شناسهٔ خبر: 45860185 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کلیات ادغام ۲ معاونت شهرداری تهران تصویب شد

تهران- ایرنا- کلیات لایحه ادغام ۲ معاونت برنامه‌ریزی و توسعه و منابع انسانی با رای مثبت اعضای شورای شهر تهران تصویب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حامد مظاهریان، معاون برنامه ریزی و توسعه و سرپرست معاونت منابع انسانی شهرداری تهران روز سه شنبه در صحن علنی شورا درباره این لایحه خطاب به اعضای شورا توضیح داد: ادغام این ۲ معاونت می‌تواند به چابک‌تر شدن شهرداری کمک و از سوی دیگر به صورت فرابخشی عمل کند.  

وی ادامه داد: ادغام این ۲ معاونت اقدام انقلابی و عجیبی نیست و ۱۸ کلانشهر ایران نیز این ادغام را انجام داده اند چرا که نقشه راه تحول اداری کشور است.

مظاهریان یکی دیگر از علل این ادغام را پافشاری سازمان استخدامی کشور عنوان کرد.

معاون شهردار تهران همچنین گفت که قرار نیست با ادغام این ۲ معاونت نیروهایی پیمانکاری و قراردادی بیکار شوند و تعدیلی انجام نمی شود.

وی افزود: زمانی که من وارد شهرداری شدم ۶۵ هزارنفر نیرو داشت و اکنون ۵۹ هزار نفر نیرو دارد و هیچ تعدیلی نداریم اما ورودی را کنترل کردیم و خروج را آزاد.

حبیب زاده: مخالف ادغام معاونت ها در صورت تعدیل نیرو هستم

افشین حبیب‌زاده عضوشورای شهر تهران حین بررسی دستور رسیدگی به لایحه ادغام معاونت توسعه منابع انسانی و معاونت برنامه ریزی با طرح پرسشی از معاون منابع انسانی شهرداری تهران گفت: یکی از بیم‌هایی که به شخصه و سایر همکاران از این ادغام دارند، تعدیل نیرو است.
وی ادامه داد: تعدیل نیرو در زمان ادغام در مورد نیروهای رسمی معنا نداشته و در نهایت آنها جابجا و در بخش دیگری مشغول بکار می‌شوند اما درباره نیروهای قراردادی و تحت امر پیمانکاری، ادغام می‌تواند منجر به عدم تمدید قرارداد آنها شود.
وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه در ادغام این دو معاونت این احتمال وجود دارد که یکی از مشاغل مشابه در معاونت‌ها حذف شود، شهرداری باید به صراحت اعلام کند که آیا در صورت ادغام تعدیل صورت خواهد پذیرفت؟ که در این صورت ما کاملا با این ادغام مخالف خواهیم بود.

مظاهریان هم در پاسخ به این پرسش حبیب‌زاده با بیان اینکه در طول یک سال و نیم گذشته ورودی به شهرداری را کنترل و خروج از آن را آزاد گذاشتم، افزود: اجازه دادیم تا هر فردی که به سن بازنشستگی رسیده و یا تمایل دارد به صورت انگیزشی خارج شود، بتواند از این فرصت استفاده کند.
مظاهریان تاکید کرد: این تعهد را میدهم که با ادغام دو معاونت منابع انسانی و برنامه ریزی هیچ تعدیلی رخ ندهد.

ضرورت حفظ استقلال مرکز معاونت برنامه ریزی شهر تهران

«علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با ارائه پیشنهادی درباره لایحه «ادغام دو معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی» خواستار حذف بند ۵ ماده واحده لایحه و حذف تبصره ۷ ماده واحده شد و اظهار داشت: در لایحه ادغام دو معاونت، ادغام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران را در معاونت جدید التاسیس مشاهده می کنیم.

وی گفت: مناسب‌تر این است که مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از این ادغام مستثنا شود.

اعطا با ارائه دلایل این پیشنهاد تاکید کرد: عنوان مرکز، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران است و فارغ از اینکه این مرکز، انتظارات را به لحاظ مدیریتی برآورده کرده است یا خیر، خدمات پژوهشی به شهرداری ارائه می‌دهد و در خدمت نمایندگان شورای شهر هم هست.

سخنگوی شورای شهر تهران، با بیان اینکه بنا نیست این مرکز به عنوان مرکز دفاع از لوایح پیشنهادی شهرداری عمل کند، گفت: این مرکز در واقع باید بی‌طرفی را حفظ کند و به شورا هم خدمات ارائه دهد اما اگر ذیل یک معاونت اقدام شود، استقلال آن مخدوش می شود.

به گفته وی، در صورت ادغام مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ذیل معاونت جدید تاسیس، استقلال نسبی که در اظهار نظر نسبت به طرح‌ها و لوایح خواهد داشت از بین می رود.

اعطا همچنین تاکید کرد: باید توجه داشت که اگر تنها واحد پژوهشی شهرداری تهران را که در سال‌های گذشته خدمات خوبی ارائه کرده است در ذیل یک معاونت ادغام کنیم و سطح آن را پایین بیاوریم، چه بازتابی در افکار عمومی خواهد داشت؟

سخنگوی شورای شهر تهران عنوان کرد: ممکن است این طور تلقی شود که شورای اصلاح طلب و شهرداری دوره مدیریت پنجم، تنها نهاد پژوهشی را در یک معاونت ادغام کرد و ممکن است، به انحلال سازمان برنامه و بودجه تشبیه شود.

وی در پاسخ به این نکته که  برخی عنوان می‌کنند که معاونت تازه تاسیس که بخش مهمی از آن برنامه‌ریزی است و به مطالعات احتیاج دارد، گفت: مگر قرار است که واحدهای سازمانی هم عرض ارتباطشان با هم قطع باشد،  می‌توانند با هم کار کنند و معاونت تازه تاسیس نیز می تواند از این مرکز خدمات دریافت کنند.

اعطا با بیان اینکه پیشنهاد میکنم مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران مستثنا شود و در معاونت تازه تاسیس ادغام نشود، تاکید کرد: با این کار از بازتاب منفی که ممکن است ایجاد شود جلوگیری می کنیم و در عین حال استقلال نسبی این مرکز را حفظ می کنیم.

وی در ادامه پیشنهاد خود، گفت: اگر تاکنون این مرکز انتظارات را برآورده نکرده باید به گونه‌ای عمل شود که استقلال آن تامین شود.

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نظر کمیسیون برنامه و بودجه، هم کوچک‌سازی است، افزود: اگر مرکز در معاونت ادغام شود، باید در شورا دفتر مطالعات و برنامه ریزی را راه اندازی کنیم،  آیا این موضوع در جهت خواست کمیسیون برنامه و بودجه است؟

لزوم احیا مجدد مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر تهران

 مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران در جریان « ادغام دو معـاونـت برنامه ریزی ، توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی » با اشاره به وضعیت مرکز پژوهش های شورای شهر تهران گفت: مسئله توجه به پژوهش به خصوص در عرصه نظارت بر مدیریت شهری و قانون گذاری دارای اهمیت بوده و با تصمیم هیات رئیسه مرکز پژوهش های شورای شهر تهران سه سال است که تعطیل شده است.

وی افزود: مرکز مطالعات شهر تهران بنا بوده تا استقلال داشته باشد و همه پژوهش های تهران را نه تنها در شهرداری بلکه کل شهر تهران انجام دهد.

فراهانی تصریح کرد: باید ارزیابی کنیم که این کار درست بوده اما به نظر من غلط بوده است. مرکز پژوهش های مجلس زیر نظر رئیس مجلس و مرکز پژوهش های مرکز تشخیص مصلحت نظام و زیر نظر مرکز است. مسئله پژوهش بسیار مهم است.

وی ادامه داد: باید کارها، قانون گذاری، نظارت ها و اجراها مبتنی بر پژوهش و مطالعه باشد و اصلی ترین ایرادهای ما بر پروژه ها این بوده که مبتنی بر پژوهش و مطالعه نیست.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران  گفت: امروز حداقل این پژوهش ها باید برای بررسی لوایح در اختیار ما قرار می گرفت. واقعیت این است که افول پژوهش در شان شورای پنجم نیست و باید ارتقا پیدا کند و پیشنهاد می دهم احیا مجدد مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر تهران را می دهم و باید مرکز مستقل برای پشتیبانی نمایندگان مردم باشد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفیم بسیاری از کلان شهرها شوراهایشان مرکز پژوهش ها دارد و ما به دست خودمان این مرکز را تعطیل کردیم.

ادغام دو معاونت شهرداری تهران در جهت ارتقا انضباط اداری است

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: یکی از وعده های شورای پنجم به مردم تلاش در جهت ارتقا سطح انضباط اداری است و ادغام دو معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی برای پایان دادن به مسیر غیرقانونی است.
سید حسن رسولی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی لایحه ادغام دو معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا و توسعه منابع انسانی گفت: ما در برنامه سوم شهرداری تهران که در بهمن 97 به تصویب شد شهرداری تهران  موظف شد حوزه های معاونت خود را از 9 به 6 تا کاهش دهد، که این لایحه ادغام در همان راستا است.

رسولی افزود: مرتبا سازمان های نظارتی که مستندات آن در شهرداری موجود است، ایراد قطعی قانونی غیرقابل خدشه گرفته اند که به وجود برخی از معاونت هایی که به دلیل تدوام حیات غیر قانونی الان به صورت عرفی پذیرفته شدند.

نایب رییس کمیسیون برنامه و وبدجه شورا اظهار داشت: یکی از این حوزه های معاونت، معاونت منابع انسانی است البته معاونت فرهنگی و اجتماعی هم همین اشکال را دارد که من در تذکر قانونی خود خدمت آقای شهردار عرض کردم.

رسولی با اشاره به این که یکی از وعده های شورای پنجم به مردم تلاش در جهت ارتقا سطح  انضباط اداری است، گفت: این لایحه شهردار مفصلا در رفت و برگشت‌های بین ما و شهرداری مطرح شد و به تصویب رسید.

وی همچنین با اشاره به این که یکی از ماموریت های شهرداری تهران  تمشیت امور منابع انسانی است گفت:در گذشته و قبل از تصمیم شورای اداری مجموعه مدیریت منابع انسانی بر عهده  امور مالی بود. در حال حاضر ماموریت در سازمان مورد نظر منتقل شده است. شهرداری تهران بر اساس حکمی که در برنامه سوم می خواهد به کاری که اشتباه و خلاف مسیر قانونی بوده پایان دهد و ماموریت حوزه منابع انسانی را در معاونت برنامه ریزی جانمایی کند تا این خلا قانونی برطرف شود.

نائب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به این که معماری سازمانی قابل تشبیه به معماری یک منزل است گفت:  چنانچه این معماری چشم نواز و آرامش بخش نباشد، آرامش اعضای خانواده را به هم می ریزد. بنابراین محیط سازمانی متجانس، منظم و مرتب همانند محیط خانه امنیت روانی کارکنان را فراهم می‌کند. ما در مهندسی سازمانی باید به مصالح سرمایه انسانی خود توجه کنیم البته به شرطی که با مصالح سازمانی هم راستا باشد. هیچ کدام از این دو بعد را نمی توان به تنهایی در چارچوب اصول مسام مدیریتی تنظیم کنیم.

رسولی افزود: در ماده 4 آیین نامه استخدامی شهرداری تهران  آمده است:سازمان تفصیلی شهرداری با قید پست های سازمانی با رعایت ماده 112 قانون استخدام کشوری بایستی به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسد. بنابراین شورای اداری شهرداری به تنهایی فاقد صلاحیت است که در این سطح تصمیم گیری کند.  در ماده 112 قانون استخدام کشوری هم نه مربوط به اختیار شهرداری است و نه شورا بلکه اختیارات سازمان امور اداری و استخدامی است. بنابراین ما باید به این لایحه بپردازیم.

خزانه دار شورای شهر تهران اظهار داشت: روز اول یا آخر، اول یا پایان دوره باشد فرقی نمی کند؛ کار صحیح، کارصحیح است حتی اگر دقیقه آخر شورا باشد. مگر ما ستاد تبلیغاتی زدیم که برای هر رایی که به طرح یا لایحه‌ای می دهیم، توجه کنیم شمار آرا ما پایین می‌آید یا بالا می‌رود. ما در سال 97 به عنوان پارلمان شهر در قالب برنامه سوم حکم سیاستی به شهرداری دادیم که این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: اطمینان می دهم که در تعامل ما با شهرداری نهایت تلاش را خواهیم کرد که ذره ای به منافع همکاران و کارکنان لطمه‌ای وارد نشود. ما اساسا وارد حوزه منابع انسانی نشدیم. اگر پستی حذف شود، بسیار نادر خواهد بود. ما پست‌های قائم مقامی را در شهرداری تهران حذف کردیم، چند نفر از شهرداری اخراج شدند؟ سازمان به دنبال نیروی انسانی با کیفیت است. در لایحه اصلاح ساختار شهرداری که رای نیاورد گفته نشد که نیروی 60 هزار نفری شهرداری به 20 هزار نفر برسد و این که بدون توجه به معیشت 40 هزار نفر بخواهیم جراحی سنگین کنیم. این جراحی بسیار جزئی است و بیش از یک سال است که عملا اتفاق افتاده است.

رسولی همچنین در واکنش به پیشنهاد زهرا نژاد بهرام در حذف اداره کل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت گفت: مرکز در ادبیات سازمانی هم وزن معاونت است، بنابراین این حوزه ارتقا پیدا می‌کند. از طرفی ارزیابی در دل تحول است و با بازرسی متفاوت است.

وی افزود: امکان ایجاد تحول بدون ارزیابی عملکرد دوره‌ای کار عبثی است و این در دل مرکز تحول و نوسازی اداری است. این مرکز باید وضع موجود بهره وری شهرداری را ارزیابی کند، نقاط ضعف را مشخص کرده و وضع مطلوب را ترسیم کند و بعد از طریق ایجاد تحول به وضع مطلوب برسد. بنابراین اگر اداره کل ارزیابی و مدیریت از مرکز تحول و نوسازی اداری که هم سطح معاونت است، حذف شود؛ اولا کار عبثی است و ما ماموریت متجانس با این حوزه را به جای دیگری منتقل کردیم. ثانیا خود این مرکز هم از جامعیت لازم برخوردار نیست. ما در تبصره جایگاه را از دفتر به اداره کل ارتقا دادیم و اینها ذیل آن قرار می‌گیرند.

رسولی همچنین درباره پیشنهاد علی اعطا در خصوص حذف تبصره 7 لایحه ادغام دو معاونت و حفظ استقلال مرکز معاونت برنامه ریزی شهر تهران گفت: نظام تقسیم  وظایف در شهرداری تهران ماموریتی است و ماموریت ها یا بخشی هستند با فرابخشی. حوزه معاونت برنامه ریزی در شهرداری تهران جزو حوزه های پشتیبانی کننده است.بنابراین مرکز مطالعات به هیچ وجه در هیچ کجا ادغام نمی شود. رتبه آن هم کاهش پیدا نخواهد کرد. هدف از این تبصره انسجام بخشی به امر پژوهش است.

وی افزود: بعید می دانم هیچ کدام از سه شهردار دوره پنجم تا کنون 5 دقیقه برای  یک مرکز مطالعات وقت گذاشته باشند. برنامه ریزی ماموریت مشترک این معاونت و این مرکز است و مطالعات هم برای برنامه ریزی است. اساسا حوزه معاونت برنامه ریزی بخش پشتبان است. ایجاد تمرکز و انسجام در مدیریت هم حال و هم در تاریخ به نفع حوزه پژوهش است. امروز پژوهش های متعارض مفصلا صورت می گیرند.مرکز پژوهش های شهرداری تهران مستقل از شهرداری تهران موجودیت دارد. استدعا دارم برای احترام و تکریم  بخش پژوهش و جلوگیری از هدر رفت منابع پژوهش و عدم انسجام به این پیشنهاد رای داده نشود.
به گزارش ایرنا، در نهایت کلیات این لایحه با ۱۶ رای مثبت اعضای شورای شهر تهران تصویب شد و اعضا در حال بررسی جزئیات این لایحه هستند.

