شناسهٔ خبر: 68645865 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارگروه تدوین چارچوب صلاحیت‌های تصدی مدیریت آموزش عالی تشکیل شد

تهران- ایرنا- نخستین جلسه کارگروه تدوین و پیشنهاد چارچوب صلاحیت‌های تصدی مدیریت در آموزش عالی پیرو دستور رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت و حسب ابلاغ وزیر علوم برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی ایرنا از موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در این نشست جعفر توفیقی و محمدمهدی زاهدی وزرای اسبق علوم، علی باقر طاهری نیا رئیس موسه، حشمت اله عسگری معاون پژوهشی و افسانه دهقانپور عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در این عرصه نظرات خود را ارائه کردند.

محمدمهدی زاهدی گفت: اشکالات جدی در حوزه مباحث حکمرانی و فناوری در کشور داریم. این موضوع یک بحث کلان است. فارغ از مسئولیت ها و به عنوان یک دغدغه شخصی و احساس مسئولیت در این حوزه کار کردم. یکی از کارهایی که انجام دادیم موضوع مدیریت در وزارت علوم بود. عمده اشکال ما این است که در انتصابات بیش از حد سیاسی کاری انجام می دهیم که اینها آفت است. بنابراین آمدیم آئین نامه مدیریت تعریف کردیم که فارغ از جریان‌های سیاسی حاکم بر کشور باشد و با این تاکید که وزارت علوم را به اهداف خود برساند و پس از دوسال یک جمع‌بندی در این باره داشته ایم.

کارگروه تدوین چارچوب صلاحیت‌های تصدی مدیریت آموزش عالی تشکیل شد

جعفر توفیقی دیگر عضو این کارگروه نیز گفت: پیشنهاد من این است که مدل های ارائه شده توسط صاحب نظران نهایی شود. ولی تردید دارم این موضوع در ایران عملیاتی شود. این مدل ها بیشتر در کشورهایی ارائه می شود که برای انتصابات خود فراخوان می دهند.

وی ادامه داد: در سال ۸۰ نیز برای انتخاب روسای دانشگاه از شورای دانشگاه نظرخواهی شد ولی برخی اراجع تصمیم گیر نسبت به این موضوع ایراد گرفتند. نکته دوم اینکه تعدد مراجع استعلامی باعث کندی و دشواری کار می شود. نکته سوم این است که این مدل ارائه شده با یک کمیته انتصابات اجرا نمی شود و نیاز به سازمان دارد که مشابه این سازمان (مرکز توسعه مدیریت) در وزارت نفت وجود دارد. نکته آخر اینکه این مدل بصورت متمرکز اجرا می شود یا غیر متمرکز. یعنی یک رئیس دانشگاه اختیار منصوب کردن معاونین خود را دارد یا اینکه تمام این موارد در وزارت علوم تصمیم گیری شود.

کارگروه تدوین چارچوب صلاحیت‌های تصدی مدیریت آموزش عالی تشکیل شد


بنابراین ضمن اینکه موافقم که این گام به یک انتهای علمی برسد و وزارت علوم بگوید یک مدل شایسته‌ای در این وزارت خانه وجود دارد. در موقعیت پیاده سازی پیش بینی من این است که دشواری زیاد است.

نظر شما