شناسهٔ خبر: 45751835 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

داستان کرونا از ابتدا تاکنون

کرونا در ایران یک ساله شد!

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی یعنی اواخر آذرماه(24آذر) سال 98 شناسایی ویروس کووید ۱۹، در شهر «ووهان» در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در روز ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد و سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.


به گزارش سلامت نیوز، هنوز با وجود گذشت یک سال از شیوع این بیماری در جهان به درستی مشخص نیست عامل شیوع این ویروس چه بوده است. اخیرا سازمان جهانی بهداشت بعد از گذشت یکسال برای بررسی عامل شیوع کووید-19 ، هیاتی به چین اعزام کرد که در اعلام نتایج بررسی های خود فرضیه شیوع کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین را رد کرد و آن را بسیار بعید دانست.


البته اینکه کشور چین منشا اولیه شیوع این بیماری بوده است توسط چینی ها زیر سوال رفته و رسانه‌های دولتی چین اخیرا مدعی شدند که همه‌گیری کرونا ممکن است خارج از چین - در اسپانیا، ایتالیا یا حتی آمریکا - شروع شده باشد و همچنین ادعا کردند ویروس از طریق خوراکی های منجمد وارداتی به چین‌ رفته باشد، اگرچه کارشناسان درباره صحت این‌ ادعاها‌ تردید دارند.


بعد از اعلام شیوع کرونا در برخی کشورها، ترس و نگرانی از شیوع این بیماری در کشورمان بالا گرفت و اخبار و شایعاتی از شیوع این بیماری در کشور منتشر شد که واکنش مسوولان وزارت بهداشت را در آنزمان به دنبال داشت به طوری که خبری از شناسایی و بستری نخستین بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان شهدای یافت آباد منتشر شد که دکتر کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، این خبر را شایعه دانسته و اعلام کرد هنوز هیچ مورد مثبتی از بیماری کرونا 2019 در کشور گزارش نشده است.(12 بهمن98)


قبل از شیوع کرونا در کشور تمام نگرانی ها از پروازهای بین ایران و چین بود و عدم توقف کامل پروازها با وجود دستور دولت مبنی بر توقف كامل پروازهاي چين از/به تهران، واکنش برخی مسوولان را به دنبال داشت به طوری که بهرام پارسايی نماينده شيراز در مجلس شورای اسلامی در توییتر خود نوشت: «برخلاف تصميم دولت، همچنان شاهد ورود مسافر از چين به ايران و انتقال مسافران چيني از ساير فرودگاه‌هاي جهان، توسط ايرلاين‌هاي ايراني هستيم. آيا سازمان هواپيمايي، خودمختار است و تابع دولت نيست؟ ‏اين سرپيچي و سوانح هوايي روزهاي اخير نشان مي‌دهد كه حفظ مديران نالايق، مهم‌تر از جان مردم است.»


وزیر بهداشت نیز در همان اوایل شیوع کرونا اعلام کرد از همان روزهای ابتدایی خواستار قطع پروازهای مستقیم از چین شدم.
وی گفته بود:« برای من این موضوع روشن بود که ویروس به کشور می رسد و با مردم صحبت کردم و گفتم که صدای پای ویروس را از پشت دروازه‌های کشور می‌شنوم. بنابراین تمام همکارانم را دعوت کردم تا به تدوین یک برنامه کشوری در این زمینه بپردازیم و در مرحله اول تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی را با ویروس کرونا آشنا کردیم که برای ورود ویروس آمادگی کامل داشته باشند. در مرحله دوم به تمام همکاران خود راه‌های آگاهی مردم و آموزش همگانی را آموختیم.»


با وجودی که نخستین مورد ویروس کرونا در کشورمان در قم کشف شد اما هنوز مشخص نیست منشا شیوع کرونا در کشور استان قم بوده است یا خیر.

کمبود ماسک و مواد ضدعفونی در کشور در اوایل کرونا
در همان ابتدای شیوع بیماری کرونا، کشور با کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده و دستکش یک بار مصرف مواجه شد و به طور عجیبی داروخانه‌ها از فروش ماسک منع شدند.این در حالی است که تنها راه پیشگیری از این بیماری استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کنار رعایت فاصله گذاری اجتماعی بود. مدت ها مردم نگران این موضوع بودند و کار تا جایی پیش رفت که وزارت بهداشت شروع به آموزش ساخت ماسک های خانگی به مردم کرد. کمبود الکل نیز باعث شد عده ای به اشتباه به سمت مصرف الکل صنعتی بروند و یا سودجویان الکل تقلبی به فروش برسانند که به دلیل جذب این الکل از طریق پوست به بدن باعث بروز مسمومیت در مصرف کنندگان شد حتی عده ای برای پیشگیری از کرونا به نوشیدن این نوع الکل روی آوردند که باعث مسمومیت صدها نفر و فوت ده ها نفر در آنزمان شد. تا مدت ها برچسب "ماسک و الکل نداریم سوال نفرمایید"بر درب داروخانه ها خودنمایی می کرد تا اینکه با راه اندازی خط تولید ماسک و الکل رفته رفته این مشکل حل شد و امروز به جایی رسیدیم که قابلیت صادرات را هم داریم.

آمار ابتلا و موارد فوتی کرونا در کشور
بعد از گذشت یکسال از شیوع کرونا در کشور تاکنون (29 بهمن )آمار قربانیان کرونا از مرز ۵۹ هزار نفر فراتر رفته است و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۷۶ نفر رسیده است. البته تاکنون یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۶۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

آمار کرونا در جهان
براساس آخرین گزارشات تا 29 بهمن ماه سال جاری تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، به بیش از ۱۱۰ میلیون و ۳۵ هزار و ۷۲۴ نفر رسیده و تعداد قربانیان این ویروس نیز از دو میلیون و ۴۲۹ هزار و ۸۱۳ نفر فراتر رفت. در حال حاضر آمریکا با بیش از ۲۷ میلیون و ۲۶۱ هزار مبتلا، از نظر تعداد مبتلایان به این ویروس در رده اول قرار دارد و کشورهای هند، برزیل و روسیه در رده‌های دوم تا چهارم هستند. ایران نیز از نظر تعداد مبتلایان کووید-۱۹ هم‌اکنون در رده پانزدهم قرار دارد.

آمار ابتلا و شهادت کادر پرستاری بر اثر کرونا در کشور
در مورد آمار ابتلای پرستاران و شهادت تعدادی از کادر پرستاری در راه مبارزه با کرونا دکتر محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار، در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز از ابتلای بیش از 65 هزار نفر کادر پرستاری در طی یک سال شیوع کرونا خبر داده است. وی با اشاره به شهادت نرجس خانعلی زاده پرستار لاهیجانی به عنوان اولین شهید خدمت اعلام کرد تاکنون بیش از 120 نفر کادر پرستاری بر اثر ابتلا به کرونا به شهادت رسیده اند که البته وزارت بهداشت این آمار را 100 تا 105 نفر اعلام کرده است.

آمار ابتلا و شهادت کادر درمان در تهران
دکتر حسین کرمانپور در گفت و گویی با خبرنگار سلامت نیوز درباره آمار کلی ابتلا و شهادت کادر درمان بر اثر کرونا گفت:« به صورت حدودی 4 الی 5 هزار نفر از کادر درمان تهران به کرونا مبتلا شده اند و از این میان به صورت حدودی 300 نفر به شهادت رسیده اند که از میان آنها تاکنون حدود 250 نفر از سوی کمیته مربوطه در بنیاد شهید وزارت بهداشت به عنوان شهید خدمت شناخته شده اند و بقیه موارد هم در دست اقدام و بررسی است. از میان 300 نفری که بر اثر کرونا به شهادت رسیده اند 61 درصد آنها پزشک هستند و حدود 23 درصد پرستار و مابقی کادر درمان بودند.

موج های کرونا در کشور
در ابتدای شیوع کرونا این تصور وجود داشت که این ویروس، یک ویروس فصلی است و با گرم شدن هوا از بین خواهد رفت. در ابتدای شیوع کرونا دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت عنوان کرد:« این دوره نیز گذرا بوده و به سر خواهد آمد و قطعا این مشکل بدتر از اپیدمی آنفلوآنزا نخواهد بود.» اما پیش بینی ها درست از آب در نیامد و کشور و کل جهان درگیر این ویروس هستند.


موج دوم کرونا در خرداد ماه نشان داد که این بیماری از آنچه که تصور میشد خطرناک تر و ماندگارتر است و گویا قصد ریشه کنی ندارد. در بیان تفاوت موج اول و دوم کرونا ایرج حریرچی گفته است:«در موج اول و دوم افرادی که مبتلا می شدند اکثرا از جامعه مبتلا می شدند و در داخل خانواده ویروس نمی چرخید ولی الان در هر خانواده ای که یک نفر مبتلا شود تمام اعضای خانواده ای که در یک خانه زندگی می کنند مبتلا می شوند که این شامل بچه ها و جوانان نیز می شود.»


موج سوم کرونا را در اواخر شهریور ماه داشتیم. در ابتدای شیوع کرونا تصور میشد کودکان بخصوص کودکان زیر 8 سال به کرونا مبتلا نمی شوند اما با گذشت زمان موارد ابتلای کودکان نیز افزایش پیدا کرد حتی در مورد جوانان نیز عنوان میشد جوانان کمتر به این بیماری مبتلا می شوند اما رفته رفته این بیماری جوانان را بیشتر درگیر کرد به طوری که نادرتوکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت:« موج سوم شیوع ویروس کرونا بیشتر از موج دوم جوانان را درگیر و قربانی می‌کند.»


بعد از موج سوم کرونا حالا افزایش آمار مبتلایان به نگرانی ها از موج چهارم کرونا دامن زده است. محمد طالب پور رئیس بیمارستان سینا، اعلام کرده موج چهارم کرونا وحشتناک خواهد بود.

ساخت واکسن کووید-19 در جهان
براساس آخرین گزارشات از پایگاه اینترنتی ام.اس.ان نیوز، اکنون ۲۳۰ شرکت جهان در حال ساخت واکسن کرونا هستند که ۲۰ واکسن در مرحله نهایی است.


سه واکسن شرکت های داروسازی «فایزر» و «بایون‌تک»، «مدرنا» و «آکسفورد» در حال حاضر مجوز استفاده اضطراری را گرفته اند و واکسیناسیون در بیش از ۴۰ کشور جهان آغاز شده است.


البته خبر ساخت اولین واکسن کرونا در 21 مرداد 99 از سوی کشور روسیه منتشر شد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در این روز به طور رسمی از ساخت نخستین واکسن کرونا و ثبت این واکسن در این کشورش خبر داد. این واکسن با همکاری مشترک وزارت دفاع این کشور و موسسه تحقیقات گامالیا ساخته شد.


در فاصله ای که واکسن کرونا از سوی برخی کشورهای جهان تولید و مجوز اضطراری گرفت بسیاری از کشورهای جهان اقدام به خرید واکسن کرونا کرده و واکسیناسیون را آغاز کردند اما کشور ما این کار را با تاخیر آغاز کرد. مردم با هشتگ های #واکسن-بخرید و #واکسن-کرونا-مطالبه ملی درخواست واردات واکسن را مطرح کردند. از طرفی قرار بر این بود که هلال احمر 150 هزار واکسن فایزر به کشور وارد کند که بعد از اعلام ممنوعیت واردات واکسن از امریکا و انگلستان از سوی مقام معظم رهبری این کار منتفی شد. فشارها برای واردات و خرید واکسن بر وزارت بهداشت افزایش پیدا کرد تا اینکه کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت،در 9 بهمن ماه 99 از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن روسی کرونا در ایران خبر داد. که این خبر بعد از اعلام ممنوعیت واردات واکسن از امریکا و انگلستان واکنش هایی را به دنبال داشت چرا که در آنزمان واکسن روسی کرونا به تایید سازمان جهانی بهداشت نرسیده بود و همین مسئله باعث واکنش هایی در میان کارشناسان شد.

موج مخالفت ها با واکسن روسی کرونا
مینو محرز، عضو ستاد مبارزه با کرونا، درباره واکسن روسی کرونا گفته بود:« تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است. در حال حاضر به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم. من به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کنم زیرا تاکنون هیچ اطلاعاتی از آن منتشر نشده است. واکسن کرونا باید دارای استاندارد‌های جهانی باشد. از نظر ما واکسنی استاندارد است که مورد تایید یکی از منابع بین‌المللی باشد که یکی از آنها سازمان بهداشت جهانی و دیگری سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپاست در صورتی که این واکسن تاییدیه هیچ کشوری را ندارد.»


حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود:« من هم واکسن روسی کرونا را نمی زنم، واکسن کوبایی مطمئن تر است.»


دکتر حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی کشور نیز در گفت و گویی با خبرنگار سلامت نیوز با بیان اینکه« واکسن کرونا باید تاییدیه سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی کشور را داشته باشد» به صورت غیرمستقیم اعتبار این واکسن را زیر سوال برد.


از طرف دیگر محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار نیز در گفت و گویی با خبرنگار سلامت نیوز با بیان اینکه: «پرستاران حقشان این نیست که واکسنی به آنها تزریق شود که هنوز تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد چه واکسن روسی باشد چه واکسن کوبایی. پرستاران یکسال در صف اول مبارزه با کرونا بودند و بیشترین سختی ها را متحمل شدند الان این واکسن به یک شکلی می خواهد بر روی آنها تست شود.» تاکید کرد: «پرستاران موش آزمایشگاهی نیستند.»


بعد از جدال بر سر واردات این واکسن، انتشار مقاله ای در تایید واکسن روسی کرونا باعث فروکش کردن اختلاف نظرها شد.
در 14 بهمن ماه جاری نشریه پزشکی «لنست» در تازه ترین گزارش خود نوشت که نتایج آزمایش های بالینی واکسن اسپوتنیک وی ساخت روسیه نشان داده که میزان تاثیرگذاری آن بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، حدود ۹۱.۶ درصد است.


چندی بعد سازمان جهانی بهداشت نیز در اظهارنظر خود درباره واکسن اسپوتنیک وی ابراز امیدواری کرد که پس از دریافت مجوز از این سازمان بین المللی برای استفاده اضطراری، این واکسن از طریق برنامه بین المللی کواکس توزیع شود.

ورود محموله های واکسن روسی و آغاز واکسیناسیون در کشور
در تاریخ 16 بهمن 99 اولین محموله واکسن روسی کرونا به میزان ۲۰ هزار دوز وارد کشور شد. رییس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح جزییات واردات اولین محموله واکسن روسی کرونا، درباره وضعیت تزریق این واکسن و میزان واردات آن توضیح داد و گفت: «به طور کلی قرارداد ما با طرف روس برای دریافت واکسن اسپوتنیک وی دو میلیون عدد واکسن است. واکسن کرونا باید در دو دوز در یک فاصله زمانی برای هر نفر تزریق شود و این میزان محموله اول واکسن که وارد شده، برای ۱۰ هزار نفر است.»


واکسیناسیون کرونا در ایران با استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» روسی روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه در مراسمی با فرمان حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد.


«پارسا نمکی» فرزند وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخستین نفری بود که نخستین واکسن روسی کرونا در ایران به او تزریق شد.
واکسن کرونا اسپوتنیک پس از پارسا نمکی به دکتر فتاح قاضی متخصص بیهوشی در بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) به عنوان نفر دوم، سارا گودرزی پرستار بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) به عنوان نفر سوم و علی آسترکی کمک بهیار بخش آی سی یو این بیمارستان تزریق شد. سید جمیل پرستار بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) نیز نفر بعدی بود.


وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی در این مراسم گفت:« طبق قولی که دادیم با توجه به هجمه ها، واکسیناسیون را با خانواده خود شروع می کنیم تا نشان دهیم خون فرزندان ما سرخ تر خون بچه های دیگر نیست.»


در تاریخ 24 بهمن ماه 99 نیز دومین محموله واکسن روسی کرونا شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن به کشور وارد شد.

