شناسهٔ خبر: 45721498 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

ریاست معنادار بهزاد نبوی بر ناسا؛ آیا اصلاحات به لاریجانی نزدیک می‌شود یا رادیکالیسم؟

ریاست معنادار بهزاد نبوی بر نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان این موضوع را دوباره مطرح کرده است که شاید اصلاحات به گزینه حداقلی یعنی علی لاریجانی بسنده کند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمد حسین طارمی؛ نخستین جلسه نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که اکنون به نام جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی فعالیت دارد عصر یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۲۹۹ در حسینیه جماران واقع در تهران با حضور اکثریت اعضا برگزار شد. در این جلسه که بهزاد نبوی ریاست سنی نشست را بر عهده داشت، درباره وظایف این جبهه و همچنین بحث‌های مقدماتی درباره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در این جلسه بهزاد نبوی به عنوان رئیس موقت و حسین کمالی، آذر منصوری، فرج کمیجانی و محمد رضا جلایی پور را هم به عنوان سایر اعضای هیات رئیسه موقت تا تصویب آیین نامه داخلی این جبهه انتخاب کردند.

«جبهه اصلاح طلبان ایران» به عنوان یک «جبهه سیاسی» مجموعه‌ای است از دبیران کل احزاب یا نمایندگان تام‌الاختیار آنان به نمایندگی از احزاب متبوعشان و جمعی از شخصیت‌های معتمد و موثر اصلاح‌طلب به عنوان مشاور احزاب تشکیل دهنده این جبهه، که ضمن حفظ هویت مستقل سازمانی خویش با توافق در مورد راهبرد‌های تعریف شده با رهبری مشترک جمعی فعالیت می‌کنند.

 

ریاست معنادار بهزاد نبوی بر نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان؛ آیا اصلاحات به لاریجانی نزدیک می‌شود؟


پیش از تشکیل جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی، شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ریاست «محمدرضا عارف» مسئولیت فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان را در سه انتخابات سال ۹۴ و ۹۶ و ۹۸ بر عهده داشت؛ شورایی که با پیشنهاد «سیدمحمد خاتمی» و انتصاب اعضای حقیقی از سوی وی تشکیل شده بود، ولی به دلیل انتقاداتی که از جانب برخی اصلاح طلبان به این شورا می‌شد، رفته رفته به انحلال کشیده شد و عارف و مولوی لاری از سمت خود در این شورا استعفا کردند.

احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران با اشاره به علت جایگزینی نهاد اجماع ساز، به دانشجو گفت: با توجه به اینکه اکثر افراد اصلاح‌طلب قبل از این در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و هم در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان عضویت داشتند، قرار بر این است که این دو نهاد منحل شوند و نهاد اجماع ساز جایگزین شود.

وی ادامه داد: همانطور که می‌­دانید کمیسیون ماده ۱۰ در اواخر سال گذشته مصوبه­‌ای تصویب کرد و محدودیتی را مبنی بر اینکه هر حزبی باید در یک جبهه سیاسی عضو باشد، ایجاد کرد.

در جبهه جدید اصلاح‌طلبان با عنوان جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی ۳۱ حزب و تشکل سیاسی اصلاح طلب عضویت دارند و همچنین ۱۵ عضو حقیقی این نهاد، چندی پیش توسط کارگروه ۹ نفره انتخاب شدند تا مجموع اعضای این شورا به ۴۶ نفر برسد.

بهزاد نبوی دنباله رو روحانی است

کارشناسان معتقدند براساس تجارب و گذشته تاریخی بهزاد نبوی، احتمال اینکه نبوی در جلسه هفته آینده جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی به صورت قطعی در جایگاه فرماندهی این جبهه قرار بگیرد، بسیار زیاد است.

این سیاسی کهنه‌کار جریان اصلاحات که عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است، در ۷ سال گذشته همواره مدافع دولت حسن روحانی بوده و در انتخابات مجلس یازدهم هم معتقد به شرکت در انتخابات بود. او در ابتدای انقلاب و در دولت شهید رجایی و میرحسین موسوی صاحب سمت بود و در زمان دولت اصلاحات نیز نایب رئیسی مجلس اصلاح طلب ششم را بر عهده داشت.

 

ریاست معنادار بهزاد نبوی بر نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان؛ آیا اصلاحات به لاریجانی نزدیک می‌شود؟



ژنرال ۴ ستاره اصلاح طلبان به مقام فرماندهی اصلاحات می‌رسد

حمایت نبوی در طول ۷ سال گذشته برخلاف سایر اصلاح طلبان که خود را جدای از دولت روحانی می‌دانند و بار‌ها از قبول مسئولیت گزینه انتخابی خود شانه خالی کرده‌اند، با قدرت ادامه داشته است؛ با این حال، اشتباه است که این حمایت‌ها را یک هواداری ساده تلقی کنیم و وابستگی‌های فکری امثال او با دولت را نبینیم. این حمایت‌ها پرده از هم پیالگی آن‌ها در استنباط ایده‌های اداره سیاسی کشور بر می‌دارد.

بهزاد نبوی درباره حمایت‌هایش از دولت روحانی، نقد‌های هم‌جناحی‌های خود با اصلاح‌طلبان را بیشتر سیاسی میداند و می‌گوید: اصلاح‌طلبانی که در این شرایط به دولت بابت مشکلات انتقاد می‌کنند، بیشتر به دنبال جدا کردن خرج خود از دولت، به امید کسب رأی در انتخابات بعدی‌اند، که این کار اخلاقی نیست.

بهزاد نبوی در جلسه رئیس جمهور با فعالان سیاسی، تاکید کرد: بزرگترین دستاورد دولت «برجام» بوده که با آمدن ترامپ ناکام ماند. توصیه او به روحانی این بود که به هیچ وجه از برجام خارج نشود و تأکید کرد که ادامه برجام در همین وضع فعلی نیز برای کشور مفید است.

تاکید بهزاد نبوی این است که باید ابتدا سیاست خارجی خود را سامان بدهیم و بعد به مسائل داخلی رسیدگی کنیم. در واقع ایده این چریک پیر به عنوان یک فعال کهنه کار سیاسی که احتمالا قرار است مهمترین تشکیلات اصلاح طلبان را بگرداند، همان ایده شکست خورده حسن روحانی است که ۷ سال همه چیز را به اشارات آمریکایی‌ها گرده زد و خسارات جبران ناپذیری را بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرد.

پالس مثبتی برای لاریجانی


دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در گفتگو با دانشجو، در رابطه با اینکه آیا برای مصداق کاندیداتوری در خصوص آقای لاریجانی بحثی شده یا قرار است در آینده مطرح شود، بیان کرد: ما بار‌ها گفتیم که راهبرد اصلی اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ صرفا کاندیدای اصلاح طلب است؛ آقای لاریجانی متعلق به اردوگاه اصلاح طلبان نیست که در رابطه با ایشان بحثی داشته باشیم.

وی افزود: در رابطه با مصادیق کاندیداتوری تا به الان هیچ صحبتی نشده و اگر این اتفاق بیفتد راهبرد اصلی، اصلاح طلب بودن کاندیدای مطرح شده است؛ کاندیدای اصلاح طلبان خط مشی، تفکر و گفتمان اصلاح طلبی را باید پیگیری کند.

اصلاح‌طلبان به ظاهر راه خودشان را از افرادی همچون علی لاریجانی جدا می‌دانند، اما با آمدن بهزاد نبوی، احتمال حمایت اصلاح طلبان از افرادی همچون لاریجانی و ظریف بیشتر خواهد شد.

 

ریاست معنادار بهزاد نبوی بر نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان؛ آیا اصلاحات به لاریجانی نزدیک می‌شود؟


کارشناسان معتقدند بهزاد نبوی که همیشه برخلاف سایر اطلاح طلبان از دولت حسن روحانی حمایت کرده است، امکان دارد اقبال زیادی هم به حمایت ازعلی لاریجانی و محمد جواد ظریف نشان بدهد. حالا با این ترکیب و ریاست بهزاد نبوی بر نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان چند سناریو مطرح می‌شود.

گزینه اول آوردن سیدحسن خمینی به صحنه است که احتمال تأیید صلاحیت وی پایین خواهد بود. نظریه بعدی انتخاب یک گزینه تمام اصلاح طلب است که شاید عارف، جهانگیری یا محسن هاشمی گزینه‌های مطرح اصلاحات باشند.

یک گروه هم اعتقاد دارند که باید اصلاح طلبان مانند سال ۹۲ به سمت گزینه اتئلافی یا حداقلی بروند و آن هم کسی نیست جزء علی لاریجانی. حال باید دید عاقبت نهاد اجماع ساز چه می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما