شناسهٔ خبر: 45956580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

علی‌اکبر صالحی:

به قطعنامه احتمالی شورای حکام واکنش مناسب خواهیم داشت

رئیس سازمان انرژی اتمی ‌تأکید کرد: در صورتی که در شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود واکنش مناسبی را نشان خواهیم داد.

صاحب‌خبر -



علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ‌در حاشیه نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.
صالحی در توضیح پیوست بیانیه توافق سازمان با آژانس درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گفت: پیوست این بیانیه محرمانه است، شروط خاصی در این زمینه نیامده است و بنابر اطلاعات دقیقی که درباره فهرست تأسیسات و دوربین‌های نظارتی در این پیوست ذکر شده است و به‌دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تأسیسات کلیدی ایران، این پیوست محرمانه خواهد ماند.
بایدن در مسیر ‌ترامپ
مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تأکید کرد که آمریکا توافق هسته‌ای (برجام) را نقض کرده است. تخت‌روانچی افزود: آمریکا همچنان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای را نقض کرده است و راه آسان آمریکا برای بازگشت به برجام، اجرای کامل تعهدات خود در رابطه با این توافق است.
وی در ادامه گفت: دولت جو بایدن در بسیاری از مناسبات اعلام کرد که آمریکا به برجام بازخواهد گشت اما ما تا به این لحظه شاهد تغییری در سیاست‌های آنها در رابطه با توافق هسته‌ای نبوده‌ایم. اجرای تعهدات برجامی آمریکا نیازی به مذاکرات ندارد، به‌نظر ما آمریکا باید براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام به تعهدات خود عمل کند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل خاطرنشان کرد: قانونی که مجلس شورای اسلامی صادر کرد به‌دلیل عدم جدیت طرف‌های دیگر برجام در جبران خسارت و همچنین عدم آمادگی سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه، انگلیس) در اجرای تعهدات خود است. اقدامی که ما اتخاذ کردیم بر اساس بند ۳۶ برجام و بر اساس تعهدات ما به متن و روح برجام است.
نشست شورای حکام
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین طی پیامی ‌توییتری بر تأثیر جلسه امروز(دوشنبه) شورای حکام آژانس در تعیین چشم‌اندازهای احیای کامل توافق هسته‌ای ایران تأکید کرد.
اولیانوف در پیامی ‌که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، درخصوص جلسه آتی شورای حکام آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران توضیح داد: «جلسه شورای حکام آژانس امروز(اول مارس، 11 اسفندماه) آغاز می‌شود. این جلسه می‌تواند تحولات بیشتر حول برنامه هسته‌ای ایران و همچنین چشم‌انداز‌های احیای کامل برجام را از پیش تعیین کند. تمامی دولت‌ها باید این مسئله را به ذهن خود بسپارند و رویکرد مسئولانه‌ای در پیش بگیرند».
پیشتر منابع خبری گزارش دادند آمریکا به‌دنبال جلب حمایت سایر کشورها جهت انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌است.
یک رسانه آمریکایی گزارش داده دولت بایدن از کشورهای دیگر خواسته از قطعنامه‌ای که از ایران بابت تشدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور انتقاد می‌کند حمایت به عمل آورد.

نظر شما