چرا واکسیناسیون کرونا در برخی کشورها زودتر شروع شد؟
شانه‌ساز رییس سازمان و غذا و دارو در جواب به این پرسش گفت: «هموطنانمان بدانند که بسیاری از کشورهای دیگر در فاز سه مطالعات بالینی مشارکت کردند اما ما اجازه ندادیم. در سطح کلان کشور تصمیم گرفتیم که حتما از مطالعات انجام شده در سایر کشورها استفاده کنیم و اینطور نباشد که واکسنی را روی هموطنان خودمان آزمایش کنیم. طبیعی است اگر ما در فاز سه مطالعه بالینی می‌خواستیم وارد شویم، می توانستیم واردات را زودتر از این‌ انجام دهیم اما این تصمیمی بود که گرفته شد که همه آزمایشات در کشور سازنده و خارج از کشور انجام شود و بعد از حصول اطمینان واردات را انجام دهیم.»

چند نفر باید در ایران واکسینه شوند؟
حداقل باید 70 درصد جامعه یعنی نزدیک به 60 میلیون نفر در برابر کرونا واکسینه شوند که اگر واکسن در دو نوبت تزریق شود نیاز به 120 میلیون دوز واکسن وجود دارد و در صورتی که واکسیناسیون طی یکسال انجام شود باید ماهیانه 10 میلیون دوز واکسن تزریق شود یعنی باید پنج میلیون نفر در ماه بر علیه کرونا واکسینه شوند تا مصونیت ایجاد شود.

برنامه واکسیناسیون با واکسن روسی کرونا در کشور
بر اساس گزارش ها برنامه واکسیناسیون کشور، در چهار فاز مختلف اجرا می‌شود که روند آن از این قرار است؛
️ فاز اول، زمستان ۱۳۹۹؛ فاز اول واکسیناسیون کرونا، از ۲۱ بهمن شروع شد و قرار است در این مرحله به کارکنان بهداشت و درمانی در خط اول مبارزه با بیماری" و "افراد بسیار پرخطر" واکسن تزریق شود.
️فاز دوم، بهار و تیر ۱۴۰۰؛ در فاز ، به چهار گروه "افراد بالای ۶۵ سال به ترتیب در گروه‌های ۵ ساله از بالا به پایین"، "افراد بالای ۶۵ سال با حداقل یک بیماری زمینه‌ای"، "افراد ۱۶ تا ۶۴ سال با حداقل یک بیماری زمینه‌ای" و "افرادی که بخاطر شغلشان با مردم در تماس‌اند."
️فاز سوم، مرداد تا آذر ۱۴۰۰؛ در این بخش سه گروه "افراد ساکن در مراکز تجمعی"، "افراد ۵۵ تا ۶۵سال بدون بیماری زمینه‌ای" و "افراد در مشاغل ضروری و کارکنان بهداشت که در خط اول مواجهه نیستند" مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند.
️فاز چهارم، زمستان ۱۴۰۰؛ در این مرحله که احتمالا یک سال دیگر شروع می‌شود، به عموم مردم واکسن کروناویروس تزریق می‌شود.

ساخت واکسن کوووید-19 در ایران
فاز بالینی تست "اولین واکسن ایرانی کرونا" در 9 دی ماه 99 با تزریق این واکسن بر روی فرزند رئیس ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.
روز گذشته (28 بهمن ماه) دکتر مینو محرز محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کووبرکت ضمن تشریح وضعیت فاز یک و دو مطالعه بالینی این واکسن، گفت:« فکر می‌کنیم می‌توانیم در اواخر خرداد ماه این واکسن را به تولید انبوه برسانیم. فاز اول کارآزمایی بالینی نهایتا تا اواسط اسفند ماه به پایان می‌رسد، فاز دوم کارآزمایی بالینی این واکسن با ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر آغاز می‌شود و سعی می‌کنیم هرچه زودتر قبل از پایان سال فاز دوم را آغاز کنیم. البته در صورتی که سازمان غذا و دارو زودتر صادر کند، ما هم هرچه زودتر فاز دوم کارآزمایی را آغاز می‌کنیم تا بتوانیم هرچه زودتر واکسن را با رعایت همه ضوابط به مصرف برسانیم.»
وی حتی از این احتمال که این واکسن مجوز مصرف اورژانسی بگیرد سخن به میان آورد و گفت:« همانطور که واکسن فایزر مجوز مصرف اورژانسی گرفت، ممکن است ما هم بتوانیم مجوز مصرف اورژانس را برای واکسن‌مان دریافت کنیم. اما فعلا به روال عادی پیش می‌رویم تا ببینیم چه شرایطی ایجاد می‌شود.»

مؤسسه واکسن سازی رازی نیز در حال ساخت واکسن کرونا مبتنی بر «پروتئین نوترکیب» می باشد که در تاریخ 7 بهمن ماه سال جاری مجوز آزمایش انسانی گرفته است.

همچنین ایران در حال تولید مشترک واکسن کرونا با کشور کوبا است که بر اساس اظهارات علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران در 15 بهمن ماه جاری مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن از هفته‌ های آینده آغاز خواهد شد.

ورود کرونای انگلیسی به کشور
همزمان با یک ساله شدن شیوع کرونا در کشور، حالا علاوه بر نگرانی از موج چهارم کرونا، شیوع کرونای انگلیسی در کشور و اعلام پخش شدن این ویروس در سراسر کشور از سوی وزیر بهداشت و خستگی کادر درمان با توجه به فشار کاری یکساله، پیش بینی آینده این بیماری را دشوارتر کرده است.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در 16 دی 99 اعلام کرد:« متاسفانه اولین مورد کووید ۱۹ موتاسیون یافته انگلیسی را در یک هموطن که از انگلیس آمده بود بعد از مدتها رصد پیدا کردیم که در یکی از بیمارستانهای خصوصی بستری بود و با بستری های مکرر تست کووید ۱۹ وی از نوع موتاسیون یافته تایید شد»


وی اخیرا در سخنرانی دیگری در 25 بهمن ماه جاری در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفته است:«هفته قبل هم خبری مبنی بر مرگ یک خانم ۷۱ ساله در خیابان وحدت اسلامی را دریافت کردم که هیچ مسافرتی به هیچ جا نداشت و اتفاقی که در آبیک و بیمارستان هشتگرد افتاد، اثبات کرد که ویروس موتاسیون یافته تقریبا در کشور چرخیده و ما باید همه جا فکر کنیم که زیر پوست هر شهری هر روستایی و هر خانواده‌ای ممکن است این ویروس پیدا شود و این یکی از زنگ خطرهای جدی در مدیریت کرونا است که آغاز شده است.»


دکتر نمکی وزیر بهداشت در اینباره هشدار داده است:« راهی که دو هفته با ویروس قبلی می رفتید، با این ویروس، ۷۲ ساعته می روید. اگر از زمان افزایش موارد سرپایی تا بستری، دو هفته وقت داشتید، در این ویروس ۷۲ ساعت وقت دارید به همین دلیل بیمارستان ها را باید کاملا برای هجمه احتمالی ویروس آماده کنید.»


از زمان اعلام ورود کرونای انگلیسی به کشور تا به امروز(28 بهمن ماه 99) براساس گزارش دکتر جهانپور، 17 نفر درگیر این ویروس جهش یافته شده اند.


نگرانی ها از این ویروس جهش یافته به این دلیل است که ویروس جهش یافته کرونا، معروف به کرونای انگلیسی، از قدرت سرایت‌پذیری بیشتری برخوردار است یعنی تا حدود ۷۰درصد بیشتر از کرونای قبلی قابلیت انتقال و مبتلا کردن افراد جامعه را دارد.


هنوز مشخص نیست مسیر واکسیناسیون بر علیه کووید -19 در کشورها از جمله ایران بر طبق پیش بینی ها و در زمان های مقرر انجام می شود یا خیر؟ آیا واکسن کافی به تمام کشورها از جمله ایران خواهد رسید؟ آیا واکسن های ایرانی کرونا مسیر موفقیت را طی می کنند یا با شکست مواجه می شوند؟ با واکسیناسیون، این بیماری ریشه کن می شود یا خیر؟ آیا نیاز به تزریق فصلی یا سالانه واکسن کرونا است یا خیر؟ سوالات زیادی وجود دارد که تنها گذشت زمان ما را به جواب آنها می رساند.

نظر شما