شناسهٔ خبر: 45877826 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد:

بارش‌ برف و کولاک در نوار شمالی کشور/ کاهش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما در استان‌های سواحل خزر و اردبیل/ بارش برف و باران در تهران از پنج‌شنبه

کارشناس سازمان هواشناسی از فعالیت دو سامانه بارشی؛ یکی در جنوب و دیگری در شمال کشور خبر داد و اظهار کرد که امروز در استان‌های سواحل دریای خزر و اردبیل کاهش ۸ تا ۱۲ درجه‌ای دما را خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

امین حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح وضعیت آب‌وهوای کشور طی چند روز آینده پرداخت و اظهار کرد: امروز دو سامانه بارشی یکی در شمال و دیگری در جنوب کشور فعال خواهند بود.

وی گفت: سامانه شمالی در نوار شمالی از جمله استان‌های سواحل خزر، اردبیل، آذربایجان غربی، خراسان‌های شمالی و جنوبی باعث بارش برف و تندباد خواهد شد.

نقشینه افزود: سامانه جنوبی نیز در استان‌های خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، نواحی غربی و مرکزی خلیج‌فارس، غرب هرمزگان و ارتفاعات کرمان سبب بارش باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید می‌شود.

 کارشناس سازمان هواشناسی تصریح کرد: این سامانه‌های بارشی در نقاط سردسیر می‌توانند باعث بارش برف شوند.

وی عنوان کرد: امروز شدت بارش‌ها در استان گیلان خواهد بود اما فردا از شدت بارش‌ها در نواحی شمالی کاسته شده و در نیمه جنوبی کشور ادامه بارش‌ها را خواهیم داشت. در مناطق جنوب سیستان و بلوچستان و سایر نقاط نیز شاهد بارندگی خواهیم بود.

نقشینه با بیان اینکه شدت بارش‌ها فردا در استان‌های کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و جنوب اصفهان خواهند داد، افزود: برای نیمه جنوبی کرمان، سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان بارش باران و رعدوبرق را خواهیم داشت و در نقاط سردسیر نیز شاهد وقوع برف خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: برای ارتفاعات البرز مرکزی هم بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

نقشینه عنوان کرد: شنبه در برخی از نقاط استان‌های کرمان و کهگیلویه و بویراحمد بارش برف و باران رخ می‌دهد و طی امروز و فردا هم از دمای هوا در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل ۸ تا ۱۲ درجه کاسته می‌شود.

 وی گفت: در راستای این کاهش قابل ملاحظه دما، احتمال دارد که امروز بارش در مناطق جنوبی و دریای خزر به شکل برف باشد و همچنین احتمال برف، کولاک برف و تندباد شدید در منطقه کوهستانی و گردنه‌های شمالی رشته کوه البرز نیز وجود دارد.

نقشینه تأکید کرد: طی امروز و فردا از دمای هوا در شمال شرق کشور ۱۲ تا ۱۸ درجه کاسته خواهد شد و فردا جمعه نیز در دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق، غرب و جنوب شرق کشور هم ۸ تا ۱۲ درجه کاهش دما را خواهیم داشت.

به گفته وی از امروز تا جمعه خلیج‌فارس مواج می‌شود و طی امروز و فردا نیز دریای خزر و دریای عمان مواج خواهند بود.

این کارشناس سازمان هواشناسی اظهار کرد: طی امروز و فردا وزش باد در جنوب شرق، شرق و شمال شرق مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و در برخی از مناطق می‌تواند منجر به خیزش گردوخاک شود و این شرایط روز جمعه در شرق و جنوب شرق نیز ادامه خواهد داشت.

نقشینه درباره وضعیت آب‌وهوای تهران گفت: امروز در تهران در بعضی از ساعت شدت باد را خواهیم داشت و از بعدازظهر نیز افزایش ابر را برای تهران پیش‌بینی می‌کنیم.

وی گفت: ار فردا (پنج‌شنبه) در ارتفاعات تهران بارش برف و در برخی از مناطق کولاک برف را خواهیم داشت. بیشترین دمای امروز تهران ۱۲ درجه بوده و فردا به ۵ درجه خواهد رسید. کمینه دمای تهران هم در مهرآباد به دو درجه می‌رسد.

نظر شما