای احیای اجرای کامل برجام به زودی بسیار بسته‌تر می‌شود. به همین دلیل است که جلسه شورای حکام آژانس نیازمند یک رفتار بسیار مسئولانه تمامی 35 عضو شورا است».

هشدار ایران درباره صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام

 هشدار ظریف
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام باعث بهم ریختگی شرایط کنونی می‌شود.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی گفت‌وگویی با اشاره به حضور در نشست امروز (دوشنبه 11 اسفندماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: جلسه خوبی با نمایندگان در باره وضعیت کنونی داشتیم.
وی در ادامه به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام اشاره کرد و توضیح داد: حرکت غلطی را اروپایی‌ها با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده است، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد.
وزیر امور خارجه کشور تاکید کرد: بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.

هشدار صالحی
رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در صورتی که در شورای حکام آژانس قطعنامه ای علیه ایران صادر شود واکنش مناسبی نشان خواهیم داد.
علی اکبر صالحی در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در صورتی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در توضیح پیوست بیانیه توافق سازمان با آژانس درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، گفت: پیوست این بیانیه محرمانه است، شروط خاصی در این زمینه نیامده و بنا بر اطلاعات دقیقی که درباره فهرست تاسیسات و دوربین های نظارتی در این پیوست ذکر شده و به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، این پیوست محرمانه خواهد ماند.

ایران تهدید به لغو توافق اخیر خود با آژانس کرده است
رویترز اعلام کرد، ایران تهدید کرده در صورتی که در جلسه آتی شورای حکام موضع ضد ایرانی واشنگتن از سوی اعضا پیش برده شود، به توافق اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان می‌دهد.
خبرگزاری «رویترز» از دستیابی به نامه‌ای خبر داد که ایران در آن تهدید کرده در صورتی که اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موضع ضد ایرانی واشنگتن در جلسه آتی این نهادکه قرار است با تمرکز بر موضوع ایران از روز دوشنبه آغاز به کار کند، حمایت کنند، به توافق اخیر درباره بازرسی‌ها با آژانس پایان می‌دهد.
خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت: ایران تهدید کرده به توافق با دیدبان هسته‌ای سازمان ملل که در سفر اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران به دست آمد، در صورتی که شورای حکام آژانس از تلاش تحت هدایت آمریکا برای انتقاد از ایران حمایت کند، پایان خواهد داد.
طبق این گزارش، ایران در این نامه که برای کشور‌های دیگر فرستاده، گفته چنین اقدامی را مخرب می‌داند و آن را پایانی بر تفاهم مشترک سوم اسفند (21 فوریه) تلقی می‌کند.
به نوشته رویترز، ایران در این نامه افزوده حمایت از تلاش ضد ایرانی واشنگتن همچنین دشواری‌های بیشتری در ارتباط با برجام ایجاد خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، ایران همچنین در نامه مورد اشاره رویترز گفته که فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا برنامه‌های خود را برای تصویب قطعنامه در جلسه شورای حکام فاش کرده‌اند.
رویترز نوشت آمریکا در نامه خود به اعضای شورای حکام پیش از جلسه آتی که آن هم به دست این خبرگزاری رسیده، اعلام کرده به دنبال قطعنامه‌ای برای بیان «نگرانی فزاینده شورای حکام در ارتباط با همکاری ایران با آژانس» است.
آمریکا در این نامه گفته همه اعضای شورای حکام باید از ایران بخواهند نقض توافق را کنار بگذارد و برای آژانس توضیح دهد که چطور ذرات اورانیوم در سایت‌های قدیمی و به ادعای واشنگتن اعلام نشده ایران یافت شده است.
رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشت هنوز مشخص نیست که آیا شورای حکام با درخواست آمریکا موافق خواهد کرد یا خیر.
پیشتر منابع خبری گزارش دادند آمریکا به دنبال جلب حمایت سایر کشور‌ها جهت انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
بلومبرگ گزارش داد دیپلمات‌های آمریکا روز پنجشنبه سندی را توزیع کردند که در آن گلایه‌های واشنگتن درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فهرست شده و از ایران می‌خواهد با بازرس‌های آژانس اتمی کاملاً همکاری کند.
این قطعنامه پیشنهادی از «یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شدت ابراز نگرانی می‌کند» و «نگرانی‌های عمیق شورای حکام درباره همکاری ایران را ابراز می‌کند.»
آمریکا همچنین در این سند ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده است: «دنیا از دیرباز آگاه بوده که ایران در گذشته به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بوده است.»
بلومبرگ نوشت طرح چنین ادعایی مبنی بر ارائه اطلاعات ناکامل از سوی ایران ممکن است تبعاتی جدی مانند ارجاع مجدد پرونده برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت را در بر داشته باشد.

نظر شما