شناسهٔ خبر: 45755500 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سالار آملی:

وظیفه نخبگان حل دو چالش هراس و تحقیر در جامعه ایران و افغانستان است

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: نخستین چالش «هراس» و چالش دوم، نگاه «تحقیر» است؛ تحقیر قومیت‌ها، افراد و مذاهب که باید رفع شود و این نیز وظیفه نخبگان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در مراسم رونمایی از کتاب مجموعه مقالات سومین همایش گفت‌وگوی اندیشمندان ایران و افغانستان که به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های کلان وزارت علوم در ارتباط با برقراری روابط با کشور‌های دیگر گفت: اقتصاد بهتر، مبارزه با فقر و افزایش راندمان عمل همه در گرو دل بستن به نخبگان دانشگاهی و جامعه آکادمیک است.

وی  با بیان اینکه حتی در دوران شیوع کرونا، تمام امید‌ها به نخبگان علمی و دانشگاهی برای تولید واکسن است، اظهار کرد: دانشگاه‌ها اگر بخواهند نقش نخبگانی خودشان را در جامعه ایفا کنند باید حصار‌ها را بشکنند و به داخل جوامع و اجتماعات بروند. همچنین دانشگاه‌ها باید بتوانند مشکلات جوامع در عرصه‌های ملی و بین‌المللی را مرتفع کنند.

سالار آملی با اشاره به دو نگاه چالشی در دو جامعه ایران و افغانستان اظهار کرد: نخستین چالش «هراس» است؛ هراسی که دیگران در میان مردم دو کشور راه می‌اندازند که جامعه نخبگان دو کشور باید این را رفع کنند. چالش دوم، نگاه «تحقیر» است؛ تحقیر قومیت‌ها، افراد و مذاهب که باید رفع شود و این نیز وظیفه نخبگان است.

وی با اشاره به سه محور کلی برای همکاری‌های علمی میان دو کشور ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: نخستین محور، ایجاد انجمن رؤسای دانشگاه‌های بزرگ دو کشور است. محور دوم، ایجاد شعبه مشترک دانشگاه‌های ایران و افغانستان و محور سوم ورود به کار‌های تحقیقاتی مشترک است.

نظر شما