شناسهٔ خبر: 45728681 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

30 بهمن‌ماه؛

همایش بین‌المللی «دیپلماسی حج و زیارت» برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی دیپلماسی حج و زیارت به همت پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری 12 مرکز و مؤسسه مرتبط در دو نوبت صبح و عصر روز 30 بهمن‌ماه در قم برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، همایش بین‌المللی دیپلماسی حج و زیارت به همت پژوهشکده حج و زیارت و معاونت بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری و با همکاری مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌الملل ابرار معاصر تهران و مشارکت 12 مؤسسه و مرکز مرتبط، پنجشنبه، 30 بهمن‌ماه با حضور و سخنرانی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از محققان و پژوهشگران عرصه حج، زیارت و دیپلماسی برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، کنگره عظیم و جهانی حج، هر ساله محل دیدار جمع زیادی از مسلمانان جهان از اقصی‌نقاط عالم است و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های این مناسک الهی، می‌تواند موجب اعتلای هرچه بیشتر کلمه حق و اسلام ناب محمدی(ص) شود. از این‌رو دیپلماسی حج نیز یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد این فریضه اسلامی است و پژوهشکده حج و زیارت به منظور کاوش در ابعاد ناکاویده دیپلماسی حج و زیارت با همکاری مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌الملل ابرار معاصر تهران اقدام به برگزاری همایش بین‌المللی دیپلماسی حج و زیارت کرد.

مفهوم‌پردازی دیپلماسی حج و زیارت، دیپلماسی حج و زیارت و سیاست همسایگی، دیپلماسی حج و زیارت و نقش آن در توسعه اقتصاد منطقه‌ای و دیپلماسی حج و زیارت و حل و فصل منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی، چهار محور اصلی این همایش به شمار می‌آید.

بیش از 45 مقاله به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو به دبیرخانه این نشست ارسال شده است که 18مقاله برتر در کتاب مجموعه مقالات دیپلماسی حج و زیارت منتشر می‌شود.

این همایش با حضور مهمانان و اساتید برجسته داخلی و خارجی و ارائه مقالات برتر در نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود که بخش صبحگاهی این همایش به صورت حضوری و در نوبت عصر به صورت مجازی خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید، قرار بر این شده است که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، محمدرضا دهشیری، سفیر جمهوری اسلامی در سنگال، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی مهر، رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس، قدیر نصری، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه، علی اکبر ضیایی، رئیس پژوهشکده حج و زیارت، عابد اکبری، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌الملل ابرار معاصر تهران در این همایش سخنرانی ‌کنند.

در ادامه، محمد شماس، استاد دانشگاه لبنان و تحلیلگر مسائل سیاسی و شیخ حسین غبریس، مدیر امور اجرایی اتحادیه جهانی علمای مقاومت لبنان و فرناندو ونتورا کشیش کلیسای کاتولیک رومی از کشور پرتغال به عنوان سخنرانان خارجی، ایراد سخن خواهند کرد.

انتهای پیام

نظر شما