مراکز مطالعاتی شهرداری تهران را حذف نکنیم 

احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورا نیز درباره پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر قرارگرفتن مرکز مطالعات در زیرمجموعه معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران بود. احمد مسجدجامعی در مخالفت با این بند گفت: اولاً مصوبه‌ای از شورای سوم با عنوان طرح ایجاد دفتر مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تهران داریم که در زمان ارائه این طرح، درمورد موضوعاتی که الان دوستان درباره آن صحبت می‌کنند بحث های زیادی به عمل آمد.

هر پژوهش می‌بایست زیر نظر معاونت ذی‌ربط باشد

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که مرکز مطالعات 50 سال سابقه دارد و فعلاً هم فعال است گفت: در جلسه مربوط به شورای سوم در این باره بحث شد که جایگاه این مرکز را فراتر از مدیریت شهری ببینیم و دستگاهی موازی با آن ایجاد نکنیم. همچنین در این خصوص هم بحث شد که نسبت خود را با مرکز تعریف کنیم و آن را برای مطالعات شهر تهران در سطح بالاتر ببینیم.

وی افزود: مورد دیگری که اتفاق افتاده است، الزام شهرداری تهران به انجام پژوهش‌های فرهنگی است که در بودجه‌های سالانه اعتبار هم به آن تخصیص داده شده است. تصویب این موضوع بسیار زمان برد و حتی پژوهش ها را طبقه‌بندی کردند که تقسیم شد به پژوهش‌های بنیادی، پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌های توسعه‌ای.

مسجدجامعی با یادآوری این نکته که هر پژوهش کاربردی می‌بایست زیر نظر معاونت ذی‌ربط باشد گفت: به عنوان مثال پژوهش‌هایی که مربوط به حوزه رفت و آمد شهری است لازم است در معاونت مربوط به خود انجام گیرد و جنس آن مثلا از جنس گرایش‌ها و باورهای ایرانیان نیست.

وقتی نوبت پژوهش می‌شود سخت‌گیرانه رفتار می‌کنیم

عضو شورای شهر تهران با این نتیجه گیری که پژوهش باید نظام مند شوند اظهار داشت: نگرانی من این است که وقتی نوبت به پژوهش می‌رسد سخت‌گیرانه رفتار می‌کنیم. با پروژه‌های زیادی که در سطح شهر وجود دارد و مدیریت یکپارچه ندارند کاری نداریم ولی بلافاصله در پژوهش بحث از ادغام مراکز و صرفه جویی در هزینه ها می کنیم، مگر این بخش چقدر اعتبار به خود اختصاص داده است؟

در ادامه مسجدجامعی به ارائه پیشنهاد خود پرداخت و گفت: پیشنهاد من آن است که واحدهای پژوهشی را که در هر معاونتی به طور مستقل وجود دارند و مطالعات کاربردی انجام می‌دهند به قوت خود باقی بگذاریم.

با یک تصمیم همه اقدامات و برنامه ریزی های انجام گرفته را بر هم نزنیم

عضو شورای شهر تهران در ادامه با خطاب قرار دادن سید ابراهیم امینی، رئیس جلسه، گفت: آقای دکتر امینی! به صورت اجمال بیان می‌کنم که آنچه پیشترها مصوبه شده، ارزشمند  است و من نگران آن هستم که با یک تصمیم همه اقدامات و برنامه ریزی های انجام گرفته را که تاکنون صورت پذیرفته بر هم بزنیم.

وی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال آقای معیدفر رئیس انجمن جامعه شناسان و آقای محسن گودرزی، که همه ایشان را می‌شناسند؛ پژوهش های ماندگاری انجام داداه اند که الزام شهرداری به پژوهش  در مصوبه شورای سوم آمده است.

مسجدجامعی با تاکید بر این که ضروری است این مراکز را حفظ کنیم چرا که آن ها  سابقه و انباشت تجربه دارند گفت: سرمایه پژوهشی، نرم افزار است و یکباره حاصل نشده. حوزه فعالیت معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش‌های توسعه‌ای است اما محل پژوهش‌های کاربردی کجا است؟ این مراکز پژوهشی معاونت‌ها باید محفوظ بماند و ارزیابی شود که این روشی که بکار گرفته اند چه میزان به حل مسئله و رفع مشکل منجر شده است.

نظر شما