شناسهٔ خبر: 68645732 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

نشریه تایم گزارش داد:

افزایش سن بازنشستگی در چین/ تلاش حکومت برای تطبیق با وضعیت جدید

بر اساس تصمیم کمیته دائمی کنگره ملی خلق، هدف از این افزایش «تطبیق با وضعیت جدید توسعه جمعیتی در چین و استفاده کامل از منابع انسانی» است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ به نقل از نشریه تایم، خبرگزاری چینی شین هوا، روز جمعه 13 سپتامبر (23 شهریورماه) گزارش داد که قانون‌گذاران ارشد چینی، طرحی را برای به تاخیر انداختن سن بازنشستگی کارمندان تا پنج سال بیشتر از قانون فعلی، تایید کردند. براین اساس، مردان به جای 60 سالگی در 63 سالگی بازنشسته خواهند شد و زنان به جای 50 سالگی برای کارگران عادی در 55 سالگی و برای کسانی که در پست‌های مدیریتی هستند تا 58 سالگی ادامه دارد شد.

چین سن بازنشستگی را برای اولین بار از سال 1978 افزایش می‌دهد، اقدامی که می‌تواند از کاهش نیروی کار جلوگیری کند؛ اما بی شک، خطر خشم کارگرانی را که در حال حاضر با کندی اقتصاد دست و پنجه نرم می‌کنند، در پی خواهد داشت.

این تغییر به افراد بیشتری اجازه می‌دهد مدت طولانی تری کار کنند. این موضوع می‌تواند بهره وری را برای مقابله با چالش‌های جمعیت سالخورده افزایش دهد، اگرچه خطر افزایش نارضایتی عمومی از رشد اقتصاد با بدترین سرعت در پنج فصل اخیر را در پی دارد.

گویا مدت زمان افزایش سن بازنشستگی تقریبا تدریجی است. میشل لام؛ اقتصاددان حوزه چین بزرگ معتقد است: سیاست گذاران احتمالا پیامدها بالقوه منفی را در نظر گرفته‌اند و آن را با دقت محدود کرده‌اند.

از سوی دیگر، اخیرا سهام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و مراقبت از سالمندان جهش کرده و شرکت گروه سلامت شانگهای با سقف روزانه 10 درصد افزایش یافته است. شرکت صنعت بهداشت چالکیس و شرکت سلامت یانگی نیز، بیش از 6 درصد رشد داشته‌اند.

اگر سن بازنشستگی افزایش یابد، ممکن است افراد با مشکلات سلامت بیشتری مواجه شوند. شن منگ؛ مدیر بانک سرمایه‌گذاری چانسون و شرکت مستقر در پکن، می‌گوید: فشار والدین حمایت‌کننده ممکن است نیازمند مؤسسات مراقبت از سالمندان بیشتری باشد تا این بار را به اشتراک بگذارند.

سن بازنشستگی چین، علیرغم افزایش چشمگیر امید به زندگی طی دهه‌ها، یکی از پایین‌ترین سن‌های جهان است. یک پایه مالیاتی بیشتر و تاخیر در دسترسی به مزایا، فشار بر دولت برای تامین بودجه بازنشستگی را کاهش می‌دهد؛ چراکه جمعیت سالمندان به سرعت در حال افزایش است.

بر اساس تصمیم کمیته دائمی کنگره ملی خلق، هدف از این افزایش «تطبیق با وضعیت جدید توسعه جمعیتی در چین و استفاده کامل از منابع انسانی» است.

این تصویب به دنبال اعلامیه ماه ژوئیه حزب کمونیست حاکم مبنی بر افزایش سن بازنشستگی بر اساس شیوه‌های داوطلبانه و منعطف صورت گرفته است؛ چراکه تلاش‌های قبلی برای افزایش آستانه در مواجهه با مخالفت‌های عمومی، شکست خورده بود.

تصمیم روز جمعه برخی از افراد را از کار کردن در سنین بالاتر و همچنین کسانی که از رقابت بیشتر در بازار کار هراس دارند را عصبانی کرده است.

برخی همچنین از تبعیض کارفرمایان علیه نامزدهای شغلی مسن‌تر شکایت دارند، مشکلی که دولت مدت‌ها متعهد شده به آن رسیدگی کند.

مقامات در نشست مطبوعاتی روز جمعه به فشارهای بالقوه کوتاه مدت بر بازار کار اذعان کردند. لی ژونگ، معاون وزیر در وزارت منابع انسانی و تامین اجتماعی، گفت: سرعت تدریجی این تغییر باید به یک اثر خاموش بر اشتغال جوانان منجر شود.

این نهاد عالی قانونگذاری همچنین حکم داد که از سال 2030، کارگران باید برای مدت طولانی‌تری به حساب‌های بازنشستگی خود کمک کنند تا واجد شرایط دریافت حقوق بازنشستگی باشند. این نیاز به تدریج از 15 سال به 20 سال افزایش خواهد یافت.

دینگ شوانگ؛ اقتصاددان ارشد حوزه چین و آسیای شمالی می‌گوید: «پایداری سیستم بازنشستگی ممکن است مهم‌ترین ملاحظات پشت این اقدام باشد. اگرچه این اقدام فشار را بر بازار کار افزایش می‌دهد، اما در درازمدت به کاهش جمعیت در سن کار کمک می‌کند.»

قانونگذاران همچنین از مقامات خواسته‌اند تا به طور فعال به جمعیت سالخورده پاسخ دهد، از حقوق کارگران محافظت کنند و مراقبت از سالمندان را بهبود بخشند. علاوه بر این، به شورای دولتی، کابینه چین، اختیار داده شده تا این اقدامات را در صورت لزوم تنظیم کند.

با افزایش امید به زندگی در چین، به تعویق انداختن بازنشستگی برای جبران چالش‌های جمعیتی ناشی از اجرای چندین دهه سیاست تک فرزندی که باعث شد نسلی از کودکان مجرد از جمعیت بزرگی از سالمندان حمایت کنند، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. امروزه، متوسط ​​چینی‌ها از متوسط 66 سال در چهار دهه پیش به 78 سال در حال حاضر عمر می‌کنند.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی CCTV در روز سه‌شنبه 10 سپتامبر، انتظار می‌رود افراد ۶۵ ساله و بالاتر از ۱۴.۲ درصد در سال ۲۰۲۱، حدود ۳۰ درصد از جمعیت را تا سال ۲۰۳۵ تشکیل دهند.  با این حال، تلاش‌های مقامات برای تشویق زاد و ولد تا امروز کمک چندانی به معکوس کردن این تغییر جمعیتی نکرده و نرخ زاد و ولد در سال گذشته، کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما