شناسهٔ خبر: 45718385 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حمله راکتی اربیل؛ ۷ پیمانکار و نیروی ائتلاف آمریکایی کشته و زخمی شدند/ آخرین خبرها و گزارشها+ تصاویر

صاحب‌خبر -

شفقنا- ائتلاف بین المللی از کشته شدن یک پیمانکار خود و زخمی شدن چند پیمانکار دیگر و یک نیروی آمریکایی در نتیجه حمله راکتی به مرکز اقلیم کردستان خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «الحره» آمریکا، سرهنگ «وین ماروتو»، سخنگوی ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با تروریسم بامداد امروز (سه شنبه) در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، اعلام کرد که گزارش های اولیه حاکی از آن است که نیروهای ائتلاف در شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان در شمال عراق شامگاه دوشنبه هدف حمله غیر مستقیم قرار گرفتند.

سرهنگ ماروتو در ادامه پیام توییتری خود اذعان کرد که در نتیجه حمله راکتی شب گذشته به شهر اربیل و حومه آن، یک پیمانکار غیر نظامی ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا جان خود را از دست دادند و پنج پیمانکار غیر نظامی دیگر ائتلاف نیز به همراه یک نیروی آمریکا زخمی شدند.

نمایی از شهر اربیل در شمال عراق

الحره به نقل از برخی منابع نیز از اصابت دو راکت به نزدیکی یکی از دیوارهای یک پایگاه نظامی در بر گیرنده نیروهای ائتلاف بین المللی خبر داده و تاکید کردند که این حمله هیچ گونه تلفاتی در میان نیروهای ائتلاف نداشته است.

در همین حال، شبکه خبری کردزبان «رووداو» نیز از وزارت امور خارجه آمریکا نقل کرد که در جریان وقوع انفجار در شمال عراق هستند و این مسئله را بررسی خواهند کرد.

شبکه خبری «اسکای نیوز عربی» نیز به نقل از یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گزارش داد که همه شش پیمانکار کشته و زخمی شده در حمله راکتی به فرودگاه بین المللی اربیل، شهروند این کشور هستند.

این در حالی است که سازمان ضد ترور اقلیم کردستان شامگاه دوشنبه با صدور بیانیه کوتاهی، اعلام کرده بود که دو راکت به فرودگاه بین المللی شهر اربیل اصابت نموده و یک راکت دیگر نیز از فراز آن عبور کرده با این حال «هیمن قادر»، سرپرست استانداری اربیل تایید کرد که در مجموع ۱۰ موشک به سوی این شهر شلیک شده است.

حمله راکتی به اربیل

وزارت امور داخلی اقلیم کردستان نیز به نوبه خود در بیانیه ای، تاکید کرد که راس ساعت ۲۱:۳۰ شامگاه دوشنبه به وقت محلی (۲۲ به وقت تهران) چند راکت به سوی شهر اربیل و حومه آن شلیک شدند و به برخی اماکن اصابت کردند که در نتیجه آن و بر اساس اطلاعات اولیه، چند نفر زخمی شدند در حالی که نهادهای امنیتی نیز تحقیق و بررسی در رابطه با این حمله راکتی را آغاز کردند.

وزارت بهداشت اقلیم کردستان نیز با صدور بیانیه کوتاهی، اعلام کرد که حمله راکتی دوشنبه شب به شهر اربیل تنها سه زخمی بر جای گذاشته که دو تن از آنها نگهبان یک کنسولگری خارجی در این شهر و شهروند کُرد سوریه هستند در حالی که نفر سوم نیز یک غیر نظامی دیگر است و در وضعیت خوبی به سر نمی برد.

ائتلاف آمریکا: در حمله موشکی اربیل هیچ آمریکایی کشته نشد

 ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق امروز(سه شنبه) اعلام کرد: در حمله موشکی شب گذشته به نزدیکی فرودگاه اربیل در شمال عراق، هیچ آمریکایی کشته نشد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسکای نیوز، از سوی دیگر فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق اعلام کرد که در حملات اربیل، ۹ آمریکایی زخمی شدند و یک غیرنظامی خارجی نیز کشته شد.

 ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق امروز(سه شنبه) اعلام کرد: در حمله موشکی شب گذشته به نزدیکی فرودگاه اربیل در شمال عراق، هیچ آمریکایی کشته نشد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از اسکای نیوز، از سوی دیگر فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق اعلام کرد که در حملات اربیل، ۹ آمریکایی زخمی شدند و یک غیرنظامی خارجی نیز کشته شد.

سفیر انگلیس: حمله اربیل ثبات عراق را برهم می‌زند

استفان هیکی، سفیر انگلیس در عراق امروز (سه شنبه) به شدت حمله موشکی که اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق را شب گذشته هدف قرار داد، محکوم کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از شفق نیوز، سفیر انگلیس در توئیتی اعلام کرد: من به شدت حمله به شهر اربیل و نیروهای ائتلاف در شب گذشته را محکوم می‌کنم، به خانواده پیمانکار غیرنظامی که در پی این حمله جان باخت، تسلیت می‌گویم. باید عاملان این حمله بازخواست شوند.

وی ادامه داد: این حملات باعث هول و وحشت غیرنظامیان می‌شود و ثبات عراق را برهم می‌زند و نبرد با داعش را از بین می‌برد.

سفیر انگلیس تصریح کرد: ما به مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در هنگام تحقیقات، حمایت‌‌هایی ارائه خواهیم داد. نیروهای ائتلاف در عراق بنا به دعوت دولت عراق به منظور مبارزه با داعش حضور دارند.

رئیس اقلیم کردستان:شورای امنیت و سازمان ملل خطر حمله موشکی به اربیل را جدی بگیرند

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، امروز(سه شنبه) از شورای امنیت و سازمان ملل متحد خواست که خطر حمله موشکی به اربیل را جدی بگیرند و همچنین از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، شتاب در تحقیقات را درخواست نمود.

به نقل از فرات نیوز، نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ، در بیانیه ای تصریح کرد :« حمله تروریستی – موشکی شب گذشته به اربیل را که منجر به یک کشته و زخمی شدن نه تن دیگر از جمله چند آمریکایی شد به شدت محکوم می کنیم و با خانواده قربانیان همدردی نموده و آرزوی بهبود فوری مجروحان را داریم».

وی در این بیانیه از شورای امنیت و سازمان ملل متحد خواست از طریق واداشتن دولت عراق به اجرای قانون اساسی و به خصوص ماده ۱۰۴ این قانون ، خطر این حمله را جدی گرفته و در جهت پایان دادن به تهدیداتی که مردم اقلیم کردستان را هدف قرار داده، اقدام کنند.

وی از نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح و فرماندهی ائتلاف بین المللی در عراق، در خواست کرد که به فعال سازی مکانیسم هماهنگی با اقلیم کردستان و همکاری نیروهای آسایش و پیشمرگه با ارتش، نهادها و نیروهای عراقی با حضور ائتلاف بین المللی در منطقه، شتاب بخشند.

بر اساس این بیانیه، بارزانی در ادامه تصریح کرده است که عدم هماهنگی و حضور نیروهای مسلح غیر وابسته به حکومت فدرال منجر به تنش هایی در منطقه می شود که اقلیم کردستان را در معرض تهدیدات مداوم قرار می دهد.

وی از کاظمی در خواست کرد که تشکیل کمیته تحقیق مشترک میان اقلیم کردستان و دولت فدرال را تسریع بخشد تا به مأموریتش در سریعترین زمان ممکن اقدام کند و عاملان حمله را شناسایی کرده و بر طبق قانون آنها را مجازات کند.

یک گروه عراقی مسئولیت حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در اربیل را برعهده گرفت

گروه عراقی موسوم به «سرایا اولیاء الدم»(گردان های اولیای دم) مسئولیت حمله موشکی شب گذشته به پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین المللی اربیل را برعهده گرفت.

به نقل از خبرگزاری ملی عراق(نینا)، این گروه در بیانیه ای آورده است: به توفیق خداوند و دعای مردم عزیر ما، در ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه شب گذشته مردانتان در سرایا اولیاء الدم توانستند یک عملیات کیفی را علیه آمریکای اشغالگر در شمال کشور انجام دهند به طوری که به هفت کیلومتری پایگاه اشغالگران(الحریر) در اربیل نزدیک شدیم و توانستیم با ۲۴ راکت که با دقت به اهداف خود اصابت کرد، حمله کوبنده ای را به انجام رسانیم در حالی که سامانه CRAM و راکت های اشغالگران نتوانستند موشک ها را رهگیری کنند.

این گروه افزود: این حمله موشکی باعث وارد آمدن خسارت شدید به خودروها، انبارها و هواپیماهای اشغالگران و تلفات زیادی بین نیروهایشان شد.

گردان های دم در پایان بیانیه خود با اشاره به اینکه راکت هایی که در خارج از پایگاه اشغالگران سقوط کرد، راکت های آمریکایی بود که در تلاش بودند موشک های ما را رهگیری کنند ، آورده است: بار دیگر با ملت شکیبایمان پیمان می بندیم که چشمتان با انتقام خون فرماندهان شهید روشن خواهد شد و آمریکای اشغالگر هرگز از حملات ما در هیچ وجبی از خاک وطن حتی در کردستانی که شما را به اجرای عملیات دیگری وعده می دهیم، در امان نخواهد بود.

سازمان ملل خواهان خویشتن‌داری بعد از حمله به اربیل شد

هیات سازمان ملل در عراق «یونامی» امروز (سه شنبه) بیانیه‌ای را درمورد حمله موشکی به فرودگاه بین المللی اربیل در شب گذشته صادر کرد.

به نقل از بغداد الیوم، جنین پلاسخارات، فرستاده سازمان ملل به عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما حمله موشکی کشنده به اربیل را محکوم می‌کنیم. چنین اقدامات شنیعی، تهدید خطرناکی علیه ثبات است. باید عراق از کشمکش‌های خارجی مصون بماند.

