شناسهٔ خبر: 45955618 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

جلسه فردای شورای حکام تقابل ایران و آمریکا

علی اکبر صالحی به نوعی خبر رویترز را تایید کرد. وی اعلام کرد در صورتی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه ای هم ارسال شده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری اعتدال - شورای حکام که چندی است با خبرها و پیش‌بینی‌هایی همراه شده، فردا برگزار خواهد شد و آنطور که نماینده روسیه در وین می‌گوید شاید سرنوشت برجام فردا در این نشست به نوعی معلوم شود.

آمریکا قرار است در نشست فردای شورای حکام در خصوص اقدامات هسته‌‎‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و در این مسیر کشورهای دیگر را با خود همراه کند. آنطور که گزارش روز پنجشنبه بلومبرگ نشان می‌داد بر همین اساس آمریکا می‌خواهد در نشست حکام قطعنامه‌ای را بر اساس ادعای «یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط ایران گزارش نشده» و «کاهش نظارت بازرسان آژانس بر فعالیت هسته‌ای ایران» علیه تهران پیشنهاد کند.

بر اساس این گزارش طرح چنین ادعایی ممکن است تبعاتی جدی مانند ارجاع مجدد پرونده برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت را در بر داشته باشد.

ایران همکاری با آژانس را متوقف می‌کند؟

به دنبال انتشار چنین اخباری، رویترز نیز به نقل از برخی منابع آگاه اعلام کرد که ایران به تلاش‌های آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ایران در جلسه شورای حکام واکنش نشان داده و با ارسال نامه‌ای اعلام کرده در صورت تصویب چنین قطعنامه‌ای به توافق اخیر با آژانس پایان خواهد داد.

ایران بر اساس قانونی که در مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها» تصویب شده از هفته پیش اجرای پروتکل الحاقی را رها کرد. با این حال یک روز پیش از اجرای این قانون، رئیس آژانس بین‌المللی اتمی به ایران سفر کرد و توافقاتی با ایران انجام داد.

بر اساس این توافق هرچند نظارت‌ها بر فعالیت هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد اما به مدت سه ماه اطلاعات فعالیت ایران ضبط خواهد شد و در صورتیکه در این مدت تحریم‌های آمریکا رفع شده بود، این اطلاعات در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت.

حال ایران بر این باور است که هرگونه اقدامی در نشست شورای حکام به معنای نقض این توافق بوده و ایران به این توافق پایان خواهد داد. به نوشته رویترز، ایران در این نامه افزوده حمایت از تلاش ضد ایرانی واشنگتن همچنین دشواری‌های بیشتری در ارتباط با برجام ایجاد خواهد کرد.

چرا فردا سرنوشت‌ساز است؟

امروز نیز رئیس سازمان انرژی هسته‌ایران، علی اکبر صالحی به نوعی خبر رویترز را تایید کرد. علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با خانه ملت، اعلام کرد در صورتی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه ای هم ارسال شده است.

از این رو است که نماینده روسیه در وین بر این باور است که نشست فردا می‌تواند سرنوشت ساز باشد. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره جلسه آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی نوشت: این جلسه می تواند موجب رقم زدن تحولات بعدی پیرامون برنامه هسته ای ایران و چشم اندازهای احیای کامل برجام(توافق هسته ای) شود. تمامی اعضای شورای حکام باید این را به خاطر بسپارند و رویکردی مسئولانه را در پیش بگیرند

نظر شما