وی افزود: ما خواهان خویشتن‌داری و همکاری مستحکم میان بغداد و اربیل جهت معرفی مجرمان به دستگاه عدالت هستیم.

کشف خودروی حامل موشک اندازها در حمله به فرودگاه اربیل 

مرکز مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که خودروی حامل موشک اندازها در ارتباط با حمله به فرودگاه اربیل را کشف کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از شفق نیوز، مرکز مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان عراق امروز (سه‌شنبه) از کشف خودروی حامل موشک انداز در حمله به فرودگاه بین المللی اربیل خبر داد.

این مرکز در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد: دستگاه امنیتی در اقلیم کردستان عراق و ائتلاف بین المللی این خودرو را کشف کرده اند. پس از پایان تحقیقات جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

این مرکز از بیان محل کشف این خودرو خودداری و تنها تصاویری از آن را در صفحه رسمی فیسبوک خود منتشر کرده است.

شایان ذکر است دیروز سه فروند راکت به نزدیکی فرودگاه بین المللی اربیل در منطقه کردستان عراق اصابت کرد که در پی آن خیابان‌های اصلی منتهی به این فرودگاه مسدود شد.

برخی منابع خبری نیز از شنیده شدن صدای آژیر خطر در کنسولگری آمریکا در این شهر و قطع شدن جریان برق و استقرار گسترده نیرو‌های امنیتی در محدوده فرودگاه خبر دادند. این موشک‌ها به منطقه «وزیران» در نزدیکی فرودگاه بین المللی اربیل اصابت کرد.

پایگاه خبری صابرین‌نیوز نیز اعلام کرد که، یک گروه عراقی تازه تأسیس موسوم به «سرایا اولیاء الدم» مسئولیت حمله راکتی به اربیل را برعهده گرفته است.

سخنگوی ائتلاف آمریکایی در عراق نیز اعلام کرده است که، در جریان حمله راکتی به اربیل، یک پیمانکار کشته ، ۵ پیمانکار مجروح و ۱ نظامی آمریکایی نیز آسیب دیده است.

واکنش تند ایالات متحده به حمله راکتی اربیل و کشته شدن یک آمریکایی

شفقنا- بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: این کشور از حمله موشکی به اربیل عراق که منجر به کشته شدن یک نیروی پیمانکار امریکایی شده است، خشمگین است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، در این حمله یک پیمانکار غیرنظامی امریکایی کشته شده و یک نیروی ائتلاف آمریکایی و چندین پیمانکار آمریکایی دیگر زخمی شده اند.
بنابراین گزارش، سخنگوی ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با تروریسم بامداد سه شنبه از حمله به مقر نیروهای ائتلاف در شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان در شمال عراق خبر داده بود.

برهم صالح: هدف قرار دادن اربیل یک تشدید تنش خطرناک است

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق امروز (سه شنبه) اعلام کرد که هدف قرار دادن استان اربیل با موشک، یک تشدید تنش خطرناک است.

به نقل از بغداد الیوم، برهم صالح در توئیتی نوشت: هدف قرار دادن اربیل که چندین قربانی برجای گذاشت، یک تشدید تنش خطرناک و اقدامی تروریستی و جنایت‌کارانه است که تلاش‌های ملی برای حفظ امنیت کشور و سلامت شهروندان را هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: ما گزینه‌ای جز تقویت تلاش‌هایمان به صورت قاطعانه برای ریشه کن کردن گروه‌های تروریستی و مقابله با تلاش‌ها برای کشاندن کشور به آشوب نداریم.

برهم صالح تاکید کرد: نبرد دولت و حاکمیت علیه تروریسم و افراد قانون شکن ادامه دارد.

دستور مصطفی الکاظمی برای تحقیق درباره حمله اربیل

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز (سه شنبه) دستور تحقیق برای شناسایی عامل حمله به فرودگاه اربیل را داد.

به نقل از بغداد الیوم، گروه اطلاع رسانی امنیتی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرمانده کل نیروهای مسلح دستور تشکیل کمیته تحقیقاتی مشترک با طرف‌های ذی ربط در اقلیم کردستان عراق را داده است تا طرفی که در سقوط چند راکت به فرودگاه بین المللی اربیل در دوشنبه شب دست داشت، شناسایی شود.

در همین حال، مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان حملات راکتی به شهر اربیل در دوشنبه شب را محکوم کرد و در توئیتی نوشت: من شدیداً حملات راکتی به اربیل را محکوم می‌کنم و تمام کردستانی‌ها را به آرامش دعوت می‌کنم.

وی افزود: من به دستگاه‌های امنیتی دستور داده‌ام تا تحقیقات فراگیر و جامعی را آغاز کنند، با نخست وزیر عراق نیز درخصوص راه‌های همکاری برای پیدا کردن افراد قانون شکن که دست به این اقدام تروریستی زدند، صحبت کردم.

نظر شما